طبق شواهد و اطلاعات ثبت شده در ایران اقامتگاه‌های بوم‌گردی حدود یک دهه قدمت دارند و در واقع هدف ایجاد بوم گردی، سفری هدفمند است که علاوه بر گردشگری و کشف و لذت بردن از مناظر طبیعی، می تواند بستری مناسب برای مسافرت و زندگی چند روزه در خطه شمالی و گاها روستایی باشد که در این محیط زمینه ی آشنایی با فعالیت‌های اجتماعی-اقتصادی، تاریخ و فرهنگ ها، سنت ها و غذاهای استان و محلات، طبیعت بومی این خطه و ... برای مردم فراهم می باشد و قابل ذکر است در ابتدای امر این روند در عمارت‌، کاروانسراها ایجاد گردید که امروزه مجوز و امکان تغییر کاربری در برخی مکان ها و ساختمان ها وجود دارد که با تثویب این روند در واقع کمک کننده به اقتصاد بومی یک خطه می شود و قابل ذکر است ایران جزء یکی از کشورهایی است که قابلیت و پتانسیل مناسبی برای ایجاد اقامتگاه‌ بوم گردی را داراست، و حال چنانچه با تغییر سبک زندگی انسانها و سوق و هدایت بشر به مدرنیته شدن، بسیاری برای حفظ و آشنایی و شناساندن برخی فرهنگ ها، سنت ها و ... با پرورش تفکر و ساخت ایده های جدید به تغییر کاربری ساختمان ها و خانه های کلنگی و فرسوده پرداخته اند، در این راه بسیاری از افراد خانه‌های قدیمی با سبک ایرانی را مورد مرمت و بازسازی قرار می دهند زیرا قدم گذاشتن در این خانه‌های قدیمی می تواند یادآور خاطرات و محیطی دنج برای اقامت باشد.

 

تاریخچه اقامتگاه بومگردی

 

باید اشاره داشت در زندگی مدرن امروزی چنانچه خانه، آپارتمان و‌ ویلا مدرن گشته باشد اما بناهای تاریخی و گاها خانه های موروثی که یادآور تمدن و خاطرات می باشد برای اکثر افراد با ارزش و مورد اهمیت می باشد و همواره سعی در حفظ و نگهداری آنها را دارند از این رو یکی از این روش‌ها، بازسازی و تغییر کاربری اینگونه بناها می باشد و باید اشاره داشت بسیاری از افراد با همت و ایده سازی خود این ساختمان ها را در جهت ایجاد اشتغال و کسب و کار جدید همگام با نیاز امروز جامعه ایجاد می کنند همچنین باید به این نکته اشاره داشت که بسیاری از بناهای قدیمی که از قدمت و ارزش تاریخی بالایی برخوردارند قابل استفاده نمی باشد و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی می باشند ولی بعضی از بناها که ممنوعیت ندارند می توانند در این راه استفاده شوند بنابراین به این موضوعات دقت کنید.

 

 



** نکات مهم در جهت تغییر کاربری بناهای کلنگی و قدیمی  به مناطق بومگردی ** 



 

 

• قبل از هر گونه اقدامی می بایست درصد استقامت بنا را برای استفاده مجدد بسنجید و توصیه می شود قبل از هر گونه اقدامی، بناها توسط کارشناسان و افراد متخصص مورد بازبینی قرار گیرند.

 

باید به این نکته اشاره داشت بازسازی و تغییر کاربری یک ساختمان برای رشد اقتصادی و ایجاد کسب و کار با توجه به کاربری همچون بومگردی، از نظر موقعیت مکانی، نوع سودآوری، سرمایه گذاری، جذب مخاطب و ... مورد اهمیت و تفکر قرار گیرد.

 

• معمولا در بازسازی های خانه های فرسوده و یا خانه های روستایی و ... در جهت ایجاد بومگردی می بایست اولویت کار خود را حفظ هویت ساختمانی قرار دهید.

 

• در ادامه در خصوص تغییر کاربری و بازسازی باید تاکید داشت حتما از متخصصان و افراد مرتبط به مرمت که دارای کارنامه ی کاری بالایی می باشند کمک دریافت نمائید، تا یک خروجی استاندارد داشته باشید.

 

ضوابط ساخت بومگردی

 

.. مطالعه بیشتر ..

قانون تغییر اراضی کشاورزی به مسکونی

چرا استحکام بنای شمال مهم است؟

معنای تغییر کاربری زمین در شمال

 

 



** هدف بازسازی و تغییر کاربری ساختمان های کلنگی، تاریخی و یا روستایی چیست؟ **



 

 

هدف از تغییر کاربری اینگونه ساختمان های ذکر شده در واقع گسترش، عمومی کردن و دسترسی راحت تر افراد به استفاده از این فضاها می باشد همچنین این خانه ها با ایده پردازی و اجرای دکوراسیون‌ داخلی مرتبط با کاربری، بستری مناسب برای ایجاد مشاغل مختلفی همچون: بومگردی، رستوران های مجلل سنتی، موزه، فضایی برای برگزاری نمایشگاه های آثار باشکوه و سنتی و ... می باشند. 

 

هدف ایجاد بومگردی

 

در ادامه باید متذکر شد ایجاد این مدل فضاها و استراحتگاه ها می تواند تداعی کننده تاریخ گذشته و همچنین مسافرتی دلچسب و خاطره انگیز باشد، چنانچه به این مدل اقامتگاه ها علاقه دارید در بسیاری از شهرها، روستاها و ییلاقات ایران شاهد این فضاها هستیم بنابراین در متن ذیل به معرفی چند نمونه از این خانه ‌های بومگردی و سنتی می‌‌پردازیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ادامه مطالب سایت املاک رادین با ما همراه باشید :

 

* اصفهان به سبب پیشینه تاریخی و معماری متفاوت و همچنین وجود بناهای تاریخی یکی از شهرهای زیبا و با تمدن ایران به حساب می آید و همچنین با توجه به سبک سازه ای و معماری حاکم بر شهر در سالهای گذشته، این شهر دارای  خانه‌های قدیمی بسیاری می باشد که امروزه برهی از آنها  تغییر کاربری داده اند به فضایی معروفی همچون: کافه تاریخی هوگو، هتل تاریخی بخردی، هتل سنتی عقیق، هتل بالی و هتل سنتی اصفهان تبدیل شده اند.

 

* یزد یکی دیگر از شهرهای ایران است که معروف به شهر خشت و رنگ و گل می باشد که همانند سایر بخش های ایران از زیبایی بی شماری برخوردار است، این محیط هم به سبب تاریخی بودن و نوع معماری اجرایی از خانه های سنتی بسیار زیاد و بی نظیر تشکیل شده که معروف ترین آنها می توان به اقامتگاه بوم گردی سرای کهن یزد، اقامتگاه بومگردی نقره یزد، هتل آنتیک ملک‌ التجار و هتل موزه فهادان نام برد.

 

* باید اشاره داشت کاشان یکی از شهرهای کویری همراه با تاریخی کهن می باشد که در این محیط، همانند سایر شهرها ساختمان‌های تاریخی وجود دارد که برخی از آنها با توجه به تغییر کاربری شان تبدیل به اقامتگاه های سنتی یاسمین راهب، اقامتگاه سنتی امیرالسلطنه و اقامتگاه سنتی فلاحتی کاشان و ... شده اند.

 

* همانطور که اطلاع دارید مشهد به سبب وجود حرم مطهر امام رضا به یک شهر معنوی معروف است، و همواره سالانه میزبان زائرین و مسافران داخلی و خارجی بسیاری می باشد، و وجود ساختمان و خانه های تاریخی برای اقامت یکی از بهترین گزینه های انتخابی در اینگونه مسافرتها می باشد که هتل تاریخی پارس از جمله هتل‌های معروف در مشهد به حساب ‌می آید.

 

*  تبریز و قزوین هم، همانند سایر شهرهای بیان شده دارای اقامتگاه ها و مناطق بومگردی می باشند که اقامتگاه سنتی خانه بهروزی در قزوین و هتل لاله کندوان و خانه تاریخی نعمت زاده در تبریز از جمله ساختمان های معروف در این شهرها می باشند.

 

انواع بومگردی در ایران

 

درانتهای مقاله باید به این نکته اشاره داشت سلایق اشخاص متفاوت می باشد و بسیاری از افراد در مسافرت ها و تفریحات و ... تمایل به اسکان و اجاره در ویلاها و آپارتمانها می باشند از این رو در انتهای این مطلب، صلاح دیده ایم چنانچه نیازمند خرید، فروش، اجاره و ... هستید این سایت در حوزه کاری بازار مسکن کمک رسان شما کاربران گرامی می باشد بنابراین می توانید به لینک ها و آگهی های ثبت شده در سایت مراجعه کنید.

<< لینک پیشنهادی >>

خرید آپارتمان

خرید ویلا مبله

فروش فوری ویلا

فروش ارزنده ویلا

فروش اقساطی ویلا

فروش ویلا باغ