استحکام بنا ملک در شمال

شاید تصوری که بسیاری از ما از مقوله استحکام ویلا داریم، در همان استحکام اسکلت بندی ویلا خلاصه شود. اگر چه استحکام اسکلت‌ها بخش مهمی از استحکام یک ساختمان ویلایی را به خود اختصاص می‌دهد، اما باید گفت که معنای استحکام درباره ساختمان معنای بسیار گسترده‌تری دارد.

استحکام ویلا به معنای آن است که یک سازه ویلایی تا چه اندازه می‌تواند در برابر نیروهای مختلفی که به آن وارد می‌شود، از خود مقاومت نشان داده و آسیب نبیند. یکی از اصلی‌ترین عاملی که می‌تواند به ویلاها در شمال آسیب بزند، رطوبت و نم می باشد که می تواند به کلیه وسایتان آسیب زند و عمر مفید ساختمان را کاهش دهد. در عین حال عوامل دیگری مانند سیل، آتش سوزی و حتی طوفان‌های شدید هم می‌توانند استحکام ویلا را تهدید کرده و آن را خراب کنند. به همین خاطر گاه برای استحکام ویلا در شمال از عبارت «مقاوم سازی» نیز استفاده می‌شود که منظور از آن، مقاوم ساختن ویلا در برابر کلیه عوامل تهدید کننده است.

در حال حاضر قوانین زیادی به تصویب نهادهای نظارت کننده رسیده‌اند که اعمال آن‌ها در کلیه پروژه‌های ساخت‌وساز الزامی است. اگر چه این قوانین تا حد زیادی توانسته‌اند خطرات ناشی از تخریب ساختمان‌ها را از بین ببرند، اما هنوز هم برخی کارفرمایان و مهندسان به دلایل مختلف، قانون را دور می‌زنند و یا استانداردها را آن طور که باید، رعایت نمی‌کنند.

هیچ گاه ظاهر ویلا ها را نمی‌توان معیار خوبی برای اطلاع از استحکام آن‌ها قرار داد. بر این اساس آنچه مهم است، اطلاعات فنی مهندسی اعم از نوع سازه و جنس مصالح است. این نکته به طور خاص در هنگام خرید ویلا باید مورد توجه قرار گیرد و بهتر است قبل از انتخاب، درباره استحکام ویلا اطلاعات کافی را کسب کنید. در این باره نقشه‌های اجرایی مربوط به زمان ساخت‌وساز می‌توانند منبع موثقی برای کسب اطلاع درباره ساختمان ویلایی به کار روند. نکته دیگر توجه به ابعاد ستون‌ها است که باید ضخامت آن‌ها با ابعاد ذکر شده در نقشه فنی یکسان باشد. برخی افراد بیشتر از آن که به استحکام ساختمان اهمیت دهند، به طراحی معماری داخلی اهمیت می‌دهند؛ بر این اساس معمولاً خانه‌هایی که دارای فضای باز و تعداد ستون کمتری هستند، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند؛ اما باید گفت که این معیار درستی برای انتخاب نیست؛ زیرا ستون‌ها استحکام خانه را بیشتر می‌کنند و اگر خانه‌ای دارای تعداد ستون کمتری باشد، باید اطمینان لازم را از این مسئله که می‌تواند بار ساختمان را به خوبی تحمل کند، حاصل کنید.

 استحکام بنا ویلا در شمال

 

صدور برگه استحکام بنا

نهادهای زیربط برای صدور پایان کار برای ویلاها ، مالک را ملزم به تهیه و ارائه برگه تعهد نظارت با تایید و مهر مهندس ناظر، می‌کنند. به این برگه، برگه استحکام بنا گفته می‌شود.

بر اساس این برگه، مهندس ناضر  اعلام می‌کند که از ساختمان مورد نظر دیدن کرده و استحکام آن را تایید می‌کند. با توجه به برگه استحکام بنا، اگر در حین استفاده از ساختمان به خاطر عدم ایستایی آن حادثه‌ای اتفاق بیفتند، مهندس، مسئول آن حادثه خواهد بود. بررسی مدارک و بررسی استحکام ساختمان ویلایی با توجه به مدارک و شواهد موجود که شامل نقشه‌های وضع موجود است و در صورت نیاز دستور انجام آزمایش‌های مربوط صادر و به مالک ابلاغ می‌گردد. بازدید از محل چاه‌های موجود در ملک (حوادث بسیاری در این مورد مشاهده ‌شده است.)، محل‌های خروج آب باران از ساختمان ویلا، بازدید از پشت‌بام و کلیه محل‌های ساختمان هرگونه شکستگی دیوار، شکستگی سقف، ترک و ریزش باید دقیقا مورد بررسی قرار بگیرد.

پله‌ها، نرده‌ها، جان‌پناه‌ها، پنجره‌ها و درب‌ها حتما باید مورد بازرسی قرار بگیرد. املاک تخلیه باید از لحاظ درب ورودی، نرده‌های حفاظ، سیم، سیم‌های برق، لوله‌های آب و شیرآلات و لوله‌های گاز مورد بازرسی قرار بگیرد. سنگ‌های آب‌چکان و سنگ‌های قرنیز پشت‌بام و سنگ‌های نما باید مورد بازرسی قرار بگیرد و در صورت مشاهده هرگونه علامت و تغییر رنگ و شل شدن یا افتادگی، مالک را ملزم به رفع موارد نقص کند.

 

کاربرد برگه استحکام بنا

  1. دریافت پایان کار ساختمانهای قدیمی ساز ،مجتمع ها و آپارتمان ها
  2. تغییر کاربری ملک به طوری که با پایان کار کاربری قبلی متفاوت باشد. مانند تغییر از مسکونی به تجاری ،از اداری به تجاری ،پارکینگ به مسکونی و یا مسکونی به آموزشی
  3. تغییر کردن مهندس ناظر پروژه
  4. تغییرات هنگام بازسازی یا تغییرات داخلی ساختمان مانند جابجایی دیوار یا حذف ستون
  5. اضافه کردن اشکوب، اضافه کردن و توسعه بنای قبلی، حذف طبقه و یا کسر از بنای قبلی
  6. عدم انطباق ملک با نقشه مصوب ساختمان
  7. تشخیص مهندس ناظر
  8. ریزش یا تخریب بخشی از بنای قدیمی
  9. تمدید یا ابطال پروانه پروژه
  10. اخذ مجوز برای تاسیس مهد کودک، مدرسه، خانه سالمندان، دانشگاه، آموزشگاه، باشگاه و مکان های ورزشی
  11. فوت یا انصراف ناظر قبلی ملک در حال ساخت یا رها شده (شامل تمامی املاکی که مجوز آغاز کار از شهرداری گرفته اند می شود)

 استحکام بنای ویلا در شمال

 

 مدارک لازم برای اخذ برگه استحکام بنا

مهندس ناظری که برای نظارت ساختمان انتخاب شده است، باید یک سری از مدارک را از مالک دریافت کرده و برای تشکیل پرونده، اقدام نماید. این مدارک، عبارتند از:

  • گواهی پایان کار قبلی
  • عکسی از ساختمان در وضعیت موجود فعلی
  • کپی از سند ملک
  • کپی از مدارک شناسایی مالک یا وکیل رسمی او

 

 

مراحل دریافت برگه استحکام بنا ویلا در شمال

1- ابتدا مهندس ناظر، از ملک مورد نظر بازدید به عمل می آورد

2- در مرحله ی بعد، مهندس ناظر پرونده را تشکیل می دهد و مدارک لازم را از مالک دریافت می کند

3- مهندس ناظر، گزارشی از بازدید به عمل آورده شده از ساختمان، ارائه می دهد

4- سپس گزارش تهیه شده، در دفاتر خدمات الکترونیک، ثبت می شود

5- تحویل برگه استحکام بنا با امضا و مهر ناظر و گواهی امضای مالک یا وکیل رسمی وی در دفاتر اسناد رسمی

6- تحویل برگه ی استحکام بنا به انضمام گزارش پایان کار تنظیم شده توسط مهندس ناظر به دفتر خدمات الکترونیک برای ثبت آن در سیستم

7- دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مالک

8- سپس مرحله ی آخر و دریافت برگه سبز اتمام عملیات ساختمانی توسط شخص مهندس ناظر به مالک ساختمان

 استحکام بنای ویلا در شمال

 

 

وظایف مهندس ناظر برای تایید برگه استحکام بنا

 

  • بررسی ایستایی و استحکام بنا و بررسی مدارک لازم آن با در نظر گرفتن مدارک و شواهد موجود که شامل نقشه های وضعیت موجود است.
  • درصورتی مهندس ناظر احتمالا شروع به انجام آزمایش می کند که تشخیص دهد که سنجش میزان مقاومت سازه برای اثبات نیاز به انجام آزمایش دارد
  • با حوادث زیادی که درباره چاه های ساختمان بوجود آمده، باید از محل چاه های موجود در ساختمان بازدید شود.
  • غیر استاندارد بودن چاه ها باعث بسیاری از صدمات ساختمانی شده است، مهندس ناظر هر چاه ساختمان را بصورت کاملا دقیق بررسی میکند.
  • قسمت های مختلف ساختمان که عبارتند از: چارچوب ها و در ها، راه پله ها و نرده و پارکینگ بطور کاملا جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد.
  • مهندس ناظر برای تایید برگه استحکام بنا، حتی سنگ های مورد استفاده قرار گرفته در ساختمان را نیز بررسی خواهد کرد.
  • تعیین محل های خرج آب باران از ساختمان و بازدید همه جانبه ساختمان و پشت بام آن. که همانطور شکست دیوار، شکست سقف، ترک و ریزش باید به صورت کاملا صحیح و دقیق مورد بررسی مهندس ناظر قرار بگیرد.
  • و همینطور پله ها، نرده ها، جان پناه ها، پنجره ها و درها باید به صورت کاملا دقیق و اصولی مورد بررسی قرار بگیرد.
  • در املاک خالی شده هم باید در ورودی، نرده های حفاظ، سیم های برق، لوله های آب، شیرآلات، لوله های گاز باید کاملا دقیق بررسی و نظارت شود.
  • از سنگ های استفاده شده در ساختمان مانند سنگ های آبچکان، سنگ های قرنیز پشت بام و سنگ های نما باید مورد بررسی و نظارت قرار بگیرد. و یا در صورت دیدن هر نوع علامت و تغییر رنگ و شل شدن یا افتادگی، مهندس ناظر تا زمانی که مالک را وادار به رفع نواقص و عیب های بنا کند، نمی تواند برگه استحکام بنا را امضا کند.

 

 

اخذ گواهی پایان کار ویلا در شمال

گواهی پایان کار از جمله مهمترین مجوزهایی است که برای ساخت و ساز و فروش یک ساختمان صادر می شود که نشان دهنده پایان عملیات ساختمانی است. این نامه سندی است که به درخواست مالک از سوی شهرداری و در اداره ثبت اسناد و املاک تهیه می‌شود. که نشان می دهند این ساختمان از همه لحاظ مورد تایید است و بعد ها شهرداری نمیتواند این ساختمان را به لحاظ موارد غیر قانونی و انجام تخلفات جریمه کند. چنانچه اگر شهرداری به نوعی از دادن گواهی پایان کار سرپیچی کند، مالک می تواند او را به دادگاه فرا خواند و طی کارشناسی  کردن  ساختمان و انجام تمامی اصول از جمله مقررات فنی و شهرسازی دادگاه رای را به مالک بدهد. لازم به ذکر است این برگه نشان می دهد که ملک ساخته شده دارای تخلف ساختمانی نمی باشد و براساس معیارهای فنی و مهندسی کاملا مورد تایید شهرداری می باشد.

 

برای دریافت گواهی پایان کار برای ویلای خود باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • تهیه مدارک لازم برای دریافت پایان کار اعم از (اصل و کپی سند مالکیت، اصل و کپی شناسنامه وکارت ملی مالک، درصورت فوت مالک اصل و کپی انحصار وراثت و کپی مدارک شناسایی ورثه، اصل و کپی فیش عوارض نوسازی سالیانه، اصل و کپی فیش آب، برق، گاز، تلفن، ارائه کارت سازه، برگه اتمام عملیات ساختمانی و کلیه گزارشات مرحله‌ای، اصل و کپی پروانه ساختمانی، نقشه معماری ملک دارای مهر شهرداری منطقه به همراه سی دی)
  • مراجعه به شهرداری و تشکیل پرونده
  • مراجعه به مسئول بازرسی ملک و رزرو نوبت برای بازرسی
  • انجام مراحل بازرسی ملک توسط کارشناس
  • تعیین خلافی یا هرگونه بدهی برای ساختمان ساخته شده
  • تهیه فرم پیش‌نویس گواهی پایان کار ساختمان از سوی بازرس
  • تکمیل مراحل پایانی، تایید گواهی و دریافت امضای رسمی توسط ریاست، معاونت و افرادیکه باید گواهی پایان کار را امضا کنند.   

 استحکام بنای ویلا در شمال


در آخر می توانیم به این اشاره کنیم که برگه استحکام بنا را هنگامی که شروع به ساخت و ساز و یا حتی تخریب می کنید این برگه را بگیرید تا هنگامی که ساخت و ساز شما به پایان رسید و برای گواهی پایان کار اقدام میکنید به مشکل بر نخورید. برای گرفتن برگه استحکام بنا شما حتما نیاز به مهر و تایید یک مهندس ناظر دارید پس برای بهتر پیش رفتن روند ملک خود حتما از اصول فنی و قانونی پیروی کنید.

 


اگر به دنبال خرید ویلا سنددار یا خرید ویلا دارای پایان کار هستید، می توانید از فایل های املاک رادین دیدن کنید. و برای بهره گیری از مشاوره رایگانِ املاک رادین در زمینه خرید و فروش ویلا در شمال، به قسمت تماس با ما مراجعه نمائید.