سبک معماری چه تاثیری بر زندگی افراد دارد؟

در طول سالیان دراز سبک معماری تاثیرات چشمگیری در زندگی انسان ها داشته است که با تغییر آن از حالت سنتی به مدرن زندگی انسان نیز دستخوش تغییراتی شده است. سبک معماری همواره نشان دهنده آداب و رسوم جوامع  بوده و در گذشته خانه های انسان ها به نوعی طراحی و ساخته می گردید که بازگوی این مسئله باشد. در زمان گذشته بسیاری از خانه ها کاملا بر اساس نیاز و سفارش افراد طراحی می گردید و معماران آن دوران نیز بر حسب تجربه خود این منازل را به گونه ی صحیح طراحی کرده و سپس آن ها را می ساختند. البته تمامی مراحل آن به صورت سنتی انجام می گرفت. اما در حال حاضر ساخت و ساز مساکن به کمک ابزار آلات و مصالح روز صورت می گیرد که متاسفانه اصول و سبک معماری در ساخت این خانه ها هیچ گونه تاثیری نداشته و از اولویت بالایی برخوردار نیست. طراحی و ساخت یک خانه بدون رعایت اصول اساسی آن ممکن است باعث دلمردگی و ناراحتی افراد در طولانی مدت شود که معمولا بسیاری از افراد این سوال را از خودشان می پرسند که برای بهبود وضعیت روحیه اشخاص، منازل به چه صورتی باید طراحی و ساخته شوند؟ در این پست ما تصمیم داریم تا تاثیر سبک معماری را بر زندگی افراد بررسی کنیم.

سبک معماریسبک معماری


خرید ویلا مدرن


 

معماری چه تاثیری بر سبک زندگی افراد دارد؟

معمولا در مورد نوع زندگی افراد تعاریف زیادی مطرح شده است که به طور کلی و خلاصه می توان آن را به صورت روشی که هر فرد برای زندگی خود در پیش گرفته است تعریف نمود. افراد در زندگی معمولا از عادت های گوناگون برای صرف غذا، پوشیدن لباس و همچنین تعامل با افراد و محیط های مختلف برخوردار هستند که همه ی این موارد در قالب نوع زندگی افراد قرار می گیرند. یکی از مهم ترین عواملی که در نوع زندگی افراد تاثیر بسزایی می گذارد سبک معماری است. در حال حاضر با بررسی های انجام شده بسیاری از پزشکان تاکید دارند که سبک معماری و نوع طراحی منازل در روحیه افراد تاثیر زیادی دارد. معماری به گفته استادان به معنای هنر تغییرات و ساماندهی کردن فضا به صورت مطلوب می باشد. کوچک ترین جزئیات موجود در طی مراحل ساخت یک خانه در نوع زندگی افراد جامعه تاثیر بسزایی دارد. حتی با اطمینان می توان گفت که سبک معماری  به عنوان یکی از مهم ترین گزینه های تاثیر گذار در روحیات یک جامعه بوده که با انجام مناسب آن می توان به جامعه ای شاد و فعال دست پیدا کرد. در جوامع مدرن بسیاری از افراد اکثر وقت خود را در منازل سپری می کنند که این موضوع باعث افزایش یافتن اهمیت معماری می شود.

 

تاثیر سبک معماری بر نوع زندگی افراد

سبک هنر معماری بر نوع زندگی افراد تاثیر زیادی دارد که برخی از این موارد به صورت زیر می باشند.

  • سلامت فیزیکی

اول تاثیر سبک معماری در سلامت فیزیکی و جسمانی افراد خواهد بود. یکی از مواردی که می توان به آن اشاره کرد سفر به نقطه ی دیگری از کشور و یا ورود به فضایی جدید می باشد که این تغییر مکان و موقعیت باعث تغییر احساسات افراد خواهد شد. بسیاری از احساسات درون انسان ها مانند شادی، غم، پر انرژی بودن، بزرگی و... از جمله تاثیراتی است که افراد هنگام رفتن به محل های جدید از فضای دور و اطراف خود می گیرند. انجام معماری به صورت نادرست می تواند در افراد باعث بروز علائمی مانند ناراحتی، افسردگی، غم و از این قبیل موارد شود که معمولا در اثر گذر زمان تاثیرات آن نمایان می شود.

  • سلامت روح و روان

سبک معماری تاثیر زیادی در سلامت روح و روان افراد جامعه خواهد داشت. بهتر است بدانید که حواس انسان در حالت عادی بر روی نحوه تفکر و تمرکز تاثیر زیادی دارد. اگر حواس انسان به موارد مثبت و منظره های زیبا جلب شود این موضوع باعث ایجاد یک روحیه لطیف و شاد خواهد شد. به همین منظور وجود معماری خوب می تواند تاثیر مستقیمی در رفتار آدمی داشته باشد که در نتیجه آن شادی و تمرکز بیشتر را برای افراد به ارمغان می آورد و بالعکس اگر هنر معماری به خوبی پیاده سازی نشود می توان باعث ناراحتی و افسردگی افراد در بلند مدت شود. البته به غیر از معماری عوامل دیگری مانند گیاهان، میزان روشنایی و مواد استفاده شده در طراحی داخلی خانه می تواند در سلامت روح و روان تاثیر گذار باشد.

 سبک معماریسبک معماری

 


خرید ویلا لاکچری


 

  • احساس امنیت خاطر

احساس امنیت خاطر یکی دیگر از تاثیرات سبک معماری بر افراد است به این صورت که قرارگیری در برخی از مکان ها به انسان حس امنیت و آرامش می دهد و در مقابل قرار گرفتن در یک مکان باعث حس ترس و عدم برخورداری از امنیت خواهد شد. در کل هنر معماری باید سبب آرامش و احساس امنیت خاطر افراد شود.

  • تکامل افراد از نظر شخصیت

همه ما در محیطی زندگی می کنیم که برای رشد و تکامل مهیا شده است. بسیاری از انرژی هایی که از اطراف به سمت ما جاری می شوند می توانند در میزان عزت نفس و حس رضایت ما نقش کلیدی داشته باشند. بروز هرگونه مشکل در این زمینه ممکن است سبب ایجاد حس عدم رضایت و ناراحتی شود. تحقیقات ثابت کرده است که محیط زندگی افراد تاثیر مستقیم بر میزان تحصیلات، مسائل بهداشتی و آمار جرم و جنایت دارد که هرچه افراد از محیطی تمیز و سالم برخوردار باشند عملکرد مثبت آن ها در هر زمینه با موفقیت و بهبود روبرو خواهد بود.

  • میزان عملکرد فرد

در سبک معماری خوب باید طراحی محیط بر اساس نیاز و استفاده افراد صورت گیرد به عنوان نمونه نوع استفاده و شرایط آسایش در یک خانه مسکونی با یک مهدکودک تفاوت داشته که باید این تفاوت لحاظ شود. اما در طراحی هایی که صورت می گیرد ملاک توجه به نیاز های انسان ها بوده و تمامی طراحی ها باید بر اساس این نیاز ها صورت گیرد. به عنوان مثال وجود نور کافی در محیط باعث تنظیم مناسب گردش خون خواهد شد و همچنین می تواند عملکرد افراد را بهبود بخشد به همین منظور باید خانه به گونه ای طراحی شده که نور به اندازه مناسب به داخل آن تابیده شود. رعایت این موضوع در مکان هایی مانند آسایشگاه سالمندان و مهدکودک ها از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. در کل سبک معماری، طرح و جنس مواد استفاده شده در محیط تاثیر بسزایی در عواطف افراد حاضر در محیط خواهد داشت. به همین منظور نیاز است تا طراحان و معماران به این موارد توجه نمایند. همچنین باید بنای مورد نظر هم جهت با نیاز جامعه و زمانه طراحی شده تا در نهایت باعث شکل گیری آن متناسب با خواسته مخاطب شود. به عنوان نمونه در شهری مانند یزد اکثر بناهای قدیمی در جهت خنک نگه داشتن افراد ساخته شده اند که همین امر سبب درونگرا شدن بسیاری از افراد شده است. این موضوع نیز در میان کسانی که در آپارتمان ها زندگی می کنند نیز وجود دارد و تفاوت آن در مقایسه با کسانی مشخص می شود که در خانه های ویلایی رشد و تکامل یافته اند. وجود ویژگی هایی مانند تفاوت در نوع روحیات افراد، شخصیت درونگرا یا برونگرا و بسیاری از این چنین موارد حاصل انجام معماری های متفاوت خواهد بود.

سبک معماریسبک معماری

 

جنبه های سبک معماری بر نوع زندگی افراد

  • روشنایی

از مهم ترین مواردی که باید در سبک معماری به آن دقت نمود میزان روشنایی خانه در تایم روز است. این موضوع اشاره به قسمت هایی از خانه مانند پنجره ها و محل های بازتابنده نور دارد که به کمک آن ها نور خورشید می تواند به راحتی به درون خانه تابیده شود. تابیدن نور آفتاب به داخل خانه مزایای زیادی دارد که یکی از آن ها صرفه جویی در مصرف انواع انرژی خواهد بود. محققان ثابت کرده اند که نور تابیده شده توسط خورشید می تواند هورمون ملاتونین بدن را تنظیم کرده و همچنین در الگوهایی مانند خواب و غذا تاثیر مثبت بگذارد. همچنین یکی از مهم ترین فواید نور خورشید کاهش علائم افسردگی در افراد خواهد بود.

  • وسعت فضا

بدون شک بزرگ بودن یک خانه تاثیر مثبت زیادی در روحیه افراد و همچنین احساس راحتی آن ها دارد. زندگی در یک خانه کوچک باعث نارضایتی افراد و همچنین عدم احساس راحتی آن ها به هنگام استراحت خواهد شد که در نتیجه آن سبب تاثیرات منفی در اخلاق و روحیات فرد می شود. معمولا در خانه های ساخته شده در زمان قدیم موضوع حریم خصوصی افراد بسیار رعایت می گردید و این خانه ها با وجود اتاق های مختلف و گوناگون باعث فراهم شدن احساس راحتی و آسایش افراد می شدند. البته این موضوع در منازل امروزی بسیار کمتر رعایت می شود.

  • رنگ بندی

رنگ بندی به عنوان یک گزینه مهم در سبک معماری به شمار می رود که تاثیر مستقیمی در روحیات افراد دارد. کسی که به عنوان معمار فعالیت می کند باید تاثیر رنگ بندی تمامی این موارد از قبیل سنگ، آجر و سایر لوازم استفاده شده را در نظر بگیرد. به عنوان نمونه رنگ آبی تاثیر زیادی در ایجاد یک روحیه آرام دارند و استفاده از رنگ زرد موجب شاد شدن روحیه و انتقال گرما به افراد می شود همچنین رنگ هایی مانند نارنجی و قرمز تاثیر بسزایی در تحریک روحیه افراد دارند.

سبک معماریسبک معماری

 


طراحی ویلا در شمال؛ کلاسیک یا سنتی کدام یک بهتر است

 

همه مواردی که باید در زمینه تغییر کاربری ساختمان دانست

 


 

  • افزایش ارتباطات

مهیا کردن فضایی برای افزایش ارتباطات در طراحی خانه ها امری بسیار مهم به شمار می رود. خانه ها معمولا باید به گونه ای ساخته شوند که در زمان های مختلف روز اعضای خانواده با یکدیگر ارتباطات داشته باشند. این موضوع به این معنا نخواهد بود که از اعضای خانواده درخواست شود تا برای ساعاتی دور همدیگر جمع شوند بلکه به این معناست که باید سبک معماری خانه به گونه ای برگزیده شود که باعث افزایش ارتباطات روحی افراد حاضر در خانه شود. به طور خلاصه یعنی طراحی خانه به گونه ای انجام شود که اعضای خانواده در طول روز برای مقاصد مختلف با یکدیگر تعامل داشته باشند.

  • محیط اطراف

در حال حاضر در بسیاری از کلان شهر ها ساختمان ها به صورت آسمان خراش ساخته می شوند که البته زندگی افراد در این خانه ها می تواند کمی خسته کننده باشد. حتی موادی که در ساخت خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد ممکن است تاثیراتی در روحیات افراد داشته باشد. معمولا افراد ساکن در مناطقی که از ساختمان های معمولی تشکیل شده اند از آرامش و راحتی بیشتری برخوردار هستند که این موضوع باعث اهمیت محیط زندگی در کیفیت زندگی افراد می شود. در وضعیت کنونی یکی از دلایل حرکت بسیاری از مردم ساکن در کلان شهر ها به سمت حاشیه شهر و شهرستان ها شاید همین آرامش و راحتی آن مناطق باشد.

سبک معماریسبک معماری

 

  • پارک و فضای سبز

پارک و فضای سبز یکی از موارد مهم در سبک معماری بوده که تاثیر مستقیمی بر روحیه و سلامت انسان ها می گذارد. محققان ثابت کرده اند که وجود پارک و فضای سبز در نزدیکی خانه ها می تواند تا حد زیادی مشکلاتی مانند افسردگی را کاهش داده و در کل باعث سلامت روحی و روانی افراد جامعه شود. به همین جهت نیاز است تا در طراحی خانه های مدرن به این موضوع بها داده شود و به عنوان مثال برای مجتمع های مسکونی یک پارک و یا فضای سبز کوچک در نظر گرفته شود.