در این سالهای اخیر، با پیشرفت شهرنشینی، و ساخت و ساز برج های بلند و سر به فلک کشیده، فضاهای باز، و سبز کمتری در محیط خانه ها دیده می شود، و فضای آزاد، کمتری وجود دارد، تا بتوان به محوطه سازی، پرداخته شود، و به همین دلیل، آمار افرادی که اوقات فراغت، و زمانهایی که برای رفع خستگی و ... به سراغ حیاط، حوض، و یا باغچه، مورد علاقه خود میرفتند، بسیار رو به کاهش است، و همین مسائل به نحوی، مشکلات فراوانی، را از نظر روحی و روانی برای خانواده ها و همچنین کودکان، ایجاد کرده است، به همین خاطر بسیاری از افرادی که در برج های بلند و آپارتمانها روزگار می گذرانند، پارک بهترین مکان، و  جایگزین همچین فضاهایی می نمایند، تا بتوانند به نحوی، این کمبود فضایی را جبران کنند، ولی در چند سال اخیر، معماران و طراحان داخلی، با  خلق تفکری جدید، و ایده پردازی، پرداخته اند، تا از این طریق، بتوانند مسیری جدید برای تلفیق این دو فضا، در یک مکان ایجاد نمایند، و به همین دلیل سبکی جدید بنام روف گاردن را خلق کرده اند، که بنام بام باغ هم معروف است.

روف گاردن تکنولوژی مدرنی است، که بر اساس اصول و سیستمی که برای اجرا دارند، بر روی پشت بام ساختمان ها و تراس ها، اجرا کنید، تا از این طریق بتوان، فضای مد نظر در جهت، زیبا سازی مکان، و بهره گیری از فضای سبز را ایجاد نمود.

 ایده پردازی


 

 

{ روف گاردن یا بام باغ چیست؟ }

روف گاردن، پشت بام سبز، بام باغ، به فضای سبز با خلاقیت و ایده های نابی است که در فضاهایی مانند پشت بام، تراس، و فضاهایی که بدون استفاده می باشند، طراحی و اجرا می گردد، این تکنولوژی مدرن و شیک، می تواند مانند اهرمی باشد تا در راستای حفظ ارزش های محیطی، اجتماعی، فرهنگی و فردی هر شخصی کمک رسان باشد،‌ و همچنین طراحان با این ایده توانسته اند، به نحوی شادابی و طراوت را به خانواده ها ببخشند، و چهره ی خشن شهر را عوض کرده و یک الگوی ساختاری برای ساختمانها، در جهت زیباسازی، و بهره گیری و استفاده از تمام فضاهای خانه می باشد.

 

یکی از مزایای اجرای روف گاردن، این است که از طریق دارا بودن پوشش گیاهی، جلوی هدر رفتن  گرما، را می گیرد، و به نوعی باعث جلوگیری آلودگی هوا، و ذرات، گرد و غبار معلق در هوا می گردد، و‌ به تصفیه هوا کمک شایانی می کند، همچنین باید ذکر داشت، و‌ وجود باغ بام‌ها، عامل مهمی در کنترل کننده دمای خانه و ساختمان در تمام فصول می باشد، و می توان از این روش میزان بارش باران را کنترل و مورد استفاده قرار داد، و باید این نکته را در نظر داشت که پشت بام ها، می توانند محیطی سالم، دنج و خصوصی را فراهم کنند، تا اوقات خوشی را در کنار خانواده، دوستان، برای استراحت و تفریح و ... بوجود آید، و می توان در این فضا باغچه هایی ایجاد کرد، و‌  سرگرمی روزانه زندگی شما شود.

 

روف گاردن چیست


 

 

{ مناسب ترین زمان برای اجرای روف گاردن (باغ بام) }

 

در اجرای این طرح نباید نگران باشید، زیرا در هر زمان، و هر مرحله ای از ساخت ساختمان، می توان پشت باغ را اجرا نمود، یعنی هنگامی که در حین ساخت نتوانسته اید روف گاردن را اجرا کنید، این امکان وجود دارد که، بعد از ساخت ساختمان، و در یک فرصت مناسب، این ایده جذاب را برای خانه ها، ویلاها، و ... ایجاد کنید، طبق نظریه کارشناسان و اجرا کنندگان این طرح، مرحله سفت کاری، در حین ساخت و ساز ساختمان، مناسب ترین زمان برای اجرای این تکنولوژی مدرن، می باشد، زیرا در مرحله سفت کاری، تقویت طبقه بالا به راحتی، و‌ طبق استاندارها صورت می گیرد، و یکی از مراحل مهم این روف گاردن ها شیب بندی، فاضلاب و لوله کشی، با توجه به طراحی، متخصصان، صورت می گیرد، و دیگر استرس، و مشکلات تخریب، و جابه جایی صورت نمی گیرد، بنابراین با توجه به گفته ها و تجربه، مناسب ترین زمان، حین انجام کار می‌ باشد، که تمام این تدارکات، به آسانی و بدون هیچ دردسری انجام می گیرد.

 

 زمان مناسب برای ساخت روف گاردن


 

 

{ آیا برای اجرا و نگهداری باغ بام، قوانین و نکاتی وجود دارد؟ }

 

برای اجرا و گسترش به فرهنگ، و، ساخت و ساز باغ بام، شهرداری و مراکز مربوطه،هیچ گاه ممانعتی با اجرای این تکنولوژی ندارند، بلکه مشوق برای گسترش فضای سبز و حفظ محیط زیست، هستند، به همین عنوان، بسیاری از شهرها، برای تشویق مردم، اقدام به انجام این کار کرده اند، برای مثال شهر شیراز و تبریز جزء اولین شهرهایی بوده اند، که این تکنولوژی جدید بنام پشت بام را، بر روی ساختمان شهرداری، اجرا کرده اند، که کاری بسیار جالب، و چشم نواز بوده است.

 

 

{ نکات اساسی و‌ مهم برای انتخاب و اجرای روف گاردن }

 

عایق بندی مناسب پشت بام سبز (ایزولاسیون):

عایق بندی، یکی از مهمترین و اصلی ترین بخش های طراحی و‌ اجرا می باشد، و‌ باید بر اساس اصول و افراد متخصص انجام گیرد، ایزولاسیون، عایق مناسبی است که، عبور آب را به فضاهای زیرین و انتقال آن به سقف ساختمان، طبقه های پایین، جلوگیری می کند، و همان طور که ذکر شده، حتما این مرحله از اجرا را با دقت و بدون نقض انجام شود، که باعث بروز مشکلات احتمالی، نشود.

 

• انتخاب و خریداری خاک مناسب برای روف گاردن:

گزینش و خریداری خاک مناسب، برای باغچه های موجود در روف گاردن، یکی از کلیدی ترین انتخاب می باشد، و همچنین باید، این خاک باید از نظر وزنی، بسیار سبک باشد، و قابلیت جذب آب، بالایی داشته باشند، تا از نفوذ رطوبت به طبقه های زیرین جلوگیری کند، و همانطور که ذکر شده، خاکهایی که انتخاب می شوند، حتما باید، جزء خاکهای دارای مواد مغزی و غنی شده باشند، تا گیاهان بتوانند تقویت شوند، و روند رشد و نمُو خوبی را طی نمایند.

 

• تقسیم و پخش نمودن وزن، بر روی باغ بام:

باغ بام با توجه به اینکه باعث زیبایی و چشم نوازی محیط می شود، می تواند علتی برای، افزایش فشار وارده، بر روی سقفهای هر نوع، ساختمان  می گردد، به همین جهت قبل از ساخت و اجرا باغ بام، حتما باید از یک افراد متخصص در این امور، برای محاسبه استفاده نمود، تا مجموع وزن های المانهای بکار رفته، در این باغ بام را محاسبه نماید، و در صورت  مشکلات و وجود اضافه وزن، بتواند، بر طرف نماید.

 

 

نکات و انتخاب مناسب


 

 

« نگهداری و مرمت روف گاردن »

 

همانطور که باغ بامها، وظیفه زیباسازی و همچنین ، اثرات مثبت در ساکنین و محیط دارد، در صورت عدم نگهداری مناسب، می تواند بسیار مخرب باشد، و به همین دلیل، یکی از موانع ایجاد، و اجرا این گونه تکنولوژی می باشد، و همیشه توصیه می شود، با توجه به زیبایی و چشم نواز بودن، این طراحی مدرن، قبل از اجرا به هزینه ها و نگهداری باغ بام ها توجه کنید، زیرا این روف گاردن ها، در طول سال، به چندین بار، پاکسازی و رسیدگی نیازمند هستند، و این امور با توجه به نوع پشت بام ها، و تجهیزات مصرفی متفاوت می باشد، چند نمونه از گزینه هایی که، قبل از اجرا باید به آن توجه شود:

 

* جلوگیری و هرس گیاهان و علف های نامطلبوب

 

* به خاطر هرس، زیباسازی و پاکسازی درختان و گیاهان، حتما باید از سیستم مراقبتی و حفاظتی، جهت سالم ماندن و حفظ جان، و جلوگیری از سقوط افراد و اجسام تعبیه گردد.

 

* کود دهی و مراقبت های روزانه و یا هفتگی گیاهان

 

پاکسازی و نگهداری باغ بام


 

 

« انواع گل، و گیاهان مورد استفاده، در روف گاردنها »

 

گل و گیاه، و درختچه های تزئینی و ... از جمله إلمانهایی می باشند که، برای زیباسازی یک فضا، به خصوص روف گاردن و حیاطها، بسیار حائز اهمیت می باشند، و همچنین باید بیان داشت، گیاهان گوناگونی، را می توان برای این فضاها استفاده نمود، مانند:

* گل گچ دوست ( گلهایی با عمر یکساله)

* گل رسولیا و ساقه عروسی ( گونه های چندین ساله )

* خزه ها

* گلسنگه و سدومها

* پیازها و ژئوفیتها

 

در ادامه مبحث گلها، اینگونه باید بیان داشت که، نکات و گزینه های متعددی، در انتخاب گیاهان بر روی پشت بام، موثر است، برای مثال:

 

• بسیاری از گونه های گیاهی، نیازمند رشد و نمو در سایه و یا آفتاب می باشند، و این عاملی مهم در انتخاب یک گیاه می باشد.

 

• واکنش و مقاومت گیاهان، در برابر نفوذ حشرات و آفتها

 

• عملکرد و عمر گیاه، در برابر فرسایش خاک

 

• کاربرد حجمی گیاهان از نظر ( ایجاد سایه بان، جلوگیری از صوت، رایحه و تولید صدا)

 

انواع گل برای روف گاردن

 


 

 

« انواع مختلف باغ بام ها »

 

همانطور که می دانید، روف گاردن ها بر اساس سیستم اجرایی به ۴ دسته تقسیم می شوند.

 

۱_  باغ بام گسترده: گیاهان در  این گونه روف گاردنها، با ریشه های کم کاشته می شوند، و  بستری مناسب برای کاشت، گل و گیاهان بصورت سطحی می باشد، بر همین اساس، نسبت به دیگر انواع باغ بام ها، ارزان تر است، و چمن و پوشش گیاهی مختلف با سطح و ارتفاعی کم، در این روف گاردن ساخته می شود.

 

۲_  باغ بام نیمه متمرکز: طبق گزارشات کارشناسان ، در حوزه گیاه شناسی، کاشت گل و گیاه در  باغ بام های نیمه متمرکز، در عمقی بیشتر، و حداکثر تا ۱متر امکان پذیر است، همچنین می توان در این پشت بام ها، محصولاتی همچون، هندوانه، توت فرنگی را کاشت، همچنین در صورت استفاده از گیاهان داروئی، امکان کاشت و برداشت، اسطخودوس و پونه وجود دارد، و باید به این نکته توجه داشت که، در هنگام اجرا و طراحی سازه ها، وزن مد نظر مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

 

۳_ باغ بام متمرکز: در این نوع باغ بام ها می توان، از گیاهان با ریشه های بلند استفاده نمود، چون در این باغ ها، از خاک در حجم و ارتفاع زیاد استفاده می شود، قابل ذکر است، این باغ بام ها، از دیگر موارد عنوان شده، گرانتر می باشند، و معمولا کاربرد این باغ بام ها، در ساختمانهای لوکس و  بزرگ، می باشد، زیرا  انواع مختلف گل ها و درختچه های تزئینی، به همراه نیمکت و گاهأ در بعضی از موارد، از استخر و باربیکیو، حوضچه و ... استفاده شده است، و طراحی این باغ بام ها، بر روس ساختمانهای بلند، این امکان را برای قدم زدن و بهره گیری از فضای موجود، برای ساکنین فراهم می کند.

انواع طراحی باغ بام

 


 

 

چنانچه قصد خرید ویلا در شمال، و با امکاناتی نظیر روف گاردن را دارید، پیشنهاد میکنم حتما از لینکهای زیر، مربوط با سایت املاک رادین را بررسی و مشاهده کنید. 

 

 خرید ویلا دوبلکس روف گاردن دار در شمال

خرید ویلا نما مدرن دوبلکس روف دار و استخر دار

 

 

« مزایای روف گاردن »

 

• گسترش و فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست

• کم نمودن اثرات گرمای گلخانه ای و دی اکسید کربن

• کمک نمودن به کاهش گرما

• زیباسازی چهره شهر و ساختمان

• نوعی عایق صوتی و حرارتی

• حفظ رطوبت هوا

• استفاده و بهرمندی مطلوب از فضاها

• افزایش عمر، فضای پشت بام

•  صرفه جوئی اقتصادی

• ترویج سلامت

 

« معایب روف گاردن » 

 

همانطور که هر تکنولوژی و مدرنیته شدن سیستم زندگی، برای هر فرد و جامعه ای، مزایایی دارد، به همان شکل، مشکلات و معایبی، نیز  به همراه دارد، که برای اطلاعات بیشتر، شما همراهان به چند نمونه پرداخته ایم:

• وزن وارده به ساختمان از طریق، خاک، نیمکت، إلمانهای تزئینی، گل و گیاهان، درختچه ها، و ... 

• این تکنولوژی مدرن، هزینه های آب مصرفی ساختمان را چند برابر می نماید.

• هزینه های نگهداری و جانبی

 

« دکوراسیون داخلی روف گاردن ها »

 

• اولین نکته ای که باید توجه گردد، بررسی متراژ و مساحت مصرفی و طراحی و اجرا بر اساس توانایی مالی و بودجه مصرفی می باشد، و در ابتدا بر همین اساس، برنامه ریزی نمائید.

 

• قابل ذکر است، گیاهان و درختچه های مصرفی، در دید بصری بسیار حائز اهمیت است، و به همین دلیل، انتخاب پوشش گیاهی می تواند یکی از مهمترین نکات در ساخت، باغ بام باشد، بنابراین باید در قبل از خریداری گیاهان، به میزان رشد و نمو گیاه، مقاوت در برابر سرما و گرما، و حساسیت های فصلی گیاهان و ... توجه نمائید.

 

• بنا بر اطلاعات و تجربیات کارشناسان، می توان از درختچه ها و درخت کاج، برای زیباسازی این محیط، استفاده کرد، و همچنین می توان، از گلهای بوته ای و گلدانی برلی تنوع و چشم نوازی بیشتر، باغ بام استفاده نمائید.

 

• چنانچه متراژ پشت بام مد نظر شما، زیاد باشد، می توان از آلاچیق، استخر، حوضچه و یا فواره، برای استراحت و رفاه بیشتر، استفاده نمود.

 

• برای روف گاردنها می توان، از صندلی و یا مبلمان مخصوص، و با طراحی زیبا، استفاده نمود، و چیدمان مبلمان می تواند، جلوه و زیبایی خاصی به محیط ببخشد.

 

• از دیگر إلمانهای مصرفی و پر کاربرد، میتوان به نورپردازی و چراغ ها، اشاره کرد، زیرا با ایجاد نورپردازی، علاوه بر رفت و آمد آسان در طول شبانه روز، می تواند، فضایی زیبا و محسور کننده ای با ایجاد نور هایی بر روی دیوار، و پای درختان، خلق کرد.

 

 


لینک پیشنهادی املاک رادین:

 فروش ویلا باغ نما مدرن با استخر در شمال

خرید اقساطی ویلا فلت در شمال

نحوه تبدیل سند وکالتی به شش دانگ

دکوراسیون داخلی مینیمال

خرید ویلا در شمال

دکوراسیون حیاط ویلا

زمین های تجاری در شمال و رشد چندین برابری

 

با آرزوی سلامتی و پیروزی در تمام مراحل زندگی.