امروزه، با وجود آگهی ها، و تبلیغاتی که، در خصوص خرید و فروش، مجتمع تجاری، ملک، و ... انجام می شود، شاید در این بین، با واژه سرقفلی آشنا باشید، و یا گاها، با این جملات مواجه شده اید، و از این رو، برای اطلاع و اگاهی بیشتر، کاربران، مجموعه املاک رادین، قصد دارد،  در این خصوص، مطالبی را گردآوری کند، تا بتواند، در این راستا، کمکی به شما کاربران گرامی، کرده باشد، چنانچه قصد دارید، در این خصوص، معاملاتی انجام دهید، توصیه می کنم، با ما همراه شوید

 

اگهی تبلیغات

 

 



* سرقفلی چیست؟ * 



 

 

سرقفلی، در حکم قانونی، به حق و حقوقی، اطلاق می گردد که، توسط، قانون‌ گذار، و مراجع قانونی، برای مستاجران، اماکن تجاری، در نظر گرفته شده است، و تا از آن‌ ها، به این طریق، حمایت کرده باشد، و قابل ذکر است، قانون سرقفلی، برای، اماکن مسکونی، امکان پذیر نمی باشد، همچنین، سرقفلی اماکن تجاری، امتیازی است که، در هنگام، قرار داد، به مستأجر داده شده، و در ازای آن مبلغی دریافت می‌ شود. 

  

سرقفلی چیست

 

 



* انواع سرقفلی * 



 

 

1: سر قفلی مجازی

 

 در واقع، هر کسب و کاری، به تلاش، موفقیت،  حسن شهرت مغازه ‌دار، اخلاق، و ... بستگی دارد، و همواره، میزان در آمد، به‌ دست‎ آمده از کسب و کاسبی، رابطه مستقیمی، با میزان سرمایه‌گذاری، دارد.

حق کسب و کار در کتاب‌ های قانون،  به نام «حقوق تجاری» ثبت شده است، بعضی به آن سرقفلی مجازی، هم می‌گویند.

 

2: سرقفلی واقعی

دفاتر اسناد رسمی، علاوه بر رعایت شرایط عمومی تنظیم اسناد، باید برای سند اجاره اماکن، با کاربری تجاری، تصریح کنند که، عقد اجاره با سرقفلی، یا بدون سرقفلی، واقع شده است، و این حق، اغلب زمانی انجام می گیرد که، مالک، محل کسب را، برای بار اول اجاره می‌دهد.

عوامل تعیین‌کننده میزان سرقفلی واقعی، محل ملک، نوع و مساحت و گنجایش و امکاناتی از قبیل برق، آب، تلفن و… است.

 

 

انواع سرقفلی

 

 

* میزان، حق سرقفلی چقدر است؟

 سرقفلی، امتیازی است که، توسط، مالک در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد، و در ازای آن، هزینه‌ای، از متقاضی، دریافت می‌شود، باید بدانید که، در تعیین میزان حق سرقفلی، هیچ عاملی غیر از خواسته‌ی مالک دخیل نیست.

 

 

* آیا خریدار سرقفلی، می‌تواند ملک خود را، به دیگران اجاره دهد؟


براساس قانون، مستاجر می‌تواند، ملک خود را، به هر شخصی، اجاره دهد، مگر این‌ که، آن‌ها در قرارداد اجاره، حق واگذاری به غیر را، سلب کرده باشند.

 

* در چه شرایطی، مالک می‌تواند، از مستاجر، تقاضای، تخلیه داشته باشد؟

 

مستاجر تا هر زمان که بخواهد می‌تواند ملک را در اجاره خود نگه دارد، اما:

•  اگر مالک بخواهد ملک خود را، تخریب یا بازسازی کند.

•  اگر مالک بخواهد از آن ملک برای سکونت خودش، یا خویشاوندان نزدیکش، استفاده کند.


• اگر مالک برای شغل شخصی خود، به آن ملک احتیاج داشته باشد، این شرایط امکان پذیر است.

در همین راستا باید بیان داشت، اگر مستاجری، بدون پرداخت هزینه سرقفلی، مغازه را اجاره کرده باشد، می‌ تواند تقاضای تخلیه داشته باشد، اما مستاجر می‌تواند حق کسب و پیشه خود را با خود به مغازه دیگری ببرد، و مالک در این زمینه حقی ندارد، اما اگر مالک بخواهد، حق کسب و پیشه را هم داشته باشد، باید هزینه‌ای به مستاجر بپردازد.

 

* با فوت مالک، خریدار مغازه سرقفلی، چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

بعد از فو های خود را با آن‌ ها مطرح کند.

 

 

* آیا خریدار سرقفلی، می‌تواند شغل خود را تغییر دهد؟

به عنوان مستاجر این مغازه، نمی‌توانید شغل خود را تغییر دهید، مگر این ‌که، در قرارداد، سرقفلی به شغل شما، اشاره نشده باشد، اگر شغل شما، ثبت شده باشد، و شما بدون رضایت مالک، شغل خود را تغییر دهید، مالک می‌تواند با پرداخت نصف مبلغ سرقفلی، از دادگاه حکم تخلیه بگیرد.

 

 

* آیا خریدن سرقفلی به نفع خریدار است یا نه؟

در ابتدای مقاله، در خصوص سرقفلی توضیحاتی ارائه شد، حال با این موضوع مواجه شدیم که، آیا خرید سرقفلی، به نفع خریدار است یا نه؟ در این خصوص، باید بیان داشت، مالکیت یک مغازه، و ملک تجاری، یک درآمدی، در  طولانی‌ مدت، برای مالک ایجاد می‌ نماید، علاوه بر این، مالک می‌تواند به ازای هر تغییر در مغازه، و یا روند کاری خود، از خریدار هزینه دریافت نماید، بنابراین، اگر شناخت کافی از مالک نداشته باشید، برای جلب رضایت وی، احتمالا به پرداخت هزینه‌ی بسیاری، مجبور می گردید.
تا حد امکان درگیر ملک‌های سرقفلی نشوید، اما اگر تصمیم به خرید چنین املاکی، با این شرایط، قرار گرفتید، حتما به هنگام عقد قرارداد، دقت کافی را به عمل اورید، و می بایست، به تمامی موارد مهم، اشاره نمائید، و همچنین، مشاوران، و وکلا، می توانند، به شما، در این راه، کمک کنند، تا در آینده، دچار مشکلات احتمالی نشوید.

 

 

* مبلغ سرقفلی، چگونه تعیین می‌گردد؟

 

بر اساس قانون، مبلغ سرقفلی، یا حق کسب، از طرف دادگاه با توجه به موارد زیر اجرا می‌شود:

+ موقعیت محل کسب، یا تجارت

+ شرایط، کیفیت اجاره، و مزایایی که، در اجاره‌نامه، برای مالک، یا مستأجر تعیین شده است.

+ مدت زمان اجاره مستأجر، برای، کسب و کاروضع محل اجاره از نظر بنا

+ مخارجی که مستأجر برای آماده‌سازی و تزئینات متحمل می گردد.

+ نوع، کسب و کار مستأجر

 خرید و فروش سرقفلی

 

در انتهای مقاله، باید بیان داشت، حق سرقفلی، به صاحب مغازه، این اجازه را می‌دهد، تا نتیجه فعالیت خود را، از مالک، یا کسی که پس از وی، قصد اجاره را دارد دریافت نماید، و همچنین اختیار مالک، برای بیرون کردن مستأجر را، از بین می‌برد، همچنین، حق سرقفلی مغازه مسائل حقوقی و قانونی خود را دارد که اطلاع از آن‌ ها برای صاحبان، کسب و کار الزامی، می باشد. 

 

لینک پیشنهادی:

فروش نقد و اقساط

فروش کاخ ویلا

خرید ویلای نما رومی

فروش ارزنده ویلا