سند شورایی چیست و تبدیل آن به سند رسمی چگونه انجام می شود

 

استعلام سند شورایی، بسیاری از اسناد مالکیت در بخش های کوچک شهرها و روستاها به صورت سند شورایی هستند. سندهای شورایی به آن دسته از سندها گفته می شود که تایید آن توسط شورای محلی یک روستا یا شهر صورت می گیرد.اعتبار آن از سندهای معمولی بیشتر است اما از سندهای رسمی و محضری کمتر می باشد. بسیاری از زمین های املاک و ویلاها که در مناطق کوچک قرار دارند به دلیل عدم دسترسی  این مناطق به اداره های ثبت اسناد و برای  سرعت بخشیدن به مسیر خرید و فروش املاک و ویلاها در این مناطق شوراهای محلی اقدام به تایید سند املاک و ویلا در این مناطق می نمایند. سندها به دو صورت سند شورایی و سند رسمی موجود می باشند که تفاوت آنها در نوع اعتبار آنها می باشد. صلاحیت و رسمیت سندهای رسمی به تایید اداره ثبت و دادگاه می رسد و به همین دلیل از ارزش و اعتبار بیشتری برخوردار می باشد.سند شورایی به آن دسته از سندهایی گفته می شود که مانند مبایعه نامه در بنگاه معاملات برای خرید و فروش نوشته می شود و در دسته سندهای عادی قرار می گیرد. مطالب نوشته شده در این نوع سند توسط چند شاهد امضاء می شود و سپس به تایید شورای محلی یا شوراهای اسلامی شهر ها می رسد. نکته مهم در مورد سند شورایی اینست که برای اینکه به عنوان یک سند رسمی مورد توجه قرار بگیرد باید در اداره ثبت اسناد ثبت شود. البته معامله املاکی که دارای سند شورایی هستند سریعتر از دیگر سندها انجام می شود که دلیل آن عدم نیاز معامله املاک با سند شورایی به پرداخت عوارض و هزینه های شهرداری، مالیات و هزینه های انتقال سند می باشد. برای اعتبار سنجی و استعلام سند شورایی لازم است مراحلی را انجام دهید تا در زمان خرید ملک و ویلا با مشکلی مواجه نشوید.  طبق قانون 147و 148 برای تبدیل سند شورایی به سند تک برگ  باید حتما درخواست این تغییر در اداره ثبت اسناد و املاک انجام شود.

 سند شورایی و شرایط خاص آن

سند شورایی و شرایط خاص آن

 

 

چرا استعلام سند شورایی لازم است

استعلام سند شورایی به این دلیل لازم است که بسیاری از خریداران پس از مدتی قصد فروش ملک یا زمین مورد نظر را دارند و مشتریان جدید هنگام خرید ملک قصد تک برگی کردن سند را دارند از این جهت اعتبار سنجی سند بسیار مورد اهمیت می باشد، در خرید زمین و ویلایی که سند شورایی دارد بسیار مهم است که به چند نکته مهم توجه کنید:

  • در سندهای شورایی اگر ملک اوقافی باشد به راحتی نمی توانید آن را به ثبت برسانید. برای اطلاع از شرایطی و وضعیت زمین و ساختمان ویلا یکی از بهترین راههای استعلام سند شورایی این موارد این است  که قبل از اتمام قرارداد و معامله حتما از دهیاری و اداره منطقه در مورد اوقافی بودن یا نبودن ملک اطمینان حاصل کنید و استعلام سند شورایی را در دستور کار خود قرار دهید.
  • در زمان استعلام سند شورایی به این نکته حتما توجه کنید که کاربری ملک حتما ذکر شده باشد. این به معنی آن است که زمینی که خریداری می کنید تغییر کاربری داده شده باشد. اگر تغییر کاربری زمین توسط اداراتی مانند جهاد کشاورزی و دهیاری ها در هنگام استعلام مشخص نشوند، پس از مدتی تخریب  ساختمان در دستور کار قرار می گیرد و یا اینکه مبلغ جریمه ای که در نظر گرفته می شود بیشتر از ارزش خود ساختمان می باشد.متاسفانه در بعضی مواقع به روش های غیر قانونی کاربری ملک تغییر داده می شود و در سند هم ذکر نمی شود. به همین خاطر استعلام سند شورایی قبل از خرید زمین و ملک از لحاظ کاربری توصیه می شود.با بررسی نقشه GIS زمین  که در دهیاری های هر منطقه وجود دارد نیز این امکان برای شما فراهم می کند تا به راحتی کاربری زمین مورد نظر خود را در منطقه مورد بررسی قرار دهید.

 

اهمیت استعلام سند شورایی

با استعلام سند اعتبار ملک و فروشنده برای شما مشخص می شود و در آینده مشکلات حقوقی کمتر خواهد شد.

  استعلام سند راهی مطمئناستعلام سند راهی مطمئن

 

همچنین استعلام سند شورایی شرایط و مزایای دیگری نیز دارد که خریدار را ترغیب به انجام آن می نماید:

1-بوجود آمدن امنیت در معاملاتی که انجام می شود

2- گزارش کامل شرایط ثبتی ملک خریداری شده برای کارهای ثبتی در آینده

3-جلوگیری از ضرر مالی برای خریدار

4- جلوگیری از بوجود آمدن مشکلات حقوقی در آینده

5-اطلاع از شرایط سند مالکیت

6- اطلاع از نوع کاربری ملک خریداری شده

7-اطلاع از شرایط حقوقی خاصی که ممکن است زمین داشته باشد

 حفظ سرمایه با استعلام سندحفظ سرمایه با استعلام سند

 

مراحل استعلام سند شورایی

برای انجام مراحل استعلام سند های رسمی باید به اداره ثبت مراجعه کرد. اما در مورد سندهای شورایی با در دست داشتن لازم است تا مرحله مهم انجام شود از جمله:

1-یک برگ کپی از سند شورایی که مشخصات در آن ذکر شده برای ارائه به دهیاری

2- پیدا کردن نقشه GIS ملک و محل قرار گیری آن

3-مراجعه به جهاد کشاورزی برای اطلاع از نحوه کاربری ملک

4- مراجعه به اداره اوقاف برای اطلاع از اوقافی بودن یا نبودن ملک

انجام این مراحل قبل از خرید در جهت حفظ سرمایه شما و جلوگیری از بوجود آمدن شرایط خاص می باشد. اگر قصد خرید ملک  در بخش های خاص روستایی دارید بهتر است قبل از اینکار با یک مشاور مطمئن و با تجربه در مورد شرایط خاص سند های شورایی و مراحل انجام کار صحبت نمایید. 

 

آیا می توان سند شورایی را به سند رسمی تبدیل کرد

با تمام شرایط بیان شده امکان تبدیل سند شورایی به سند رسمی وجود دارد، فقط در شرایط خاص انجام این کار سخت تر و مشکل تر خواهد بود اما دلیلی بر انجام نشدن آن نمی باشد. مراحل تبدیل سند شورایی پس از استعلام سند به شرح زیر می باشد:

 

  • در اختیار داشتن یک برگ کپی برابر اصل از سند شورایی که به نام خریدار است

2-کپی از پشت و روی کارت ملی و شناسنامه

3- پرداخت هزینه ثبت نام در  سیستم اداره ثبت

4- ثبت اطلاعات در سامانه

  • نقشه جی پی اس زمین و ملک
  • پست مدارک به اداره ثبت شهرستانی که ملک در آن قرار دارد

گاهی اوقات دهیار منطقه ای که ویلا و ملک  در آن واقع شده است درخواست سند کل روستا را به بنیاد مسکن نداده است و ممکن است ویلای مورد نظر در نوبت سند نباشد. برای اینکار شخص خریدار باید از با توجه به  ماده 147 اداره ثبت از  اداره ثبت درخواست کارشناس زمین مورد نظر را داشته باشد تا پس از  نقشه برداری و تهیه نقش جی پی اس، مشخصات و حدود زمین مشخص شود. پس از پر کردن مدارک مربوط به درخواست سند زمین در اداره ثبت و گرفتن کد رهگیری و تشکیل پرونده، تقاضای سند را به  اداره ثبت ارسال می نماید. پس از طی این مراحل ملک یا ویلا در نوبت گرفتن سند قرار می گیرد.

نمونه هایی از سند شورایینمونه هایی از سند شورایینمونه هایی از سند شورایی

 

مقالات پیشنهادی " املاک رادین" :

 

راهنمای خرید ویلا در شمال چه مواردی می تواند باشد

فاصله آمل تا نور و امتیازات این دو شهر برای خرید ویلا

همه مواردی که باید در زمینه تغییر کاربری ساختمان دانست

بهدشت چمستان کجاست و خرید ویلا در بهدشت

میان رود چمستان کجاست و خرید ویلا در میانرود