نکات بزرگ و کوچک بسیاری وجود دارد که باید در هنگام فروش ویلا در شمال رعایت کنید. همانطور که می دانید خرید ویلا یک تصمیم بسیار مهم برای متقاضیان چه از نظر سرمایه گذاری و چه از نظر سکونت می باشد! بنابراین منطقی است که مشتری چشم بسته دست به انتخاب نمی زند، پس کاملا واضح است که فروش هر نوع ویلایی به راحتی آب خوردن، آن هم با قیمتی رضایت بخش برای فروشنده نخواهد بود! انتخاب محتاطانه متقاضیان خرید ویلا در شمال کمی فرآیند فروش را زمان‌بر می کند؛ زیرا ویلا و زمین در شمال جزو اموال غیر منقول می باشد!

ریشه این واژه از کلمه نقل می باشد. زمانی که یک نوع دارایی را غیرمنقول می نامند، در اصل معنایش این است که آن را نمی‌توانید با خود در کیف حمل کنید و جایی ببرید و به راحتی آن را انتقال دهید و عبارتی قابل لمس نمی باشد.  به عنوان مثال سکه طلا یا پول یک نوع دارایی منقول است؛ زیرا شما می‌توانید آن را هرجایی ببریید و بارها و بارها به راحتی آن را بفروشید و نقل و انتقال دهید.

برعکس اموال غیرمنقول، اموالی هستند که معامله آن‌ها ملزم به رعایت اصول های خاصی می باشد. انواع ویلا و زمین در شمال جزو اموال غیرمنقول به شمار می‌روند. بنابراین نوع خرید و فروش آن‌ها با اموال منقول دارای تفاوت است. اگر دارایی غیرمنقول شما (ویلا) از لحاظ قانونی و حقوقی مشکلی نداشته باشد، معامله آن بدون دردسر است و با پیدا شدن خریدار برای آن، بعد از طی یکسری مسائل قانونی و اداری می‌ توان آنرا معامله نمود.

اما باید در این امر مهم مسلط به یکسری مسائل حقوقی باشیم. در نظر داشته باشید فقط خریدار ویلا نیست که باید مراقب جوانب مختلف برای خرید ویلا باشد، بلکه فروشنده نیز قطعا باید یکسری موارد حقوقی و قانونی فروش ویلا را بداند تا بتواند بدون مشکل ملک خود را بفروشد.

پس در این مقاله نکات مهم و طلایی برای فروش ویلا در شمال را تشریح می کنیم، تا بتوانید راحت تر و بدون دردسر مشتریان واقعی برای ویلایتان پیدا نمائید. البته در این امر مهم می توانید از گروه مشاورین املاک رادین نیز کمک بگیرید.

 فروش ویلا شمال

بیشتر بخوانید: طراحی مدرن ویلا در شمال

 

 

 نکات طلایی فروش ویلا در شمال:

1) آزاد بودن سند ویلا

به عنوان یک مشاور باید از فروشنده بپرسید که سند ویلا در رهن بانک است یا خیر؟ اگر فروشنده قبلا از طریق رهن سند ویلا، نزد بانک، وامی دریافت کرده باشد و هنوز وام شما تسویه نشده باشد و همچنین شاید تمامی اقساط وام را پرداخت کرده باشد اما هنوز سند ویلای خود را از رهن بانک خارج نکرده باشد؛ سند ویلا آزاد نمی باشد و قابلیت فروش آن را ندارید. برای این کار نیاز است تا یکسری مراحل اداری را نزد بانک و دفترخانه اسناد رسمی انجام دهید.

البته اگر در این مرحله خریدار و فروشنده به همراه مدارک لازم، نزد بانک یا درکل رهن گیرنده سند بروند؛ درصورتی که آن سازمان مشکلی با فروش ویلا و انتقال سند نداشته باشد، شما می توانید ویلای موردنظر را باوجود این که سند آن در رهن است به فروش برسانید.

 

2) قیمت گذاری اصولی ویلا

 قیمت گذاری ویلا مهم ترین وجه آن است. قیمت ویلا باید طوری باشد که تداعی کننده کیفیت آن نظر ساخت و محل جغرافیایی باشد. پس قیمت باید توجیه پذیر باشد! و آنرا در سطح معنادار قرار داد.

مشتریانی که متقاضی خرید ویلا در شمال هستند، به طور مستقیم امکانات و قیمت ویلا در شمال بررسی می کنند. از نظر مشتریان، ویلاهای زیباتر با چشم انداز متفاوت و امکانات مناسب، ارزش معامله را دارند. متاسفانه در بازار خرید و فروش ویلا در برخی نقاط شمال مشاهده می‌کنیم؛ که قیمت‌‌های اعلام شده، خارج از مقدار واقعی برای یک منطقه مخصوص می باشند.  مشاوران املاک و فروشندگانی که قیمت‌های غیرواقعی برای ویلاها اعلام می‌کنند، از تاثیر قیمت ویلا در شمال در جذب مشتری اطلاعات کافی ندارند. برای فروشندگان، به خصوص فروشندگان ویلا در شمال بسیار اهمیت دارد که ملک خود را برای سودآوری بیشتر بفروشند. ولی در این صورت مشتری در همان مرحله اول از خرید منصرف می‌شود!

 

3) فروش توسط مشاور املاک معتبر و کاربلد

مشاورین املاک یک واسطه، بین خریدار و فروشنده هستند و از ابتدای شروع یک معامله تا رسیدن به نتیجه مطلوب همراه مشتریان خود می باشند. در صورت وجود هر مشکلی در زمینه پرداخت هزینه ها، حقوقی بین دو طرف با عدالت رفتار کرده تا حقی از کسی ضایع نشود و عقد قرار داد بین دوطرف از طریق همین املاک ها صورت می گیرد. انتخاب یک مشاور املاک خوب در امر خرید و فروش خیلی مهم می باشد موقع انتخاب باید دقت کرد که با مشاورین سود جو و غیر مطمئن ارتباط نگیریم.

 خرید ویلا شمال

 بیشتر بخوانید: دلایل مقرون به صرفه بودن خرید ویلا در شمال

 

 

 وظایف مشاوران املاک برای معامله ملک ( ویلا یا زمین) در شمال:

  • انتخاب یک فهرست کامل و نزدیک به سلیقه مشتری از ملک‌های موجود در منطقه برای معرفی به متقاضیان
  • همکاری با فروشنده برای قیمت‌گذاری دقیق و منطقی ویلا و زمین برای فروش
  • بررسی جزئیات ویلا و زمین مانند( مشاعات، هزینه های شهرکی و..) برای شفاف سازی طرفین معامله
  • مشاوره درست و عادلانه به فروشندگان ویلا
  • مدیریت در زمان و هزینه رفت و آمد طرفین قرارداد جهت بازدید مشتری از ملک
  • مذاکره اصولی و منطقی در راستای تعمیرات ضروری ملک، شرایط قرارداد، قیمت ملک و …
  • چنان‌چه مبایعه‌نامه در دفتر مشاور املاک تنظیم می‌شود، دقت کنید تا دفتر املاک مورد نظر دارای مجوز رسمی و قانونی از اتحادیه مشاورین املاک منطقه خود باشد.
  • مشاور املاک وظیفه دارد قبل از زمان تحریر قرارداد تمامی اسناد مالکیت و احراز هویت طرفین را بررسی و در نهایت اقدام به عقد قرارداد و امضائ از طرفین نماید.
  • مهر و امضا مشاور املاک در مبایعنامه ضروریست، در ضمن اخذ کدرهگیری و انتقال به خریدار به عهده مشاور املاک می‌باشد.
  • مشاور املاک مربوطه بدون رضایت طرفین معامله حق ندارد مدارک فروشنده یا خریدار را به دیگری ارائه دهد.
  • مشاور املاک به هیچ وجه نباید جانب‌دار یکی از طرفین  معامله باشد و باید امانت‌دار مدارک ارائه شده از سوی فروشنده یا چک‌های خریدار، در صورت نیاز و توافق طرفین باشد

 سرمایه گذاری در شمال

بیشتر بخوانید: عوامل موثر در قیمت ویلای شمال چیست؟

 

 

وظایف حقوقی فروشندگان ویلا:

  • اعلام ویلای مورد فروش با مشخصات کامل و موارد مشخص شده دقیق
  • معرفی ویلا برای فروش به شخص یا مشاور املاکی کاردان جهت تسریع در فروش
  • فروشنده باید در زمان عقد قرارداد با همراه داشتن اسناد و مدارک معتبر، صرف اثبات مالکیت خود، به خریدار اطمینان دهد. نام کامل و دقیق فروشنده و اطلاعات وارد شده در اسناد ارایه شده نیز باید کاملا صحیح و کامل باشد.
  • فروشنده باید قبل از فروش ویلا (نشانی ملک، پلاک ثبتی، کدپستی، حدود اربعه) را با اطلاعات درج شده در سند یا چنان‌چه ملک فاقد سند بود به درستی برای خریدار شرح یا مطابقت دهد، البته مشاور املاک نیز در صحت اطلاعات مسئول می باشد.
  • فروشنده باید تمامی اسناد و مدارک مربوط به ویلا را  به طور کامل به رویت و در نهایت تحویل خریدار نماید.
  • فروشنده نباید تا زمانی که پول با ثمن معامله را کامل دریافت نکرده، سند را به نام خریدار انتقال دهد.
  • چنان‌چه ملکی درون شهرک یا واحدی در مجموعه‌ای مسکونی است، فروشنده ملک باید قبل از اقدام به فروش، موارد مالی ملک نظیر شارژ را پرداخت کرده باشد، و انشعابات مربوط به مورد معامله نظیر برق، گاز، آب، تلفن و .... را در سندی مبنی بر واگذاری به خریدار تسلیم و تحویل نماید.
  • هنگامی که سند ویلا هنوز به نام فروشنده صادر نشده و وی قصد فروش ملک به شخص دیگری، با استناد به مبایعه‌نامه دارد، درستی نام او به عنوان خریدار در مبایعه‌نامه قبل و حق فروش ملک باید محرز باشد.
  • امکان دارد ویلای مورد معامله تحت مالکیت افراد متعددی باشد که از آن به ملک مشاع یاد می‌شود، در این‌صورت همه افراد باید پای معامله حاضر شوند، یا این‌که یک نفر به نمایندگی از همه افراد به عنوان وکیل در محضر با مشاور املاک مربوطه جهت عقد قرارداد حاظر شود. البته این وکالت باید به صورت محضری در دفترخانه‌ اسناد رسمی ثبت شده باشد و اصل گواهی آن همراه فروشنده یا وکیل آن‌ها ارایه شود، در غیر این صورت هر نوشته یا دستخط یا مهر و امضا و یا حتی سربرگ‌های شرکتی ارزش قانونی نداشته و امکان بروز مشکلاتی در آینده وجود خواهد داشت.
  • چنان‌چه ویلا به صورت وکالتی به فروش میرسد باید توجه داشته باشید تا ملک قبل‌تر به شخص دیگری فروخته نشده باشد، چرا که دیده شده شخصی به عنوان فروشنده با وکالت جعلی ملک را به چندین نفر فروخته و این از موارد شایع کلاهبرداری در خرید و فروش ویلا است.
  • هزینه استعلامات محضری مربوط به انتقال ملک شامل حق‌التحریر، هزینه دارایی و مالیات و ... به عهده فروشنده خواهد بود، هزینه دفترخانه مربوطه نیز به عهده طرفین یا توافقی بین هر دو خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید:10  نکته ای که در خرید ویلای لوکس شمال باید در نظر بگیرید