در تمامی بناها، عمر و قدمت ساختمان، در تعیین، ارزش‌گذاری ملک، بسیار حائز اهمیت می باشد، و به سبب، همین ارتباط، قیمت گذاری املاک، مطابق سن ساختمان، صورت می پذیرد، و اطلاع از این روند، در هنگام خرید و فروش ویلا، و ساختمان، امری ضروری می باشد. 

قابل ذکر است، امروزه، بسیاری از افراد، به دلایل های گوناگون، قصد خرید ویلا در شمال را دارند، و به دلیل تورم و گرانی در بازار مسکن، و کمبود بودجه، به ناچار مجبور می باشند، برای ارزش نهادن به این پولی که در دست دارند، از ویلای نوساز، چشم پوشی کنند، و اقدام به خرید خانه های نیمه کاره، یا با قدمت بالا، نمایند، اما کارشناسان، توصیه می کنند، در هنگام معامله، حتما، تمامی موارد را بررسی نمائید، زیرا بسیاری از افراد سودجو، با تعمیرات اولیه، خانه هایی که، از تاریخشان گذشته را، به عنوان ساختمان های، شیک و تازه ساخت، به فروش می رسانند، چنانچه، تمایل به اینگونه معاملات دارید، می توانید، برای جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری، با چند روش ساده، از سن و تمامی مشخصات بنا، اطلاع یابید، بنابراین، املاک رادین، در این مطلب، قصد دارد، به چند روش، بپردازد، در صورت تمایل، به آگاهی بیشتر، با ما همراه باشید.

 

 

عمر ساختمان

 

 

۱) پروانه ساخت:

یکی از راهکارهای، اطلاع از، قدمت و زمان ساخت بناها، دسترسی و بررسی، پروانه ساخت می باشد، زیرا در این مدارک، تاریخ شروع اجرای، ساختمان ثبت گردیده است، و به همین سبب،  تاریخ درج شده، در پروانه ساخت ساختمان، می تواند سن واقعی بنای ویلا باشد.

قابل ذکر است، بسیاری از افراد، با توجه به سند خانه، ملک، و ... از تسهیلات مختلف، استفاده می کنند، که یکی از این گزینه ها، دریافت وام می باشد، که در این راستا، می بایست، تاریخ احداث، ساختمانها  به طور دقیق مشخص باشد،  بخاطر اینکه، معیار و مبنای اغلب بانک ها، سن دقیق ویلا می باشد.

 

 

۲) سند ویلا

شما می توانید با مراجعه، به سند ویلا، و تاریخی که این سند در آن صادر گشته به سن بهره برداری بنای ویلا پی ببرید، دقت داشته باشید که در زمان قیمت گذاری ویلا، تاریخ اجرا، در  قیمت گذاری ویلاها موثر می باشد، بنابراین اگر می خواهید یک قیمت گذاری اصولی، بر روی ویلا انجام دهید، باید به سند ویلا مراجعه کنید.

 

 سند ساختمان

 

 

۳) گواهی پایان کار

از جمله، گزینه های تعیین سن ساختمان، گواهی پایان کار ویلا، می باشد، از این طریق می توانید سن بهره برداری ویلا را تشخیص دهید، در واقع با استفاده از تاریخ درج شده در گواهی پایان کار متوجه می شوید که تاریخ به پایان رسیدن فرآیند ساخت و ساز ویلا چه زمانی بوده است، در صورتی که به این گواهی دسترسی نداشته باشید می توانید از صورت مجلس تفکیکی نیز استفاده کنید با این حال سند ویلا چیزی ست که همواره در دسترس است و می توان به آن مراجعه آسان و سریع داشت، تاریخ درج شده در سند ویلا، می تواند حکم دقیقی، برای تعیین سن بهره برداری، بنای ویلا باشد.

 

گواهی پایان ساخت

 

 

۴) قبض برق و آب

 از دیگر کارآمدترین روش‌های تخمین سن بنا، قبوض انشعابات نصب شده در ساختمان، می باشد.

قابل ذکر است، کنتور برق و آب، از جمله، مدارکی است که، می توان، برای دست یابی به قدمت ساختمان، مورد استفاده قرار گرفته شود، و یکی از روش های مطمئن تر، نسبت به دیگر موارد می باشد. 

 

 قبوض انشعابات

 

 

۵) مراجعه به ارگانهای مربوطه(شهرداری) 

هر شخصی، با توجه به کار ساختمانی، می تواند، به مراکز و ارگانه های مربوطه اش، مراجعه کند، و بر اساس، گزارشاتی که برای هر ملک و ساختمان، ثبت شده، می توانید، سن، و قدمت بنای مورد نظر را بدست آورید.

 

 

 



با توجه به گزینه های ذکر شده، چگونه از مورد اعتماد بودن، سن بهره برداری بنای ویلا، مطمئن شویم؟



 

 

 

در این جهت باید ذکر کرد که، این امکان وجود دارد که، ویلاها، در مدت زمان طولانی، و با وقفه زمانی زیادی، سند ویلا، و گواهی پایان کار آن، اماده گشته باشد، بنابراین برای تعیین سن بنای ویلا، می بایست، زمان، پروانه ساخت بنا را، با تاریخ صدور سند، مقایسه کنید،  چنانچه فاصله ی زیادی بین این دو وجود داشته باشد بی شک سن سندی ویلا یا همان سن بهره برداری بنای ویلا، خواهد بود.

همچنین، در هنگام خرید ویلا، می توانید برای آگاه شدن از سن بنا، از فروشنده بخواهید که، اسناد و مدارک ویلا را، به شما نشان دهد.

 

گزینه های مورد اعتماد در خرید و فروش

 

 

 



دلایل خرید ساختمان بر اساس سن



 

 

 

هدف هر متقاضی، نسبت به خرید ساختمان،‌ و املاک، متفاوت می باشد، و بسیاری  قصد سکونت در ساختمان مورد نظر، و عده‌ای، قصد تخریب و بازسازی، و یا، اجرای بنایی جدید را دارند، و همچنین قابل ذکر است، سن بنا در این دو حالت، از اهمیت بالایی برخوردار است، اگر فردی قصد سکونت در بنا را داشته باشد باید خانه‌ای را خریداری کند که سن آن کم باشد، چراکه اگر سن خانه زیاد باشد بعد از چند سال مجبور می‌شود آن را تعویض نماید، اما اگر فردی قصد دارد خانه‌ای بخرد که آن را تخریب، نماید، و از نو بسازد، بهتر است ساختمان‌هایی را خریداری کند که، عمر آن‌ها بیشتر بوده، و از وام‌ها و تسهیلات برخوردار باشد، چرا که با استفاده از تسهیلات، می‌تواند خانه را تکمیل نماید.

 

دلایل خرید ساختمان

 

همچنین باید بیان داشت، امروزه فروشندگان ساختمانی، برای اینکه بتواندد املاک خود را بفروش برسانند، از طریق،  تبلیغات در انواع سایت‌ها و روزنامه‌ها، این پروسه را، انجام می‌دهند، و یکی از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توانند مشتری مورد نظر خود را به‌ سرعت پیدا کنند، درج ویژگی‌ها و تسهیلات ساختمان در آگهی‌ها، می باشد، و به همین واسطه، سن ساختمان موردنظر را در این آگهی ها، ارائه می دهمد،  به همین واسطه، هر متقاضب می‌تواند،  ساختمان موردنظر خود را پیداکرده، و برای خرید آن اقدام کنند.