اگر بخواهید برای مسافرت چند روزه شمال را انتخاب کنید، شاید انتخاب بین مازندران و گیلان زیاد برایتان سخت نباشد. اما وقتی بخواهید یکی از این دو استان را برای خرید ویلا به منظور گذراندن تعطیلات یا سرمایه گذاری انتخاب کنید، تصمیم کمی سخت می شود. بنابراین باید قبل از خرید به تمامی نکات توجه کنیم تا یک انتخاب پر ریسک خوبی را داشته باشیم.

بنابراین در ادامه هر  کدام از دو استان شمالی مازندران و گیلان را به طور کامل شرح می دهیم و به مقایسه آن دو می پردازیم...

 

خرید ویلا در گیلان یا مازندران؟

مازندران

مرکزیت استان مازندران ساری است و راه‌های رسیدن به این شهر دو جاده فیروزکوه و هراز است که از شرق استان وارد می‌شود و جاده کندوان از غرب مسیر ورودی به این استان است.

برای خرید ویلا در مازندران باید این نکته مهم را بدانید که ییلاقات و در کل طبیعت استان مازندران دارای جاده‌ها و مسیرهای بهتری نسبت به استان گیلان است. اما ارتفاعات و مناطق ییلاقی استان مازندران با توجه به کوه‌هایی که در اطراف آن وجود دارند سردتر هستند. مازندران در مقایسه با گیلان امکانات رفاهی و اقامتی بیشتری دارد و به همین دلیل هم گزینه مناسب‌تری برای خرید ویلا در شمال است.

از گردشگر پذیرترین مناطق مازندران می‌توان به این موارد اشاره کرد: فرح ‌آباد ساری، آسیابسر بهشهر، لاویج ‌نور، گرسماسر رامسر، دو هزار تنکابن، چپکرود جویبار، هندوکلا، امامزاده عبدالله آمل، آب ‌اسک، ورسک، جواهرده رامسر، یوش ‌نور، کندولوس چالوس، آب‌ گرم لاریجان، کجور نوشهر و لاجیم سوادکوه.

شهرستان‌های استان مازندران عبارتند از:

آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، جویبار، چالوس، کلاردشت، رامسر، ساری، سوادکوه، تنکابن، عباس ‌آباد، فریدون ‌کنار، قائم ‌شهر،  گلوگاه، محمود آباد، میان‌ دورود، نکا، نوشهر، نور

 

با توجه به تراکم بالای جمعیت و مسافر در تعطیلات شهرهای ساحلی مازندران که از جاده‌های باریک برخوردارند ترافیک شدیدی دارند. شهرهای نوپا و توریستی مازندران مثل سرخ‌رود، ایزدشهر، رویان برای سرمایه‌گذاری بلند مدت بسیار مطلوب و آینده خوبی دارند. زندگی در شهرهای ساحلی مازندران در عین حال که مواهب و حسن‌های خوبی دارد مشکلات خاص خودش را برای غیربومیان و حتی بومیان منطقه دارد و از همه آن‌ها مهم‌تر گرانی و تجمل گرایی در شهرهای توریستی این استان سبز یعنی مازندران است.

 

 خرید ویلا در گیلان یا مازندران؟

خرید ویلا در مازندران

 

شرق مازندران که از مرز استان مازندران با استان گلستان شروع می‌شود و تا شهر بابلسر امتداد می‌یابد؛ با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی نتوانسته به بازار جذابی برای ویلا تبدیل شود. زیرا از شهرهای آن مثل ساری تا اولین جنگل‌ها باید ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر به‌سمت جنوب رفت و برای رسیدن به ساحل نیز مسافت ۳۰ کلیومتری به‌سمت شمال را باید طی کرد؛ به همین علت معمولا افرادی که هدف‌شان زندگی در شمال است و نه تفریح، در این مناطق به‌دنبال ویلا هستند. بورس‌ترین منطقه در شرق مازندران برای ویلا را باید بلوار دریا در شهر ساری دانست. جالب است بدانید که قیمت ویلا در شرق مازندران از غرب آن گران‌تر است. به جرات می‌توان غرب مازندران را به‌عنوان بورس ویلای ایران و پررونق‌ترین منطقه برای خرید و فروش ویلا در شمال در نظر گرفت. غرب مازندران به‌علت نزدیک بودن جنگل و دریا به همدیگر و همچنین نزدیکی به پایتخت، اکثر مشتریان ویلا در شمال را به‌ سمت خودش جذب کرده است.

 

گیلان

گیلان دهمین استان پر جمعیت ایران را به خود اختصاص داده و با مرکزیت شهر رشت از شمال به دریای خزر، از شرق به مازندران، از جنوب به زنجان و قزوین و از شرق به اردبیل محدود می‌شود که یکی از بهترین مسیرهای زمینی به تهران را که تماما آزاد راه می‌باشد را داراست. تالش، بندر انزلی، رودبار، رودسر، رشت، فومن، لاهیجان، صومعه سرا و ماسال از معروف‌ترین شهرهای استان گیلان هستند. فاصله تهران تا رشت حدود ۳۲۰ کیلومتر است. در تعطیلات عید و سایر تعطیلات رسمی و همچنین آخر هفته‌ها شهرهای گیلان با ترافیک زیادی روبه‌رو هستند و اغلب پر از مسافر و گردشگر می‌شوند. ضمن این که گیلان استان پربارشی بوده و مسیر ییلاقات آن در اکثر موارد خاکی و دارای جاده‌هایی نامناسب است.

هزینه‌ها در شهرهای استان گیلان به نسبت شهرهای ساحلی دریای خزر کمتر است. سواحل گیلان را می‌توان به ساحل جنگلی گیسوم شناخت، و از مناطق معروف گیلان می‌شود به ییلاق اولسبلنگاه ماسال، غار آویشی، آبشار ویسادار و ییلاق دشت النزه، شیطان کوه لاهیجان اشاره داشت.

 

خرید ویلا در گیلان یا مازندران؟

 

خرید ویلا در گیلان

خرید ویلا در گیلان به صورت پراکنده یا متمرکز در شهرها و روستاهای این استان انجام می‌پذیرد. گیلان دارای شهرهای معروف و زیبایی برای اقامت دایم و فصلی است این که هر شهر معایب و مزایای خود را دارد. لاهیجان، رشت، انزلی شهرهایی هستند که هم از لحاظ طبیعی و هم از لحاظ امکانات شهری دارای اولویت و به عنوان بهترین شهرهای گیلان برای زندگی شناخته می‌شوند و از نظر خرید و فروش ملک و آپارتمان یا ویلا در گیلان، قیمت بالاتری نسبت به دیگر شهرهای این استان دارند، البته رشت را می‌توان در اولویت نخست به عنوان بهترین شهر گیلان برای زندگی دانست. بهترین شهر گیلان برای سرمایه گذاری را باید در مناطقی که رو به رشد هستند و جای پیشرفت دارند و متقاضیان زیادی دارد جستجو کرد، این مناطق را می‌شود در حوالی رشت به سمت انزلی و در منطقه زیبا کنار یافت.
زیبا کنار منطقه‌ای است که در 26 کیلومتر شمال شرق رشت به مسیر انزلی واقع شده و از جهت قیمت مناسب ملک و رو بورس بودن و این که خرید و فروش ملک در آن مورد توجه سرمایه گذاران است را باید بهترین گزینه سرمایه گذاری در گیلان دانست.

همچنین لاهیجان منطقه‌ای بسیار زیبا برای اقامت دایم و فصلی است اما باید بدانید قیمت ملک- آپارتمان- ویلا در آن بالاست و برای افرادی که توان مالی بالا برای خرید ملک در استان گیلان را دارند، لاهیجان گزینه مناسبی است.
مزایای خرید ویلا در لاهیجان را می‌توان به فاصله نزدیک تا رشت، رامسر در مازندران و جاده تهران دانست، علاوه بر این لاهیجان بزرگ‌ترین شهر در شرق استان گیلان و سومین شهر پر جمعیت گیلان بعد رشت و انزلی است، همچنین دارای مناطق و اماکن تفریحی و طبیعی چون شیطان کوه می‌باشد و هر زمان اراده به فروش ویلا یا آپارتمان خود در لاهیجان نمایید، مشتری برای آن وجود دارد.

 

 

در کدام استان ویلا بخریم؟ گیلان یا مازندران؟

 

وقتی پای فروش ویلا در شمال ایران به میان می‌آید، اگر بخواهیم شهرهای گیلان و مازندران را از جنبه طبیعت تفکیک کنیم و یکی از آن ها را به عنوان بهترین اعلام کنیم، درست نیست.

به همین خاطر، شاید بهتر باشد از این ویژگی فاکتور بگیریم و دیگر ویژگی‌ها را برای خرید ویلا در شمال زیر ذره بین ببریم.

یکی از فاکتور های مهم خرید ویلا، دسترسی به منطقه مورد نظر می باشد! به زعم این که گیلان پر است از ییلاقاتی که چشم انداز و معماری زیبایی دارند، اما بیشتر راه‌هایی که به ییلاقاتِ گیلان ختم می‌شوند، ناهموارند و در دراز مدت این سختی راه ما را کلافه می کنند.

 

آن زمان که خرید ویلا شمال را استارت می‌زنید و در این مسیر گام بر می‌دارید، فاصله، فاکتور بسیار مهمی می باشد. اگر مرکز ثقل این مقایسه را تهران بگذاریم و ترازویمان را بر مدار تهران تا مازندران و گیلان بنا نهیم آن‌گاه باید بگوییم فاصله از تهران تا رشت (مرکز گیلان) 320 کیلومتر است حال آن که تا ساری (مرکز مازندران) این رقم به 283 و 260 کیلومتر می‌رسد (بسته به این که کدام مسیر را برگزینید نتیجه نهایی میان این دو عدد نوسان خواهد کرد). بنابراین مازندران از نظر مسافتی بهترین انتخاب می باشد.

از نظر آب و هوایی نیز هر دو یکسان می باشند و شاهد برف و باران بیشتر از سایر نقاط کشور خواهیم بود. و از نظر آلودگی نیز شمال تنها جایی است که دست رد به سینه آلودگی می‌زند و حتی اصلی ترین دلیل پایتخت نشینان برای خرید ویلا در شمال، فرار از آلودگی هوا و آلودگی صوتی می باشد. بر اساس آمارهایی که تا کنون منتشر شده و اخباری که از زبان رسانه‌ها بازگو شده‌اند، مازندران و گیلان هر دو به یک میزان از نظر پاکی و تمیزی هوا، برخوردارند، از این رو بهتر است هر دو را از این نظر در یک سطح بدانیم.

خرید ویلا در گیلان یا مازندران؟

 خرید ویلا در گیلان یا مازندران؟


بطور کلی مشورت با افراد کاردان و دارای تجربه در این زمینه می تواند راه میانبر و سریعی برای داشتن انتخاب خوب و گرفتن تصمیم به موقع باشد. تیم متخصص و حرفه ای مشاورین املاک رادین با داشتن سال ها خدمت در زمینه معاملات خرید ویلا در شمال و خرید زمین در شمال آماده خدمت رسانی به شما متقاضیان و سروران گرامی می باشد. برای کسب مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر به بخش تماس با ما مراجعه نمایید.

ایام به کام، مشاورین املاک رادین