به سبب رونق یافتن شهرها، افزایش جعمیت، اکثر افراد به دنبال خرید ویلا در شمال و یا خرید مسکن و نیز به دنبال رهن و یا اجاره مسکن می باشند، تا مکانی برای سکونت داشته باشند، از این سوی برای انجام این معاملات باید به مشاورین املاک مراجعه کنید، مشاورین املاک با ارائه مشاوره و معرفی مسکن و... مبلغی دریافت می کنند، این حق الزحمه، بعنوان حق کمیسیون شناخته شده است، این مبلغ دریافتی با توجه به نوع معامله و شهر و لوکیشن مورد نظر و... قابل تغییر می باشد، در این مقاله قصد داریم به حق کمیسیون مشاورین املاک در سال 1400 را بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید.
 
 
حق کمیسیون املاک در سال 1400
 
 
حق کمیسیون چیست؟
 مبلغی که به ازای خدمات ارائه شده از دو طرف معامله، یعنی از خریدار و فروشنده دریافت می شود، را حق کمیسیون می گویند، در واقع مشاورین املاک با ارائه مشاوره، حق الزحمه ای دریافت می کنند، و نیز نرخ آن از نظام صنفی تعیین می شود، حق کمیسیون انواع مختلفی دارد، عبارتند از؛
 
  • حق کمیسیون املاک در خرید و فروش
  • حق کمیسیون املاک در رهن کامل
  • حق کمیسیون املاک در اجاره 
  • حق کمیسیون املاک در مشارکت ساخت
  • حق کمیسیون املاک در معاوضه ملک
  • و...
حق کمیسیون در معاملات مختلف با توجه به نوع معامله و ارزش ملک، شهر مورد نظر و.. متفاوت می باشد، درآمد مشاورین املاک از طریق دریافت حق کمیسیون می باشد، و بنابراین هر چه تعداد معاملات بیشتر باشد، در آمد آنها نیز بالاتر خواهد بود، و محاسبه ی حق کمیسیون و چگونگی تعیین و میزان آن، نیز متفاوت می باشد.
 
حق کمیسیون در سال 1400
 
 
فرمول محاسبه حق کمیسیون املاک در شهرهای مختلف، طبق تعرفه ی اتحادیه مشاورین املاک، محاسبه می شود، و ممکن است نرخ کمیسیون متفاوت باشد، و حتی باید این را در نظر بگیرید که، در تمامی معاملات، علاوه بر حق کمیسیون، 9 درصد از مبلغ معامله را تحت عنوان مالیات دریافت می شود.
 
حق کمیسیون املاک برای خرید و فروش در سال 1400
حق کمیسیون مشاورین املاک، برای معامله های خرید و فروش، نیم درصد از هر طرف معامله، تعیین می شود.
 
حق کمیسیون املاک برای رهن/ودیعه در سال 1400
حق کمیسیون رهن/ودیعه نیز، نیم درصد از مبلغ رهن، از هر طرف معامله تعیین می شود.
 
حق کمیسیون املاک برای اجاره در سال 1400
 حق کمیسیون اجاره نیز، یک چهارم مبلغ اجاره، در واقع یعنی 0.25 از هر طرف معامله، تعیین می شود.
 
حق کمیسیون املاک برای تمدید اجاره در سال 1400
 حق کمیسیون برای تمدید اجاره، یک دهم مبلغ اجاره، از هر طرف محاسبه و تعیین می شود.
 
حق کمیسیون املاک برای قرارداد های مشارکت در سال 1400

حق کمیسیون قرارداد های مشارکت، دو دهم درصد از هر طرف، محاسبه می شود.

 

حق کمیسیون در سال 1400

 

نحوه محاسبه کمیسیون فروش ملک در سال 1400

همانطور که در متن فوق به آن اشاره شده است، حق کمیسیون توسط مشاورین املاک، برای خدمات و مشاوره ایی که ارائه می دهند، دریافت می شود، مبلغ و نوع محاسبه ی آن، از اتحادیه مربوطه تعیین می شود، برای مثال در تهران، برای معاملاتی تا سقف 500 میلیون، 0.5 درصد از قیمت ملک به عنوان حق کمیسیون از هر دو طرف معامله دریافت می شود، و همچنین در تمامی معاملات 9 درصد به عنوان مالیات دریافت می شود.

مبلغ مالیات + حق کمیسیون = مبلغ قابل پرداخت توسط هر یک از طرفین معامله

 

نحوه محاسبه حق کمیسیون رهن کامل ملک در سال 1400

حق کمیسیون رهن کامل، به صورت تبدیل رهن به اجاره محاسبه می گردد، یعنی به ازای هر یک میلیون تومان رهن، 30 هزار تومان اجاره در نظر گرفته می شود، و بر اساس مبلغ بدست آمده، 25 درصد به عنوان حق کمیسیون از طرفین دریافت می شود، و نیز 9 درصد مالیات برای معامله در نظر گرفته می شود.

 

نحوه محاسبه کمیسیون رهن و اجاره ملک در سال 1400

مبلغ کمیسیون برای رهن و اجاره ی ملک، به این صورت می باشد که ابتدا مبلغ رهن را به اجاره تبدیل کرده، و سپس مجموع آن با مبلغ اجاره بها را در 25 درصد ضرب می شود، و مبلغ کمیسیون محاسبه می شود، و باید در نظر بگیرید که به مبلغ، 9 درصد مالیات افزده می شود.

 

حق کمیسیون معاوضه ملک در سال 1400

حق کمیسیون معاوضه ی ملک، نرخ مشخص شده و ثابتی ندارد، در واقع حق کمیسیون معاوضه ی ملک، به صورت توافقی مشخص و پرداخت می شود.

 

حق کمیسیون در سال 1400

 

حق کمیسیون املاک در صورت فسخ قرارداد در سال 1400

اگر در معامله ای با رضایت طرفین، معامله ایی فسخ شود، مشاور املاک حق الزحمه ای دریافت می کند، اما به طور کلی برای فسخ قرارداد، کمیسیون ثابتی در نظر گرفته نشده است.

 

حق کمیسیون قرارداد مشارکت در سال 1400

حق کمیسیون قرارداد مشارکت، از سازنده گرفته می شود، و با توجه به شرایط طرفین قرارداد، حق کمیسیون در موقعیت های مختلف، متفاوت می باشد، گاهی اوقات در اکثر معاملات، به صورت توافقی، حق کمیسیون مشخص می شود. 

 



 میزان حق کمیسیون مشاور املاک، برابر با مبلغ تعیین شده از طرف صنف املاک کشور می باشد، و مشاور املاک نمی تواند درخواست، دریافت مبلغ بیشتری داشته باشند، زیرا اتحادیه مشاورین املاک کشور، به عنوان ناظر، بر مشاورین املاک نظارت می‌ کند، از این سوی هر گونه تخلف گزارش داده می شود، و لازم به ذکر می باشد که بر اساس قانون، نحوه محاسبه ی حق کمیسیون، مصوب اتحادیه در دفتر نصب شود، تا مشتریان با آگهی کامل نسبت به پرداخت کمیسیون اقدام کنند، و در کلام آخر باید بدانید، که در تمامی معاملات، حق الزحمه ی مشاورین املاک یا همان «حق کمیسیون» باید طبق فرمول آن توسط فروشنده و خریدار، پرداخت شود، و رعایت نکردن این قانون از سوی مشاورین املاک تخلف محسوب می‌ شود.

 

اگر به دنبال یک مشاور املاک معتبر در شمال کشور هستید، مشاورین املاک رادین با سال ها تجربه آماده خدمت رسانی به شما سروران گرامی می باشد، اگر به دنبال ویلاهای ارزان و یا ویلای لاکچری و سند دار، اعم از؛ ساحلی و جنگلی  برای سرمایه گذاری یا خرید هستید، مشاورین مجرب رادین آماده خدمت رسانی و ارائه مشاوره رایگان در هر زمینه ای می باشند، و چنانچه به مشاوره نیاز دارید، می توانید از مشاوران مجرب این مجموعه، راهنمایی و کمک‌، دریافت نمائید، از این سوی شما عزیزان برای ارتباط با املاک رادین می توانید به بخش تماس با ما مراجعه کنید.