پروانه ساختمانی چیست؟



 

پروانه ساختمانی، در واقع اوراق، و سندی است که، توسط شهرداری‌ صادر می گردد، و در طی انجام مراحل قانونی، در اختیار مالک قرار می‌ گیرد، و امروزه برای انجام ساخت و ساز، و احداث هرگونه ساختمان، در ابتدا می بایست، مجوز های مربوطه را، از ارگان های مذکور دریافت نمائید.

 

 در خصوص پروانه های ساختمانی، باید بیان داشت، نوعی پرونده رسمی از شهرداری است که، به صاحب ملک، یا پیمانکاران، مجوز انجام پروژه ساخت و ساز، یا بازسازی را طبق اصول و قوانین، مشخص گشته، می دهند، و می بایست به این مسئله توجه داشته باشید که، هرگونه انجام عملیات ساخت و ساز، بدون صدور پروانه ساختمانی، امری غیر مجاز بوده، و طبق دستورات و قوانین وضع شده، می توان توسط مراجع نظارت بر ساختمان، متوقف گردد، همچنین اجرا و رعایت اینگونه استاندارها، برای اطمینان از حفظ ایمنی مالکان یا مستأجران ساختمان، در نظر گرفته ‌شده است.

همچنین یکی از مهم ترین و اصلی‌ترین هدف، اخذ مجوز ساخت، قبل از هر گونه اقدامی، اطمینان خاطر، و رعایت ساخت و سازی قانونی، همگام با مشخصات فنی ساختمان، و رعایت اصول شهرسازی، مطابق با آیین‌نامه‌ها و ضوابط طرح جامع شهری می باشد، و همچنین برای راهبرد سریع تر پروژه، می توان از این طریق، به تسهیلاتی نظیر (بانکی، بیمه حوادث ساختمان و افراد مشغول به کار در پروژه، و جلوگیری از بروز حوادث ساختمانی و ...) ارائه داده می شود.

 

 پروانه ساختمان

 



مراحل اخذ، پروانه ساخت و ساز (شهری)



 

هر گونه دریافت مجوز و پروانه ای در خصوص ساخت شهری، دارای مراحل اداری و ... می باشند، بنابراین دارای عواملی پیش نیاز و مهم برای ساخت در خانه شهری و یا آپارتمان است، که ما قصد داریم در این مقاله به بیان چند گزینه، در راستای دریافت پروانه ساخت شهری، بپردازیم:

 

  1) تشکیل پرونده

 2) دستور نقشه

 3) طراحی نقشه

3) پرداخت عوارض

 4) تهیه مدارک پیش نویسی

 5) چاپ پروانه

 

 ساخت و ساز شهری

 



مدارک مورد نیاز برای اخذ پروانه ساخت شهری



 

قابل ذکر است، برای انجام هر کاری، نیاز به یکسری وسایل ضروری و مورد استفاده در همان حوزه نیازمندیم، اما در خصوص دریافت جواز ساخت، یا تشکیل پرونده، نیازمند مدارکی از قبیل:

 

اصل و کپی شناسنامه

اصل و کپی کارت ملی

اصل و کپی سند ملک، یا پروانه های موجود، می باشیم.

 

 

 * اماده سازی و تشکیل پرونده

 

امروزه به دلیل پیشرفت و سیستمی گشتن دفاتر موجود در ارگانها، در ابتدا، صاحب اصلی ملک می بایست، برای تشکیل پرونده، مدارک خود را در اسرع وقت، به دفاتر خدمات الکترونیک نزدیک محل پروژه مراجعه کند، و پس از، تشکیل پرونده، درخواست بازدید از ملک را در دفتر خدمات ثبت نموده، پس از انجام کارهای اداری، فردی به عنوان مامور از شهرداری برای بازدید پروژه مراجعه می کند، و مواردی همانند( ابعاد ملک، عرض گذر، زمین موجود) را در گزارش خود، ثبت می نماید.

 

 

*  دستور نقشه برای اخذ پروانه ساخت

 

در این مرحله، پس از بازدید و بررسی های موجود، بر روی زمین پروژه مورد نظر، از جانب شهرداری، تعداد و مساحت هر طبقه، می بایست  در دستور نقشه ثبت گردد، و همچنین، تمامی گزینه ها، بر اساس نوع پهنه، عرض گذر، و برخی اطلاعات دیگر زمین، محسابه می شوند، و پس از ثبت این موارد، صاحب ملک موظف است، این اطلاعات را به مهندس معمار خود گزارش دهد.

 

 

* طراحی پلان 

 

 طراحی پلان، یکی از مهمترین گزینه های مذکور، در طول، تمامی مراحل اخذ پروانه ساخت شهری، می باشد، و همواره این مسئله، در ساخت و خرید و فروش ویلا، یا آپارتمان بسیار حائز اهمیت است، زیرا استفاده مفید از بناهای مورد نظر، از مهم ترین فاکتورهای  هر ساختمان بشمار می رود.

قابل ذکر است، یکی از اولویت های اول گروه طراحی، این است که، تمامی نقشه های فاز یک را آماده و ارائه دهند، همچنین در این حین، باید تمامی نقشه ها با ضوابط و استانداردهای شهرداری آتش نشانی بررسی گردد، و در انتهای کار، با کمک و‌ هماهنگی مهندسین سازه و طراح، نقشه کامل و بدون نقص، انجام گردد، تا از تمامی لحاظ، ساختمان به بهترین نحو به پایان رسد.

باید به این مسئله توجه کرد که، تمامی نقشه ها پس از طراحی، و تکمیل شدن، به دفتر خدمات الکترونیک برای بررسی ارسال می گردد، و همچنین ممکن است بر اساس نظر کارشناسان، نیاز به اصلاح داشته باشد، در این صورت دفتر مهندسی ملزم است نقشه را اصلاح کرده و به دفتر خدمات الکترونیک ارجاع دهد، تا تاییدیه نهایی، نقشه را دریافت کند.

 

* پرداخت عوارض

 

بعد از تاییدیه نقشه، نوبت به پرداخت عوارض می رسد که، در هر منطقه این روند متفاوت است، و با توجه به: • تراکم موجود • تعداد طبقات ، و • متراژ، محاسبه می شود.

 

 

*  تهیه مدارک پیش نویس شده

 

در گام پنجم، پس از پرداخت عوارض و دریافت تاییده، مبنی بر پرداخت عوارض، حال نوبت به تهیه مدارک پیش نویس می رسد، برای دریافت و تهیه مدارک پیش نویس شده، مالک اصلی باید به دفاتر خدمات مربوطه مراجعه کرده، و فرم درخواست تعیین ناظر را پر کند و بعد از این مرحله منتظر پاسخگویی و معرفی ناظر از سوی دفتر خدماتی باشد، و بعد از انتخاب و تعیین ناظر، مالک ملزم به عقد قرارداد ما بین خود و ناظر می باشد، قرارداد ثبت شده باید برای دریافت، برگ سبز و همچنین تعهد رعایت اصلاحی، و تاییدیه، ناظر به دفتر خدمات تحویل داده شود. 

 

اخذ پرونده ساختمان

 

 



مدارک پیش نویسی شده، شامل موارد مذکور است 



 

 

+ دریافت برگ سبز در زمینه سازه، معماری، برق و مکانیک

 + برگ سبز ناظر به همراه قرارداد مالک و ناظر

+ برگ تعهدات، رعایت اصلاحیه و تاییدیه نمای ساختمان

 + فایلهای نقشه سازه برق و مکانیک

+ چک لیست های رعایت مسائل، بارگذاری و زلزله

 + برگ تعهد مشاوره مکانیک خاک، و تاییدیه تحلیل نهایی، مصالح زمین

 

*  چاپ پروانه ساخت شهری

 

چنانچه تایید چهار گروه ذکر شده را دریافت کرده باشید، نوبت به اخذ تاییدیه ‌های زیر می باشد:

• طرح تفصیلی بر و کف

 • صدور پروانه

• معاون شهرسازی و معماری

• تاییدیه شهر و در نهایت چاپ پروانه

 

 مدارک لازم برای اخذ پروانه

 

 

بنابراین چنانچه هر شخص، این مراحل ذکر شده را با گذرانده باشد، و تمامی قواعد و اصول را رعایت کرده باشد، به راحتی می تواند، جواز ساخت مورد نظر خود را کسب نماید.

از اینکه تا انتهای مقاله با سایت املاک رادین  همراه بودید، بسیار سپاسگزارم، و امیدوارم این مطالب برای شما کاربران مفید بوده باشد، چنانچه در حوزه بازار مسکن، نیازمند مطالعه بیشتر می باشید، کافیست به لینک های زیر مراجعه کنید.

 

خرید ویلا سنددار در شمال کشور

فروش کاخ ویلا

خرید ویلا فلت باغی

خرید ویلا سند دار و شهرکی مازندران

خرید اقساطی ویلای نقلی در مازندران

فروش ویلای مدرن مبله