کد رهگیری املاک چیست؟

دولت جمهوری اسلامی ایران از سال ۸۷ برای به دست آوردن آمار دقیقی در زمینه معاملات مسکن، ثبت همه خرید و فروش های ملکی را به صورت هوشمند تغییر داد! و از آن سال قراردادهایی که به صورت دست‌نویس بودند، اعتبار خود را از دست دادند.  در بخشنامه دولت ذکر شد، که تمامی مشاورین املاک الزام به ثبت تمام معاملات ملکی قولنامه ای خود؛ اعم از ثبت قرار داد های خرید و فروش املاک و رهن و اجاره ملک را می بایست در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت نموده، و کد رهگیری مربوط به ملک را دریافت نمایند. افراد نیز با استعلام قرارداد املاک از طریق کد ملی و کد رهگیری به راحتی می توانند استعلام بدهی به شهرداری و یا بانک ها برای ملک مورد نظر را دریافت نمایند.

 

کد رهگیری املاک در سمت چپ برگه‌ چهارم مبایعه نامه آمده و ۱۳ رقمی است. این کد از طریق پیام کوتاه به فروشنده و خریدار فرستاده می‌شود.

 

کد رهگیری املاک

بیشتر بخوانید: چگونگی تبدیل سند شورایی به سند شش دانگ تک برگ

 

 

مزایای دریافت کد رهگیری املاک

  •  تضمین امنیت: کد رهگیری برای جلوگیری از کلاهبرداری در بازار مسکن صادر می‌شود، که امنیت حقوقی معامله را تا صد در صد تضمین می‌کند. با ثبت مبایعه نامه در سامانه هوشمند ثبت معاملات املاک و دریافت کد رهگیری می توانید از فروش مجدد آن توسط فروشنده جلوگیری کنید.
  •  عدم امکان جعل: ویژگی کد رهگیری، بارکد دو بعدی حک شده در بالای قرارداد است که تمامی مشخصات را ذخیره می‌کند و امکان جعل و مخدوش شدن مبایعه نامه را به طور کامل از بین می‌برد.
  •  شفاف سازی آمار معاملات: ویژگی مهم قراردادهایی که کد رهگیری دارند، شفاف سازی آمار معاملات مسکن (اعم از خرید و فروش، رهن و اجاره)، رکود و رونق در بازار مسکن و جلوگیری از تکرار معاملات است.
  • امکان پیگیری در مراجع قضایی: قراردادهایی که دارای کد رهگیری هستند در مراجع قضایی اعتبار زیادی دارند و به راحتی می‌توان نسبت به حقوق از دست رفته هر یک از طرفین قرارداد اقدام نمود.
  • امکان استعلام ثبت قرارداد: گرفتن کد رهگیری املاک به دو طرف قرارداد این امکان را می‌دهد تا با مراجعه به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، کد ملی و کد رهگیری خود را وارد کرده و از صحت قراردادشان اطمینان حاصل کنند.

 

 

مراحل  اخذ  کد رهگیری املاک

 

در زمان ثبت قرارداد در دفاتر مشاورین املاک، اصل مدارک هویتی نظیر کارت ملی هوشمند و شناسنامه یا کارت اقامت برای اتباع خارجی به همراه اصل مدارک مالکیت در اختیار مشاور املاک قرار گیرد.

مدارک مالکیت می‌تواند به‌ صورت سند تک برگی، قولنامه، بنچاق و هرگونه سند مرسوم دیگر ارائه گردد همچنین وکالت نامه، گواهی انحصار وراثت و موارد مشابه نیزمی بایست به مشاور ارائه شود.

در زمان ثبت قرارداد هر طرف معامله، یک شاهد برای ثبت قرارداد همراه خود می بایست داشته باشد که مدارک شناسایی آن‌ها نیز برای دریافت کد رهگیری الزامی می باشد.

پس از تکمیل فرم پیش نویس قرار داد، مشاور املاک، اطلاعات را در سامانه بارگذاری می‌ نماید.

تاییدیه کد پستی ملک مورد معامله هم از اسناد مورد نیاز دیگر برای دریافت کد رهگیری می باشد.

پس از ثبت اطلاعات، قرارداد باید در سه نسخه پرینت گرفته شود که یک نسخه نزد مشاور املاک و دو نسخه دیگر در اختیار طرفین معامله قرار خواهد گرفت.

 در نهایت پس از ثبت قرار داد قولنامه ای و دریافت کد رهگیری در بالای صفحات قرار داد، یک بار کد دوبعدی وجود دارد که شامل تمامی مشخصات معامله صورت گرفته اعم از آدرس دقیق ملک، نام و نام خانوادگی طرفین معامله، نام مالک و نام خریدار است و با استفاده از بارکد خوان قابل خواندن می باشد.

 

کد رهگیری املاک

بیشتر بخوانید: پیش از خرید ویلا در شمال، این استعلامات را فراموش نکنید

 

 

هزینه دریافت کد رهگیری املاک

دفاتر مشاور املاک برای ثبت قرارداد قولنامه ای و دریافت کد رهگیری نباید هزینه‌ ای از طرفین معامله دریافت نمایند.

البته سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، هزینه دریافت کد رهگیری را از دفاتر املاک و در هنگام ثبت قرارداد، دریافت می نماید. مشاورین می توانند برای مشاهده آخرین تعرفه جهت دریافت کد رهگیری، به صفحه تعرفه صدور کد رهگیری در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور مراجعه نمایند.

شاید به دلیل فرار مالیاتی مشاور املاک کد رهگیری را به شما ندهد و بگوید لزومی ندارد و شما به آن نیازی ندارید یا بدرد بخور نیست، اما شما کد رهگیری را از او بخواهید تا به شما بدهد، به تمامی خریداران ویلا در شمال توصیه می شود که قرادادهای اجاره خود را در دفاتر املاک معتبر و دارای مجوز منعقد نموده تا امکان ثبت نام در سامانه ایران املاک و دریافت کد رهگیری از این سامانه را داشته باشند.

 

 

استعلام کد رهگیری املاک

افراد جهت استعلام کد رهگیری می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت معاملات املاک کشور و وارد نمودن کد ملی و کد رهگیری ملک ۱۳ رقمی صحت قرارداد قولنامه ای خود را بررسی نمایند.

در زمان گرفتن کد رهگیری، یک بارکد دو بعدی در بالای مبایعنامه ثبت می‌شود تا به شما این اطمینان را بدهد که شما خریدار واقعی ملک محسوب می‌شوید و فروشنده نمی‌تواند ملک را به دیگری هم بفروشد.

اطلاعات ذخیره شده در این بارکد شامل اطلاعات کامل فروشنده و خریدار است. ضمن این که اطلاعاتی هم‌چون ویژگی‌های ملک را نیز می‌توان از طریق این بارکد پیگیری نمود. لازم به توضیح است که سامانه رهگیری تیر کلاهبرداران را به سنگ می‌زند. سامانه رهگیری روی کار آمده است تا فعالیت‌های کاغذی کنار بروند با این هدف که تقلب‌ها و تخلف‌هایی که در لابلای چنین کاغذهایی به چشم می‌خوردند محو شوند و طرفین قرارداد با خیال راحت بتوانند ملکی را خریداری کرده و یا به فروش برسانند.

لازم به توضیح است که مشاهده اطلاعات این مبایعنامه به سادگی از طریق متصل شدن به سامانه رهگیری امکان‌پذیر می‌باشد، ضمن این که اسناد ذخیره شده در این سامانه را می‌توان بار ها پرینت گرفت و در دست داشت.

 

 کد رهگیری

بیشتر بخوانید: روش استعلام سند ویلا با کد ملی