راه­های ارتباطی مختلف رسیدن به شمال

 

برای رسیدن به شمال 5 جاده­ی اصلی وجود دارد:

جاده چالوس

جاده ­ی تهران - چالوسجاده ­ی تهران - چالوس

 

جاده­ی چالوس که به جاده­ی 59 نیز معروف است، یکی از راه­های بسیار زیبای رسیدن به شمال است. کسانی که قصد سفر به شمال کشور را از طریق این مسیر دارند باید از سمت جاده­ی کرج به سمت شهرهای رامسر، چالوس، نمک آبرود، تنکابن و کلاردشت حرکت نمایند. وجود پیچ و خم­های خطرناک و پرشیب در این جاده که برخی از آنها به 360 درجه نیز می­رسد، داشتن مهارت بسیار زیاد در رانندگی را در طول این مسیر واجب و ضروری کرده است. بنابراین بهتر است کسانی این مسیر را برای سفر به شمال کشور انتخاب نمایند که مهارت بسیار زیادی در رانندگی و کنترل وسیله نقلیه دارند.

جاده هراز

جاده¬ی تهران - هراز

جاده­ ی تهران - هراز

 

جاده­ی هراز که به جاده­ی 77 نیز معروف است و یکی از قدیمی­ترین جاده­های کشور محسوب می­شود، از دیگر راه­های مختلف رسیدن به شمال است. این جاده با طول 183 کیلومتر پس از جاده­ی چالوس، از پرترددترین محورهای اتصال تهران به شمال کشور به حساب می­آید. کسانی که قصد سفر به شهرهای محمودآباد، آمل، شهر نور، رامسر و چالوس را دارند می­توانند از این مسیر استفاده نمایند. برای دسترسی به این مسیر باید از مسیر دماوند به فیروزکوه به یک مسیر فرعی وارد شد و پس از عبور از دماوند در مسیر آمل حرکت کرد. وجود 15 تونل در مسیر جاده هراز با مسافتی حدود 5700 متر ( طولانی­ترین تونل آن حدود یک و نیم کیلومتر است) و نیز بخش­های خطرناکی که این مسیر دارد رعایت نکات ایمنی به خصوص در فصل زمستان را بیش از پیش لازم و ضروری کرده است.

جاده فیروزکوه

جاده¬ی تهران- فیروزکوهجاده­ ی تهران- فیروزکوه

 

جاده فیروزکوه که به جاده­ی 79 نیز معروف است، یکی از راه­های مختلف رسیدن به شمال است. این جاده به طول 247 کیلومتر در نهایت به قسمت­های شرقی استان گلستان و مازندران ختم می­شود. مسافرانی که قصد سفر به قائم شهر و یا تماشای جاذبه­های گردشگری بندر ترکمن، ساری و بهشهر را دارند می­توانند از این مسیر استفاده نمایند. برای حرکت در جاده فیروزکوه می­توان از منطقه­ی شرق تهران و از بزرگراه بسیج به سمت آبعلی و دماوند حرکت کرد.­ امنیت بالای این جاده، تردد کمتر ماشین­ها در این محور و ترافیک کمتر آن نسبت به مسیرهای دیگر دسترسی به شمال باعث شده است که حدود 25 درصد مسافران این مسیر را برای سفر به شمال انتخاب نمایند. 

جاده قزوین- رشت

آزاد راه قزوین - رشتآزاد راه قزوین - رشت

 

جاده­ی قزوین- رشت که به آزاد راه 1 نیز معروف است، یکی از ایمن­ترین، بی­خطرترین و پرطرفدارترین راه­های رسیدن به شمال به خصوص استان گیلان است. این جاده که دو شهر قزوین و رشت را به یکدیگر وصل می­کند طولی حدود 138 کیلومتر دارد. در طول این مسیر مسافران با 10 تونل مواجه خواهند شد که مجموع طول آنها روی هم رفته حدود 5/5 کیلومتر است. در جاده­ی قزوین- رشت تریلی­ها و کامیون­ها مجاز به تردد نیستند لذا رانندگان با آرامش و امنیت خاطر می­توانند در طول این جاده به رانندگی بپردازند. جاده قزوین- رشت از سمت شهر کرج به سمت رشت امتداد یافته است.

آزاد راه تهران- شمال

آزاد راه تهران - شمالآزاد راه تهران - شمال

 

آزاد راه تهران- شمال نیز که به تازگی به بهره برداری رسیده است از دیگر راه­های دسترسی به شمال است. این آزاد راه در مسیرهای مختلف امتداد یافته و در حالت کلی شهر تهران را به شهر چالوش وصل می­کند. جاده­ای که به موازات مسیر کرج- چالوس، از شهر تهران به شهر چالوس امتداد یافته و با تقاطع غیر همسطحی به منطقه­ی کمربندی جاده­ی چالوس- تنکابن وصل می­شود. آزاد راه تهران- شمال حدود 60 کیلومتر کوتاه­تر شده لذا مسافران شمال را سریع­تر به مقصد می­رساند. لازم به ذکر است آزاد راه تهران – شمال دارای چهار فاز مختلف است که هر یک ویژگی­های خاص خود را دارد. هر کدام از این فازها از روستاها و شهرهای مختلفی عبور می­کند.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که گردشگرانی که از شهرهای مرکزی و جنوبی قصد سفر به مازندران را دارند، پس از عبور از شهرهای اصفهان و تهران باید یکی از این مسیرها را انتخاب کرده و در آن حرکت نمایند. برای گردشگران مناطق شمال غربی کشور و مسافرانی که از شهر مشهد قصد سفر به شمال را دارند مسیرهای دیگری نیز وجود دارد اما مسیرهای فوق مسیرهای اصلی برای دسترسی به شمال کشور هستند.

 

فاصله­ ی تهران تا چمستان

فاصله تهران تا چمستان در نقشهفاصله تهران تا چمستان در نقشه

 

برای پاسخ به این سوال که فاصله­ ی تهران تا چمستان چند کیلومتر است و چقدر زمان لازم است تا از تهران به چمستان رسید باید گفت که:

جهت رسیدن از تهران به چمستان دو راه وجود دارد:

از جاده­ی زیبای هراز و از جاده­ی فیروزکوه

از طریق جاده­ ی هراز

این جاده هم از لحاظ مسافت و هم از لحاظ ترافیک کوتاه­ترین و سریع­ترین مسیر محسوب می­شود. مسافتی حدود 203 کیلومتر که می­شود در مدت 3 ساعت و 40 دقیقه پیمود.

تهران، بومهن، جاجرود، پلور، رودهن، مشا، آبعلی، گزنک، آب اسک و ... در این مسیر قرار گرفته­اند. البته چنانچه در 2 کیلومتری شهر آمل به سمت منطقه هلومسر مسافران وارد کمربندی جدید امامزاده عبدالله شوند و در مسیر کمربندی آمل به چمستان قرار بگیرند می­توانند سریع­تر به مقصد برسند.

 


خرید ویلا در شمال

خرید زمین شمال


 

از طریق جاده­ ی فیروزکوه

برای سفر به چمستان این مسیر طولانی­تر از مسیر قبل است چرا که مسافتی حدود 334 کیلومتر دارد و تقریباً 5 ساعت زمان نیاز است تا از طریق این مسیر به مقصد رسید.

تهران، امین آباد، گیلاوند، پردیس، گدوک، فیروزکوه، دوآب، ورسک، پل سفید، زیرآب، شیرگاه ( نزدیکی شهر قائم شهر و نرسیده به آن) و ... در این مسیر قرار دارند. با انتخاب این مسیر مسافران ابتدا به شهر آمل خواهند رسید و سپس از کمربندی آمل به چمستان به طرف مقصد نهایی خود حرکت خواهند کرد.

 لازم به ذکر است افراد زمانی از این مسیر برای سفر از تهران به چمستان استفاده خواهند کرد که مسیر اول یعنی جاده هراز به دلیل تعطیلات آخر هفته ترافیک داشته باشد و یا این که به دلیل ریزش کوه این مسیر مسدود شده باشد و امکان تردد در آن وجود نداشته باشد.

 خلاصه: در این نوشتار به راه­های مختلف رسیدن به شمال و نیز فاصله­ ی تهران تا چمستان پرداخته شد. همانطور که بیان شد برای رسیدن به شمال 5 راه اصلی وجود دارد: جاده هراز، جاده چالوس، جاده فیروزکوه، جاده قزوین- رشت و آزاد راه تهران- شمال. فاصله تهران تا چمستان نیز چنانچه جاده هزار انتخاب شود حدود 203 کیلومتر است که تقریباً این مسیر را می­توان در 3 ساعت و 40 دقیقه پیمود. اما چنانچه مسیر فیروزکوه انتخاب شود فاصله­ی 334 کیلومتر را می­توان با 5 ساعت رانندگی طی کرد. بنابراین این مسیر طولانی­تر از مسیر قبلی است.