نرخ کمیسیون املاک

حق کمیسیون املاک در معاملات مختلف قابل دریافت می باشد. حق کمیسیون به عبارتی درآمد مشاورین املاک از بنگاه های ملکی می باشد که هر چه تعداد معاملات و ارزش ملک معامله شده بالاتر باشد، درآمد آنها نیز بالاتر خواهد بود.
مواردی همچون: کمیسیون خرید و فروش املاک، رهن کامل املاک، رهن و اجاره املاک، مشارکت در ساخت، معاوضه ملک و مشاوران املاک در صورت فسخ قرارداد از انواع کمیسیون هایی می باشد که برای آنها درآمد ایجاد می کند.
این را در نظر بگیرید که در تمامی معاملات، علاوه بر حق کمیسیون؛ 9 درصد از مبلغ معامله را تحت عنوان مالیات دریافت می شود.

در تمامی معاملات بانکی، حق الزحمه مشاورین املاک یا همان «حق کمیسیون» باید طبق فرمول آن توسط فروشنده و خریدار، پرداخت شود و رعایت نکردن این فرمول از سوی بنگاه ها تخلف محسوب می‌شود.

 مشاور املاک معتبر در شمال

 

 

محاسبه میزان حق کمیسیون خرید و فروش ملک در مشاور املاک

طبق قانون مصوب، در معاملاتی که در دفاتر مشاورین املاک و تا سقف 500 میلیون تومان صورت می‌گیرد، فروشنده و خریدار هر کدام به میزان 0.5 درصد (نیم درصد) از قیمت ملک را به عنوان حق کمیسیون باید به مشاور املاک پرداخت کنند. در صورتی که مبلغ ملک بیشتر از 500 تومان تومان باشد، به ازای مبلغ اضافه‌ی آن 0.25 درصد به مبلغ قبلی اضافه می‌شود.

برای مثال در خرید خانه‌ای به مبلغ 600 میلیون تومان، 0.5 درصد از 500 میلیون تومان، به اضافه‌ی 0.25 از 100 میلیون تومان، حق کمیسیون مشاور املاک می‌باشد. (به این مقدار نیز، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌شود.)

 

 

فرمول محاسبه حق کمیسیون املاک در شهرهای مختلف طبق تعرفه اتحادیه مشاورین املاک کشور

به طور کلی و در اکثر شهرهای کشور، حق کمیسیون با روش بالا انجام می‌شود. برای مثال تعرفه دقیق حق کمیسیون مشاورین املاک در تهران، مطابق فرمول بالا است. اما با توجه به آن که هنوز قانونی مبنی بر یکسان‌سازی حق کمیسیون در تمام شهرهای کشور اجرایی نشده است و تعرفه کمیسیون در هر شهر طبق مصوبه‌ی اتحادیه املاک همان جا محاسبه می‌شود، ممکن است تفاوت اندکی در نرخ کمیسیون مشاهده شود. 

جهت تماس و کسب اطمینان از نرخ دقیق حق کمیسیون بنگاه املاک شهر خودتان، می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

 کمیسیون املاک شمال کشور

 

حق کمیسیون املاک طبق عرف بازار

طبق عرف (و نه قانون) در موارد «خرید و فروش» املاک، فروشنده مبلغ بیشتری از 0.5 درضد خود را پرداخت می‌کند. (برای مثال سهم فروشنده 0.8 درصد و سهم خریدار 0.2 درصد می‌شود.) گاهی نیز، طرفین معامله، سر مبلغی، بین خود یا با مشاور املاک، به توافق رسیده و براساس همان توافق کمیسیون را پرداخت می‌کنند.

 

حق کمیسیون املاک در صورت فسخ قرارداد

اگر معامله‌ای با رضایت دو طرف و یا به واسطه شرایطی قانونی فسخ شود، مشاور املاک در صورتی که خود عامل فسخ معامله نباشد، می‌تواند اجرتی را دریافت کند. به طور کلی فسخ قرارداد تاثیری در حق الزحمه مشاورین املاک نخواهد داشت. البته معمولا و طبق عرف بازار، فسخ کننده حق الزحمه و کمیسیون املاک را بر عهده گرفته و پرداخت می‌کند.

کمیسین املاک شمال کشور

 

 

کمیسیون قرارداد مشارکت (کمیسیون مشارکت در ساخت)

 با توجه به شرایط و منافع طرفین قرارداد، کمیسیون قرارداد مشارکت ساخت در موقعیت‌های مختلف متفاوت است. اما به طور کلی در اکثر معاملات به صورت توافقی و با توافق طرفین قرارداد مشخص می‌شود. در بعضی از موارد نیز با در نظر داشتن سودی که سازنده خواهد داشت و این که هر هزینه‌ای که در حوزه‌ی ساخت باشد، بر عهده‌ی سازنده است، کمیسیون قرارداد مشارکت از سازنده گرفته می‌شود. البته در این موقعیت نیز، گاهی درصد کمی از کمیسیون را مالک پرداخت می‌کند.

 

کمیسیون معاوضه ملک

با توجه به آن که نرخ مشخصی برای کمیسیون معاوضه ملک از سمت اتحادیه املاک کشور مشخص نشده است، کمیسیون معاوضه ملک نیز عموما به صورت توافقی پرداخت می‌شود. البته نرخ و قیمت املاک مورد معامله نیز در میزان آن تاثیر دارد.

 

وظایف و ارجاع تخلفات مشاور املاک در زمان گرفتن حق کمیسیون

مشاور املاک موظف است به طرفین معامله، بابت حق الزحمه «رسید» تحویل دهد و مبلغ دریافت شده با عنوان حق کمیسیون املاک، باید در قرارداد ذکر شود. میزان حق الزحمع مشاور املاک برابر با مبلغ تصویب شده از طرف اتحادیه املاک کشور خواهد بود و مشاور املاک نمی‌تواند درخواست دریافت رقم بیشتری داشته باشد.

هر مشاور املاکی بر اساس قانون، موظف است نحوه محاسبه حق کمیسیون مصوب اتحادیه را در دفتر خود نصب کند، تا مشتریان با آگهی کامل نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. حق کمیسیون بنگاه حق عرفی و قانونی و صنفی است و طرفین قرارداد ملزم هستند بلافاصله پس از امضای و عقد قرارداد به صورت نقد پرداخت کنند.

اتحادیه مشاورین املاک کشور، به عنوان ناظر، بر عملکرد و کار مشاورین املاک نظارت می‌کند. در صورت ارجاع شکایت به این اتحادیه، طی مراحل قانونی شکایت شما پیگیری و به آن رسیدگی می‌شود. درصورتی که درخواست گزارش تخلفی از یک مشاور املاک را داشتید، سامانه تلفنی 7334، در سراسر کشور به منظور سهولت در رسیدگی به تخلف‌های بنگاه‌های مشاورین املاک، آماده دریافت شکایت‌های مشتریان است.

 کمیسیون املاک شمال کشور

 

اگر به دنبال یک مشاور املاک معتبر در شمال کشور هستید، مشاورین املاک رادین با سال ها تجربه آماده خدمت رسانی به شما سروران گرامی می باشد.

این مجموعه با بیش از 30 پرسنل مرد و زن، که همگان سابقه کار در چند منطقه امل، نور، محموداباد، سرخرود، رویان، نوشهر و بیشتر در منطقه بهدشت را دارند؛ که این سابقه موجب کسب تجربه و اطلاعات منطقه ای می باشد، در صدد ارایه بهترین ویلاهای ارزان تا ویلای لاکچری اعم از ساحلی و جنگلی و زمین های قابل ساخت و زمین برای سرمایه گذاری اماده خدمت رسانی  و مشاوره رایگان در هر زمینه ای در هروقت از سال حتی روز های تعطیل می باشند.

همچنین شما همراهان گرامی میتوانید از چند مشاوره ارشد این مجموعه که شماره های تماس انها در داخل سایت موجود و قابل رویت می باشد، کسب اطلاعات نمایید.