سال هاست که شهرهای شمالی ایران از مهم ترین و محبوب ترین مقاصد برای مسافرت ایرانی هاست. با اینکه همیشه هدف از سفر، رسیدن به یک مقصده، اما گاهی اوقات ممکنه جاده زیبای اون مسیر هم برای رفتن به سمت مقصد تعیین کننده باشه و به مسافرها انگیزه بده. درخت های انبوه کنار جاده؛ چه تو بهار و تابستون و چه پاییز و زمستون، جلای تازه ای به چشم میدن. مه کم رنگ جاده کنار هوای نیمه آفتابی، هنر ماهرترین هنرمند دنیا به رختون کشیده می شه. به قولی بخاطر همه این زیبایی ها، خاطرات شمال، محاله یادتون بره!

 

چرا شمال ایران؟!

طبق آمار، شهرهای شمال ایران معمولا در صدر پرمسافرترین شهرهای کشور هستن. این به دلیل کاهش ارزش ریال و عدم توانایی خیلی از مردم برای سفرهای خارج از کشوره و اونا رو وادار به سفرهای داخلی و به نوعی حمایت از کالای داخلی می کنه! این حمایت به دلیل کم هزینه بودن و همچنین مفرح بودن سفر به شمال هست و می تونیم بگیم خیلی کم هستن کسایی که به شهرهای شمالی ایران رفتن و پشیمون برگشتن.

از مهم ترین انگیزه ها برای سفر به شمال، علاوه بر جاده باصفا، نزدیکی نسبت به شهرهایی مثل تهران و کرج هست. مازندران نسبت به دو استان دیگه یعنی گرگان و گیلان به تهران نزدیک تر هست و لازم نیست مدت زیادی تو راه باشید، حالا اون مسیر هر چقدر هم که می خواد، زیبا باشه.

دلیل بعدی غذاها و خوراکی های متنوع شهرهای شمالیه که هیچ جای ایران و حتی دنیا نمونش رو پیدا نمی کنید. نمونه این غذاهای خوش رنگ و لعاب، نازخاتون، آغوز مسما، شامی، ترشه تره و شوید قرمه هستن. (نگید که تا حالا نخوردید!)

مورد دیگه آب و هوای تازه و مرطوبه شماله که مُمد حیاته و مفرح ذات!! کسی که از دود و سیاهی خسته شده، قدر این هوای ناب رو می دونه و میفهمه چی می گم.

سرسبزی و صفا در دریاسر محمود آباد

 سرسبزی و صفا در دریاسر محمود آبادیک بار دیگه، محمود آباد مازندران!

 

استان مازندران، به لحاظ تراکم، از پرجمعیت ترین استان های ایران هست و شهرهای بزرگ و کوچک زیادی داره. زمانی بزرگ ترین دریاچه جهان به نامش بود و حتی الان هم بعضی ها به دریای خزر، دریای مازندران می گن. در مقاله های قبل، توضیحاتی درباره محمود آباد مازندران و یکی از روستاهای اون به نام گالشپل گفتیم؛ اما این بار سراغ یکی دیگه از روستاهای سرسبز محمود آباد بریم به نام دریاسر.

دریاسر، یک روستای کم جمعیت از توابع بخش سرخ رود شهرستان محمود آباد هست. در این روستا هم مثل روستاهای دیگه شهرستان محمود آباد، مراتع سرسبز و تپه های بلندی هست که زیبایی منطقه رو چند برابر کرده. از ویژگی های این روستا می شه به نزدیکی اون به ساحل دریا و نزدیکی به رودها و تالاب ها و سدهای فراوان استان مازندران اشاره کرد. یاد یک شعر از فردوسی افتادم که می گه:

که مازندران شهر ما یاد باد               همیشه بر و بومش آباد باد

 

همونطور که فردوسی، هزار سال قبل پیش بینی کرد، مازندران آبادتر و پررونق تر از همیشه هست و به سمت پیشرفت و آبادانی بیشتر حرکت می کنه. این آبادانی در همه زمینه ها قابل مشاهده هست؛ از کشاورزی، باغداری، دامداری، زنبورداری و شالیکاری گرفته، تا صنعت و کارخونه ها و حتی بازار زمین و املاک، که در ادامه به اون خواهیم پرداخت.

 تصویری از دشتی زیبا در دریاسرتصویری از دشتی زیبا در دریاسر

 

بازار ملک و خرید ویلا در دریاسر محمود آباد

روستای دریاسر شهرستان محمود آباد، شهرک های متنوعی داره و هر کدوم از این شهرک ها با تعداد ویلای مختلف و ویژگی های متفاوت، میزبان افراد غیر بومی زیادی هستن. این ویلاها دارای نگهبانی 24 ساعته هستن و نمای زنده و دلنشینی به مناظر طبیعی دارن. همچنین در بسیاری از این ویلاها، اصول مهندسی رعایت شده و کم و کاستی در ساخت اون اعمال نشده.

ارزش ملک و املاک هم در این سال ها مثل طلا و دلار و خودرو حسابی بالا رفته و سود زیادی رو به حساب سهامداران و سرمایه گذاران حوزه ملک سرازیر کرده. به طوری که سال 99، بازار املاک استان مازندران با رشد دو برابری در معاملات و رشد سه برابری در قیمت ویلا مواجه شد. حتی پس از این رشد چشمگیر، بازار املاک در استان مازندران رکود نیست و همچنان به شکلی پررونق در شهرک ها و پهنه های سبز این استان در جریانه. به بیان دیگه عطش مردم برای خرید ویلا و خوش گذرانی در شمال نه تنها از بین نرفته، بلکه افزایشی روز افزون داشته و هر روز، مسافران و خریداران زیادی برای خرید ویلا و سرمایه گذاری راهی شهرهای شمالی ایران می شن.

برخی این افزایش قیمت رو حباب می دونن و برخی هم خیر. این در حالیه که قیمت مسکن در استان هایی مثل تهران، سه برابر استان مازندران هست! این ارزان بودن در حالیه که زیبایی ها و رونق این استان بیشتر از استان های مشابه هست و همونطور که می دونید، کم تر جایی پیدا می شه که زیبایی استان مازندران رو داشته باشه. پس قیمت مسکن و املاک در این استان نه تنها حباب نیست، بلکه کم تر از ارزش اصلی اون هست و جای زیادی برای رشد داره. این موضوع رو از سرمایه گذاری های سنگین افراد ثروتمند کشورهای همسایه مثل ترکیه و کشورهای عرب نشین می شه فهمید.

رونق هر چه بیشتر منطقه شمالی کشور از ایجاد منطقه آزاد در این ناحیه آغاز شد و تا همین امروز ادامه داره. بعد از اعلام منطقه آزاد تجاری صنعتی استان مازندران، رونق این ناحیه شتاب بیشتری گرفته و شیب مهاجرت به این استان هم افزایشی بوده. طبق آمار، به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی در استان های همسایه و هزینه بالای امرار معاش در اون ها، مازندران هدف جذابی برای مهاجرت بوده و به دلیل بازار کار و ویژگی های دیگه، مهاجرهای زیادی رو جذب خودش کرده.

طبق گفته های بالا، فقط زیبایی و آب و هوای استان های شمالی کشور نیست که مسافر و سرمایه گذاران رو از جاهای دیگه جذب می کنه، بلکه اوضاع اقتصادی و رونق این منطقه هم گویای همین موضوع هست.

بهار، تابستان و زمستان کنار هم!بهار، تابستان و زمستان کنار هم!

 

امیدوارم این مقاله برای راهنمایی شما عزیزان مفید بوده باشه و در پایان، شعری بخونیم در وصف شمال ایران، به نام کوچ و بندر:

هنوز از خانه های آن حوالی

دود سفیدی

از دودکش ها در هوا

تنوره می کشد

صدای مادربزرگ

و قصه هایی برای روزهای

بارانی

و شب های چله طولانی

هنوز هوا عطر میخک

و چای تازه دم می دهد

هنوز ماهی شورهای مادرم

به نوار سیاه رنگی می ماند

 که آویخته است

بر دیوار حیاط قدیمی خانه پدری ام

طبیعت بکر دریاسر

طبیعت بکر دریاسر


بابلسر کجاست و خرید ویلا در بابلسر

سعادت آباد کجاست و خرید ویلا در سعادت آباد نور چه مزایایی دارد؟

بهدشت چمستان کجاست و خرید ویلا در بهدشت

میان رود چمستان کجاست و خرید ویلا در میانرود

ورازده علیا کجاست و خرید ویلا در ورازده چمستان