امروزه دکوراسیون داخلی ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار گشته است، و‌ بسیاری با توجه به افزایش تکنولوژی و مدرنیته گشتن، تغییر رویه و سبک داده اند، و سبکهای متفاوت و بدور از سنت و فرهنگ ایرانی را وارد منازل و زندگی روزمره خود کرده اند، که ما امروز به طور اختصاصی به یکی از سبکها به نام مینیمال پرداخته ایم، که به فرهنگ ما لطمه ای وارد نکرده، و سبکی عام پسند است، بنابراین برای آشنایی بیشتر با این سبک، با ما همراه باشید.

 

{ مینیمال چیست؟ }

سبک مینیمال، در واقع پیرو سادگی و بدور از پیچیدگی هستند، و در دکور از وسایل حجیم و‌ بزرگ استفاده نمی شود، و در کل در این سبک جایگاهی ندارند، و انتخاب هر شئ بر اساس نیاز است، و در واقع طراحان این سبک به نظر معتقد هستند که، هر چیزی که کاربردی ندارد، و قابل استفاده نیست، باید دور ریخته شود، و این سبک میتواند مناسب افراد و خانواده هایی باشد، که دوست دار ساده زیستن هستند و‌ با این روش زندگی شاد تری دارند، بنابراین شاید این سوال همیشه مطرح‌ باشد که، پیدایش این سبک، از چه زمانی آغاز گشته، که امروزه بسیار پر طرفدار است.

 

نمونه سبک دکوراسیون مینیمال


 

{ پیشینه سبک مینیمالیست }

بر اساس شواهد، و ثبت های، گزارش شده، این سبک متعلق به قرن بیستم می باشد، و تقریبا در سال 1920 و با آغاز معماری، شروع گشته است، در اصل، سبک مینیمال، یک تئوری فلسفی می باشد، که بر طراحی ساده تمرکز دارد، و‌ تمام عناصر اصلی، جایگاهی مهم را به خود اختصاص داده اند، و بر اساس مطالعات انجام شده، این سبک، از ادغام معماری اصیل و سنتی کشور، ژاپن، با جریان هنری De stijl است، که امروزه با سلایق افراد بسیاری، مطابقت دارد، و‌ طرفداران خاصی را به خود جلب کرده است، و یکی از شیوه های طراحی و سبک‌ زندگی محبوب، در بین عموم‌ مردم، تبدیل شده است.

 پیشینه سبک مینیمال


 

ویژگی و شاخص های سبک مینیمال }

* طراحی ساده و استفاده از رنگهای سرد، برای دیوارهای داخلی بنا، و‌ در صورت استفاده از کاغذ دیواری برای پوشش دیوارها، معمولا از طرح های ساده و بافت دار استفاده می شود، معمولا رنگ های مورد استفاده در این نوع معماری، میتوان از خاکستری، سفید، بژ و در کل رنگهای خنثی نام برد، به هر حال رنگ سفید، رنگ غالب و پر طرفدار تری در این سبک از دکوراسیون داخلی می باشد، ولی محدودیتی در استفاده از رنگهای دیگری وجود ندارد، ولی باید بر اساس سبک مینیمالیستی پیش رود، و از وجود فضاهایی رنگارنگ پرهیز شود، طراحان و اجرا کنندگان این سبک، یک شعاری مهم برای کار خود ارائه داده اند که، بدین معنی می باشد، ( کمترین استفاده از عناصر، بیشترین تأثیر را ایجاد می کند.)

 

* یکی از شاخصه های این سبک استفاده از پنجره های بزرگ، برای بهره گیری از نورهای طبیعی است، در این سبک به انتقال نور و انرژی خورشید بسیار اهمیت داده می شود، و در کل این سبک، طرفدار فضاهای پر نور و روشن می باشند.

 

* استفاده از وسایل ساده و دوری از تجملات از دیگر ویژگی های بارز این سبک از معماری می باشد، باید بیان داشت، در طراحی مینیمال، وسایل با توجه به نیاز، و در حین سادگی، با چیدمانی زیبا دکور شده است، و اکثر وسایل باید از خطوط مستقیم و بدور از منحنی باشد، و ترکیب وسایل بیشتر، از فرم های مستطیل، مربع، و اشکال زاویه دار استفاده شده است، و معمولا وسایل منزل از سطحی صاف و تمیز برخوردار هستند.

 

* دکوراسیون خانه ها و و یا ویلاهایی با سبک مینیمالیستی، فضای خانه را با وسایل و تزئینات بدون استفاده هدر نمی دهند، و بسیاری از فضاها گسترده و باز است، و عاری از هر گونه وسایل می باشد، و در این سبک، در اولین نگاه، ساده گرایی بیشتر به چشم می آید، و‌ شلوغی و بی نظمی، جایگاهی در این سبک ندارد، زیرا بی نظمی باعث آشفتگی و استرس بصری در ساکنین این خانه می شود.

 

* در این معماری، وسایل اضافه و بدون استفاده، باید از دسترس و دید رس نباشد، و چنانچه قادر به دور انداختن وسایل اضافه در دکور منزل نیستید، باید در قسمتهای بیرونی منزل( حیاط، انبار و ...) پنهان نمائید، باید ذکر کرد، تجمل گرایی وجود ندارد، اما استفاده از وسایل اندک در حالی که هوشمندانه و با سلیقه انتخاب شود، می تواند فضا را بسیار شیک نماید.

 

* استفاده از بافت طبیعی وسایل، مانند چوب، فلز، سنگ، آهن و ... که میتواند جذابیت بصری را به همراه داشته باشد، به هر حال در انتخاب هر گونه وسایل ذکر شده، باید به مبحث سادگی و‌ خلوت بودن محیط توجه شود.

 

 

چگونگی طراحی یک ساختمان با سبک ساده گرایی }

• چنانچه در فکر این هستید که خانه خود را به سبک مینیمال تغییر دهید، اولین کاری که باید همان ابتدای تصمیم انجام دهید، انتخاب وسایل منزل است، و چون فضاها در این سبک باز است، تجمل گرایی و تزئینات در این منازل وجود ندارد، انتخاب مبل می تواند از الویت باشد، و‌ در انتخاب رنگ و طرح باید بسیار دقت نمود، چون اولین وسیله ای است که در محوطه خانه به چشم می آید، و‌ نوعی بر محیط استوار و‌ حکومت می کند.

 

• در انتخاب اشیاء و‌ دکوریجات، از کنار وسایل معمولی، ساده عبور نکنید، زیرا این اجسام با وجود سادگی، می تواند به محیط جان و هویت بخشد، برای مثال، گاهأ یک کوسن و‌ یا یک‌ تابلو‌ نقاشی، در میان انبوهی از رنگ سفید، بسیار مطلوب باشد، طبق مطالب ذکر شده، سطح زمین با هر نوع کف پوش با سلیقه هر فردی و‌ با رعایت قوانین این نوع سبک، میتواند اجرا گردد، اما برای ایجاد تضاد، و جلوه بهتر، از فرش و یا زیر اندازهایی با طرح ساده، استفاده نمود، در سبک مینیمال به خاطر استفاده از نور طبیعی، ترجیحا از پرده برای این امر استفاده نمی شود، در صورت استفاده، از طرح های ساده و حریر نصب می گردد.

طراحی سبک مینیمال


 

{مزایای زندگی، با سبک مینیمالیستی}

حذف وسایل بی ارزش و ایجاد فضا برای وسایل مهمتر: هر فردی، در زمانهای خاصی به تمیز کاری منزل، کشوها و کمد می پردازند، و‌ گاها پیش آمده، بسیاری از وسایل را برای استفاده مناسب نمی دانند، و جزء لیست، وسایل دور ریختنی به حساب می آیند، در اصل با این کار فضاها را خلوت تر کرده، و اتاق را برای وسایلی مناسبتر، باز کرده ایم، و ناخودآگاه با کار، احساس سبکی و تمیز بودن، در فضای داخلی ساختمان، به ادم انتقال داده می شود.

ایجاد رهایی و‌ آزادی بیشتر در زندگی: ذخیره و جمع آوری وسایل بدون مصرف، میتواند تشبیه به، کیسه ای باشد که با طنابی، آن را به خود وصل کرده ایم، و با افزایش وسایل، این خستگی و سنگینی وسایل، به انسان منتقل می شود، و گاها دوست نداریم، این وسایل را دور بریزیم، بنابراین بیائید، فکری به حال این فشارهای زندگی، و خستگی های جسمی و روحی خود بکنید، و وسایل و افراد غیر ضروری، که اهمیت چندانی در روال زندگی شما را ندارند، حدف کنید، و با آرامش بهتر به ادامه کار و زندگی خود بپردازید.

* تمرکز و حفظ سلامتی، و ایجاد تنوع و سرگرمی در سبک زندگی: اکثریت افراد در طول زندگی، به بسیاری از کارهایی که علاقه دارند، انجام دهند، نرسیده اند، و همیشه بر این پایه پیش رفته اند که، وقت و حوصله کافی برای، رسیدن به هدف و سلایق خود نداشته اند، زیرا همیشه، در چارچوب زندگی روتین خود بوده اند، و اگر لیستی از تمام کارهای مفید خود تهیه کنند، متوجه می شوند، زمانهای خالی بسیاری را هدر داده اند، در حالی که می توانستند، این وقتها را به مطالعه، و افزایش آگاهی، ورزش، تمرین یوگا، و گذراندن اوقات خود، با فرزندان و خانواده، آموختن حرفه مورد علاقه، و ... بپردازند، ولی تمام این کارها را در اولویت خود قرار نداده اند، و‌ در عوض به کارهای متفرقه و گشت و گذار بی فایده و‌ بدون هدف در بازار و مراکز خرید و ... گذرانده اند، همچنین توصیه می شود، اگر این روال از زندگی را پیش گرفته اید، یک تجدید نظر اساسی در این حوزه انجام دهید.

* تمرکز و تأکید کمتر، بر مسائل مادی و اندوختن ثروت: امروزه همه چیز، بر حول محور پول می چرخد، نمیتوان منکر راحتی زندگی با داشتن پول شد، ولی این یک واقعیتی است که جای هیچ انکاری وجود ندارد، و هر فردی باید این را پذیرا باشد، که پول خوشبختی و شادی مطلق را به همراه دارد، زیرا این فرهنگی اشتباه است که، خانواده ها و امروزه رسانه های مختلف، این مسئله که پول،  ضامن خوشبختی است، را به فرزندان خود و جامعه دیکته می کنند، در حالی که این مسیر، با وجود سود و منفعت. مشکلات بسیاری را هم دارد. 

* تمرکز و آرامش روحی و ذهنی با زندگی به سبک مینیمالیست: در این سبک هیچ تأکیدی، بر عدم افزایش سرمایه صحبت نشده است، بلکه سرمایه گذاری مطمئن و درست می تواند آینده ای روشن داشته باشد، اما روال این سبک بر اساس ساده زیستن می باشد، اما با افزایش مال و ثروتی که انتهایی ندارد، به طبع می تواند، دچار استرس و یک نگرانی ذاتی، در انسان باشد، ودر واقع زندگی کم مشغله تر می تواند، همراه با آرامش بیشتر باشد.

* این سبک مینیمال، مساوی است با زندگی  شاد و آرام: هنگامی که زندگی خود را بر این سبک قرار دهید، و قانون و اصول، را رعایت شود، ناخودآگاه طبیعت و کائنات، با هم‌ همدست می شوند، و آرامش را به زندگی سرازیر می کنند، زیرا شما خود را در راستای دریافت انرژی مثبت قرار داده اید.

* عدم ترس از شکست، و  از بین رفتن سرمایه: زندگی، در ساده زیستی و یا همان سبک مینیمال، دغدغه و خط فکری از خرابی، و ورشکسنگی وجود ندارد، و چنانچه اکثریت افراد، در این زندگی، از این اصول، همواره پیروی می کنند،می توانند، با خط فکری مثبت و آگاهی، مایه پیشرفت خانواده و فرد می باشند، ولی در غیر این صورت همواره و در همه حال، یک ترس در انسان وجود دارد.

کسب اعتماد و عزت نفس در این سبک: همانطور که اطلاع دارید، سبک مینیمال، باعث‌ رشد فردی و افزایش اعتماد به نفس می شود، و همین باعث میشود، همواره به شادی فکر کنید.

 

{ معایب سبک مینیمال }

پرداخت هزینه های بالا: وقتی تصمیم بر این شد که، خانه به سبک مینیمال، دکور شود، بعضی از اوقات نیاز است، از وسایلی استفاده شود، که با دکور خانه، تطبیق داشته باشد، و این امر نیازمند، پرداخت هزینه بالاتری است، که باید در این اجرا انجام گیرد.

رعایت کامل قوانین و اصول سبک: این سبک از معماری، بدون هیچ محدودیتی، در تمام اتاقها اجرا می گردد، و معمولا برای کسانی که طرفدار، جمع آوری وسایل و تبدیل آن به کلکسیون، و یا انبار کردن وسایل و ... هستند مناسب نیست، زیرا در این سبک، افراد خانه نباید از انباشته کردن وسایل پیروی کنند.

ایجاد فضایی، یکنواخت و خسته کننده: بعضی از افراد، در دید اول، این سبک معماری را بسیار می پسندند، اما به مرور زمان، با توجه به خنثی و یکنواخت بودن، رنگ دیوارها، دکور و ... میتواند روح انسان را خسته کند، و به در طول ایام، زندگی را برای انسان، سخت می کند، بنابراین طراحان و اجرا کنندگان، سبک مینیمال، باید به این نکته توجه داشته باشند که، در کنار رعایت تمام قوانین این سبک، باید تنوع، رنگ و زیبایی را در چیدمان به کار بگیرند.

مخفی و از بین برنده، عیب و نقص ها نیست: همانطور که گفته شد، این سبک از شلوغی و استفاده از وسایل بی مصرف دوری می کند، و چنانچه از این سبکها پیروی نمی کنید، چنانچه عیبی در منازل وجود دارد، می توانید، با استفاده از وسایل، با توجه به سلیقه خود به پوشاندن این  نقصها بپردازید.

 

مزایا و معایب سبک مینیمال


 

در کلام پایانی باید از شما بزرگوارانی که تا انتهای مقاله با ما همراه بودند، تشکر نمائیم، و امیدوارم با مطالعه این مقاله، اطلاعات کافی از سبک مینیمال، بدست آورده باشید، با شناخت این سبک، و وجود مزایا و معایب، می تواند شما را در انتخاب و تصمیم گیری برای اجرای، این سبک‌ از معماری در منازل، مغازه ها، ویلا و ... کمک نماید، چنانچه نیازمند اطلاعات بیشتر  و دیدن نمونه پیشنهادات در راستای خرید و فروش در سبک و طرح های مختلف هستید، پیشنهاد می شود از لینکهای زیر دیدن فرمائید، همچنین باید بیان داشت، مشاوران مجموعه املاک رادین، می تواند برای انتخاب بهتر، به شما کمک و همراهی نماید، پس برای کسب اطلاعات با این مجموعه در تماس باشید.

 خرید ویلا با کمک مشاورین املاک شمال

 خرید ویلا دوبلکس نما مدرن

 خرید کاخ ویلا

قصد سرمایه گذاری در شمال را دارید بخوانید 

مشکل جواز ساخت در شمال

نقش مشاورین املاک در تعیین قیمت ویلا

 چرا  هر ایرانی بایست در شمال خانه یا زمین بخرد