در ابتدا باید بدانید که....

زمانی معامله معارض صورت می گیرد که، ملک یا مالی از سوی مالک بیشتر از این چندین بار معامله شود، در واقع می توان این گونه بیان کرد که، اگر فردی ملک یا مالی را به بیش از یک نفر بفروشد، معامله معارض انجام داده است، و خریدار مال غیر خریده است،  فروش مال غیر کلاهبرداری محسوب می‌ گردد، در ادامه به صورت مفصل راجب دو موضوع مهم از فروش مال غیر و ملک معارض صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید...

 

فروش مال غیر و ملک معارض به چه معناست

 

 


فروش مال غیر


 

باید بدانید که، تصرف و یا انتقال مالکیت بدون اطلاع و رضایت مالک یک جرم محسوب می شود، و اگر فرد اقدام به فروش اموال کند، به اینکار، فروش مال غیر گفته می شود، همانطور که گفته شد، فروش مال غیر و معاملات مربوطه یک جرم محسوب می شود، که از اثبات مالکیت در قوانین کشور، می توان مالکیت شاکی بر مال مورد معامله را بررسی و اثبات نمود، در واقع بهترین و نخستین دلیل برای اثبات وقوع جرم انتقال مال غیر و انتساب آن به متهم، اثبات مالکیت شاکی بر مال مورد معامله است، اثبات مالکیت مورد نظر، اولین گام در اثبات وجود جرم و انتساب آن به متهم است،  جرم فروش مال غیر، ارکان مختلف دارد که به صورت زیر می باشد؛

 

رکن مادی: اقدام به فروش اموال دیگران بدون مجوز قانونی یا رضایت مالک


رکن معنوی: اقدام عمدی و از روی سوء نیت

رکن قانونی: ماده مصرح قانونی حاکم بر این اقدام مجرمانه که قانون راجع به فروش مال غیر مصوب 1308 و قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری می باشد.

 

 همانطور که در متن فوق به آن اشاره شده است، انجام معاملات از جنس مال غیر، یک روند غیرقانونی و جرم محسوب می شود، و مجازات خاصی برای آن در نظر گرفته شده است، 

به طبق اصلاحیه جدید مصوب ۱۳۹۹، در صورت فروش مال غیر، مال فروخته شده با مبلغ یک میلیارد ریال یا کمتر از آن، جزء جرایم قابل گذشت می‌ باشد و مجازات آن، حبس از ۶ ماه تا ۳  سال می باشد، و اما اگر مبلغ فروخته شده بیشتر از یک میلیارد ریال باشد، جز جرایم غیر قابل گذشت محسوب می‌ شود و مجازات آن عبارت است از:

  • حبس از یک تا هفت سال
  • پرداخت جزای نقدی معادل مالی که دریافت کرده است
  • بازگرداندن مال به صاحب آن
  • از خدمات دولتی برای همیشه منفصل شدن در صورتی که فروشنده کارمند دولتی باشد.

فروش مال غیر و ملک معارض به چه معناست

 

متن نمونه فروش مال غیر با قولنامه

 

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب تهران
با عرض سلام
به استحضار می رساند اینجانب …. در تاریخ ….. یک قطعه زمین به پلاک ثبتی ….. فرعی از ….. اصلی را از مشتکی عنه خریداری نمودم و مبلغ ….. بابت ثمن معامله به حساب مشارالیه واریز نمودم و مقرر گردید در تاریخ ….. جهت تنظیم رسمی انتقال به دفترخانه مراجعه کنیم.
پس از گذشت 2 ماه از تاریخ دفترخانه، مشتکی عنه (متهم) با بهانه های واهی از حضور در دفترخانه جهت انتقال سند طفره می رفت، نهایتاً پس از تحقیقات بسیار و نصب بنر در قطعه زمین مذکور شخص دیگری به نام آقای …. پیدا شد که وی هم مدعی مالکیت زمین مذکور بود و با ارائه یک مبایعه نامه به تاریخ قبل از معامله اینجانب، کاشف بعمل آمد که دو ماه قبل از معامله با اینجانب، پلاک مورد معامله توسط متهم قبلاً نیز فروخته شده است که هر دو مبایعه نامه به پیوست تقدیم می گردد.
علیهذا نظر به مراتب فوق تقاضای تعقیب متهم را از آن مقام محترم دارم.

 

یکی از موضوعات دیگری که باید بدانید این است که، مالی که چند مالک داشته باشد را مال مشاع می‌ نامند، در زمان فروش چنین ملکی، رضایت همه ی شرکا لازم و ضروری می باشد، در واقع شرکا حق ندارند علاوه بر سهم خود، سهم مشاع شریکش را نیز بدون رضایت او به دیگری انتقال دهد، بنابراین این کار همان انتقال مال غیر و جرم محسوب می شود.

 

فروش مال غیر و ملک معارض به چه معناست

 

 


ملک معارض


 

معامله معارض یکی از مهم ترین جرایم در حوزه ی ثبت اسناد و املاک به حساب می آید، در واقع باید گفت؛ معامله معارض در شرایطی محقق می شود که شخصی پس از فروش مال خود به دیگری، مجددا برای فروش آن مال به شخص ثالث اقدام نماید، در واقع یک ملک، به چندین مالک فروخته می شود، این عمل جرم بوده و معامله ی معارض نامیده می شود.

 

انواع معاملات معارض

  • هر دو معامله با سند رسمی انجام شده باشد
  • هر دو معامله با سند عادی انجام شده باشد
  • اولین معامله با سند رسمی و دومین معامله با سند عادی صورت گرفته باشد
  • اولین معامله با سند عادی و دومین معامله به وسیله سند رسمی صورت گرفته باشد

 

شاید برایتان سوال پیش آید، آیا معامله معارض جرم است؟

جواب این پرسش بله می باشد، در واقع هر کس به موجب سند رسمی یا عادی نسبت به عین یا منفعت مالی (اعم از منقول یا غیرمنقول) حقی به شخص یا اشخاص داده و بعد نسبت به‌‌ همان عین یا منفعت به موجب سند رسمی معامله یا تعهدی معارض با حق مزبور بنماید به حبس با اعمال شاقه از سه تا ده سال محکوم خواهد شد.

 

 

تفاوت فروش مال غیر و ملک معارض

  • در انتقال مال غیر، مجرم باید مال متعلق به دیگری را انتقال دهد، در حالیکه در معامله معارض، مجرم مال خود را انتقال می دهد.
  • معامله ی معارض در شرایطی تعریف می شود که تمامی معاملات صورت گرفته توسط خود مالک انجام پذیرد.
  • فروش مال غیر در شرایطی محقق می گردد که شخص دیگری اقدام به فروش مال دیگری می نماید.
  • در انتقال مال غیر، تنها یک معامله صورت میگیرد، و جرم مذکور تحقق پیدا می کند.
  • فروش مال غیر در شرایط خاص ممکن است یکی از مصادیق کلاهبرداری محسوب شود.
  • و.....

 

در کلام آخر باید گفت؛ حضور وکیل ملکی متخصص و با تجربه در امور ملکی با تسلط کافی بر قوانین این حوزه می تواند بهترین نتایج را در کوتاه ترین زمان ممکن برای پرونده ی شما رقم بزند، اگر در این مسیر نیاز به مشاوره بیشتر داشته اید، کافیست به تیم مجرب املاک رادین که آماده خدمت رسانی به شما سروران گرامی در جهت خرید ویلا در شمال و خرید زمین در شمال و.... می باشند، مراجعه کنید، برای ارتباط مستقیم با مجموعه رادین به بخش تماس با ما مراجعه کنید.

 

فروش مال غیر و ملک معارض به چه معناست

 

مقالات پیشنهادی

با خرید ویلا در شمال کلاه سرت میره وقتی این موارد رعایت نکنی!

با خرید زمین در شمال کلاه سرت میره وقتی این موارد رو رعایت نکنی!

خرید خودرو اسقاطی یا خرید ویلا اقساطی 

فروش خانه مسکونی چند سال ساخت در شمال 

خرید شهرک؛ خرید مجتمع؛ خرید کارخانه و خرید برج به کمک املاک رادین 

زمین و ویلای شما را در تیم سرمایه گذاری املاک رادین؛ خریداریم