در این مقاله می خوانید...

زمین اوقافی چیست؟

آیا خرید و فروش زمین‌ های اوقافی، قانونی است یا خیر؟

آیا می‌ توان روی زمین‌ های اوقافی، پروژه‌‌ های ساخت و ساز انجام داد یا خیر؟

نکات مهم حقوقی درباره زمین‌های اوقافی چیست؟

قیمت زمین های اوقافی چقدر است؟

 

 زمین های اوقافی چیست؟آیا خرید زمین اوقافی مشکل دارد؟

بیشتر بخوانید؛ فروش مال غیر و ملک معارض به چه معناست

 

یکی از مهم‌ ترین مسائل حقوقی که در هنگام خرید ویلا، زمین و آپارتمان و... باید به آن توجه نمایید، اسناد و مدارک رسمی می باشد، در واقع بارها نام های انواع سند ملکی به گوشتان خورده است، باید به این موضوع توجه کرد که قبل از شروع هرگونه معامله خرید و فروش، بهتر است با انواع سند و اعتبار قانونی آن‌ ها آشنا باشید، سند ملکی انواع مختلفی دارد که هر کدام مسائل حقوقی ویژه‌ی خود را دارد، باید بدانید که، از هر نوشته كه در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد، سند گفته می شود، و سند ملکی انواع مختلفی دارد، عبارتنداز؛ سند شش دانگ، سند تک برگ، سند عرصه و اعیان، سند شورائی و.... در این مقاله قصد داریم به طور مفصل، در مورد ملک اوقافی و آیا زمین اوقافی بخریم یا نه؟ به طور مفصل صحبت کنیم، با ما همراه باشید...

 

"ملک اوقافی"

 

یکی از  رایج ترین اسناد، سند وقفی است، معمولا مردم تصور می‌ کنند، سند اوقافی، یعنی سند ملکی که معارض بوده یا اداره اوقاف ادعای مالکیت نسبت به ملک داشته است، در صورتیکه املاک اوقافی به املاکی گفته می‌ شود، ملک مورد نظر متعلق به شخصی بوده که، ملک خود را وقف کرده و اکنون اداره اوقاف این زمین‌ ها را به ‌صورت اقساط ۹۹ ساله به اشخاص دیگری واگذار کرده است، همچنین املاک اوقافی هم مثل املاک شخصی دارای سند هستند، اما سند آن با سند شخصی تفاوت‌ هایی دارد، و از همه مهم تر املاک اوقافی هیچ‌ گونه مشکلی ندارند.

 

زمین های اوقافی چیست؟آیا خرید زمین اوقافی مشکل دارد؟

بیشتر بخوانید؛ آیا خرید زمین یا خرید ویلا با سند شورایی در شمال؛ مشکل دار است؟

 

 "زمین های اوقافی"

 

در واقع به زمین‌ هایی که برای امور خیریه، وقف شده‌ اند زمین اوقافی گفته می‌ شود، زمین‌ های اوقافی به دو دسته 

"وقف عام "و "وقف خاص" دسته‌‌ بندی می‌ شوند، باید گفت؛ وقف عام، به وقفی گفته می شود که منافع آن، برای عموم وقف شود؛ ولی وقف خاص، وقفی است که منافع آن، تنها نصیب اشخاص محدود و محصوری خواهد شد، این زمین‌ ها مانند سایر املاک، دارای سند مجزا هستند، در واقع برای املاک وقفی می‌ توان مانند سایر املاک شخصی سند صادر کرد، اما سند این املاک با سایر املاک تفاوت دارد، توجه داشته باشید که برای زمین‌ های وقفی امکان ساخت‌ و ساز و همچنین دریافت وام وجود دارد.

 

نکته مهم دیگری که باید بدانید این است که؛  برای این زمین‌ ها معمولاً به صورت سالانه یک مبلغ اجاره‌ بها باید پرداخت شود، اما مبلغ آن زیاد نمی باشد، در واقع خرید ملک موقوفی هیچ مشکلی ندارد و بهترین انتخاب برای کسانی است که با بودجه کمتر قصد خرید ملکی را داشته باشند، بدین ترتیب باید گفت؛ هزینه ثبت و انتقال سند املاک اوقافی در زمان انتقال، برابر مصوبه و تعرفه، تعیین شده اوقاف می باشد، و میزان هزینه‌ های قطعی سند نسبت به قیمت برآورد شده دارایی است، همچنین زمین هایی که اوقافی هستند و وقف امور خیریه شده اند، در هنگام فروش و یا اجاره، مالک فقط در "اعیان ملک" اختیار دارد، و درباره "عرصه" که همان، زمین ملک است، هیچ اختیاری به او تعلق نمی گیرد.

 

 زمین های اوقافی چیست؟آیا خرید زمین اوقافی مشکل دارد؟

بیشتر بخوانید؛ نحوه گرفتن و هزینه سند برای ملک قولنامه‌ای

 

"نکات مهم در معامله ملک اوقافی"

 

  • توجه داشته باشید که تمام بدهی‌ های ملک مربوطه به سازمان اوقاف یا متولی مربوطه، پرداخت شده باشد.
  • برای بررسی بدهی های مالک، باید از اداره اوقاف منطقه استعلام بگیرید.
  • در مبایعه‌‌ نامه این معامله حتما ذکر شود که خریدار از اوقافی بودن ملک آگاه است. 
  • در سند ملک عبارت”شش دانگ اعیان” به جای عبارت “شش دانگ عرصه و اعیان” ذکر شود.
  • برای این که زمین‌ های اوقافی را بفروشید یا خریداری کنید، تمام کارها باید با هماهنگی اداره اوقاف انجام شود.
  • با رعایت قوانین حقوقی، می توان برای دریافت وام اقدام نمود، و دریافت وام روی املاک اوقافی، همانند خرید و فروش آن باید با تاییدیه اداره اوقاف و امور خیریه انجام شود.
  •  زمین‌ های اوقافی به طور کلی ارزانتر از زمین‌ های معمولی با سند شش دانگ هستند.
  • و....

 

باید بدانید که، تفاوت اصلی بین املاک وقفی، مربوط به متولی آن است، از نظر مسائل قانونی و ملکی با هم تفاوتی ندارند، تنها تفاوت آنان این است که؛ شما باید بدانید در امور مربوط به ملک، با چه شخص و سازمانی سر و کار دارید، و در کل املاک وقفی به 4 دسته تقسیم می شد، که عبارتند از؛ 

  1. املاک وقفی آستان قدس 
  2. املاک وقفی شخصی
  3. املاک وقفی سازمان اوقاف
  4. املاک وقفی بقاع متبرکه

 

توجه داشته باشید که در هنگام خرید زمین یا املاک اوقافی باید قوانین خاصی را رعایت کنید، و از همه مهم تر این معاملات باید تاییدیه اداره اوقاف را داشته باشند، و حتی اگر شخص مالک و صاحب زمین وقفی باشد، بدون تاییدیه نمی‌ تواند ملک را اجاره داده یا ساخت‌ و ساز و حتی به فروش برساند.

 

"لینک پیشنهادی"

خرید زمین در شمال

خرید زمین در چمستان

خرید زمین سند دار در شمال

 

 زمین های اوقافی چیست؟آیا خرید زمین اوقافی مشکل دارد؟

 

در کلام آخر

خرید و فروش زمین اوقافی یکی از پر چالش ترین معامله در حوزه معاملات املاک و مستغلات است، پس قبل از اقدام به خرید هر نوع ملکی، بهتر است تحقیقات لازم را به عمل آورده و اسناد و مدارک رسمی را مورد بررسی قرار دهید، و در مورد معاملات ملکی برای زمین‌ های اوقافی، اطلاع کافی از نوع معاملات و شرایط آن داشته باشید، برای راهنمایی و اطلاعات بیشتر، می توانید، به تیم مجرب املاک رادین مراجعه کنید، مشاورین مجرب رادین با سالها تجربه می توانند، شما در هر زمینه راهنمایی کنند، برای ارتباط مستقیم با املاک رادین، به بخش تماس با ما مراجعه کنید.

 



 

"مقالات پیشنهادی"

همه چیز در مورد خرید ویلا ساحلی یا خرید زمین ساحلی در شمال 

هیچ ارزانی بی حکمت نیست؛ هر سرمایه گذاری موفق یک بهای متفاوت دارد

مشخصه های یک مشاوره حرفه ای؛ تیم رادین می نویسد

از منطقه بهدشت تا ساحل محمودآباد؛ خرید ویلا یا خرید زمین؟