سلام خدمت همه همراهانِ عزیزِ املاک رادین، ما در این مقاله به هر آنچه در رابطه با کاربری زمین ها در شمال باید بدانید؛ خواهیم پرداخت پس با همراه باشید تا کلی اطلاعاتِ مفید در رابطه با انواع کاربری؛ قیمت ها و متقاضیان کاربری های مختلف به بحث و تبادل بپردازیم.

 

کاربری زمین به چه معناست؟

تعیین قوانینِ استفاده انسان از زمین را کاربریِ زمین می نامند که این قوانین بر اساس میزان پراکندگی - تراکم جمعیت - وجود مجتمع های تجاری - وجود بیمارستان و دانشگاه و ..... تعیین می شود؛ و هر چند سال این قوانین با در نظر گرفتن شرایط آن زمین یا مناطق؛ تغییر می یابد و پوشش کاربری هم تغییر می یابد، بعنوان مثال، اگر زمینی در سال 1385 در نوع کاربری کشاورزی قرار گرفته؛ به این معناست که انسانها یا مالکِ این زمین مجاز به فعالیت کشاورزی یا زراعت در این زمین می باشد و اگر بنا در این زمین احداث کند یا درخت در این زمین بکارد تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد و مالکِ زمین طبق قوانین شامل جریمه خواهد شد. اما سوال اینجاست که آیا این زمینِ کشاورزی که در مثال ذکر کردیم آیا تغییر در نوعِ کاربری نخواهد داشت؟

 پاسخ این سوال مثبت است بله ممکن است کاربری زمین ها با توجه به مواردی که در بالا ذکر کردیم همچون پراکندگی یا تراکم جمعیت - وجود مراکز و .... در بازهای زمانی نامشخص تغییر کند و این زمینِ کشاورزی هم از نوعِ کاربری کشاورزی به کاربریِ باغی تغییر یابد؛ معمولا برای تغییر کاربری هم باید ترتیبی لحاظ شود بعنوان مثال زمین کشاورزی طیِ یک مرحله به نوعِ کاربری مسکونی تبدیل نخواهد شد، در واقع این زمین کشاورزی ابتدا باید به بافتِ یاغی و سپس به باغ مسکونی تغییر یابد.(مگر با حکم از مرکز استان!)

 زمین در شمال

اما انواع کاربریِ زمین را بدانیم:

زمین با کاربری مسکونی:

طبق قانونِ کاربریِ مسکونی این زمین ها تنها مجاز به ساخت ویلا - آپارتمان و خانه جهتِ اسکان و زندگی انسانها می باشد.

کاربری تجاری:

مجاز به انجام فعالیتِ تجاری می باشد، همچون دفترِ اداری یا مجتمع تجاری - مغازه

کاربری کشاورزی:

باغی و زراعی(کشاورزی) این دو گروه از نوعِ کاربری در کاربریِ زمینِ کشاورزی می باشد. مجاز به زراعت و کشاورزی و در بافتِ باغی مجاز به کاشت نهال و درخت می باشید.

کاربری صنعتی 

به هر مکانی که مجوز فعالیت های صنعتی داشته باشد گفته می شود. این مکان ها اکثرا خارج از شهر قرار داشته و اگر بر اثر گسترش شهرها به داخل شهر بیایند حکم انتقال آن داده می شود.

کاربری ورزشی

این کاربری مخصوص فضاهای ورزشی مانند استادیوم ها، باشگاه های ورزشی و استخرهاست.

کاربری اداری-دولتی 

هر ساختمان یا زمینی که در اختیار ادارات مختلف، ارتش، وزارتخانه و … باشد. این ساختمان ها یا زمین ها اکثرا دولتی بوده و زیر نظر مستقیم خود دولت هستند.

کاربری معدن 

کاربری معدن برای زمین هاییست که ماده ای برای استخراج در خود دارند. این مواد ممکن است هرگونه فلز، سنگ یا حتی خاک منطقه باشد. پس اگر کاربری معدن نباشد مالک اجازه برداشت نخواهد داشت.

کاربری پارکینگ

پارکینگ های معمولی و طبقاتی شامل این دسته کاربری هستند.

کاربری حمل و نقل 

تمام زمین هایی که برای حمل و نقل عمومی مانند ایستگاه های اتوبوس، ایستگاه های تاکسی، ترمینال ها استفاده می شوند شامل این کاربری به حساب می آیند.

کاربری آموزشی 

کاربری آموزشی همچون مدارس، مهد کودک ها، دانشگاه هاست.

کاربری فضای سبز 

تمامی پارک ها، میدان ها و فضاهای سبزی که در سطح شهر ساخته می شود را جزو این کاربری می آورند.

کاربری فرهنگی-مذهبی 

تمام فضاها شامل سینماها، مساجد، تئاتر، کتابخانه، گورستان ها و این قبیل اماکن در دسته این کاربری قرار می گیرند.

کاربری بهداشتی-درمانی

این نوع کاربری مراکز درمانی همچون بیمارستان ها، درمانگاه ها و کلینیک ها ساخته می شود.

کاربری خدمات شهری

مراکز جمع آوری زباله، ساختمان های بازیافت، آتش نشانی ها، دفاتر پست، کلانتری ها و دیگر مکان هایی که خدمات عمومی ارائه می دهند.

کاربری تجهیزات شهری

در این دسته بیشتر به زیر بنای شهری مانند مکان های عبور لوله کشی ها مانند آب و گاز پرداخته می شود.

شبکه ارتباطی و دسترسی ها

تمامی خیابان های اصلی، خیابان های فرعی، کوچه ها، بزرگراه ها و فضاهای ارتباطی در این دسته قرار دارند.

کاربری خدماتی 

در کاربری خدماتی نیز مانند تجاری می توان کسب در آمد داشت. اما تفاوت آن با تجاری این است که زیر نظر شهرداری یا دیگر ادارات است . هنگامی که شخص تصمیم به تغییر کسب و کار می گیرد باید هزینه ای بابت این تغییر به مرجع مورد نظر خواهد پرداخت.

فاقد کاربری

این گونه اراضی فضاهایی هستند که هنوز کاربری خاصی برای آن در نظر گرفته نشده. بعضی از این فضاها به عنوان فضای ذخیره شهری در نظر گرفته می شود.

چند کاربره

این دسته ملک هایی می شوند که شامل چند کاربری مختلف هستند. مانند کاربری مسکونی، اداری، تجاری در کنار یکدیگر

 انواع کاربری زمین در شمال

حالا که انواعِ کاربریِ زمین ها اشنا شده اید مطمعنا بارها در شهرها دیده اید که چرا در سطح شهر زمین های با مساحتِ بالا را که به فضای سبز اختصاص می داشته به پارکینک تبدیل میکنند و پس از چندسال که پارکینکِ شهر است آن وقت به بافتِ تجاری و احداث مراکزِ تجاری رفاهی تبدیل می گردد! این یک قانون در تغییر کاربریِ شهری است.

این تغییر کاربری ها را بیشتر در حومه شهر و روستاها شاهدیم، زیرا روستاها مملو از زمین ها با کاربری های زراعی و باغی می باشد و دهیار و بخشدار باید با در نظر گرفتنِ میزانِ جمعیت و عواملِ بالا و افزایش تعدد خانه ها در روستا به بافت روستا بیافزاید و این امر؛ یک پروسه کاملا کارشناسی شده را می طلبد. اما اگر کارشناسی شوند!

اگر این تغییر کاربری ها در شمالِ کشور طبق عوامل بالا کارشناسی نشوند در آینده ای نزدیک آن منطقه با مشکلاتِ زیادی روبرو خواهد شد که امروزه بلای جانِ بسیاری از روستاها به دلیل تعدد در ساختِ ویلا و شهرک ها در شمال گردیده است.

یکی از پیامدهای این نوع تغییر کاربری ها در موعدی زودتر از زمانِ اصلی، کم ارزش شدن زمین ها بوده و می باشد، بگذارید اینطور بگوییم؛ یک زمین کشاورزی در روستایی از حومه شهر نور، بطور خود سرانه توسط مالک و نامه دهیاری، به ساخت روی آورده و در این زمین زراعی ما شاهدیم ویلا و شهرک می باشیم! آیا این زمینِ زراعی، قیمت بافت باغی را طی کرده؟ ارزش قیمتیِ بافتِ مسکونی را طی کرده؟ آیا پروانه ساخت گرفته که ارزش ملک و ساخت آن چند برابر شود؟

خیر؛ این افزایشِ ارزش و قیمت ها را طی نکرده و در نهایت ویلای ساخته شده را با قیمتی بسیار کمتر از قیمتِ کارشناسی و قانونی به فروش می رساند که حکم تخریب هم خواهد داشت که به کنار.

 شاید مالک یا سازندهِ زمین؛ اینطور تصور کرده که با سود زیادی از ساختِ ویلا در زمینِ کشارزی خود دست یافته است در صورتی که اصلا اینطور نیست با فروش آن ویلا سرمایه خود را از سیر تحول وا داشته و شدیدا در چند سال آتی متوجه تضرر خواهد بود.

 خرید ویلا در شمال و همچنین خرید زمین در شمال یک پروسه کاملا کارشناسی می باشد که نیازمند به تیمی با شناختِ منطقه بالا دارید تا نوعِ کاربری زمین و حتی سازنده شهرک یا ویلا را بدانند تا شما با خیالی راحت به خرید خود در شمال اقدام کنید تیمِ تجاری " املاکِ رادین " با تجربه چندین ساله خود در امرِ خرید و فروش مستغلات در شمالِ کشور، آماده میزبانی و مشاوره اختصاصی به شما عزیزان می باشد فقط کافیست تماس بگیرید و در رابطه با هر منطقه ای از شمالِ کشور به خصوص در شهرهای آمل - چمستان - نور و محمودآباد تا چالوس؛ اطلاعاتِ کارشناسی و مشاوره اختصاصی در اختیارتان قرار دهیم. کلیک نمایید.