{نحوه تبدیل سند وکالتی به قطعی یا شش دانگ}

 

در جامعه امروزی، خرید خانه و زمین، یکی از مهمترین اهداف، و بزرگترین سرمایه گذاری به حساب می آید، و با توجه به گرانی و تورم اقتصادی، خرید، و ساخت و ساز در حوزه املاک، برای اکثریت افراد با درآمد متوسط، بسیار سخت و مشکل آفرین است، و چنانچه افراد سودجو و کلاهبردار، منتظر فرصت هستند، تا از طریق ترفندهایی که به آن آگاه هستند، به کلاهبرداری بپردازند، و یک نمونه ای که بسیار، معروف است و بیشتر مورد سودجويی قرار می گیرد، مسئله نداشتن سند رسمی است، یا ملک‌ و‌ مسکن دارای سندهای وکالتی و شورایی یا ... می باشند، حالا اینکه سندهای وکالتی چیست؟ و‌ یا دارای ارزش و اعتبار هستند؟ جای بحث دارد، که در ادامه مقاله به این موضوع پرداخته ایم.

اگر قصد خرید ویلا و زمین، یا هر گونه معامله ای دارید، باید در ابتدا، از سند، و نوع مالکیت معامله، اطلاع پیدا کنید، امروزه معاملات، و خرید و فروش، به دو‌ صورت، رسمی و‌ قانونی یا وکالتی، و قراردادی اجرا می گردد، همچنین باید به این مسئله واقف باشید که، سندهای ملکی، در انواع گوناگون، مانند سند شش دانگ، تفکیکی و ... وجود دارد، که ما به دلیل پر اهمیت بودن مسئله ، سندهای شش دانگ، این مبحث را در اولویت قرار داده ایم، و به این موضوع پرداخته ایم، با ما همراه باشید.

 


اهمیت سند شش دانگ و رسمی:


  

این سند، جزء معتبرین نوع اسناد می باشد، و هر مالک با در اختیار داشتن این نوع سند، از اختیار کامل در مورد ملک و زمین خود بر خوردار است، و می تواند، به تنهایی و قانونی تصمیماتی همچون، فروش و تعویض ملک را انجام دهد، ولی گاهی اوقات ما شاهد این هستیم که بسیاری از سندها، به صورت سه دانگ، صادر گشته اند، این اسناد هم، همانند سند اصلی، دارای اعتبار است، و در راستای خانه یا ملکهایی صورت میگیرد که به دو قسمت تقسیم کرده اند، و برای هر کدام به صورت جداگانه سند اتخاذ گشته است، ولی این مسئله از اعتبار سند کم نکرده، و همانند سند رسمی، دارای اعتبار است.

  اهمیت سند شش دانگ

 


معامله وکالتی به چه معناست؟


  

طبق قانون، سندهای رسمی از اعتبار بالایی برخوردار هستند و به نوعی مالک می تواند، هر تصمیمی برای ملک و خانه و... انجام دهد، و این نوع سندهای رسمی، در هنگام خرید و فروش ، به راحتی قابل انتقال سند است، در حالی که در برخی معاملات، فروشنده، به صورت رسمی، قادر به انتقال سند نمی باشد، و‌ ترجیحا به صورت وکالتی معامله می گردند، در واقع در این نوع معامله، در ابتدا، انتقال سند صورت نمی گیرد، و در عوض فروشنده، به خریدار وکالت می دهد، که تمام مراحل انتقال سند را انجام دهد، ولی این اسناد، هیچ گونه رسمیت و گواهی معتبر، دال بر مالکیت اصلی خریدار ندارد، و‌ به نوعی فقط، اجازه انتقال سند از طرف خریدار را دریافت کرده است، امروزه به خاطر مشکلات و کلاهبرداری هایی که در این راستا انجام گشته، افراد خریدار برای جلوگیری از خطرات احتمالی، از فروشنده در خواست می کنند، که این معامله در ابتدا بصورت رسمی ثبت و تنظیم گردد، اما باید بیان داشت، با وجود خطرات و مشکلات در این راستا، هنوز هم شاهد معاملات وکالتی، در بسیاری از بنگاه های املاک می باشیم، در حالی که جای سوال است که چرا در حالی که می توانند سندهای قطعی دریافت نمایند، حاضر می گردند ریسک کنند و معامله وکالتی انجام دهند؟ در پاسخ به این سوال، اینگونه باید گفت که، در برخی خرید و فروش ها، مشکلاتی همچون نبود و‌ یا نداشتن سند رسمی، عدم پرداخت مالیات، رهن بودن سند، تعجیل در خرید و فروش ملک یا خانه، کاهش هزینه نقل و انتقال و‌ همچنین زمان طولانی برای انتقال سند، وجود دارد که خریدار را واردار به دریافت سند وکالتی می نماید.

  

معامله وکالتی چیست

 


خطرات و مشکلات موجود در معاملات وکالتی:


 

• در معاملات وکالتی، فروشنده برای انجام کارهای انتقال سند و ... به خریدار، وکالت بلاعزل می دهد، و همه بر این اصل باور دارند که، با در اختیار داشتن این وکالت نامه، در هر زمان می توانند برای انتقال سند اقدام نمایند، و بر این باورند که این وکالت بلاعزل همواره، مدت اعتبار دارند، و باطل نمی گردند، در حالی که بر اساس قانونی که ثبت گردیده است، وکالت بلاعزل در مواقع  فوت و یا جنون شخص فسخ می گردد، باید در این راستا اینگونه بیان داشت که، اگر شخصی از فرد فروشنده وکالتی را دریافت نموده باشد، و فرد فروشنده، بر هر اساسی دچار جنون شود، و یا فوت کند، این وکالت فاقد اعتبار است و خود به خود فسخ می گردد، در حالی که با وجود شاهد و حکمی این مسئله اثبات شود که خرید و فروشی صورت گرفته و این معامله انجام گردیده است.

 

• برای جلوگیری از هر گونه تخلف و داشتن  دلیل محکمی مبنی بر انجام معامله وکالتی، حتما یک مبایعه نامه در دفتر اسناد رسمی تنظیم نمائید، با انجام این کار، در واقع به نوعی، یک حق مالکیت برای خود خریداری کرده اید، که در مواقعی که بر اساس اتفاق، معامله فسخ گردید، با وجود این مبایعه نامه، حق مالکیت خریدار از بین نمی رود، و مالک اصلی می تواند، درخواست سند معتبر و رسمی نماید.

 

• یکی از مشکلات معاملات وکالتی، این می باشد که، هیچ گاه متقاضی با دریافت وکالت بلا عزل، صاحب ملک،خانه و یا هرگونه معامله انجام شده نمی شود، بلکه زمانی این مالکیت رسمی و قانونی می باشد که، سند عادی و‌ ثبتی دریافت کرده باشد.

 

• در این گونه معاملات، درصد کلاهبرداری و سوء استفاده بیشتر است، زیرا فروشنده، هنوز به عنوان مالک اصلی است، و چنانچه فردی مطمئن نباشد، می تواند در طی فرآیند غیر قانونی، زمین، خانه و یا هر گونه معاملات را به چندین نفر بفروشد. 

  مشکلات سند وکالتی

 


معنی وکالت بلاعزل چیست؟


  

نوشته ای،  ثبتی است که، بر اساس اعتماد بین دو طرف معامله انجام می گیرد، شخصی که کارها به او واگذار شود، بنام وکیل و فردی که به شخص دیگر وکالت دهد، موکل نام می گیرد. 

  

وکالت بلاعزل چیست

 


گزینه و نکته های مهم در جهت خرید و فروش ملک وکالتی :


 

* در هنگام معامله، حتما می بایست، از افراد معتبر و بنگلاه‌های سرشناس، استفاده نمائید، و همچنین می توانید، در مورد ملک یا فرد فروشنده اطلاعات کامل بدست آورید، و بعد از کسب اطلاعات، می توانید اقدام، به خرید و فروش ملک نمائید.

 

* در هنگام معامله از افراد خبره و یا از وکلای کاربلد، مشورت بگیرید، زیرا بسیاری از مسائل  حقوقی نیاز به اطلاعات دقیق می باشد.

 

* تمامی دفاتر ثبت اسناد، موظف می باشند، بعد از انجام معامله دو نسخه از برگ وکالت، را به دو طرفین تحویل داده شود. 

 

* از انجام معاملات وکالتی، که فروشندگان به عنوان وراث یک شخص می باشند،برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، از خریداری ملک یا خانه جدأ خودداری کنید.

 

* قبل از هر گونه امضا، سند یا وکالت نامه را  همیشه، مطالعه بفرمائید.

 

* در صورتی که ملک یا خانه مد نظر برای معامله، در رهن بانک وجود دارد، و به همین دلیل بصورت وکالتی معامله گشته است، بعد از فک‌ رهن، در اسرع وقت بنام شخص مالک سند زده شود.

 

* در وکالت نامه همیشه، به این نکته توجه داشته باشید که، حق فروش از دیگر افراد سلب گردیده باشد.

 

* باید به گزینه مدت و محدودیت زمانی، در وکالت نامه توجه شود.

  

نکات مهم در خرید و فروش

 

 


آیا بعد از معامله امکان توقیف ملک یا خانه وجود دارد؟


  

گاها اتفاق افتاده است که، ملک یا ساختمان با توجه به ارث و یا مشکلات خانوادگی، مهریه و دیگر اختلافات و دلایل موجود، مورد توقیف قرار گیرد، به همین جهت با دریافت مبایعه نامه، و مدرک و اسناد قانونی، می توان به مراکز مربوطه، یا دادگاه ارئه دهید، و از طریق مدارک اثبات نمائید که فروشنده، دیگر حق و حقوقی در باب ملک یا ساختمان و ... ندارد، در حالی که چنین مدارکی در اختیار نداشته باشید، دچار ضرر مالی می گردید.

  


تأییدیه و استعلام سند وکالتی:


  

سازمان ثبت اسناد، برای پیشگیری از هر گونه کلاهبرداری، و‌ مشکلات احتمالی، راهکاری برای استعلام و تأییدیه اسناد رسمی، و اعتبار سند وکالتی انجام داده که می توان از طریق سایت مربوطه مطلع گردند، پیش خوان دولت و دفاتر اسناد رسمی، موظف می باشند، وکالت نامه هایی که برای ثبت، تغییر نام، و همچنین دیگر خدمات مربوطه مراجعه می نمایند، را از طریق سایت، استعلام اسناد رسمی، و اعتبار وکالت نامه، سازمان و ثبت اسناد و املاک کشور، استعلام و احراز هویت نمایند، و در صورت تأیید شدن بر اساس کار، خدمات ارائه نمایند، قابل ذکر است، تمامی استعلامات وکالت نامه ها، با ارائه کد ملی امکان پذیر است، و چنانچه قصد دارید، استعلام وکالت نامت را از طریق سامانه تصدیق اصالت اسناد رسمی، مطلع شوید، باید رمز تصدیق و شناسه سند را به همراه داشته باشید.

  


تبدیل سند وکالتی به قطعی:


  

 وجود مشکلات و خلافی هایی که در اجرای ساختمان مانند،( کمبود پارکینگ، ساخت واحد در طبقه همکف، عدم تفکیک یا انتقال سند و ...)  وجود دارد، مالک نمی تواند، به دریافت سند رسمی اقدام نماید، در حالی که، در صدد رفع مشکل برآیند، می توانند برای دریافت سند رسمی اقدام‌ نمایند، ولی در این راستا باید توجه داشت، که برای دریافت سند، نیاز به هزینه بالایی است، که شاید هر شخصی قادر به پرداخت آن نباشد.

مدارک لازم جهت تبدیل سند وکالتی به سند رسمی و‌ شش دانگ:

شخص مالک برای اینکه بتواند به راحتی و در کمترین زمان ممکن، سند قطعی را دریافت نماید، باید مدارم لازمی که در سطر زیر نوشته شده است، را به همراه داشته باشید.

* سند مالکیت ملک

* مدارک و نوشته ای که اثبات کند، که فروشنده، مالک اصلی ملک می باشد، 

* فیش پرداختی عوارض نوسازی شهرداری و پسماند

* ارائه مدارک پایان کار ساختمان

* استعلام و تأییدیه ثبت

* شناسنامه و کارت هویتی، دو طرفین

* دریافت اعتبار نامه، از دفتر خانه ای که معامله در انجا انجام شده و ثبت گردیده است.

 

تبدیل سند وکالتی به قطعی

 


 

در پایان سخنان این گونه باید بیان داشت که، همواره در هر دوره ای از زندگی، ملک و املاکی که دارای سند رسمی و قطعی بوده اند، ارزش و قیمت بالاتری نسبت به دیگر املاک دارند، و‌ به همین دلایل بسیاری از افراد، برای خرید املاکی با قیمت مناسبتر، به سراغ ملک، یا خانه هایی می روند که، از قیمت پایین تر برخوردار باشند، که همانطور بیان شد، به دلایل مختلف و به صورت میایعه نامه ای ثبت می سود، باید این مسئله را هم‌ذمر نمود که،  ثبت معاملات چنانچه دارای مبایعه نامه، هم می باشد، همواره در معرض خطر هستند، که مشاوران حقوقی مجموعه املاک رادین، پیشنهاد می کنند، در حد امکان از انجام اینگونه معاملات خودداری نمایند،  و همچنین توصیه می شود، چنانچه هر شخصی از اطلاعات کامل حقوقی برخوردار نیستند، برای جلوگیری از هر گونه ضرر، قبل از معامله، از افراد متخصص، و یا افرادی که در این حوزه اطلاعات کافی داشته باشند و فرد مطمئنی باشند کمک دریافت نمود، همچنین باید ذکر نمود، بسیاری از افراد به جهت قوانین که ثبت شده ناآگاه می باشند، ممکن است گول حرف ها و نوشته های ثبت شده را بخورند، و بهترین افراد در جهت کمک رسانی افراد همچون وکیل یا حقوقدانان می باشند، که بر اساس سوابق و رزومه کاری که دارند، می توانند بهتر از هر فردی دیگر، یاری دهنده باشند، در انتهای مقاله باید از شما همراهان همیشگی، تشکر نموده، و امیدوارم توانسته باشیم با این مقاله، به سوالات شما پاسخ داده باشیم، و بهره کامل را برده باشید، چنانچه قصد خرید و فروش ملک و ساختمان را دارید، پیشنهاد می شود، با مراجعه به لینک های موجود در سایت رادین، آگهی های ثبت شده را مشاهده نمائید، و همچنین مشاوران این مجموعه همواره پاسخگوی  سوالات شما  بزرگواران می باشند، و شما می توانید برای دسترسی سریع تر بر روی کلمه تماس با ما کلیک نمائید، امیدوارم همیشه در تمام مراحل زندگی موفق و پیروز باشید. 

 خرید ویلا شمال

فروش ویلا سند دار

فروش اقساطی دوبلکس ارزان قیمت

فروش اقساطی ویلا سند دار

طراحی ویلا در شمال به سبک

 سرمایه گذاری در شمال

 مشکل جواز ساخت در شمال و دردسرهای خرید ویلا بدون پروانه ساخت

 چرا هر ایرانی باید در شمال خانه یا زمین داشته باشد

چگونگی خرید ویلا ارزان در شمال

 سند مشاع به چه معناست؟ و خرید ویلا مشاع در شمال

نقش مشاورین املاک در تعیین قیمت ویلا در شمال