از زمان گذشته تا به حال سرقفلی در بین اکثر مردم کشور اسمی آشنا بوده است، با این حال در سال های بسیار گذشته، در قرار دادهای اجاره مغازه های تجاری معمولا مستاجر در ابتدای اجاره، مبلغی را به مالک پرداخت می کرده است حال مالک اجاره پرداختی را مبلغ کمی تعیین می کرده است، و‌ قابل ذکر است مالکان آن زمان نیز متعهد بودند تا در انقضای زمان اجاره، اجاره را مجددا به همان مستاجر تمدید کند و به این ترتیب بسیار جالب است بدانید مستاجر، حق اولویت برای تمدید اجاره در همان مکان را، نسبت به باقی افراد داشت.

اما این روند بیان شده تا سال ۵۶ ادامه داشت، ولی بعد از این سال، قانون بین مالک و مستأجر تغییر کرده است و قانون گذار از مفهوم عرفی سرقفلی که همان عرف از دیدگاه شرع بود فاصله گرفت و با ورود قوانین و حقوق  غربی حق کسب، پیشه یا تجارت در این قانون با تفاوت بسیار تصویب شد که فاصله زیادی با سرقفلی عرفی داشته است، از این رو‌ در این مقاله به بررسی حقوقی سرقفلی پرداخته شده است برای مطالعه بیشتر با ادامه مطلب همراه شوید.

ملک تجاری

 



«« سر قفلی چیست؟ »»



 

سرقفلی در فرهنگ نامه فارسی با تعریفی همچون، حقی که بازرگان و کاسب نسبت به محلی پیدا می کند به جهت تقدم در اجاره، شهرت، جمع آوری مشتری و ... که عرفا نیز این حق را به عنوان سرقفلی می شناسند ثبت شده است، در حالی که باید اشاره داشت این تعاریف در دنیای حقوق، به حق کسب، پیشه و تجارت ابلاغ می گردد و هیچ گونه ارتباطی به سرقفلی ندارد.

در واقع برای شفاف سازی بیشتر باید بیان داشت، سرقفلی در حوزه حقوق، به معنای پول است که همزمان با ثبت قرارداد، اجاره و جدا از پول اجاره از سوی مستاجر به مالک پرداخت می گردد و در پایان مدت اجاره این اجازه وجود دارد که بدون نیاز به هیچ دلیلی اقدام به تخلیه مستاجر نماید.

 

سرقفلی چیست؟

  



«« انواع سر قفلی و تعریف آن »»



 

سرقفلی همان گونه که بیان شد، تنها برای اماکن تجاری به حساب می آید، به سبب این علت که املاک تجاری بعد از گذشت فعالیت از اعتبار برخوردار می شوند، اما باید این نکته اشاره کرد که ملک‌ های مسکونی از اعتبار برخوردار نیستند و نیاز به سرقفلی ندارند، سرقفلی در دو نوع تعریف شده است که از آن به سرقفلی واقعی و سرقفلی مجازی نام برده می شود، که در متن زیر به آن پرداخته شده است.

 

 



 «« سرقفلی واقعی چیست؟ »»



 

در اجاره سرقفلی واقعی، هیچ گاه توجهی به نوع کسب و کار قبلی وجود ندارد، بلکه گزینه هایی همانند: امکانات محل، شرایط کسب و کار و ...  به دید می آید و اهمیت دارد.

اگر بخواهیم این عنوان را بطور واضح تر بیان کنیم برای مثال باید عرضه داشت: اگر شخصی به عنوان یک مستأجر از یک مالک در پاساژی که به تازگی راه اندازی شده است ملکی را اجاره کنید، تنها نتیجه آن اجاره سرقفلی است و هیچ گونه حق و حقوق دیگری ندارد.”

قابل ذکر است این نکته در هنگام ثبت قرار داد باید مورد توجه قرار گیرد، توصیه می شود بعد از توافق بین طرفین، مقدار هزینه پرداختی جهت  سرقفلی بیان شود و در قرار داد ثبت و امضا گردد تا با مشکل روبرو‌ نگردند.

 ... لینک پیشنهادی ...

خرید ویلا سند دار

فروش ویلا اقساطی

فروش فوری ویلا

خرید ویلا در املاک شمال

 



«« سرقفلی مجازی چیست؟ »»



 

منظور از سرقفلی مجازی در واقع همان کسب و کار است که مالک مستأجر را می تواند وادار به تخلیه نماید، با توجه به موقعیت مکانی، مقدار هزینه سر قفلی باید پرداخت شود در این بین هیچ گونه شرایطی برای سرقفلی در نظر گرفته نمی‌ شود.

همانطور که هر ارگان برای روند کاری خود قوانینی دارد، در حوزه مسکن برای سرقفلی و کسب و کار هم قوانینی وضع گردیده است، حال این قوانین برای افرادی که از ملک تعیین شده برای کسب و کار خویش استفاده می‌کنند تفاوت هایی وجود دارد. 

 

در ادامه باید بیان داشت حق کسب و پیشه، در اکثر اوقات موجب ادعای مالکیت املاک‌ توسط مستأجر می گردد، از آنجایی که حق کسب یا تجارت در قانون تصویب شده ی بین مالک و مستاجر با حق سرقفلی تفاوت هایی قائل گشته ترجیح دادیم در این بند به تفاوت حق کسب با تجارت در میان مالک و مستاجر بپردازیم.

همانطور که بیان شد سرقفلی به حقی گفته می شود که به موجب آن، مستاجر املاک تجاری می تواند از ملک تجاری با پرداخت اجاره بهای معلوم گشته استفاده کند و با پایان مدت اجاره، ملک به تصرف خود مالک در می آید، و‌ در غیر این صورت، فسخ قرارداد امکان پذیر نیست، اما حق کسب در حال حاضر تنها در مورد اجاره های مشمول سال 56 اجرا می شود، در حالی که سرقفلی شرعی و مورد تایید شورای نگهبان می باشد، همچنین حق کسب و تجارت به تدریج و در اثر فعالیت های مستاجر در ملک تجاری برای وی ایجاد می شود، در حالی که سرقفلی به یکباره و با پرداخت وجه آن به مالک برای مستاجر ایجاد می گردد.

 

 



«« تفاوت سرقفلی در چیست؟ »» 



 

• حق کسب و پیشه پس از ثبت اجاره برای مستاجر ایجاد می‌ گردد، درحالی‌ که سرقفلی پیش از عقد اجاره به مستاجر تعلق می‌ گیرد.

 

• سرقفلی به کسب و کاسبی طرف مقابل کاری ندارد و به‌ راحتی‌ در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد، درحالی ‌که حق کسب و پیشه به محل کسب تعلق می‌گیرد، و به زبان ساده تر می توان بیان کرد، سرقفلی به محل تجاری تعلق می‌گیرد، اما کسب و پیشه به کاسب برحسب شغل تجاری اش داده می‌ شود.

 

• در ادامه باید در باب حق سرقفلی اشاره داشت مستاجر در این موضوع نقشی ندارد، بلکه این حق بر اساس عرف محل در اختیار مالک قرار داده می‌ شود، و طبق قانون حق کسب و پیشه برای حفظ حقوق کاسب وضع شده است و مبلغ آن بر اساس حکم قوانین و زیر نظر کارشناسی تعیین می شود.

 

• باید اطلاع داشته باشید، حق کسب و پیشه به مستاجر تعلق دارد و آن را می‌توان در حکم‌ سند رسمی انتقال داد اما سرقفلی را در قابل سندی عادی می‌توان به‌ دیگر افراد منتقل نمود. 

 

تفاوت سرقفلی

 

 .. مطالعه بیشتر ..

هر آنچه که درباره مالیات ملک بایست بدانید

پیش از خرید ویلا در شمال این استعلامات را فراموش نکنید

نکاتی در مورد انتقال مالکیت سند ملک

 



«« هزینه پرداخت سرقفلی »» 



 

چنانچه مبحث هزینه ها به میان آمده، باید بیان داشت این هزینه ها فقط در اختیار مالک است که قادر به تصمیم گیری است و چنانچه مستأجر با مبلغ موافقت کرد می‌توانند قرارداد را تعیین کرده و مقدار مبلغ را پرداخت کند، چنانچه قرارداد بین مالک و مستأجر به اتمام برسد، مالک وظیفه دارد مقدار هزینه ی سرقفلی را با توجه به شرایط ملک به مستأجر مربوطه پرداخت کند، قابل ذکر است برای پرداخت هزینه ی تعیین شده به موارد زیر دقت کنید.

* توجه به اعتبار و موقعیت قرار گیری ملک تجاری

* توجه به شرایط و‌ ضوابطی که در اجاره نامه برای مالک و یا مستأجر ثبت شده است.

* حرفه مستأجر و مدت زمانی که در آن محل مشغول به کار است.

* توجه به ظاهر بنا و دکوراسیون داخلی منطقه اجاره داده شده

* توجه به مقدار هزینه‌ ای که مستأجر برای دکوراسیون داخلی ملک هزینه شده است.

 

هزینه سرقفلی

 

 



«« شرایط خرید مغازه سرقفلی به چه نحوی می باشد؟ »» 



 

گاهأ شاید شاهد این مطالب بوده باشیم که بر روی یک محل یا مغازه نوشته شده که، سرقفلی این مغازه به فروش می‌رسد، حال سوال اینجاست که منظور از این مطلب چیست؟ باید اشاره داشت، این مطلب مربوط به ملک‌ های تجاری است و هیچ گاه املاک مسکونی شامل سرقفلی نمی‌گردد، حال باید متذکر شد هر مغازه یا ملک تجاری دارای یک حق سرقفلی و یک حق مالکیت است، برای شفاف سازی بیشتر نسبت به موضوع سرقفلی مغازه باید بیان داشت:

شخصی سرقفلی مغازه اش را به مبلغی حدود ۳۰ میلیون و ماهیانه با اجاره ای مشخص شده واگذار می کند، حال سخنی بین طرفین از زمان مدت زمان حضور در مغازه به میان نمی‌آید، باید اشاره داشت عدم اهمیت به چنین ویژگی تحت شعاع قوانین سابق است که شخص را ملزم به انجام نکرده است، بنابراین وقتی هر شخصی سرقفلی مغازه خود را واگذار می‌‌ نماید به ‌این مفهوم است که فرد باید مغازه را تخلیه کرده و به خریدار سرقفلی واگذار نماید و همچنین مالک یا مستاجر به خوبی به این مسئله آگاه است که نمی‌تواند به راحتی بعد از یک ماه یا یک سال درخواست تخلیه مغازه را انجام دهد.

 خرید مغازه تجاری

 

در انتهای مقاله باید متذکر شد، سرقفلی حقی است که مستاجر با پرداخت هزینه از مالک دریافت می‌ نماید و به موجب آن می‌تواند تا هر زمان که بخواهد در ملک تجاری به‌ کسب و کار  خود بپردازد، حال مالک، به دلایلی همچون: کسب و پیشه شخصی مالک، ایجاد شغل برای بستگان، و ... ملزم به فسخ قرارداد باشد باید مبلغ سرقفلی را به‌ مستاجر فعلی پرداخت کند، این موضوع با مسئله حق کسب و پیشه تفاوت دارد، حال‌ این حق کسب و پیشه به شخص کاسب یا شغل ربط دارد و هر چه در مغازه تغییراتی ایجاد گردد یا اجاره بهای خود را نپردازد، مالک موظف است حکم تخلیه را بدون پرداخت سهم انجام دهد.

 " " لینک پیشنهادی " "

اجاره ویلا

 خرید ویلا شهرکی

خرید ویلا مازندران

فروش ویلا زیر قیمت