تغییر نوع کاربری زمین کشاورزی در شمال

زمین های کشاورزی یکی از بهترین و کارآمد ترین نوع زمین ها جهت برخورداری از تولید در چرخه اقتصادی کشور می باشند. اما امروزه آنچه که در جامعه شاهد آن هستیم ، شیوه تغییر نوع کاربری زمین کشاورزی در شمال می باشد. امروزه اغلب زمین ها در شمال با تغییر نوع کاربری به نوع مسکونی در حال معاوضه شدن می باشند. چرا که داشتن زمین با نوع کاربری مسکونی به لحاظ اقتصادی درآمد زا بوده و با ساخت و ساز چند واحد مسکونی در عرض مدت کم می توان سود قابل توجه ای را به دست آورد. از این رو با تغییر نوع کاربری زمین کشاورزی در شمال نه تنها بر ظاهر طبیعت بکر شمال که منظره ای از رویاهای بی تکرار خاطراتمان را به همراه داشت ، تاثیر می گذارد بلکه سبب می شود که بر نوع زندگی و فرهنگ مردم روستایی به صورت عمیق نهادینه شده و آنها را از زندگی ساده و بی دغدغه روستایی خارج نماید.

همچنین با افزایش ساخت و ساز زمین در شمال کشور ، میزان مساحت زمین های زیر کشت کاهش چشمگیری می یابد. همچنین سبب می شود که تغییر در نوع کاربری زمین های کشاورزی به اقتصاد کشور هم لطمه جبران ناپذیری وارد سازد.

تغییر نوع کاربری زمین در شمالتغییر نوع کاربری زمین در شمال


آشنایی با نحوه خرید ویلا شهرکی در منطقه شمال


 

پیمودن مراحل لازم جهت تغییر نوع کاربری زمین کشاورزی در شمال

در کشور ما و به خصوص در شمال ، زمین با انواع کاربری های متفاوت وجود دارد. زمین با نوع کاربری مسکونی ، تجاری ، زراعی ، باغی و یا کشاورزی از جمله کاربری های متفاوت در شمال می باشند. اینکه تغییر دادن نوع کاربری زمین امکانپذیر باشد ، فقط در مواردی خاص و زیر نظر قوانین سازمان جهاد کشاورزی همان استان امکانپذیر می باشد . در این بین قانون گذار با حفظ حریم محیط زیست و حفظ نوع کاربری و بهره برداری از زمین های زراعی و باغی در سال 1374 قانونی تحت عنوان " قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها " به تصویب رسانید تا از هر گونه امکان تغییر نوع کاربری زمین های کشاورزی جلوگیری به عمل آید. از این رو تغییر نوع کاربری زمین های کشاورزی جز در مواردی خاص و ضروری، ممنوع بوده و در صورت رویت آن ، پیگرد قانونی دارد.

بنابراین جهت تغییر نوع کاربری زمین های کشاورزی می بایست مراحلی طی شود که در ذیل به طور اختصاری به آن پرداخته می شود.

  • اصولاً تغییر دادن نوع کاربری اراضی در مناطق روستایی می بایست تحت یک سری ضوابط و شرایط خاص و تحت نظر کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی همان استان صورت گیرد. از این رو در ابتدا مالک زمین یا همان متقاضی تغییر نوع کاربری زمین ، می بایست تمامی مدارک شناسایی زمین را به انضمام درخواست کتبی خود از اهداف تغییر نوع کاربری زمین و طرح اجرایی خود تحویل دبیر خانه کمیسیون سازمان جهاد کشاورزی همان استان دهد.
  • سپس در مرحله بعد درخواست متقاضی تحت نظر کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی مورد بازبینی و کارشناسی قرار می گیرد . سپس گزارش حاصل از آن به همراه تمامی مدارک شناسایی مالک به سازمان مدیریت امور اراضی ، ارائه و ارسال می گردد.
  • سپس در مرحله بعد کارشناسان بخش کمیته کار اعضاء سازمان مدیریت امور اراضی ، می بایست پرونده مالک زمین را به صورت بازدید میدانی از زمین ، مورد ارزیابی و کارشناسی قرار دهند. سپس نتیجه نهایی خود را اعلام نمایند.
  • سپس می بایست پرونده ای طبق مصوبه قانون حفاظت از اراضی کشاورزی با توجه به درخواست متقاضی و یا مالک زمین جهت تغییر نوع کاربری زمین ایجاد گردد.

رشد روز افزون تغییر نوع کاربری زمین در شمالرشد روز افزون تغییر نوع کاربری زمین در شمال


کارشناسان ملک چه نقشی در خرید زمین در شمال دارند؟

 خرید ویلا تهرانی نشین بهتر است یا خرید ویلا بومی


 

در کل ، نظر قاطع جهت تغییر نوع کاربری زمین کشاورزی توسط کمیسیون مدیریت امور اراضی صادر می گردد.

اما در صورتی که مالک زمین بدون گذراندن و طی مراحل قانونی کار ، خودسرانه و آمرانه اقدام به تغییر نوع کاربری زمین کشاورزی خود نماید ، علاوه بر پرداخت عوارض سنگین ، مشمول پرداخت جزای نقدی تا سه برابر قیمت اراضی کشاورزی و باغی مطابق با قیمت روز زمین با کاربری جدید آن محکوم خواهد شد.

 سپس حکم کتبی توسط دادسرای استان صادر گشته و توقف زمین از ادامه تغییر نوع کاربری، اعلام و صادر می گردد.