ویلا های وجود در شمال کشور به دو دسته ویلا لوکس و ویلا معمولی تقسیم می شوند، که از نظر قیمت با یکدیگر تفاوت زیادی دارند. طراحی خاص مجموعه، امکانات و تجهیزات، زیرساخت های تاسیساتی، وسایل تفریحی، داشتن دید به مکان های زیبای طبیعی مانند دریا یا جنگل، طراحی دکوراسیون خاص و … از مهم ترین عوامل ایجاد تفاوت بین ویلاهای معمولی و لوکس به شمار می روند. که ادامه به تشریح این موارد می پردازیم.

 

دلایل تفاوت ویلا لوکس با ویلا معمولی

1) نوع سازه

ویلاها در شمال کشور به انواع سازه اعم از فلت، نیم پیلوت، دوبلکس، تریبلکس و... تقسیم می شود. بدیهی است یک ویلای دوبلکس از یک ویلای فلت گران تر می باشد. همچنین  ویلاهای معمولی عمدتا با استفاده از یک زمان مشخص و صرف میزان معینی از هزینه ای اقدام به ساخت می کنند و در موارد بسیاری دیده شده است که بسیاری از ویلا ها مثل هم هستند و فقط در اندازه متراژ با هم فرق دارند و توسط انبوه سازان و شرکت های ساخت و ساز ، ساخته می شوند؛ اما در مورد ویلاهای لاکچری این موضوع صدق نمی کند. طراحی ویژه و خاص یه سازه صرفا برای آن ویلا طراحی و تعبیه شده است و کسی حق اجرای دوباره آن را ندارد یا می توان از آن به عنوان ویلای شخصی ساز یاد کرد. از سوی دیگر استفاده از بهترین برند های مصالح ساختمانی و زینتی در زمان ساخت ویلا، سبب می شود تا یک مجموعه لاکچری، هزینه بسیاری بالایی را برای ساخت متحمل سازندگان نماید.

 

 ویلا لوکس

بیشتر بخوانید: مهمترین نکات فروش ویلای شمال، پیش از فروش ویلای خود در شمال حتما بخوانید

 

2) امکانات و تجهیزات

یکی دیگر از تفاوت های ویلا لوکس و معمولی به امکانات و تجهیزات آن بر می گردد. عموما زمانی که ویلای معمولی ذکر می شود، منظورمان ویلایی است که فاقد استخر است، به عبارتی ویلا استخردار در رده ویلاهای لوکس قرار دارند. ویلاهای لوکس دارای استخر هستند، استخرهای ویلا خود بر چند نوعند برخی از آن‌ها فضای بیرون و حیاط ویلا را اشغال می‌کنند که به آن استخر سرباز می گویند، حال آن که تعدادی دیگر، در طبقه همکف و یا سوم یا چهارم یک ویلا به صورت سرپوشیده قرار دارند.

از بارزترین ویژگی یک ویلای استخردار لوکس این است که آپشن استخر با فضایی منحصر به فرد گره خورده است، به عبارتی زمانی که شما در استخر هستید آن‌چه در مقابل نگاهتان قرار دارد، منحصر به فرد و کاملا جذاب است.  پس یکی از تفاوت‌های میان ویلای معمولی و ویلای حرفه‌ای، در اختیار داشتن استخر لوکس و فضا سازی حرفه‌ای، یعنی محوطه و فضای سبز ویلا است.

 

از دیگر تفاوت‌های ویلای معمولی و ویلای لوکس، امروزه در اختیار داشتن یک اتاق بدن‌سازی است، تا بتوان ساعاتی را به ورزش کردن اختصاص دهید. لازم به توضیح است که در شمال کشور به دلیل شرجی بودن و رطوبت بالای هوا، عموما توانایی ورزش در فضای آزاد به آسانی نیست، به همین دلیل وجود یک اتاق بدن‌سازی که با چنین هدفی احداث شده است، اثرگذار خواهد بود. از مهم‌ترین فاکتورهایی که برای اتاق بدن‌سازی لازم است در نظر گرفته شود، تهویه مناسب می‌باشد.

 

عوامل بسیار زیادی مانند: تعداد اتاق‌ها، منظره اتاق‌ها، تعداد طبقات، حتی شکل لابی، نوع راه پله‌های استفاده شده در ساخت ویلا، طراحی و معماری ویلا، سبک احداثش، نوع فضاسازی آن، جنس مصالح تزریق شده در ساختمان ویلا، وضعیت نورگیری ویلا، امکانات و تجهیزات مدرن هم‌چون دوربین‌های مداربسته، سیستم هوشمند ویلا، همه و همه به عنوان تفاوت میان ویلای معمولی و ویلای لوکس شناخته می‌شوند و در معمولی یا لوکس بودن یک ویلا تاثیر می گذارند، که حتی عده‌ای عنوان می‌کنند حتی در نخستین نگاه هم می‌توان لوکس یا معمولی بودن یک ویلا را متوجه شد.

 

 

 

 ویلا معمولی

بیشتر بخوانید: عوامل موثر در قیمت ویلای شمال چیست؟

 

 

3) موقعیت جغرافیایی ویلا

می دانید که موقعیت جغرافیای تاثیر بسیار زیادی در قیمت ویلا و لوکس بودن آن می گذارد. برای مثال قیمت یک خانه در شمال تهران بسیار گران تر از پایین شهر تهران می باشد. این موضوع در شمال کشور نیز صدق می کند. ویلاهای موجود در شهرها و روستاهای غربی مازندران گران تر از شهرهای شرقی می باشد. همچنین قیمت ویلا در شهری که به راه های ارتباطی با تهران نزدیک باشد، گران تر می باشد. برای مثال قیمت ویلا در رامسر، نوشهر، چالوس، بسیار گران تر از ویلا در سمت چمستان می باشد.

همچنین ویلاها از نظر موقعیت به دو دسته جنگلی و ساحلی تقسیم می شوند. ویلاهای ساحلی به دلیل نزدیک بودن به امکانات رفاهی و تفریحی و ساحل دارای قیمت بیشتر و در دسته ویلاهای لوکس قرار می گیرد. اما ویلاهای جنگلی به دلیل سخت تر بودن مسیر و دور بودن از امکانات دارای قیمت پایین تر می باشد. البته می توان در ناحیه جنگلی ویلایی لوکس پیدا کنید که از نظر قیمتی با یک ویلای معمولی در ناحیه ساحلی برابری کند.

 

ویلا لوکس

بیشتر بخوانید: چگونه یک ویلا کلاسیک در شمال بسازیم؟

 

 

جمع بندی:

به طور کلی ساخت ویلای لوکس توسط یک معمار کاربلد، یا در یک مکان خاص قطعا ارزش آن را بالاتر می برد.
 در مجموع یک ویلای لوکس در چشم بیینده است که معنا پیدا می کند. لوکس بودن یک ویلا ترکیبی است از کیفیت ساخت، موقعیت جغرافیایی و مساحت بنا و زمین آن، اما همچنین امری بسیار شخصی است. در بعضی از موارد معنی یک ویلا لوکس می تواند این باشد:  که ویلا لوکس یک حریم خصوصی است با منظره ای از شهر یا طبیعت و یا یک زندگی در روی اقیانوس با ساحلی خصوصی و یا حتی ویلایی در یک جزیره شخصی!

 ویلا معمولی