با پيشرفت روزافزون شهرنشيني، و افزايش بي رويه جمعيت، و همچنین وجود بیش از حد وسايل نقليه، باعث گشته، افراد از زندگی، عادی و استاندارد خارج شوند، و همین روند، علاوه بر تغییر، در محیط خانه، باعث غير استاندارد شدن،  چهره و ظاهر شهري می گردد، که این معضلات در سال های طولانی، باعث بروز مشکلات زيست محيطي، می گردد، و به همین دلیل، به سبب دور گشتن خانواده، از سبک و روال قدیمی، و سنتی، ( حیاط، درخت، باغچه، حوض، و ...)، طراحان به این فکر، و ایده رسیده اند که، برای جلوگیری از آلودگی هوا، و حفظ محیط زیست، و‌ زمین، و همچنین آشتی انسان ها با طبیعت، و ... بپردازند، بنابراین در این حوزه ، تفکراتی مناسب، اندیشیده شد. 

 

قابل ذکر است، ايده، و طراحی اولیه، روف گاردن، در دهه ۱۹۷۰ میلادی، و‌ با هدف، گسترش، فضای سبز، در محافل عمومی و شهري، ایجاد گشته است، و همچنین طراحان، با ساخت روف گاردن، مزایا و فوائدی همانند، کنترل، حفظ و افزایش، کیفیت هوا، کاهش نیرونی گرمايشي و سرمايشي، ثبات، و افزایش طول عمر بام های منازل، زیباسازی و افزایش قیمت بناها، و‌ تولید  انرژي مثبت و حفظ محيط زيست و ... شامل حال ساختمان می گردد.

 

 « روف گاردن چیست؟ »

 

 روف گارن، در واقع، به فضای سبز، نسبت داده می شود که، توسط گیاهان، و پوشش های گیاهی و سرسبز، پوشیده شده است، که بسته به فضا، و سلایق مالک، می تواند از گیاهان، و درختچه های طبیعی، یا مصنوعی استفاده شود، که کارشناسان و طراحان، پیشنهاد می کنند، از گیاهان طبیعی بهره گیرید، زیرا طروات خاصی به محیط، داده می شود، قابل ذکر است، روف گاردن، پديده جديدي، در صنعت، و بازار ساختمان به شمار مي روند، و بستری مناسب، براي رشد گياهان را فراهم کرده است، همچنین طبق شواهد و بررسی ها، روف گاردن از نظر تاريخي، به دو گونه سنتی و مدرن تقسیم بندی شده است، اما باستان شناسان و کارشناسان در این حوزه، به این استناد رسیده اند که، روف گاردن، يا بام هاي چمني، دارای پیشینه طولاني می باشند، و با تحقیق در کتوب تاريخي، باید به این گزینه اشاره کرد که، پیدایش اولین باغ-بام ها، مربوط به باغ های بابل است، که متعلق به  7000 هزار سال پيش، قبل از ميلاد مسيح می باشد.

 

قابل ذکر است، تمایل به احداث، بام سبز مدرن، و توسعه یافته، در دهه  1960، و در كشور آلمان آغاز گشته است، و پس از آن به دیگر  كشورها راه یافته است، در همین راستا، معمار برجسته آلمانی، این گونه سیستم را، علاوه بر يك، فضای شیک و گران قیمت، بلکه، یک محیطی ضروری در پلان ساختمان قرار گیرد، زیرا این بام باغ ها، از نظر زیست محیطی، معماری و ...، به نوعی یک فضای مهم و استراتژي براي یک ساختمان به حساب می آیند، و کمک بزرگی برای بهبود كيفيت، محيط زيست شهري می باشند.

در خصوص دیگر توضیحات، باید بیان داشت، ایجاد روف گاردن، حتی می تواند از قرارگیری، چندین گلدان بر روی پشت بام ها هم، آغاز شود، و در انتها، به اجرای باغ، و فضاهای سبز بزرگ، ختم گردد، همچنین، سازه های روف گاردن، به عواملی همچون، سازه های ساختمانی، ویژگی های اقلیمی، سلیقه مالکان، و ... بستگی دارد.

 

روف گاردن چیست

 

« انواع روف گاردن، و چگونگی، ساخت و اجرای آن »

 

روف گاردن‌، و یا باغ بام‌‌ ها، از نظر ساختار، به 3 دسته تقسیم می شوند همانند:

۱) سیستم گسترده

۲)سیستم متمرکز

۳) سیستم مدولار 

 

 

 

انواع روف گاردن

 

مطالعه بیشتر:

 


انواع مدل کابینت آشپزخانه

دکوراسیون حیاط ویلا در شمال


 

 

 

« آیا تفاوتی بین روف گاردن و بام سبز است؟ »

 

در دنیای مدرن و امروزی، معماری سبز، یکی از اصول و قوانین، در حوزه اجرا و زیباسازی، شهر محسوب می گردد، و از نظر طراحان و کارشناسان، همواره یکی از رکن های مهم، در محوطه سازی و شهرسازی می باشد، زیرا افراد متخصص در این زمینه معتقد هستند، انرژی خانه و ساختمان، از جداره ها، دیوار، سقف و ... خارج می گردد، و همین امر، موجب اتلاف انرژی می گردد، و بنابراین، با اجرای روف گاردن، در هدر رفتن این امر جلوگیری می شود، و باید بیان داشت، با اجرای این ترفند، در واقع عامل، تبدیل فضاهای بدون مصرف، به فضاهای مفید و زیبا می باشیم، و همچنین به سلامت کره زمین، و روح و روان انسان، کمک بسیار بزرگی رسانده ایم. 

 

 

 

 « مراحل اجرای روف گاردن به چه صورتی است؟ »

 

ساخت اینگونه فضاها، دارای مراحل خاص خود می باشد، و باید تأکید کنم، حتما باید زیر نظر افراد متخصص صورت گیرد، بنابراین برای اجرای این فضا، در مرحله نخست، با یگ گروه متخصص در این امر، یا تیم طراحی، مشورت بگیرید، و با توجه به روند متداول این کار، می بایست، کارشناسان و اجرا کنندگان، از محل مورد نظر بازدید به عمل آورند، و با توجه به مقاومت سقف، و‌ همچنین نیاز و ایده مشتری، اقدام به اجرای کار می نمایند.

 

در مرحله دوم این کار، می بایست، تمامی شرایط و محیط مد نظر را، برای بازسازی و اجرای کار همانند: کارهای‌تاسیساتی( لوله کشی، برق کشی،  زهکشی، آلاچیق، باربیکیو، و نصب سیستم های اتوماتیک و ...) بررسی و انجام گیرد.

در همین راستا باید بیان کنیم که، گروه طراحی و اجرا کنندگان، در ابتدا با توجه به بررسی های موجود از فضا، و‌ طبق ایده، و خواسته های کارفرما، در ابتدای امر، طراحی و پلان ساختمان را، به همراه برآورد های هزینه، در اختیار کارفرما قرار می دهند، و در این مرحله، متقاضی، با سنجش شرایط و هزینه ها، تصمیم به اقدام، ساخت روف گاردن می نماید. 

 

 اجرای مراحل روف گاردن

 

 

 « مزایا و معایب روف گاردن »

 

 * ایجاد روف گاردن، موجب کاهش سر و صدا و دیگر آلودگی صوتی می گردد.

* در روف گاردن ها می توان با توجه به آب و هوای منطقه، از سبزیجات و محصولات ارگانیک کاشت و برداشت کرد. 

* می توان در هزینه خرید خود صرفه جویی کرد، ولی در عوض از مزایای این ایده بهره برد.

* روف گاردن ها، عایق مناسبی، در برابر سرما و گرما می باشند، همچنین طبق شواهد و بررسی ها، فصل سرما، نیاز کمتری به سیستم های گرمایش می باشد، و‌ بلعکس در فصل گرما، احتیاج کمتری به سیستم های خنک کننده می باشد.

 * از دیگر مزایای این امر، زیباسازی محوطه، شهر می گردد، و ارزش ساختمان را افزایش می دهد.

* باعث افزایش عمر ساختمان و بام ها می گردد.

 

• نیروی وارده بر ساختمان، که شامل: خاک، وزن گیاهان، مبلمان، آلاچیق، آب نما، باربیکیو، اکسسوری و مجسمه ها  و … باشد، می تواند بر ساختمان فشار وارد نماید، و همچنین در طول فصل های سرد، این وزن افزایش می یابد.

• با ساخت روف گاردن، میزان تأمین آب، برای رسیدگی و پاک سازی محوطه، افزایش می یابد، و‌ در انتها، می تواند هزینه ی اضافی، برای خانواده ها باشد.

• با ایجاد روف گاردن، علاوه بر مزایا، می بایست در زمان های معین، محیط را پاکسازی و تمیز کنید، و گیاهان این مکان را، با توجه به حساسیت محیطی، رسیدگی و نگهداری کنید.

 

 لینک های پیشنهادی املاک رادین:

خرید ویلا با سند و وسایل در مازندران

خرید ویلا شهرکی

خرید ویلا دوبلکس روف گاردن دار در شمال

خرید ویلا استخردار مدرن در شمال

فروش ویلا ارزنده