مفهوم مشاع در بازار املاک به چه معناست؟

مفهوم مشاع چیست

 

معنی کلمه مشاع در فرهنگ لغت ما ایرانی ها، به معنی، مشترک، شریکی،‌ و‌ یا تقسیم نشده ثبت شده است، اما اگر بخواهیم از دید بازار مسکن به این مسئله، نگاه کنیم، مشاع، به ملک یا مسکنی که بین، دو یا چندین نفر، مشترک‌ باشد، و سهم هر مالک به طور جداگانه مشخص نباشد، گفته می شود، که همین امر باعث‌ می شود،‌ که هر مالک، به طور جداگانه، بتواند برای سهم خود، بدون اطلاع دیگران، تصمیم گیرنده باشد، و سند مشاع، این حق و اختیار را به هر سهامدار، می دهد، که ملک‌ را به تصرف خود در بیاورد، حالا شاید برای هر شخصی سوال پیش آید، که بروز این مسائل، باعث هرج و‌ مرج و مشکلات می گردد، راهکار برای جلوگیری احتمالی، این موضوعات چیست؟

در پاسخ به این سوال، اینگونه باید گفت، که بر اساس پیشنهاد مشاوران حقوقی، بهترین راهکار تفکیک سند است، که با انجام این کار، سهم هر شخص مشخص میگردد، و میتواند بدون هیچ مشکلی، برای ساخت و ساز یا فروش ملک خود اقدام نمائید.

 

بر اساس حقوقی، و  قوانین وضع شده، ملکهای، مشاع به سه  حالت ممکن، میتوان قسمت کرد:

(تسهیم به افراز) مفهوم این نوع تقسیم بندی، دلالت بر جداسازی سهم هر شخص از ملک مشاع، توسط مراجع قانونی می باشد، از ویژگی های این تقسیم بندی، این است که، به هر مالک بر اساس سهم تعیین شده، ملک انتقال داده میشود و همچنین قبل از تقسیم بندی، دیگر نیاز به قیمت گذاری مجدد نیست.

(تسهیم به تعدیل) املاک مشاع، بر اساس نحوه قرارگیری، در ارزش و قیمت ملک تأثیر گذارند، بنابراین در هنگام تقسیم بندی، کارشناسان با توجه به ارزش زمین، مساحت تعیین می کنند، برای درک مفهوم کلام، به عنوان مثال، این گونه بیان کنم که، بسیاری از ملکها به خاطر قرارگیری در کنار جاده، در هنگام تقسیم بندی در بین شرکاء، ارزش زمینهای کنار جاده، در برابر کل ملک مشاع، از قیمت بالاتری برخوردار است، بنابراین، برای حفظ عدالت بین تمام اعضا، زمین ها را با توجه با ارزان یا گران ‌بودن، با وسعت بیشتر، یا کمتری در نظر میگیرند، بنابراین در این نوع جداسازی ملک، شرط اول بر اساس، قیمت گذاری زمین است، و سهم هر شخص، با مالک دیگر با توجه به توضیحاتی که مطرح گردید، متفاوت است، ولی همه از این موضوع اطمینان خاطر داشته باشند که، همه از مالی مشترک سهیم گشته اند.

از دیگر نوع تقسیمات قانوتی، در ملک های مشاع میتوان به (تسهیم رد) نام برد، که برخلاف تعدیل،  از کم یا زیاد بودن، مساحت برای حفظ حق مالکان استفاده نمی شود، و به گونه ای است که، باید مبالغی بیرون از سهم مشاع( شخصی) از طرف شرکاء، به فرد یا افراد مذکور داده شود، تا در این صورت، سهام تقسیم شده بین افراد، با هم برابری داشته باشد.

قابل ذکر است، املاک مشاع، بیشتر به اموال موروثی یا اشخاصی که به تنهایی، توانایی مالی خرید زمین، ویلا و... را ندارند و بصورت شریکی اقدام به خرید می نمایند، تعلق میگیرد، بنابراین، به خاطر مشکلات و اختلافاتی که صورت میپذیرد، و بیشتر اوقات، مالکان اقدام‌ به جداسازی اموال خود، و فروش می نمایند، بنابراین باید، انجام این امور به نکاتی توجه کنند، چنانچه در این شرایط قرار دارید، و یا میخواهید، اطلاعات خود را در اینباره افزایش دهید، با ادامه مقاله با ما همراه باشید.

طبق توضیحاتی که داده شده، امروزه خرید ویلا و ملک در مناطق شمالی بنا به دلایل (آب و‌ هوایی،  وجود منابع طبیعی، دوری از شهرهای پر‌جمعیت و آلودگی هوا و ...) صورت میگیرد،‌ و به خاطر گرانی و  عدم قدرت خرید املاک، عده ای از افراد، از شرایطی که بیان شده، رضایت ندارند، و ترجیح می دهند، با اقوام، خانواده و یا دوستان به صورت شراکتی، خرید در این حوزه را انجام دهند، با انجام  این امر، نمی توان منکر بر مزایای آن شد، ولی علاوه بر مزایا، دارای معایبی هم میباشد، که در سطرهای بالا به این موضوع پرداخته شده است.

 تقسیم املاک مشاع به سه حالت قانونی


چگونگی تفکیک املاک مشاع:


 

متقاضیان در ابتدا باید، با مراجعه به مراکز مربوطه، درخواست مبنی بر جداسازی و یا تفکیک را به ثبت رسانند، و با توجه به تقسیم نامه ای که ثبت گردیده، هر ملک بصورت جداگانه دارای سند معتبر و شخصی می باشد، که  از قید سند مشاعی خارج گردیده است، و هر مالک، اختیار تمام دارد.

طبق گزارشات و بیانیه هایی که ارسال گشته، هزینه های دریافت سند ملک مشاع، توسط متقاضی پرداخت میگردد، همچنین امروزه با وجود تورم اقتصادی و آمار کلاهبرداری هایی  که ثبت شده است، مردم ترجیح میدهند، با توجه به درآمد و بودجه مالی، به سرمایه گذاری بپردازند، و یا از ویلاها و زمینهایی با شرایط اقساطی، بهره مند شوند، ولی چنانچه، ملک یا ویلای مستقل، و بدون دردسر، و با سندی شخصی خریداری شود، بسیار ایمن تر و پر سود تر است، چنانچه متقاضی کسب اطلاعات بیشتر ، و راهنمایی هستید، با املاک رادین تماس برقرار نمائید، تا مشاوران حقوقی این مجموعه بتوانند، به شما در این زمینه راهنمائی نمایند.

 

 چگونگی تفکیک ملک


در انتهای مقاله باید بطور کلی در مورد املاک مشاع، این چنین بیان کرد که:

 

* هر یک از مالکان مشاع، این اجازه را ندارند، که بدون اطلاع به دیگر شراکای خود، اقدام به خرید و فروش نمایند.

* هر شخصی، میتواند در صورت تمایل طرفین، ملک خود را به شریک خود بفروشد، و به هر حال قبل از انجام کار، به دیگر اعضا، اطلاع رسانی نمائید.

* در صورتی که اقدام به دریافت سند مجزا نموده اید، و در صورتی که با عدم، افراز بودن ملک مواجه گشته اید، میتوانید از طریق دادگاه، اقدام به فروش ملک یا ویلای مد نظر، نمائید.

امیدوارم از مطالب این مقاله، بهره کامل را برده باشید، و سودمند واقع شده باشد و سپاسگزار از همراهی شما بزرگواران، چنانچه قصد خرید ویلا در شمال را دارید، پیشنهاد مجموعه املاک رادین برای شما همراهان، بازدید از لینکهای زیر، برای یک سرمایه گذاری سودمند است.

 خرید ویلا سند دار

 خرید ویلا در املاک شمال

فروش ارزانترین ویلا

ویلا در مازندران

فروش اقساطی ویلا سنددار

فروش ارزنده ویلا

 با آرزوی بهترینها، همراه تندرستی و برکت، برای همراهان همیشگی املاک رادین.