مسافرت و تفریح کردن، همواره، جزئی از، روال، و زندگی، مردم بوده است، که از گذشته تا به حال، رواج داشته است، ولی امروزه، به روش های آسان تری، و با وسایل نقلیه ای متفاوت، و ... صورت می پذیرد، و در کل، پیشرفته گشته است، و می توان در طول سفر، برای اسکان، به هتل، ویلا، اجاره ی خانه های شخصی و ... اکتفا کرد، اما همین روند، در زمان‌ های قدیم، با گذر از شهرهای مختلف، فقط، در کاروانسراها، صورت می پذیرفت، حال باید به این گزینه اشاره کرد که، امروزه اهمیت و بکارگیری، بناهایی با کاربری قدیمی، و تبدیل به جایگاه امروزی، با حفظ، سازه اولیه، و فقط با تغییر دکوراسیون داخلی، می تواند علاوه بر درآمدزایی، باعث حفظ و ارزش نهادن، به إلمان ها و آثار مهم، در سال های قبل باشد.

همچنین، باید بیان داشت، طبق آمار و‌ بررسی های انجام شده، صنعت گردشگری، به عنوان بزرگ ‌ترین، صنعت جهان معرفی گشته است، و‌ به عنوان، توریسم، یاد می شود، که دارای، اشکال مختلفی می باشد، که در این مقاله، شکل نوین از توریسم، با عنوان توریسم روستایی، که با هدف توسعه پایدار جوامع محلی، و در نواحی روستایی، به عنوان، ابزاری برای توسعه اقتصادی، و اجتماعی، و یکی از شغل های مدرن، در مناطق روستایی تجسم یافته است، و قابل ذکر است، بومگردی، جزء یکی از این شاخه‌ها، محسوب می گردد، که در این چند سال اخیر، در مازندران، مورد توجه قرار گرفته است، و همچنین، کارشناسان حوزه تفریح و گردشگری، معتقدند، بومگردی مرسوم در مازندران، اتفاق خوبی است، و اما، این تب بومگردی، این اواخر، به شدت، رو به، افزایش است، و چنانچه بخواهیم، بسیاری از اقامتگاه ها را، با قوانین و فیلتر های، تعیین شده، عبور دهیم، باید، متذکر شویم که، گاها، بعضی از این بومگردی های، موجود، در سطح کشور، می بایست، مورد بررسی، و مشمول، قوانین سخت تری گردند، و‌ اکثرأ، رشد بیش از حد، این واحدها، ممکن است باعث افت، و فروپاشی، این ایده، و اجرای طرح گردد. 

 

بوم گردی

 


در ادامه باید در این خصوص بیان داشت، طرح و هدف اصلی، این طرح، در واقع،  کمک به:

• رفع محرومیت، در  برخی از، روستاها

• اشتغال زائی

•حفظ محیط‌ زیست

• حفظ و شناخت، فرهنگ بومی روستاها

• حفظ اصالت‌، و معماری، بومی مناطق و ... است، که هر یک از این گزینه ها، با توجه به،  اقلیم و موقعیت جغرافیایی، هر منطقه، متفاوت می باشد، اما امروز این اهداف، در اقامتگاه های بومگردی، رعایت نشده، و صرفا برای پذیرایی، و جایگاه استراحت، برنامه‌ریزی، شده است، اما، در حالی که می توان، با وجود این المان ها، بستری برای، ترویج‌ فرهنگ اصیل، و ناب روستایی، شناخت و فروش محصولات، و صنایع‌دستی منطقه، تا جذب گردشگر، و توریست، از اقصی نقاط دنیا، و ... فراهم نمود. 

 

قابل ذکر است، امروزه نوعی از، اقامتگاه‌ ها که به تازگی در شهرها، و محلات، مختلف کشور اجرا گشته، که با نام، اقامتگاه بوم‌گردی معرفی شده اند، و معمولا این بوم گردی ها، امروزه جایگزین، هتل و ویلاها گشته است، و معمولا این بناها، دارای سکونت مزایا و معایبی مختلفی هستند، و باید به این نکته اشاره کرد که؛ این ویژگی ها، بصورت نسبی است، و با توجه به سلایق متقاضیان، می تواند، متفاوت باشد، چنانچه بخواهیم، در باب سیستم ساختاری این فضاها، صحبت کنیم، باید اشاره کنیم که، معمولا، اقامتگاه‌ های بوم‌گردی‌، بصورت سنتی، و با سبک معماری و المان های بومی، هر منطقه ی شهری، اجرا گردیده است، به عنوان مثال: اقامتگاه های بوم گردی در خطه شمال، معمولا، بصورت چوبی، و با هدف القای حس طبیعت و محیط شمالی، می باشند، اما، همین بناها، در مناطق گرم و خشک کشور، با دیوارهای کاهگلی، حوضچه، تنور و ... ایجاد گشته است، تا همانطور که گفته شد، بیانگر، حس محیطی را بیشتر نمایان سازد، همچنین، این اقامتگاه‌، بصورت رسمی می باشند و زیر نظر، میراث فرهنگی، و توسط افراد بومی، اداره، می گردند، و چنانچه، قصد سفر دارید، توصیه می شود، در صورت داشتن شرایط، حتما به این مناطق مراجعه کرده، و از نزدیک شاهد این فضاهای زیبا و متفاوت باشید، و همچنین، باید بیان داشت، این فضاها، معمولا در فضاهای روستایی، و ناب منطقه ای قرار گرفته اند، و معمولا این مناطق دارای افراد خونگرم، با سرگذشت های متفاوت و همچنین، گاها افراد مشهور و معروف می باشند، و با حضور در این محیط، می توان با زندگانی، افراد معروف و ... اطلاع یابید، و گاها، در زندگی به کار گیرید.

 

 

اساختار متفاوت اقامتگاه ها

 

 

::: مزایا، و معایب بوم گردی :::

 

هر فضایی دارای شگفتی و ویژگی های مثبتی می باشند، و مهمترین ویژگی‌، این اقامتگاه‌، که معمولا، بسیار نمایان است، موقعیت قرارگیری، در فضای دنج، و بکر است، در حالی که اسکان ها و هتل ها، بیشتر در مرکز شهر، و در مناطق مدرن و شیک می‌ باشد، همچنین، وجود موقعیت مکانی این اقامتگاه ها، در دامان، بکر، محیط های طبیعی، کمک کننده، برای تقویت و آرامش ذهن، است، و می تواند، برای ساعاتی، انسان را از محیط های شلوغ و خسته کننده شهری، دور کند، و تلفیقی برای پیوند انسان با طبیعت باشد، همچنین قابل ذکر است، کشور ایران، به سبب وسعت جغرافیایی، و تنوع آب و هوایی، بستر مناسبی برای، اجری اقامتگاههای بوم‌گردی فراهم کرده است، که از این طریق می توان با فرهنگ متفاوت تمام جوامع، آشنا شد، و سبک دیگری را، تجربه نمود.

 

از دیگر مزایای این فضاها، می توان به مبحث فرهنگی آن اشاره کرد، که بسیاری از افراد را، مشتاق، به اسکان در این فضاها، به سبب، آشنایی با فرهنگ‌ بومی، سبک زندگی و آداب، رسوم، غذاها، نوع پوشش، گویش و ... نموده است.

 

قابل ذکر است، با رزرو اقامتگاه‌های بوم گردی برای اسکان، معمولا، در کاهش، هزینه های سفر، اقدام مثبتی انجام داده اید، و همچنین، شانس بیشتری برای خرید وسایل بومی، و خوردن غذاهای محلی، را دارید.

و همچنین در خصوص مزایای مهم این فضاها، می توان به کمک نمودن در حفظ محیط زیست اشاره کرد، زیرا از این طریق، می توان، به ذخیره انرژی، کاهش تولید زباله، کمک به رونق کشاورزی مردمان منطقه، اشاره نمود.

 

در ادامه مطلب، باید بیان داشت، هر فضایی علاوه بر مزایا، دارای مشکلات و معایبی می باشد، که یکی از این گزینه:

* دور بودن از، مرکز شهر، و فروشگاه های خرید است.

* عدم وجود، وسایل لوکس، و تجهیزات کامل 

* وجود راهرو، و سرویس بهداشتی مشاع

 

معیاراقامتگاه  بوم گردی

 

 

در انتهای مقاله، باید متذکر شد، این فضاها، در بین، دوست داران طبیعت‌ و گردشگران، محیطی بسیار محبوب و شگفت انگیز است، و وجود مصالح بکارگیری در این فضاها، محیط را برای این متقاضیان، بسیار جذاب کرده، و باعث الهام و آرامش به این افراد می گردد، زیرا اصل ساخت، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، متناسب برای، طبیعت‌گردان و علاقه‌مندان به طبیعت ساخته شده است، و همچنین توصیه می شود، در  این گردشگران احترام به طبیعت را نباید فراموش کنند، اساس و پایه ساخت اقامتگاه‌های بوم‌گردی، طبیعت و طبیعت‌گردی است، دوست داران طبیعت، باید از طبیعت محافظت کنند، و در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند، از اینکه تا انتهای مقاله، با ما همراه بودید بسیار سپاسگزارم، برای کسب اطلاعات بیشتر، با مجموعه املاک رادین، همراه باشید.

 

دوست داران طبیعت