شمال کشور به منطقه‌ای مناسب برای گذران زندگی در سایه آرامش تبدیل شده است. انسان‌هایی که می‌خواهند از مراکز شهری شلوغ، آلوده و صنعتی جدا شوند و مدتی در دل طبیعت و کنار ساحل به آرامش برسند، خرید ویلا در شمال را گزینه‌ای مناسب برای دست‌یابی به این آرامش می‌دانند. در این روز‌ها و حتی با افزایش قیمت فروش زمین در شمال، هستند افرادی که قصد سرمایه گذاری در شمال را دارند تا با ساخت و ساز ویلا و با توجه به اقبال عمومی مردم کل کشور به این منطقه، به نان و نوایی برسند. پس هم شمال کشور هم منطقه‌ای عالی برای سرمایه گذاری در شمال است و هم به واسطه اقلیم و جغرافیای خاص خود فضایی آرامش بخش برای گردشگران می‌باشد.

یکی از گزینه‌های مورد توجه در انتخاب و خرید ویلا در شمال منطقه‌ای است که ویلا در آن قرار گرفته است، نوع معماری ویلا، متراژ، امنیت و غیره نیز در انتخاب ویلا موثر خواهد بود، ولی به طور کلی ویلاهای شمال کشور یا به صورت مجتمع و شهرکی هستند و یا مستقل و شخصی ساز.

حتما بارها به گوشتان رسیده که این ویلاها تهرانی نشین هستند و یا این ویلاها بیشتر بومی هستند، در این مقاله قصد داریم قدری در مورد این که «خرید ویلا تهرانی نشین بهتر است یا خرید ویلا بومی؟» صحبت کنیم.

ویلاهای بومی با معماری خاصویلاهای بومی با معماری خاص

 

ویلاهای بومی

ویلا بومی در واقع به ویلایی گفته می‌شود که خارج از شهرک‌های ویلایی هستند و با همان معماری خاص سازگار با این منطقه که قدمت زیادی دارد، ساخته شده‌اند. این مدل ویلاها در دل جنگل، کوهستان‌ها و یا ساحل دریا هستند.

سقف‌هایی شیروانی با شیبی تند، پنجره‌های نورگیر و بزرگ، ترکیب رنگ ساده اما گیرا و جذاب و اکثرا به شکل مستطیل شکل از شاخصه‌های ویلاهای بومی و سنتی هستند که در خرید و فروش ویلا در شمال نیز حضور پررنگی دارند.

سازه‌های ویلاهای بومی بیشتر فلت، نیم پیلوت و دوبلکس هستند که همچنان اصالت خود را در پایبندی به معماری سنتی ایرانی اروپایی حفظ کرده‌اند. استفاده از چوب در ساخت این نوع ویلاها به همراه سنگ و خاک نیز از دیگر خصوصیات ویلاهای بومی هستند که به دلیل آب و هوای مرطوب این منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چنانچه قصد خرید ویلا باغ در شمال را دارید که پر از حس خوب و نوستالژیک باشند، باید سراغ ویلا باغ بومی با محوطه‌ای سرسبز و بزرگ بروید که دور و اطراف ساختمان آن را درختان و گیاهان پر کرده‌اند. بله ویلاهای بومی به ویلاهای برون‌گرا معروف هستند که از مصالح سبک در ساختشان بهره برده شده است. ویلا و خانه‌های روستایی بومی دارای ایوان‌های سراسری دور ساختمان جهت تهویه طبیعی می‌باشند.

باید در نظر داشته باشید کسانی که در کار خرید و فروش ویلا در شمال هستند، ویلاهای بومی را خریداری کرده و با توجه به قدمتشان که ممکن است بین تا 20تا 30 سال داشته باشند شروع به بازسازی و مرمت‌شان خواهند کرد که بدون شک ایرادی به این کار وارد نیست. هر چند با ورود المان‌های مدرن در معماری، با بازسازی این ویلاها روح زندگی تا حدودی از آن‌ها گرفته شده است.

در هنگام خرید به سند زمین و ملک، موقعیت ویلا، امنیت ویلا و امکانات برق، آب و گاز آن توجه کنید.

ویلاهای تهرانی نشین یا همان شهرکیویلاهای تهرانی نشین یا همان شهرکی


خرید ویلا شهرکی


 

ویلاهای تهرانی نشین

ویلاهای تهرانی نشین ویلاهای خاصی از نظر طراحی و سبک معماری نیستند، در واقع این پسوند به این دلیل به کلمه ویلا اضافه شده است که شهرک‌ها و مناطقی در شمال وجود دارند که پذیرای مهمانان فراوانی از پایتخت کشور شده‌اند. به دلیل مسافت مناسبی که شهر تهران با مناطق مختلف شمال دارد، چه برای تفریح و چه برای سرمایه‌ گذاری در شمال مردم شهر تهران مثلا برای خرید زمین در شمال به مناطقی خاص سرازیر شده‌اند و حتی زمین‌هایی در متراژ بالا برای ساخت شهرک خریداری کرده‌اند.

بنابراین منظور از ویلاهای تهرانی نشین در واقع بیشتر شهرک‌های ویلایی هستند که ساکنین و مالکانشان اهل پایتخت هستند. معماری این مدل ویلاها اکثر مدرن و دارای سازه‌های دوبلکس وتریپلکس هستند که در گروه خرید ویلا لاکچری در شمال نیز می‌توانند قرار بگیرند. البته نه این که ویلاهای تهرانی نشین فقط در شهرک‌ها باشند، هستند مناطقی که با فاصله، ویلاهایی ساخته شده‌اند که ساکنین آن‌ها اهل شهر تهران هستند. حال اگر ما فقط ویلاهای شهرکی را در نظر بگیریم باید گفت که این ویلاها با توجه به قوانین و مقررات شهرکی و وجود حراست 24 ساعته از نظر امنیتی بسیار امن‌تر از ویلاهای غیر شهرکی می‌باشند.

 


 

طراحی ویلا در شمال؛ کلاسیک یا سنتی کدام یک بهتر است


 

 

 

امکانات این مدل ویلاها به دلیل فاصله نزدیکی که به مراکز شهری، رفاهی و تفریحی دارند نیز در سطح بالایی قرار دارند.

ویلاهای شهرکی از نظر ساخت و ساز و مصالح دارای ساختمان‌های مقاوم‌تر هستند و هزینه خرید آن‌ها پایین‌تر از ویلاهای غیر شهرکی خواهد بود.

چنین ویلاهایی به درد افرادی می‌خورند که می‌خواهند در فضایی زندگی کنند که هم شلوغی کمتری دارند و هم رفت و آمدها کنترل شده هستند. در ضمن وظیفه تعمیر و نگهداری از فضای سبز نیز دیگر به دوش آن‌ها نخواهد بود.

مورد دیگری که باید به ویلاهای تهرانی نشین شهرکی اضافه کرد، اطمینان کامل داشتن از کیفیت زمین ویلا و امکاناتی نظیر آب، برق و گاز آن می‌باشد. در ضمن اسناد این ویلاها  اکثرا معتبر هستند.

 

جمع بندی

با توجه به مطالبی که گفته شد همه چیز بستگی به سلیقه و هدف شما از خرید ویلا در شمال دارد. ویلاهای تهرانی نشین که در واقع اکثرا ویلاهای شهرکی هستند با ویلاهای بومی که دور از شهرک‌ها قرار دارند در طراحی، تامین امنیت، دسترسی به امکانات با هم متفاوت هستند. مثلا در ویلاهای بومی تامین امنیت با خود شما است، اما در ویلاهای شهرکی تهرانی نشین تامین امنیت توسط نیروهای حراست استخدامی خواهد بود.

ویلاهای بومی دارای روح بیشتری نسبت به ویلاهای شهرکی هستند و در مقابل ویلاهای شهرکی دارای طراحی مدرن و امروزی‌تری هستند.

هزینه خرید ویلاهای شهرکی با توجه به متراژ و مساحت زمین و ملک پایین‌تر از ویلاهای بومی است. ویلاهای بومی سن و سال بیشتری دارند و مخصوصا باید در مورد سند زمین و ملک آن‌ها بیشتر تحقیق کرد و پای معامله و امضای قرارداد نشست تا بعد از خرید آن‌ها از مشکلات احتمالی خبری نباشد.