قوانین و نکات خرید ویلای قولنامه ای در شمال


 در ابتدا باید گفت که، تمام املاکی که دارای سند رسمی نیستند و به صورت قانونی نمی‌ توان، سند آنها را از فروشنده به خریدار انتقال داد، به صورت قولنامه‌ ای خرید و فروش می‌ شوند، با ما همراه باشید.

 

قولنامه چیست

قولنامه چیست؟

قولنامه از دو کلمه قول و نامه تشکیل شده است، در واقع قولنامه در لغت نامه، به معنای عهد و پیمان می‌ باشد، قولنامه نوعی قرارداد اولیه‌ ما بین طرف خریدار و طرف فروشنده است، باید بدانید که فرایند رسمی انجام یک معامله، شامل انتقال سند ملک به نام خریدار و ثبت آن در دفاتر تنظیم اسناد رسمی می‌ باشد، در قولنامه تمام اطلاعات مربوط به سند نیز ثبت می شود، از این سوی نکات حقوقی مهم، هنگام تنظیم قولنامه، باید به اطلاع خریدار و فروشنده برسد.

 

چرا معاملات قولنامه‌ ای انجام می‌ شود؟

ممکن است گاهی اوقات، ملکی دارای سند رسمی، به صورت سند شش دانگ و... نباشد، در این صورت دارای بچاق باشد، بدین ترتیب، به صورت قولنامه‌ ای معامله می‌ شود، از این سوی شما مجبور به خرید خانه قولنامه‌ ای هستید، در واقع می توان این گونه بیان کرد که، تمام املاکی که دارای سند رسمی نیستند و به صورت قانونی نمی‌ توان سند آنها را از فروشنده به خریدار انتقال داد، به صورت قولنامه‌ ای خرید و فروش می‌ شوند، گاهی اوقات به دلیل اینکه ممکن است، ملک در طرح شهرداری، مورثی بودن ملک، عدم پرداخت عوارض و مالیات و... دچار مشکلاتی باشد، در این صورت انعقاد قرارداد برای فروش، به صورت قولنامه‌ ای انجام خواهد شد.

 

اعتبار ملک قولنامه‌ ای

همانطور که در متن فوق به آن اشاره شده است، املاک قولنامه‌ ای دارای سند رسمی نیستند، و سند آنها به صورت قولنامه ارائه می‌ گردد، اسنادی همچون؛ سند شش دانگ، تک برگ و... از اعتبار قانونی برخوردار می باشد، از این سوی، قولنامه از اعتبار قانونی برخوردار نمی باشد، این اسناد عادی به طور معمول در اداره ثبت اسناد تنظیم نمی‌ شوند و با توافق طرفین معامله، تنظیم می‌ شوند، و برای جلوگیری از ضرر و زیان و کلاهبرداری، بهتر است، ملکی که به صورت قولنامه ای معامله می شود، در دفتر اسناد رسمی معتبر، صورت گیرد،  بنابراین خرید خانه قولنامه‌ ای با رعایت نکات ذکر شده، با اطمینان بیشتری انجام خواهد شد، در واقع هدف از تنظیم قولنامه ، اصمینان طرفین قرارداد از جهت تعهد طرف مقابلشان برای انتقال ملک می باشد.

 

قولنامه چیست

 

نکات مهم در خرید خانه قولنامه‌ ای که باید به آن توجه کنید؛

 

  • قولنامه، نامه یا سندی است که در آن قول یا تعهدی ثبت می شود.
  • برای خرید خانه قولنامه‌ ای که فاقد سند قطعی و رسمی است، باید تحقیقات لازم صورت بگیرد، زیرا با وجود سند و مجوز ساخت، از قانونی بودن ساخت مطمئن خواهید شد، و برای انجام این کار می توانید، از شهرداری استعلام بگیرید.
  • بعد از معامله خانه قولنامه ای، باید سه نسخه از اسناد را دریافت نمایید، یعنی نسخه‌ های تنظیم شده از اسناد، برای معامله، باید در نزد خریدار و فروشنده و نزد مشاور املاک باقی خواهد ماند.
  • اگر ملک مورد نظر، در رهن مستاجر باشد، لازم است که این مورد در قولنامه ذکر شود، و مدت اجاره نیز در قرارداد مشخص شده باشد.
  • توجه کنید که، ملک مورد معامله در وثیقه یا رهن بانک نباشد، و بهتر است برای اطمینان خاطر بیشتر، از طریق کد رهگیری استعلام بگیرید.
  • قبل از خرید ملک قولنامه‌ ای، به مشاور املاک معتبر مراجعه کنید، در واقع بهتر است از فردی که دارای اطلاعات کافی در زمینه معاملات ملکی قولنامه‌ ای است کمک بگیرید تا در انجام این نوع معاملات دچار ضرر و زیان نشوید.
  • اگر خانه ی قولنامه ای مورد نظر، به صورت مورثی می باشد، باید برای خرید ملک، حتما گواهی انحصار وارثت بررسی شود.
  • اگر خانه قولنامه‌ ای را، از شخصی به عنوان وکیل یا قیم صاحب ملک خریداری می‌ کنید، باید قبل از انجام معامله، اطلاعات و مدارک مورد نیاز را از فروشنده دریافت نمایید.
  • اگر ملک دارای چند مالک بوده است، باید در هنگام معامله امضای همه ی مالکان زیر قرار داد ثبت شود.
  • در قولنامه باید، تاریخ و محل دفتر رسمی که معامله در آن مکان و زمان صورت گرفته باشد، ثبت شود.
  • قولنامه‌ های دستی اعتباری ندارند و بهتر است، از قولنامه‌ های چاپی برای انجام معاملات املاک تنظیم شود.
  • قبل از اقدام برای خرید خانه قولنامه‌ ای، تاکید می‌ شود که، استعلام ملک، از شهرداری گرفته شود. 
  • چون ملک قولنامه ای دارای سند قطعی نیستند، ممکن است، ارزان‌ تر فروخته شوند، از این سوی حتما قبل از خرید و معامله استعلامات لازم را دریافت نمایید.

  • لازم به ذکر می باشد، برای خانه و املاک قولنامه‌ ای سند رسمی وجود ندارد، مالک نمی‌ تواند مجوزهای قانونی در مورد ساخت و تعمیرات و... را دریافت نماید.

  • در مبایعه‌ نامه یا قولنامه، به کد رهگیری توجه نمایید، و حتما باید در قولنامه و مبایعه نامه ثبت شود.

  • گاهی فروشنده ملک به دلیل تخلف، ممکن است، ممنوع‌ المعامله باشد، پس قبل از هر گونه اقدامی برای خرید، باید به این نکته توجه کرد.

 

تفاوت مهم اسناد قولنامه‌ ای با اسناد شش دانگ

همانطور که می دانید، بعد از ساخت ویلا، آپارتمان و.... صاحب ملک باید برای دریافت اسناد و مدارک رسمی ملک اقدام نماید، در واقع خرید ویلا سند دار و یا هر ملک سند دار دیگر، که سند آن به صورت سند شش دانگ، تک برگ و... باشد، قطعا از اطمینان و اعتبار بالاتری برخوردار است، اما املاکی که به صورت قولنامه‌ ای معامله می‌ شوند، فاقد سند هستند، و طی انعقاد قرارداد در دفتر خانه یا مشاور املاک های معتبر خرید و فروش خواهند شد، یکی از ویژگی های ملک های قولنامه از آن برخوردار می باشند، قیمت آن می باشد، طبیعتا این نوع املاک، با قیمت پایین‌ تری نسبت به خانه‌ هایی دیگر به فروش می رسد، لازم است، قبل از انجام این نوع معاملات از صحت قانونی بودن ملک مورد نظر اطلاعات لازم را کسب نمایید، زیرا ممکن است؛ عدم وجود سند، برای یک ملک، به دلیل تخلف یا ساخت غیر مجاز و... باشد.

 

قولنامه چیست

 

بهترین روش پرداخت وجه در معاملات املاک قولنامه‌ ای

برای پرداخت وجه در معالات قولنامه ای، اولین نکته‌ ای که باید مورد توجه قرار بگیرد، قیمت واقعی ملک می باشد، بعد از بررسی نکات مهم، و مطمئن شدن از خرید ملک مورد نظر، برای پرداخت هر گونه وجه، با اطمینان، اقدام نمایید، و زمانیکه که قرار است قسمتی از مبلغ به عنوان پیش پرداخت و یا تمامی مبلغ به فروشنده پرداخت گردد، حتما این امر در حضور یک نفر سوم، به عنوان شاهد انجام شود، و نیز قبل از این‌ که، کار انتقال ملک به طور کامل صورت نگرفته است، نباید کل مبلغ مورد معامله به فروشنده پرداخت شود، بدین ترتیب قولنامه تا زمانی که وجه به طور کامل از خریدار به فروشنده منتقل شود، و سند نیز منتقل شود از اعتبار کافی برخوردار است.

 

صحبت پایانی؛

قولنامه در لغت نامه به معنای عهد و پیمان می‌ باشد، قولنامه نوعی قرارداد اولیه‌ ما بین طرف خریدار و طرف فروشنده است، خرید خانه قولنامه‌ ای که سند قطعی ندارد با در نظر گرفتن شرایط خاصی همراه است، در واقع این نوع معاملات باید به صورت قانونی و در یک دفترخانه یا مشاور املاکی که دارای مجوز رسمی و معتبر است، صورت بگیرند، تا از بروز هر گونه ضرر و زیان به خریدار ممانعت شود، همچنین قبل از خرید هر نوع املاکی که سند آنها قولنامه‌ ای است، باید اطلاعات کافی در مورد ملک مورد نظر کسب شود، و استعلام از شهرداری گرفته شود، بهترین روش برای مطمئن شدن از اعتبار سند ملک، در هنگام خرید خانه قولنامه‌ ای، استعلام ملک از شهرداری می‌ باشد، و شما می‌ توانید از این طریق شهرداری به اطلاعاتی همچون؛ میزان بدهی ساختمان، وضعیت ملک، اسناد و مدارک رسمی، رهن بانک، مورثی و ... دسترسی داشته باشید، قبل از این‌ که، کار انتقال ملک به طور کامل صورت نگرفته است، نباید کل مبلغ مورد معامله به فروشنده پرداخت شود، همچنین قبل از خرید ملک قولنامه‌ ای، به مشاور املاک معتبر مراجعه کنید، در واقع بهتر است از فردی که دارای اطلاعات کافی در زمینه معاملات ملکی قولنامه‌ ای است، کمک بگیرید، تا در انجام این نوع معاملات دچار ضرر و زیان نشوید، و در آخر می توان گفت که؛ خرید خانه قولنامه‌ ای، با رعایت نکات ذکر شده، با اطمینان بیشتری انجام خواهد شد، بدین ترتیب از اعتبار قانونی برخوردار می باشد.

 

امیدوارم، این مطلب برایتان مفید بوده باشد، از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید، از شما سپاس گذاریم، مشاورین رادین، آماده خدمت رسان به شما سروران گرامی، در زمینه خرید و فروش ویلا و زمین، در بهترین منطقه از شمال کشور، می باشند، برای ارتباط مستقیم، با مجموعه ی رادین، به بخش تماس با ما مراجعه کنید.

 


 مقالات پیشنهادی املاک رادین


 

پنت هاوس چیست و چه کسانی پنت هاوس دارند؟

مزایا و معایب خانه های چوبی

خرید ویلای مناسب در شمال، به چه عواملی بستگی دارد؟

در رابطه با سرقفلی، و مالکیت واحد های تجاری، بیشتر بدانید

چگونه امنیت، ویلای خود در شمال را، افزایش، دهیم؟

خرید ویلا در شمال، یا اجاره ویلا در شمال؟

چرا ارزان ترین ویلاهای شمال، در چمستان، قرار دارند؟