برای درک پیدایش، و مفهوم تهاتر می‌بایست، در نخستین گام، می بایست، به زمینه معاملات، در بین جمعیت انسانی اشاره کرد، از زمانی که، انسان ها، بصورت تخصصی، فعالیت و معاملات را پذیرفتند، در آن زمان، حوزه کاری و فعالیت تهاتر هم، شکل گرفت، قابل ذکر است، در هر دوره ی زمانی، هر شخصی بر اساس، توانایی و کارایی که دارد، شغل و حرفه ای را انتخاب می کند، اما این روند در سال های بسیار دور، این چنین نبوده، و دامنه ی شغل ها، به این صورت، گسترش نداشته است، و بسیاری از افراد، حرفه های عام پسند و ضروری، همانند کشاورزی، دامداری، آهنگری، و ... را در ‌پیش می گرفتند، و چنانچه اقوام و آشنایی، شغلی در پیش گرفته بود، افراد دیگر، بر حسب خوب یا بد بودن آن شغل، روزگار خود را صرف این حوزه می کردند، و به دلیل کمبود امکانات، و شرایط زندگی، هر شخص مجبور بوده، کالاهایی که کشت و برداشت، و یا تولید می کردند را، به یکدیگر بدهند، و در ازای آن وسایل دریافت نمایند، و‌ به نوعی تبادل کالا به کالا می کردند، ولی امروزه، اینگونه از معاملات ذکر شده، شکل و شمایل جدید به خود، اختصاص داده، و به صورت معاملات پایاپای، و یا تهاتر، نام گرفته است.

 

 معامله کالا به کالا

  



مفهوم تهاتر چیست؟



 

 

چنانچه واضح بخواهیم، مفهوم تهاتر را بیان کنیم، باید به اطلاع کاربران برسانیم که، هر گونه معامله‌ای که، در آن دو کالا، بصورت مستقیم با یکدیگر مبادله شوند، معامله پایاپای یا تهاتر می‌نامند.

در این راستا، بسیاری از افراد، متخصص در زمینه اقتصاد و حقوق، معتقد هستند، باید از این واژه ها، دوری کنید، و از کلمه های تخصصی تر بنام ( ابزار مبادله) استفا‌ه کنید، قابل ذکر است، تاریخ دقیقی، برای آغاز و‌ پیدایش، اینگونه معاملات وجود ندارد، اما می‌توان بیان کرد، که تاریخچه و قدمت معامله، تهاتر بسیار، طولانی است.

 تهاتر چیست

 

 



انواع تهاتر در معاملات



 

 

باید بیان نمود، تمامی تهاتر ذکر شده، بصورت قهری است، و قراردادها، تنها شرایط، تهاتر را فراهم و‌ بازگو می کند، و به همین سبب، تهاتر قهرا واقع می شود. 

 

* تهاتر قهری(قانونی)

* تهاتر قراردادی

* تهاتر ایقاعی

* تهاتر قضایی 

 

« تهاتر قهری یا قانونی » 

 

تهاتر قهری، همه ی شرایط تهاتر را دارا است، و در این معامله، بدون در نظر گرفتن، اراده ی طرفین قرارداد، صورت می پذیرد، و در تهاتر قهری، رابطه ی دینی، میان دو شخص، مشخص نیست، و چنانچه، طرفین قرارداد، به یکدیگر مدیون باشند،( دو شخص، در برابر یکدیگر، از  هم طلبکار یا بدهکار باشند) دین  قهرا، ساقط می شود.

 

« تهاتر قراردادی »

 

چنانچه، در معامله ای، شرایط ایجاد تهاتر قهری وجود نداشته باشد، طرفین می توانند با توافق میان خود، شرایط، تهاتر قهری را، ایجاد نمایند، تا دو دین، از طریق تهاتر، از بین برود، در این گونه معامله، نقش قرارداد تنها در ایجاد شرایط تهاتر است، نه وقوع آن، زیرا تهاتر با وجود همه ی شرایط به صورت خود به  خود انجام می پذیرد.

در ادامه مطلب باید بیان داشت، احکام و قانون های تهاتر، امری ضروری نیست، و دو طرفین قرارداد، می تواند، با توجه به شرایط، در زمان وقوع معامله، معین کنند .

 

 « تهاتر قضایی »

 

این امر در صورتی که، میان دو طرفین قرارداد، تعهد و معامله ای در باب، میزان و چگونگی، و دیگر مسائل، اختلاف باشد، و همین امور، زمینه های، اختلاف و نذاع را ایجاد کرده باشد، دادگاه، شرایط تهاتر قهری را احراز می نماید، و همچنین در حکم صادره اعلام، می نماید .

در واقع تهاتر قضایی، تهاتری است که، در راستای، رای دادگاه اثبات می شود، به عبارت دیگر تهاتر قضایی در مواردی مصداق می یابد که شرایط وقوع تهاتر قهری از طریق رای دادگاه احراز و اعلام می گردد. 

 

« تهاتر ایقاعی »

 

یعنی دو طرف معامله، شرایط تهاتر را نداشته باشند، ولی با اصرار یکی از طرفین معامله، شرایط تهاتر به وجود آید، در این نوع از تهاتر، شرایط، منوط به نظر، و رضایت، یکی از طرفین، قرارداد می باشد.

 

 انواع تهاتر

 

 



مهم ترین فوائد تهاتر چیست؟



 

در  مطلب ذیل، به سه مورد از فوائد تهاتـر اشاره می نمائیم: 

 

۱) تهاتـر در حکم اثبات دین دو طرف معامله است.

۲) تهاتـر مانع پرداخت مکرر هزینه، صرف وقت و... می باشد.

۳) در تهاتـر امنیت بیشتری برای رسیدن هر کدام از طرفین به طلب خود، وجود دارد.

 

مزایای تهاتر

 



آیا در معامله بارتر، از پول استفاده می‌شود؟



 

 

باید بیان داشت، عموماً، در معاملات بارتر، از پول استفاده نمی‌شود، و کالاها و خدمات، با یکدیگر مبادله می‌شوند، با این حال، ممکن است در صورت وجود تفاوت قابل ملاحظه در ارزش کالاهای مبادله‌ای، یکی از طرفین، پیشنهاد عرضه پول را نیز ارائه کند.

 

معامله در ازای پول

 

 


مطالعه بیشتر:

قیمت روز ملک در شمال

خرید ویلا در شمال


 

  



تهاتر مشترک چیست؟



 

 

به صورت کلی به معنی، تهاتر انجام شده در شرکت‌های بزرگ می باشد، و می‌تواند به صورت مستقیم یا اعتباری صورت پذیرد، این عبارت، به تراکنش‌های کلان اجرا شده توسط سیستم‌های مبادلاتی و معامله بین شرکت‌ های متعدد و یک کارگزاری دریافت‌ کننده کارمزد در ازای تبادل کالاها و خدمات، اشاره می‌ شود، و‌ قابل ذکر است، یکی از رایج‌ ترین مثال‌ ها، تبلیغ ایستگاه‌‌ های رادیویی در ازای دریافت کالاهای مصرفی، در ارگان ها و اداره‌ ها می باشد.

 

سخن پایانی

در دنیای امروزه، که مشکلات و تورم تمامی مبادلات را بر پایه نقدینگی بنا کرده، و باید، مانند زمان های گذشته، به روش‌های دیگر برای انجام مبادله، و کسب ارزش، نیز توجه کرد، و در همین راستا، تهاتر، یکی از روش‌های مناسب، برای مبادله کالاها، و خدمات به شمار می‌رود، با این اوصاف، در کشور‌های مختلف، سازمان‌هایی وجود دارند که، بارتر را در سطحی گسترده‌ و کلان ‌تر، بین شرکت‌ ها و نهاد‌های گوناگون برقرار و به نوعی آن‌ را تسهیل و ارتقاع داده اند.

در این کشور‌ها، معامله تهاتر، به رسمیت، شناخته شده است، و می بایست، حساب‌ ها، ثبت، و گزارش آن به سازمان‌های مالیاتی ارائه می‌شود، بنابراین، شرکت‌ ها باید در صورت کسب سود و درآمد، از انجام معامله بهاتری، آن‌ را نیز در اظهارنامه‌های مالیاتی، ثبت کنند، و مالیات آن را، پرداخت کنند.

در اخر کلام، املاک رادین، از مطالعه و صبوری شما کابران گرامی، کمال قدردانی و تشکر، را داراست، و همچنین، می توانید برای انجام هر گونه معاملات، در حوزه خرید و فروش ویلا، زمین و ...  به لینک های زیر مراجعه کنید. 

با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما بزرگواران.

 


لینک های پیشنهادی:

فروش ویلا باغ

فروش ویلا استخردار

فروش ویلا دوبلکس مبله با سند تک برگ

فروش اقساطی ویلا سند دار