آشنایی با آلاچیق ویلاها در شمال

آلاچیق یکی از زیباترین و محبوب ترین المان های طراحی شده جهت زیباسازی هر چه بیشتر محوطه حیاط خانه، ویلا ، پاسیو خانه و یا جهت زیباسازی پارک ها استفاده می شود. هدف اصلی از طراحی و ساخت آلاچیق، بیشتر جنبه تزئینی و زیباسازی دارد. البته اهداف کاربردی همچون جمع شدن خانواده و دوستان در زیر آلاچیق برای دور همی ها، غذا خوردن و یا ... استفاده می گردد.

آلاچیق، یک سازه مستقل با فضایی باز و منظره ای همه جانبه می باشد که در داخل محوطه باغ، حیاط، کنار ساحل و ... بنا می گردد. آلاچیق ها یا به صورت فضای بسته که به عنوان چهار فصل استفاده می شوند و یا به صورت باز، طراحی و تعبیه می گردند. آلاچیق ها انواع مختلفی دارند. در حقیقت ابعاد و چیدمان ستون ها و سقف آلاچیق، سبب ایجاد اشکال متنوع از آلاچیق ها شده است. از این رو آلاچیق هشت ضلعی، آلاچیق مربع، آلاچیق سنتی، آلاچیق کباب پز، آلاچیق مدل پرگولا و... موجود می باشند.

 

چگونگی طراحی و ساخت آلاچیق

طراحی و ساخت آلاچیق در گوشه حیاط خانه و یا ویلا، محوطه باغ، پاسیو خانه، محلی دنج و بکر برای عصر های دور همی خانواده و یا دوستان می باشد. آنچه که در طراحی و ساخت آلاچیق، باید در اولویت قرار داده شود، توجه به سازه بنا می باشد. در طراحی و ساخت آلاچیق، سه نوع سازه پلاستیکی، چوبی، فلزی استفاده می گردد. اگر سازه آلاچیق، از جنس فولاد، تعبیه شود این نوع سازه، مناسب فضاهای عمومی و پارک ها می باشد. سعی کنید نوع سازه ای که انتخاب می کنید با نمای ظاهری ویلا و یا خانه تان مطابقت داشته تا همخوانی بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

نمایی بسیار زیبا از آلاچیقنمایی بسیار زیبا از آلاچیق

 


 

جاهای دیدنی شهر نور، و خرید ویلا در نور


 

 

 

از مهمترین نکات قبل از طراحی و ساخت آلاچیق، اندازه و ابعاد ساخت سازه می باشد که می بایست دقیق و درست، تخمین زده شود. اگر محوطه و یا فضایی که جهت بنای آلاچیق، در نظر گرفته اید، بزرگ و یا کوچک می باشد، ابعاد سازه نیز متناسب با ابعاد فضای محوطه، اندازه گرفته شود. هر چه ابعاد و اندازه سازه دقیق تر باشد، نتیجه کار زیباتر و تمیزتر خواهد بود.

اولین مرحله از ساخت آلاچیق، بنای چهار ستون و یا چهار پایه ی محکم آلاچیق می باشد. نحوه قرار گرفتن پایه ها در داخل زمین از مهمترین قسمت های سازه می باشد. ابتدا می بایست محوطه ای که جهت سازه انتخاب کرده اید، صاف، هموار و یکدست باشد. سپس چهار حفره به عمق یکسان بر روی زمین حفر کنید. جهت محکم نگه داشتن پایه های ستون ها در درون گودال، هم می توانید از بتن و یا سیمان سریع خشک شونده استفاده کنید.

اگر از بتن جهت محکم کاری و سفت نمودن ستون سازه استفاده می کنید، ابتدا پایه های چوبی را درون بتن قرار داده و پس از چند روز که خشک شد، آن را درون حفره قرار دهید و اگر از سیمان سریع خشک شونده استفاده می کنید، می بایست حدود دو، سوم اطراف هر گودال و پایه های درون آن را پر گردانید.

بعد از محکم کاری ستون ها، نوبت به ساخت تیغه های محافظ آلاچیق می رسد. شما می بایست از 6 تیغه به ابعاد 4*4 جهت نگه داشتن 3 ستون از 4 ستون اصلی آلاچیق و ایجاد دیواره بر روی آن ها، استفاده کنید. ابتدا محل دقیق تیغه ها و همچنین جای پیچ و مهره را از قبل بر روی پایه ها مشخص گردانید. ( فاصله بین دو تیغه بر روی دو ستون آلاچیق، بستگی به این دارد که آیا شما قصد ساخت و نصب پنجره بر روی آلاچیق را دارید و یا خیر. اگر قصد دارید که نمای آلاچیق تان، نمای پنجره داشته باشد، ارتفاع پنجره هر چه که باشد حدود 4 سانتی متر به آن اضافه کنید. این اندازه اضافی، فاصله ای می باشد که می بایست بین تیرک های افقی تعبیه گردد.

در صورت استفاده از پنجره، می بایست مرکز هر دیوار را مشخص کرده و پهنای آن را اندازه گیری کنید. ارتفاع چهارچوب می بایست هم اندازه چهارچوب پنجره درست شود. سپس چهارچوب چوبی را درست کرده و از قبل جای پیچ و مهره آن را مشخص کنید. سعی کنید چنان پنجره در چهارچوب محکم و سفت جای بگیرد که  احتمال لرزش و افتادگی پنجره وجود نداشته باشد. شیشه ای که جهت نصب بر روی چهارچوب پنجره در نظر می گیرید کاملاً سلیقه ای می باشد. می خواهید 6 بخشی و یا 4 بخشی باشد به نظر و سلیقه شما مرتبط می باشد.

آلاچیق، محلی دنج برای دورهمی هاآلاچیق، محلی دنج برای دورهمی ها

 

در قسمت بالای آلاچیق، محلی که قرار است سقف آلاچیق روی آن تعبیه شود، 4 تیغه که اندازه ای در حدود 7 الی 8 اینچ دارند، احتیاج می باشد. حتماً می بایست انتهای هر تیرک و یا تیغه به ابعاد مربع مانند، یکسان و دقیق برش داده شود. سپس با کمک چسب چوب، تیرک های بالای چهار ستون را به هم چسبانده و در انتها جهت محکم کاری با پیچ آن را سفت کنید.

حال نوبت طراحی و ساخت سقف آلاچیق می باشد. سقف، تنها جهت ایجاد حریم برای نشستن می باشد. سقف آلاچیق عموماً شیب دار یک طرفه، دو طرفه، چند طرفه، گنبدی و یا صاف می باشد. جنس سقف از مصالح ضد آب و رطوبت باید در نظر گرفته شود. مانند سفال، پرچین، ورق های گالوانیزه، تایل و... باشد.

اگر در طراحی و ساخت آلاچیق، سقف را از دو طرف، نمای شیب دار در نظر می گیرید، می بایست 4 تیرک به یک اندازه که به صورت دو طرف شیب دار بر روی سقف و یک تیرک که به صورت افقی در بالای سقف قرار گرفته و چهار تیرک دیگر به کمک پیچ و مهره به آن وصل شوند. چون تیرک ها در بالای چهارچوب آلاچیق قرار می گیرند، می بایست با زاویه 45 درجه قرار بگیرند.

طراحی و ساخت آلاچیقی شیک و زیباطراحی و ساخت آلاچیقی شیک و زیبا

 


 

ترمودوود در ویلاهای شمال به چه معناست؟


 

 

 

بعد از اتمام سقف، نوبت به رنگ آمیزی ستون ها و سقف می رسد. البته انتخاب رنگ، کاملاً سلیقه ای می باشد ولی بهتر است که با نمای ظاهری ویلا و یا نمای دکوراسیون داخلی ویلا و یا خانه تان، همخوانی داشته باشد. اگر چهارچوب ها از جنس چوب انتخاب شده باشند، می بایست علاوه بر رنگ، مواد محافظ چوب که ستون های آلاچیق را در برابر رطوبت و بارندگی محافظت می کند، استفاده شود. اگر هم از جنس فلز می باشند از محافظ ضد زنگ زدگی استفاده گردد.

در انتها نوبت به پوشاندن سقف می رسد. پوشش سقف از جهت ایمنی و محافظت در برابر برف و باران می باشد. بیشترین پوشش جهت طراحی و ساخت آلاچیق، از جنس فایبرگلاس و یا آلومینیوم می باشد.

اگر قصد شما زدن دیوار در طراحی و ساخت آلاچیق می باشد. می توانید میل پرده هایی را به اطراف چهارچوب آلاچیق، نصب نموده و با اتصال پرده و یا دیوارهای متحرک، نمایی زیبا و در شان ویلایتان به آلاچیق دهید. دکوراسیون داخلی آلاچیق نیز کاملاً سلیقه ای بوده و هر چه که مد نظر شما می باشد، می توانید در دکوراسیون آلاچیق تان به کار ببرید.

آلاچیق، زیبا و دلنشینآلاچیق، زیبا و دلنشین

 


 بام باغ چیست؟