ترمووود (Thermo wood) چیست؟


 

چوب از سال های اولیه خلقت بشر، جزء محبوب ترین و مهم ترین مصالح مورد استفاده، بوده است، و به شکل طبیعی و فراوان در دسترس بشریت قرار داشته است، و از نسلی به نسل دیگر انتقال داده شده است، و بر همین اساس، مصالح مختلفی برای ساخت و ساز از، دیرباز تا به الان مورد استفاده انسان، قرار،گرفته شده است، ولی امروزه با توجه به رشد و توسعه، و پیشرفت تکنولوژی، این مواد با دگرگونی هایی همراه گشته، و‌ با توجه به مقاومت های گوناگونی که بدست آورده، کاربردهای گوناگونی پیدا کرده است، زیرا امروزه، تکنولوژی های مختلفی، با    فناوری های پیشرفته و‌ مدرن، این امکان را به مصالحی همچون چوب داده است، تا بتواند در برابر عوامل مخرب چوب، محافظ باشند، و در نماهای خارجی و‌ داخلی ساختمان استفاده شوند، در این چند سال اخیر، چوب کاربرد و تقاضای بسیاری در بین عموم، پیدا کرده است، و قابل ذکر است، یک نمونه از انواع، مختلف چوب، که ویژگی مثبتی چون، با دوام بودن این مصالح است، را به نقد و بررسی گذاشته ایم، و میخواهیم، در این مقاله به این موضوع بپرداریم، پیشنهاد می شود، برای شناخت و اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

 


 ترمووود چیست؟


 

در واقع روشی است، در صنعت چوب ، که برای خشک کردن این مصالح طبیعی، بکار می رود، طبق گزارشات ثبت شده، فنلاند، اولین کشوری است، که توانسته با تحقیقات و آزمایش و خطای فراوان، در زمینه عمل آوری حرارتی، چوب  به این فرآیند، دست پیدا کند.

 


فرآیند عمل آوری چوب به روش ترمووود:


 

 در طول فرآیند سازی ، چوب طبیعی را، در ابتدا با دستگاه های مخصوص برش داده، و این چوب ها با برش ها و اشکال متفاوت را، در دستگاه با درجه حرارت ابتدایی ۱۰۰ تا ۱۳۰، و در موقعیت حساس و تحت کنترل، قرار می دهند، و چوب در طول زمان تعیین شده خشک می گردد.

در مرحله دوم، این فرآیند، دمای حرارتی دستگاه را، افزایش می دهند، و با توجه به برنامه ریزی ها و محاسبات انجام شده، دما را به ۱۸۰ تا ۲۲۰ درجه سانتی گراد، افزایش می دهند، و چوب های داخل دستگاه، طبق ساعت های مشخص شده، در این دستگاه های مخصوص، نگه داشته می شوند، تا رطوبت و صمغ های طبیعی، موجود در چوب کاملا، خارج گردد، و‌ چوب خشک شود، و در نهایت چوبهای خارج گشته از دستگاه، با توجه به حرارت داده شده، تغییر رنگ داده، و تمامی قسمت های بیرونی تا مرکز چوب، به رنگ قهوه ای بسیار روشن در آمده است.

در مرحله سوم، و‌ انتهایی فرآیند خشک سازی، چوبها را در زمان های تعیین شده، شروع به خشک کردن و کاهش دما تا ۱۰۰ درجه سانتی گراد می رسانند، و‌ در ادامه مراحل، برای رساندن دمای چوب به محیط، چوب های داخل دستگاه را با آب خیس می نمایند، با این روش، چوب آب ها را به خود جذب می کند، و نهایت رطوبت این چوبها، از ۴ تا ۶ می باشد، یکی از مزیت های این روش، عدم استفاده از مواد شیمیائی است، و هیچ گونه ای مواد افزودنی، در این روش استفاده نشده است.

 


دو روش استاندارد ترمو چوب:


 

۱_(Thermo_s) 

حرف s در این کلمه، به معنی stability، یا پایداری است، فرآیند این روش، با توجه به میزان رطوبت، تورم یا تغییر ابعاد خواهند داشت، قابل ذکر است، این روش، به دو نوع تقسیم شده است،که در روش اول به نام، گونه سوزنی، فرآورده های بدست آمده، در مصارفی همچون، استفاده در اجزای داخلی ساختمان، اتصالات در محیط خشک، صندلی و‌ مبلمان داخل بنا، سونا، اجزای درب و پنجره و همچنین گونه های پهن برگ، در تجهیزاتی چون، اتصالات در هوای آزاد، مبلمان بیرون ساختمان و فضاهای سبز، کف پوش ها، سونا استفاده می شوند.

 

۲_(Thermo_D)

همانند روش قبلی، این بار، D مخفف کلمه ،Durability یا همان دوام است، که این روش هم مانند قبلی، با توجه به میزان رطوبت محیط ، می تواند، تغییر ابعاد و تورم داشته باشد، و گونه های سوزنی این روش، در نماها و دیوارها، درب و پنجره های بیرونی، سونا، حمام و سرویس بهداشتی، و همچنین، کف پوش ها و مبلمان فضاهای سبز استفاده می شود، و گونه ی پهن این روش، برای تمام مصارف همانند، روش s با رنگ تیره تر اجرا می گردد.

  


ویژگی ها و نکات مربوط به ترمووود و چوب های ترمو:


 

* با دوام بودن، و حفظ و‌ ثبات ابعاد، و اندازه چوب: در طی فرآیند چوب در دستگاه حرارتی، درصد رطوبت کاهش می یابد، و در نتیجه تعادل حرارتی چوب افزایش می یابد، و این ویژگی مثبت، پدید آمده، چوب را در برابر جذب حرارت و رطوبت، نسبت به محیط اطراف کاهش می یابد، و همین فرآیندهای ایجاد شده، باعث دوام و، ثبات ابعاد چوب، جلوگیری از ترک خوردگی چوب ها، و افزایش خاصیت، عایق بندی می گردنند. 

 

* مقاوم بودن در برابر حشرات و پوسیدگی های احتمالی: به دلیل تجزبه گشتن سلولز های چوب، در فرآیند ترمو، سبب می شود، این چوب ها در برابر پوسیدگی، حمله حشرات و موریانه ها و ... مقاوم‌ باشند، و هیج گزندی به این محصولات نرسد.

 

* دارای یکنواختی و بدون وجود هیچ گونه صمغ در چوب: در طول فرآیند عمل آوری، و با توجه به حرارت های مختلف در سه دوره، تمامی صمغ، و‌ موادهای مضر، و همچنین باکتری ها از بین رفته و خشک می گردند، و در انتهای این فرآیند، باعث می شود، محصولی استریل شده، و مورد استفاده در کاربردهای گوناگون، داخلی و خارجی ساختمان استفاده شود، و باید بیان داشت، این چوب ها دارای رنگ های، یکنواخت می باشند، و جلوه و زیبایی خاصی به چوب بخشیده است.

 

 


عمده استفاده از چوب، در ساختمان:


 

این چوب های فرآوردی شده، بیشترین کاربردشان در نماهای ساختمان می باشد، و‌با نام ترموود نما، معروف هستند، و به علاوه در نماهای داخلی ساختمان، هم استفاده می شود،  و اغلب استفاده کنندگان، از ترموود کف، برای مکان هایی که رطوبت بالایی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد، و یکی از ویژگی هایی که این چوب ها برخوردار هستند، وجود شیارهایی است، که از سرخوردگی اشخاص، جلوگیری می کند، و گزینه ی مناسبی، برای کف های حمام و سرویس بهداشتی می باشد.

باید بیان داشت، بیشتر این چوب ها از درخت کاج می باشد، که امروزه، در ساخت إلمان های شهری و در ویلاها و... مانند آلاچیق، روف گاردن، استخرها و ... استفاده می شود.

 


مزایا و معایب استفاده از چوب ترمووود:


 

طبق توضیحاتی که داده شده، کاربرد و نصب این چوب ها، با دیگر چوب ها و الوارهای معمولی متفاوت است، و مقاومت بالای این چوب ها، با توجه به فرآوری شدنش در دستگاه، یکی از شاخصه های مهم این نوع مصالح می باشد، که مقاومت این مواد و مصالح را در برابر عوامل محیطی چند برابر می کند.

 

مزایای چوب:

* نما چوب ترمووود، از مقاومت و پایداری بالایی، در برابر عوامل جوی، رطوبت و حرارت، بر خوردار است.

 

* این نوع چوب، در مقایسه با دیگر چوب های موجود در بازار، از هزینه پائین تری، برخوردار است.

 

* از دیگر ویژگی های مثبت این چوب ها، سبک وزن بودن مصالح در برابر چوب های موجود است، و‌ بر همین اساس، نصب و اجرای آن، بسیار راحت و سریع تر می باشد، و همچنین، شستشو، جداسازی و‌ تعمیر، آن بسیار ساده است.

 

* فرآیند چوب، در دستگاه های حرارتی، این امکان را به چوب ها می دهد که، مواد مضر و سموم چوب از بین برود.

 

*  این مصالح مد نظر، عایق صدای خوبی هستند، و می توان‌ برای مکان هایی که، نیازمند چنین عایقی هستند، مورد استفاده قرار گیرد، و  محیط را از آلودگی های صوتی در امام نگه دارد.



* چوب ترمووود، به راحتی امکان برش خوردن را دارد، و‌ می توان، برش های منحنی را در این مصالح مد نظر به آسانی، اعمال نمود.

 

* ترمووود نما، به دلیل یکنواختی رنگ، زیبایی و درخشش خاصی را در چوب پدیدار کرده است، و طبیعی بودن نوع چوب، یک حس زندگی در طبیعت را، در اشخاص ایجاد می کند.

 

*  نمای ترمووود سنگ یا چوب، رطوبت کمتری را به خود جذب می کنند، و‌ تبادل حرارتی کمتری با محیط اطراف خود ایجاد می کند، و همین ویژگی ها باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به مصالح و    همچنین افزایش عایق بندی می شوند.

 

معایب چوب:

 

* یکی از مهمترین مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، آسیب رساندن به محیط زیست و نابودی درختان می باشد، و با توجه به نابودی جنگل ها، در آینده، مشکلاتی بسیاری را به همراه دارد، زیرا برای اجرای این فناوری، نیازمند تعداد زیادی چوب می باشد، که از طریق تخریب درختان حاصل می گردد، و این یک خطر جدی برای محیط زیست می باشد.

 

* در اثر اعمال حرارت به چوب، باعث می شود، مقاومت مکانیکی چوب، از بین برود، و‌ همین موضوع باعث می شود، چوب مد نظر در برابر  اشعه، و نور فرابنفش خورشید واکنش نشان دهد، و آسیب پذیر باشد، اما با رنگ ترمووود، می توان این مشکل را بر طرف کرد، و طول عمر و ماندگاری چوب را در برابر این عوامل، افزایش داد.

  


انواع چوب ترموود چیست؟


 

این چوب دارای اشکال گوناگون و از انواع درختان مختلف، می باشد، که چند نمونه از این درختان را در سطر زیر ذکر می نمائیم: 

• کاج

•‌ نوئل

• ون

• ایروکو

در ادامه مطلب، باید این چنین بیان داشت که، برای حفظ و نگهداری این چوب ها، در مقابل اشعه مضرر، فرابنفش، و‌ حفظ و زیبایی بیشتر این گونه مصالح، از واکس های مخصوص که مواد تشکیل دهنده آنها، از  لاک الکل، چسب، روغن و‌ رنگ، بر روی این سطوح اعمال می گردد،      که با این روش، حفاظت، تمیز کردن، را آسانتر می نماید.

 


نرم چوب ترمووود:


 

منظور از چوب نرم، شاید برای شما، به این مفهوم باشد که، از ضخامت و نرمی برخوردار است، اما این چنین نیست، بلکه منظور از نرمی چوب، به معنی، فاصله ملوکولی کمتر است، و‌ دارای بافت و خاص و زیباتر گردیده است، و به دلایل نرم بودن و سبکی چوب، گزینه مناسبی برای، نما چوب می باشد، و در واقع چوب های استفاده شده در نمای ساختمان ها، معمولا از نرم چوب ها هستند.

 


سخت چوب ترمووود:


 

 در کنار نرم چوب ها، نوعی دیگر از چوب به عنوان سخت چوب وجود دارد، که دارای چگالی بالایی است، و بیشتر در مصارف نجاران بکار می رود، و‌ امروزه مبلمان هایی که در طرح و نوع گوناگون وجود دارند، و بسیار شیک می باشند، از این نوع چوب ها ساخته شده اند، زیرا این سخت چوب ها، در طرح و رنگ، و بافت های   گوناگون وجود دارد، و‌ باید ذکر کرد، که چوب های سخت، مختص درختان پهن برگ هستند، که درختان بلوط، افرا، زبان گنجشکی‌ را می توان در این گروخ قرار داد، و همچنین این چوب های ترموود از نوع سخت، گران تر از چوب های نرم می باشد، و این مصالح، به خاطر سختی و وزن بالایی دارند، می تواند گزینه مناسبی برای اماکنی که دارای رفت و آمد بسیاری هستند، مورد استفاده قرار گیرد.

   


هزینه های بر آورده شده، برای چوب های ترمووود:


 

با توجه به تورم و افزایش قیمتها، نمی توان قیمت ثابتی را، برای این گونه چوب ها، ارائه داد،   ولی حدودا، قیمت هر متر مربع، بصورت خام برابر با ۴۳۰ هزار تومان می باشد، و این قیمت پس از انجام فرآیند، عمل آوری، هزینه های جانبی و در نهایت فروش، بسیار متفاوت است، و همچنین، برای اجرای این چوب باید به نکات زیر توجه نمائید.

•  هزینه متریال و مصالح موجود، برای تعمیر و زیر سازی فضاهای مد نظر، برای اجرا

• هزینه تهیه چوب ترمووود

• هزینه اجرای رنگ، برای حفاظت و عایق نمودن چوب خام

•  هزینه انتقال و حمل چوب به محل مربوطه

• پرداخت دستمزد نصب و اجرای، چوب و سنگ در نماها

در انتهای مقاله باید از صبر و حوصله شما، دوستان گرامی، بابت همراهی ما، بسیار سپاسگزار باشم، و امیدوارم مطالب گردآوری شده، برای شما مفید و سودمند باشد، و بتواند به شما در یک انتخاب صحیح، کمک‌رسان باشد، در سخنان پایانی از شما دعوت میکنم، به مقالات و آگهی های ثبت شده در سایت املاک رادین، مراجعه کنید، و اطلاعات کاملی در راستای خرید و فروش ویلا و زمین، و مسائل مربوط در این حوزه بپردازید.