امروزه در صنعت ساخت و ساز، و مخصوصا معماری، با گذشت زمان شاهد واژه‌ ها، متریال، و طراحی های جدید، هستیم که، گاهی از معنی و عملکرد آن ها بدون اطلاع ایم، و در همین راستا، یکی از این کلماتی که، امروزه در حوزه طراحی ساختمان، ویلاها و ... بسیار مورد مصرف قرار می گیرد، کلمه "پاسیو" است، در همین راستا، املاک رادین به معرفی و بررسی این گزینه پرداخته است، چنانچه تمایل به آگاهی بیشتر با این کلمه، و کاربرد، و انواع آن دارید، با ما همراه شوید.

 



 مفهوم پاسیو چیست؟



 

باید بیان داشت، در اصل پاسیو یک کلمه فرانسوی است که، بصورت patio تلفظ می شود، اما مفهوم این کلمه در لغت نامه فارسی، به نورخان (مکان و‌ فضایی که، رکن اصلی آن، وجود نور است که، تمامی اتاق را احاطه دارد) بیان شده است، همچنین در خصوص پاسیو باید بیان داشت، بسیاری از افراد به دلیل ساختار و شباهت های موجود با دیگر إلمان ها ( آلاچیق، یا پراگو) به اشتباه دو کاربری های متفاوت را، با هم یکی می دانند، در حالی که پاسیو فضایی مجزایی است که، در پلان ساختمان، یا ویلای لاکچری و مدرن راه یافته است، و با توجه به طراحی های موجود، نیازمند فضایی وسیع و دلباز است.

 

  پاسیو چیست



عملکرد، و کاربرد پاسیو 



 

پاسیوها، در کشورهای مختلف، و‌ با توجه به فرهنگ ها، و عملکردها، دارای طراحی، و کاربرد متفاوتی هستند، بر این اساس باید بیان داشت، با توجه به طراحی های متفاوت، گاهأ با اینگونه فضاها روبرو شده ایم، اما به خاطر عدم شناخت، و یا اطلاعات کافی، به آن توجه نکرده ایم، زیرا این إلمان در ساختمان ایران، با عملکرد نورخان مشهود است، و طراحی به نحوی است که، در هر ساختمانی با ایجاد تراسی که، روبروی سالن و پذیرایی قرار گرفته، که نور فضا را تأمین می کند، که در طبقه همکف این فضا، شاهد فضای سبزی هستیم که با گل های مختلف آراسته شده است، که علاوه بر نور، طراوت و زیبایی محیط را دو‌ چندان می نماید، اما همین فضاها، در کشورهای غربی، برای مهمانی و دورهمی های  خانوادگی یا دوستانه، طراحی و استفاده می شود، همچنین طبق طراحی ها و گزارش های ثبت شده، در محیط های عمومی، و معتبر دیگر  کشورهای موجود در جهان، همانند: فبسبوک، مایکرو سافت و ...، یک امری ضروری است که، به دلیل وجود آرامش، و فضایی سرشار از انرژی مثبت، می تواند برای برگزاری جلسه های کاری، و همچنین رفع خستگی و ریکاوری مناسب باشد.  

 

در ادامه مطلب باید بیان داشت، بر حسب گوناگونی پلان، و کاربری های متفاوت هر کشور، طراحی این إلمان هم متفاوت می باشد، همچنین در کشورهای غربی، در هر ساختمانی، موقعیت این إلمان، و طبق قوانین ساختمانی، پاسیوها می توانند در مجاورت فضای، پذیرای و یا در قسمت های فوقانی ساختمان اجرا گردد، تا از این طریق سقف های شیشه ای، نور به داخل نفوذ کند، اما در کشورهای اروپایی، این فضاها در محیط بیرونی خانه اجرا می گردند، که به صورت جداگانه، به فضای داخلی متصل می گردد.

 

مفهوم پاسیو

 



طراحی نورخان 



 

طراحی این سبک، علاوه بر اجرای سازه ای، دیگر طراحی های موجود، با توجه به سبک و سلیقه متقاضی صورت می پذیرد، اما ارکان اصلی این فضاها، بر حسب کاشت گل و گیاهان تزئینی، به همراه درختچه های کوچک، می باشد، همچنین این فضاها، نیاز شدید به نور دارند، که از طریق نصب سقف های شیشه ای، یا فایبرگلاس، و ... تأمین می گردد.

همچنین در برخی از ویلاهایی که، نورخان در خارج از خانه قرا می گیرد، حالت های مختلفی برای طراحی وجود دارد، که معمولا بسیاری از اشخاص، حیاط های خلوت خود را با تزئین، گل های زیبا ‌و ... این محیط را به پاسیو نزدیک تر می نمایند، همچنین بسیاری از افراد، با توجه به  متریال های موجود در بازار، همانند( چوب، سنگ، و ...) فضاها را دلنشین تر می نمایند، و محیطی دنج و‌ دوستانه را پدیدار می نمایند.

 

نورخان در طراحی

 



معایب و مزایای پاسیو  



 

معایب :

 

° در فصل سرما و با تابش برف و باران، باعث‌ ایجاد مزاحمت و سر و صدا می گردد.

° تلف شدن انرژی، و همچنین تأمین انرژی گرمایشی و سرمایشی

°  تابش مستقیم نور خورشید و عدم کنترل آن.

 ° دسترسی آسان، و سرقت منزل از طریق، تخریب بخشی از سقف و دیواره، و ورود به منزل.

° به سبب سر و صدا و ... باعث آزار و اذیت همسایگان می گردد

° چنانچه در پاسیو مطبخ و باربیکیو، طراحی گردد، به سبب آشپزی، باعث پخش شدن بوی غذا، در محیط میگردد.

 

 

مزایا :

 

• زیبایی محیط

• اضافه شدن به مساحت مفید ساختمان

• امکان ایجاد طراحی فضا، و کاشت فلور باکس.

 



ضوابط طراحی پاسیو ها



 

 

 

* اگر ارتفاع ساختمان ها، بیش از ۶ طبقه باشد، باید نورگیری، اتاق ها بررسی گردد.

* حیاط خلوت واقع در ساختمان های، جنوبی باید با دیوار و نرده، یا حصار فضای سبز، از معبر عمومی جدا گردد.

* در هنگام کف سازی، حیاط های داخلی و پاسیوها، باید در هنگام کف سازی، شیب بندی مناسب و سیستم دفع آب های سطحی را تعبیه نمائید.

*چنانچه در فضاهای داخلی ساختمان ها، آشپزخانه و اتاق ها، نیازمند دریافت نور، از حیاط خلوت می باشند، می بایست فاصله فضا، با  پنجره های مقابل آن، کمتر از ۴ متر باشد.

 

ظوابط طراحی

 

در کلام اخر، باید بیان داشت، چنانچه قصد خرید و فروش ویلا، یا در شرف ساخت ویلا در شمال  هستند، توصیه می شود، این فضا را در محیط خود اجرا نمائید، مجموعه املاک رادین، سعی دارد متناسب با طراحی‌های به روز دنیا، گزینه های مناسب و دنج را به شما معرفی نماید، چنانچه در حال خرید در حوزه بازار مسکن هستید، تنها کافی است به لینک های ثبت شده در سایت مراجعه نمائید، و از تمامی ویلاها و زمین های موجود، در سرتاسر مازندران اطلاع پیدا نمائید، از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید بسیار سپاسگزارم، با آرزوی سلامتی و تندرستی برای شما بزرگواران.

 

لینک های پیشنهادی:

 

 خرید ویلا در املاک شمال کشور ایران

خرید ویلا ارزان

خرید ویلا تریبلکس نما مدرن در نور 

 خرید ویلا باغ در شمال به قیمت