خرید زمین در شمال کشور

همانطور که ذکر گردید و در مقاله های قبلی بدان اشاره شد ، شمال ایران دارای زمین هایی با انواع کاربری های متنوع و متفاوتی می باشد. یک نوع کاربری زمین در شمال که بیشترین حجم از وسعت زمین های شمال را در بر می گیرد ، زمین کشاورزی می باشد که بیشتر اراضی آن تحت کاشت برنج و یا چای می باشد. در حقیقت در کنار خرید ویلا ، آپارتمان و حتی خرید زمین جهت ساخت و ساز ، خرید زمین کشاورزی با هدف کاشت و برداشت محصولات ، می تواند به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه و بسیار پر رونق باشد. با خرید زمین کشاورزی در شمال ، دغدغه آبیاری کردن ، تامین خاک و یا زهکشی خاک را دیگر نخواهید داشت. چرا که آب  هوای شمال همیشه بارانی و خاک آن حاصلخیز بوده و از هر جهت مناسب برای کاشت محصولات کشاورزی می باشد.

 

انواع خرید زمین در شمال با هدف تعیین نوع کاربری

شمال کشور با توجه به اقلیم مساعد آن برخوردار از زمین هایی با طیف کاربری متنوع می باشد. زمین در شمال با نوع کاربری مسکونی، تجاری، باغبانی و یا کشاورزی وجود دارد . هر یک از زمین ها با توجه به نوع ارزش و بهره ای که از آنها به عمل می آید ، قیمتهای متفاوتی دارند. در این بین خرید زمین در شمال با نوع کاربری مسکونی و یا تجاری از ارزش بیشتری نسبت به سایر زمین ها برخوردار می باشد. همچنین میزان حجم از این نوع زمین ها در شمال در ازای زمین هایی با بهره کشاورزی و یا باغداری به مراتب کمتر می باشد.

یک نوع دیگر از زمین های شمال ، زمین با نوع کاربری باغی می باشد. یک ویژگی مهم این نوع زمین ها آن است که خریدار بعد از خرید آن می تواند با دریافت جواز از سازمان منابع طبیعی ، اقدام به ساخت و ساز یک باب واحد مسکونی در آن نماید. اما این نکته بسیار مهم و با اهمیت می باشد که به هیچ وجه نمی توان تمام کل زمین را به ساخت ملک در آن اختصاص داد . بلکه می بایست قسمتی از زمین مذکور را به خانه و مابقی آن را به کارهای باغبانی اختصاص داد.

 خرید زمین کشاورزی در شمالخرید زمین کشاورزی در شمال


بهدشت کجاست و خرید ویلا در بهدشت نور


 

 

نوع دیگری که گسترده ترین نوع زمین ها در شمال می باشد ، زمین کشاورزی می باشد که مستقیماً تحت نظارت سازمان جهاد کشاورزی همان استان می باشد. آنچه که خرید زمین کشاورزی را بسیار خاص و با اهمیت جلوه داده است ، آن است که به هیچ وجه با خرید زمین کشاورزی ، مالک نمی تواند اقدام به تغییر نوع کاربری زمین نماید . همچنین در صورت بروز آن ، این کار یک جرم محسوب شده و به شدت پیگرد قانونی دارد.

 

خصوصیات مناسب جهت خرید زمین کشاورزی در شمال

شمال ایران از جمله مناطق مساعد از لحاظ داشتن خاک مناسب و مطلوب جهت رشد و نمو گیاهان و محصولات کشاورزی می باشد. وجود آب فراوان همراه با خاک زهکشی شده از جمله شرایط لازم برای کاشت محصولات کشاورزی و پرورش گیاهان می باشد. اما نکته مهم در خرید زمین کشاورزی در شمال آن است که زمین کشاورزی می بایست در موقعیت مناسب از جهت برخورداری کافی از نور خورشید قرار داشته باشد. همانطور که می دانید شمال دارای هوایی ابری و در بیشتر ایام سال بارانی می باشد. از این رو وجود نور خورشید که برای رشد گیاهان یک منبع حیاتی و ضروری به حساب می آید ، بسیار مهم و با اهمیت می باشد. بنابراین بیشتر اوقات روز ، نور آفتاب کم می تابد. بنابراین می بایست زمین کشاورزی در موقعیتی قرار داشته باشد که کاملاً در معرض تابشی نور خورشید باشد.

 همچنین یکی از مهمترین موارد در هنگام خرید زمین کشاورزی ، توجه به شیب و میزان آن می باشد. زمین های شمال اغلب در ارتفاع و بر روی کوهپایه قرار گرفته اند . لذا در صورت خرید زمین با هدف کشاورزی در آن حتماً می بایست شیب زمین از اهم نکات مورد توجه قرار گیرد. بهترین میزان شیب در حدود 8 درصد می باشد و بالاتر از این حد ، فرسایش خاک و در صورت بارندگی ، سبب سرازیر شدن آب می گردد. این امر منجر می شود که آب باران تمامی منابع تغذیه ای خاک را با خود شسته و به پایین سرازیر نماید . از این رو منجر به فقر خاک از لحاظ مواد معدنی و حیاتی برای رشد گیاهان می شود.

خرید زمین کشاورزی با هدف کاشت برنجخرید زمین کشاورزی با هدف کاشت برنج


ورازده علیا کجاست و خرید ویلا در ورازده چمستان


 

 

یکی دیگر از مهمترین ویژگی های خرید زمین کشاورزی در شمال با هدف ایجاد حرفه و پیشه کشاورزی، تولید انبوه مرکبات می باشد. در واقع حاصلخیزی خاک ، آب و هوای مساعد از هر جهت اراضی شمالی را مطلوب برای کاشت مرکباتی همچون پرتقال ، کیوی ، سیب و ... نموده است. همچنین یکی از بیشترین زمین های زیر کشت در شمال ، زمین های شالی می باشد. در واقع بارندگی بیش از حد برای کشت برنج از هر جهت مناسب می باشد. بیشتر سطح زیر کشت زمین های کشاورزی در شمال برای تولید این دانه خوردنی که غذای اصلی بیش از نیمی از ساکنین کره خاکی می باشد، اختصاص داده شده است . در حقیقت با خرید زمین کشاورزی و با هدف کاشت و برداشت برنج در آن ، علاوه بر آنکه نیاز اولیه خود و اطرافیان مان را می توانیم تامین نماییم، با توجه به مقدار وسعت زمین ، سود قابل توجه ای نیز نصیب مالک زمین خواهد شد.

همچنین در کنار زمین های کشاورزی برنج و مرکبات از جمله محصولات مهم دیگر این استان زیتون ، چای ، تولیدات دانه های روغنی و گیاهان دارویی و همچنین تولید گلخانه می باشد. توجه به توسعه کشت محصولات گلخانه ای در مناطق خوش آب و هوا همچون شمال تا حدود زیادی با ذائقه مردم در فصول سال همراه بوده می باشد.

همچنین یکی دیگر از خصوصیات خرید زمین کشاورزی در شمال ، توجه به میزان و بهایی می باشد که با توجه به میزان متراژ و موقعیت زمین می بایست پرداخت گردد. وقتی سخن از خرید زمین کشاورزی در شمال به میان می آید در واقع با زمینی در خارج از شهر و قرار داشتن آن در حومه و یا اطراف شهر روبرو می باشید. از این رو قرار داشتن زمین کشاورزی در حاشیه شهر تا حدود بسیار زیادی بر قیمت زمین تاثیر می گذارد.

برخورداری از زمین بکر کشاورزی در شمالبرخورداری از زمین بکر کشاورزی در شمال

 


آشنایی با شهرک ساحلی فردوس رویان در مازندران


 

 

نکته دیگری که می تواند بر قیمت نهایی زمین تاثیر گذار باشد ، توجه به دارا بودن زمین از حیث سند تک برگ می باشد. وجود سند علاوه بر اعتبار و اطمینان از خرید زمین می تواند بر قیمت زمین به طور مستقیم تاثیر بگذارد. البته در کنار سند تک برگ ، زمین هایی هم هستند که به صورت قولنامه ای خرید و فروش می شوند. بنابراین جهت خرید ارزان قیمت زمین کشاورزی ، می توان از زمین هایی با سند قولنامه ای که دارای کد رهگیری معتبر بوده و در سازمان اسناد رسمی کشور دارای اعتبار می باشند ، خریداری نمود. در صورتی هم که خریدار تمایل داشته باشد ، می تواند بعد از مدتی برای زمین کشاورزی خود ، اقدام به گرفتن سند تک برگ نماید.

همچنین لازم به ذکر می باشد که نوع دیگری از معاملات خرید و فروش زمین در شمال ، متعلق به سند های اصلاحات ارضی می باشد. این نوع سند متعلق به زمین هایی می باشد که در گذشته مالک آن برای مدتی ثابت و مشخص بر روی زمین کار می کرده است . در آن زمان بر اساس بخشنامه ای از طرف حکومت وقت ، آن کشاورز ، مالک مستقیم بر زمین خود محسوب می شد . بنابراین به چنین زمین هایی سند اصلاحات ارضی تعلق می گرفت. این اسناد در زمان اکنون نیز معتبر می باشند و از امکان خرید و فروش برخوردار می باشند.

اما می بایست بیان گردد که بهترین ، معتبر ترین و ارزنده ترین نوع سند زمین ، سند تک برگ یا همان سند شش دانگ زمین می باشد . زمینی که دارای این نوع از سند باشد ، علاوه بر مطمئن بودن از انجام خرید، زمین ارزش و اعتبار بالایی هم برخوردار می باشد.

زمین با انواع کاربری در شمالزمین با انواع کاربری در شمال

 


 جنگل سیاه‌کلا کجاست و امتیازات آن برای سرمایه گذاری با خرید زمین


 

همچنین یک نکته مهم دیگر در خصوص خرید زمین کشاورزی جدا از بحث اقتصادی و فواید حاصل از سود آن مربوط به ایجاد اشتغال در میان جوانان می باشد. ایجاد اشتغال زایی و کسب در آمد از این راه می تواند یکی از مهمترین گزینه ها جهت خرید اراضی تحت کشت در شمال محسوب شود.

اما در هر حال می بایست در هنگام خرید زمین با یک مشاور آگاه و با تجربه مشورت نمود تا بهترین انتخاب به لحاظ برخورداری از موقعیتی مناسب زمین با سودآوری بالا صورت گیرد.