ضمن سلام خدمت همراهان و کاربران دوست داشتنی و عزیز " املاک رادین"

یکی از موارد مهم ساخت در ویلاهای شمال یا بهتر است بگوییم در کلیه ساخت های ویلا؛ آپارتمان و .... گواهی استحکام بنا می باشد؛ از آنجایی که استحکام بنا براحتی قابل تشخیص نیست؛ عدم صداقت در این مورد بسیار زیاد به چشم خورده است که عواقب بسیار گران و خطرناکی را به بار آورده؛ از همین روی در سال های اخیر به خصوص از زمانی که تاثیرات تخریب زیست محیطی و آلودی هوا و تخریب جنگل ها؛ دگرگونی خود را نشان دادند و خشم های طبیعت را که مشاهده نمودیم؛ این گواهی از مهمترین پارامترهای هر نوع سازه قلمداد شد ولی با چالش های فراوانی روبرواست.

 گواهی استحکام بنا

در سالهای اخیر در جای جای مختلف ایران عزیزمان؛ شاهد دگرگونی جوی بوده ایم، سیل عظیم در شیراز؛ بارش برف شدید 30 سانتی متری در مازندران؛ سیل در گیلان؛ سیل در تهران؛ زلزله در بم؛ زلزله در کرمانشاه و .....

اینها خشم طبیعت به رفتارهای نابودکننده ی بشر می باشد؛ آیا نابودی جنگل ها و ساخت مجتمع های هکتاری؛ استخراج بی رویه از معادن؛ تسخیر زیست بوم ها؛ به اصلاح طبیعت در حال انجام است؟؟

آیا اینها قابل کنترل بشر نمی باشد؟

ما برای نسل های بعدیمان چه چیزی باقی گذاشته ایم؟  ازدیاد جمعیت و شلوغی زندگی در کلان شهرهایی همچون تهران و اصفهان و مشهد؛ بخش اعظمی از مردم را به زندگی در مناطق سرسبز واداشته است و رغبت عموم مردم را به زندگی موقت در شمال بیش از پیش؛ تحت تاثیر خود قرار داده و حال شمال نیز رفته رفته با ساخت های فراوان در جای جای روستاها و شهرها؛ به سبکی جدیدی از سکونت ها بدل شده است.

 استحکام بنا

در سالهای اخیر تراکم جمعیت دایم کلان شهرها؛ پدیده ای به نام " تراکم جمعیت موقت" در شهرهای شمالی را بوجود اورده است. به گونه ای که در شمال کشور در روزهای تعطیل با ترافیک وحشتناکی مواجه خواهی شد؛ قفل شد مسیرهای اصلی به شمال همچون جاده هراز و جاده چالوس در اخر هفته ها و تعطیلات؛ یک زنگ خطر برای مناطق شمالی و نسل های آتی ما می باشد؛ ساخت ویلاها در شمال کشور در بعضی روستاهای و مناطق به 5 برابر تعداد خانه های بومی همان منطقه رسیده است! اگر این ساخت ها بدون گواهی و عدم رعایت قوانین استحکام بنا ساخته شوند یک فاجعه به بار خواهد آورد.

 

آیا این تعدد ساخت ویلاهای و کاخ ویلاهای لاکچری با اصول قانونی اجرا شده اند؟

چند درصد از سازه های شمال با استاندارد جهانی در سطح نرمال؛ بنا شده اند؟

ما شما را در ادامه این مقاله از استحکام بنا و اهمیت آن در خرید ویلا شمال آشنا خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

ساخت و ساز، همواره، پروژه ای، مهم است زیرا، علاوه بر، تاثیرگذاری که، در سطح شهر، و زندگی، هر شخصی دارد، از دیدگاه های مختلفی، می تواند، مورد اهمیت، قرار گیرد، که یکی از این گزینه ها، مبحث، سازه ی ساختمان، می باشد، که این گزینه، اهداف مختلفی، از جمله: افزایش ایمنی سازه، کاهش هزینه، افزایش سرعت ساخت، افزایش بهره وری سازه و… را در پی دارد، و همچنین، مهم ترین جنبه های احداث سازه، و ساختمان سازی، می تواند، مسئله ی، استحکام و ایمنی، بنا باشد، و همچنین، یکی از مهم ترین نکاتی که، در مورد استحکام بناهایی، همچون: ویلا، آپارتمان، و ... مهم می باشد، این است که، سازه مورد نظر، تا چه حد، می تواند مقاومت لازم، در برابر نیروهای وارد شده را تحمل نماید، از این رو، در این مقاله، به تمامی این مباحث، پرداخته شده است، برای کسب اطلاعات ببشتر، با سایت املاک رادین، همراه باشید. 

زلزله و طوفان دو عامل اصلی در تخریب سازه ها می باشند در سالهای اخیر با خبرهای زیادی همچون اتش سوزی پلاسکو؛ تخریب متروپل آبادان و ... روبرو بودیم که همگی از عدم رعایت درست و قانونی در مسائل ساخت و استحکام بنا بوده است.

 گواهی استحکام بنا

 

آیا قوانین و گواهی استحکام بنا فقط برای ویلاهای نوساز بایست اجرا شود؟

عمارت های ساخته شده در سالها پیش؛ نیاز به این قوانین و یا بازسازی ندارند؟

در پاسخ به این دو سوال بایست گفت که این گواهی هم برای ویلاهای در حال ساخت بایست اجرا شود و هم ساختمانهای از قبل ساخته شده؛ که برای بازسازی و استحکام بخشی به بنا یک امر حیاتی می باشد.

 

استحکام بنا را بهیچ عنوان نمیتوان از ظاهر آن تشخیص داد و یه پارامتر کاملا حیاتی و کارشناسی می باشد که نیاز به تخصص بالا در اخذ این جواز یا گواهی بوده و از دید کارشناسان ساخت تیم " املاک رادین" این موضوع باید روزبروز موشکافانه تر و با کارشناسی های خبره کارشناسان در ساختهای متعدد شمال مورد بازدید و نظارت قرار گیرد.

 «« مشکل جواز ساخت در شمال، و دردسرهای، خرید ویلا بدون پروانه »»

 

حال   •• برگه استحکام بنا چیست؟؟؟

 

چنانچه شخص یا مالکی؛ درخواست صدور پایان کار، باری ساختمانش را دارد، در ابتدا می بایست، به نهادهای مربوطه مراجعه کند، و برگه تعهد نظارت با تایید ناظر، را دریافت نماید، و تعهدنامه، برگه استحکام بنا نام دارد، و قابل ذکر است، وجود این برگه، به معنای تأیید و بررسی، کارشناس ناظر، می باشد، چنانچه، در زمان ساخت ساختمان، به دلیل عدم ایستائی اتفاقی رخ دهد مهندس ناظر موظف به پاسخگوئی می باشد.

امکان جعل این گواهی و برگه وجود ندارد و دارای مهر قانونی که اهمیت این برگه زمانی پدیدار می شود که ویلای شما بعد از انجام بازرسی فنی و بررسی استحکام بنا توسط بازرس و مهندس ناظر دچار یک مشکل شود و در بخشی از آن خرابی صورت پذیرد. بنابراین مهندس ناظر و بازرسی که استحکام بنا را تایید کرده بودند باید در این زمان پاسخگو باشند. بنابراین وجود این برگه برای دریافت گواهی پایان کار ضروری می باشد.

 

همانطور که اشاره شد نوسازی یا بازسازی بنا هم برای ویلاها یا عمارت های چندین سال جهت اخذ پایان کار نیاز به این گواهی دارید بعنوان مثال برای حذف ستون یا افزودن طبقه یا تراس یا هر تغییر دیگری در ساختمان شما بایست از نظر یک کارشناس جهت تایید و اخذ جواز استحکام اقدام نمایید.

 پروانه ساخت

 

در موارد زیر ارایه برگه استحکام بنا ضروری می باشد:

1. دریافت پایان کار ساختمانهای قدیمی ساز ،مجتمع ها و آپارتمان ها

2. تغییر کاربری ملک به طوری که با پایان کار کاربری قبلی متفاوت باشد. مانند تغییر از مسکونی به تجاری ،از اداری به تجاری ،پارکینگ به مسکونی و یا  مسکونی به آموزشی

3. تغییر کردن مهندس ناظر پروژه

4. تغییرات هنگام بازسازی یا تغییرات داخلی ساختمان مانند جابجایی دیوار یا حذف ستون

5. اضافه کردن اشکوب،اضافه کردن و توسعه بنای قبلی، حذف طبقه و یا کسر از بنای قبلی

6. عدم انطباق ملک با نقشه مصوب ساختمان

7. تشخیص مهندس ناظر

8. ریزش یا تخریب بخشی از بنای قدیمی

9. تمدید یا ابطال پروانه پروژه

10. اخذ مجوز برای تاسیس مهد کودک ، مدرسه،خانه سالمندان،دانشگاه، آموزشگاه ، باشگاه و مکان های ورزشی

11. فوت یا انصراف ناظر قبلی ملک در حال ساخت یا رها شده (شامل تمامی املاکی که مجوز آغاز کار از شهرداری گرفته اند می شود.

 

 مهندس ناظر برای تایید برگه استحکام بنا چه بازدیدهایی انجام می دهد؟

  • بررسی ایستایی و استحکام بنا و بررسی مدارک لازم آن با در نظر گرفتن مدارک و شواهد موجود که شامل نقشه های وضعیت موجود است.
  • درصورتی مهندس ناظر احتمالا شروع به انجام آزمایش می کند که تشخیص دهد که سنجش میزان مقاومت سازه برای اثبات نیاز به انجام آزمایش دارد
  • با حوادث زیادی که درباره چاه های ساختمان بوجود آمده، باید از محل چاه های موجود در ساختمان بازدید شود.
  • غیر استاندارد بودن چاه ها باعث بسیاری از صدمات ساختمانی شده است، مهندس ناظر هر چاه ساختمان را بصورت کاملا دقیق بررسی میکند.
  • قسمت های مختلف ساختمان که عبارتند از: چارچوب ها و در ها، راه پله ها و نرده و پارکینگ بطور کاملا جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد.
  • مهندس ناظر برای تایید برگه استحکام بنا، حتی سنگ های مورد استفاده قرار گرفته در ساختمان را نیز بررسی خواهد کرد.
  • تعیین محل های خرج آب باران از ساختمان و بازدید همه جانبه ساختمان و پشت بام آن. که همانطور شکست دیوار، شکست سقف، ترک و ریزش باید به صورت کاملا صحیح و دقیق مورد بررسی مهندس ناظر قرار بگیرد.
  • و همینطور پله ها، نرده ها، جان پناه ها، پنجره ها و درها باید به صورت کاملا دقیق و اصولی مورد بررسی قرار بگیرد.
  • در املاک خالی شده هم باید در ورودی، نرده های حفاظ، سیم های برق، لوله های آب، شیرآلات، لوله های گاز باید کاملا دقیق بررسی و نظارت شود.
  • از سنگ های استفاده شده در ساختمان مانند سنگ های آبچکان، سنگ های قرنیز پشت بام و سنگ های نما باید مورد بررسی و نظارت قرار بگیرد. و یا در صورت دیدن هر نوع علامت و تغییر رنگ و شل شدن یا افتادگی، مهندس ناظر تا زمانی که مالک را وادار به رفع نواقص و عیب های بنا کند، نمی تواند برگه استحکام بنا را امضا کند.

 

 از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، بسیار سپاسگزاریم، و املاک رادین، در این مقاله سعی کرده،  شما کاربران را، با استحکام بنای ملک، در شمال و مزایای آن آشنا کند، و امیدواریم که توانسته باشیم در این مقاله تا حد امکان، مطالبی را که شما، در زمینه استحکام بنا، به آن نیاز داشتید را، مطرح کرده باشیم، با آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون.