خانه چوبی چیست و مناسب چه افرادی است؟

 

خانه چوبی همانطور که از نامش پیداست، سازه‌ ای است که برای ساخت آن از مصالح چوبی استفاده شده است، این نوع سازه ها، تفاوتی که با انواع سازه‌ های دیگر دارد، آن را بسیار جذاب کرده است، و همچنین به عنوان ساختمانی محبوب، با ویژگی‌ های متمایز و خاص، طرفداران زیادی دارد، این نوع سازه ها از امنیت بالایی برخوردار است، و از مصالح مرغوب برای ساخت آن به کار می رود، زندگی در خانه ی چوبی، بسیار دلپذیر است، به همین دلیل افراد زیادی علاقمند به خرید چنین خانه‌ هایی هستند، با ما همراه باشید، تا به طور مفصل درباره ی خانه های چوبی، صحبت کنیم.

 

خانه چوبی چیست

 

ویژگی‌ خانه های چوبی

یکی از ویژگی هایی که در هنگام استفاده از سازه های چوبی باید به آن توجه شود، شرایط آب و هوایی منطقه مورد سکونت شما می باشد، زیرا اغلب این سازه‌ ها، یعنی خانه های چوبی، در مناطق جنگلی بنا می‌ شوند، از این سوی خانه های چوبی، برای افرادی مناسب است که، زندگی و تفریح در طبیعت را دوست دارند، امروزه با پیشرفت فناوری، از متریال عالی و مدرن برای ساخت اغلب ویلاها و خانه های چوبی بکار می رود، در واقع برای ساخت این نوع خانه‌ ها، از سبک مدرن استفاده می‌ شود و مصالح اصلی برای آنان، چوب درختانی است که اغلب در مناطق سردسیر رشد می‌ کنند، و نیز چنین چوب هایی، از کیفیت و طول عمر بالاتری  برخوردار می‌ باشند، یکی از ویژگی‌ های مهمی که در مورد سازه چوبی می توان به آن به اشاره نمود، استقامت بالای آن در برابر شرایط نامساعد به ویژه در برابر زلزله است، بدین ترتیب می توان گفت که، خانه های چوبی دارای مقاومت و استقامت بالایی می‌ باشند، همان طور که می دانید چوب ها انواع مختلفی دارد، در واقع جنس چوب متناسب با شرایط آب و هوایی می تواند باعث افزایش مقاومت سازه های چوبی شما شود، و شما برای ساخت سازه های چوبی، باید متناسب با شرایط آب و هوایی، نوع چوب را انتخاب کنید.

 

چوب مناسب برای ساخت خانه‌ های چوبی

به طور معمول، برای ساخت خانه های چوبی، از الوارهایی با ضخامتی در حدود 15 تا 35 سانتی‌ متر استفاده می شود، روش استفاده از این الوارها بدین صورت است که می‌ توان، آنها را به صورت گرد با پوسته و یا بدون پوسته درخت استفاده کرد، از الوارهای چوبی برای نمای ساختمان، طراحی داخلی و بیرونی و... استفاده می شود، و بیشترین استفاده‌ ای که از الوارهای چوبی می‌ شود، در پارتیشن‌ های داخلی است، همچنین باید بدانید که، از چوب درختان کاج و صنوبر، برای ساخت خانه های چوبی و... استفاده می شود، این دو نوع چوب، دارای قیمتی مناسب بوده و از خاصیت الاستیکی برخوردار می باشد.

 

خانه چوبی چیست

 

مراحل ساخت خانه های چوبی

  • کسب مجوز ساخت

برای ساخت هر گونه سازه، باید در ابتدا مجوز ساخت را دریافت نمایید، همچنین برای این که بتوان کلبه چوبی را مطابق با اصول مناسب بسازید، لازم است که مجوزهای لازم در این زمینه را کسب نمایید، و بعد از دریافت مجوز ساخت، برای دریافت انشعابات لازم، در واقع برای دریافت مجوزهای مربوط به آب و برق و گاز و تلفن باید اقدام نمایید.

 

  • طراحی نقشه

برای این که یک خانه چوبی به بهترین شکل ممکن ساخته شود، لازم است، مانند انواع دیگر از ساختمان‌ ها، نقشه اولیه ی آن طراحی شود، در واقع خانه های چوبی دارای طراحی و نقشه اصولی و معماری استاندارد می باشند.

 

  • استاندارد سازی 

 بعد از طراحی و تایید نقشه ساختمان، که از مهم‌ ترین مراحل برای شروع ساخت، سازه چوبی است، باید کیفیت مراحل ساخت، محاسبات مربوط به ساخت سازه و... انجام گیرد.

 

  • پی سازی

بعد از کسب مجوز و طراحی نقشه لازم است که، پی ریزی برای این نوع از ساختمان‌ ها، مانند ساختمان‌ هایی که با مصالح دیگر اجرا می‌ شوند، صورت بگیرد.

 

  •  تعیین چارچوب کلی و پایه‌ ها

تعیین چارچوب پایه، با استفاده از چوب‌ های مخصوص انجام می‌ شود، که در نهایت منجر به عایق بندی بهتر و مقاومت سازه خواهند شد.

 

  • تولید

از مراحل مهم دیگر در سازه های چوبی، تولید الوار و تامین الوارهای یا چوب‌ هایی است که برای ساخت سازه به کار می‌ روند، چوب های مورد نظر لازم است که برای خشک شدن کامل به کارخانه چوب‌ بری منتقل شده و مورد اصلاح حرارتی قرار بگیرند، در این صورت دارای خاصیت آبگریزی شده، و نیز مقاوت آن در برابر رطوبت زیاد و بارندگی‌ های شدید افزایش پیدا خواهد کرد، همچنین  عدم پوسیدگی و عدم تغییر رنگ از دیگر مزایای چوب‌ های فرآوری شده در ساخت سازه چوبی است.

 

  • ساخت و نصب

در این مرحله الوارهای آماده مطابق با نقشه مورد نظر، همراه با دیگر اجزای مورد استفاده برای ساخت، به کار خواهند گرفت.

 

مزایای خانه چوبی

  • عایق مناسب
  • سرعت بالا در ساخت
  • عدم حساسیت
  • مقاومت بالا
  • خواص مکانیکی
  • مقاومت در برابر آب
  • هزینه کم
  • مقاومت در برابر زلزله
  • و....

 

خانه چوبی چیست

 

سازه های چوبی دارای مزایای بسیاری می باشد، که می توان به عایق مناسب آن، در برابر اتلاف انرژی اشاره نمود، در واقع کمترین میزان اتلاف انرژی، برای سازه چوبی ایجاد می‌ گردد، و همچنین یک جایگزین مناسب برای آجر، سیمان و یا سنگ محسوب می‌ شود، از دیگر مزایای خانه های چوبی می توان به سرعت بالا در ساخت آن، اشاره نمود، در واقع ساخت خانه‌ های چوبی، موجب صرفه‌ جویی در هزینه و زمان شده است، اگر در یک سازه چوبی علاوه بر قسمت بیرونی در قسمت داخلی از چوب برای پوشش استفاده شود، رطوبت موجود در آن تنظیم و در نتیجه حساسیت در فرد ایجاد نمی‌ گردد، همچنین چوب ها دارای وزن سبک، قابل تعمیر و نگهداری، مقامت بالا و... می باشند، همانطور که گفته شد، چوب دارای وزن و ایمنی مناسبی است، و همچنین به دلیل انجام اقدامات خاص بر روی چوب و الوارها، در برابر آب مقاوم می باشد، و نیز مقاومت یک سازه چوبی در برابر زلزله زیاد است، همچنین می توان بیان کرد که، چوب عایق خوبی برای صدا می باشد، و به همین دلیل برای عایق کاری اتاق‌ های مختلف، کارایی مناسبی دارد، باید بدانید که چوب، نسبت به فلزاتی که دچار زنگ زدگی نمی‌ شوند، قیمت پایین‌ تری دارد، در واقع چوب دچار زندگی نمی شود.

 

خانه های پیش ساخته چوبی، یکی از گزینه های انتخابی برای داشتن ویلا و خانه در شمال می باشد، در واقع سرعت در ساخت خانه های پیش ساخته، یکی از مهم ترین عامل انتخاب این نوع سازه می باشد، خانه پیش ساخته چوبی، در مقایسه با سازه های دیگر با سرعت بیشتری ساخته می شوند و در نتیجه باعث صرفه جویی در نیروی کار می شود، از این سوی مورد توجه اکثر متقاضیان ویلا و... قرار گرفته است، همانطور که می دانید، از زمان های قدیم تا به امروز، از انواع مختلف سازه های چوبی، برای ساخت ساختمان ها، استفاده می کردند، بنابراین می توان به سازه های چوبی، اعم از؛ درب های ورودی، پنجره ها و آلاچیق، کلبه های چوبی، نمای ساختمان، پارتیشن های داخلی و... اشاره نمود، که زیبایی و نمای متفاوت و دلنشینی را به ساختمان می دهد، از این سوی، به دلیل زیبایی و... مورد اسقبال افراد زیادی قرار گرفته اند، یکی از موضوعاتی که باید به آن اشاره کنیم، نحوه نگهداری از سازه های چوبی می باشد، برای مثال؛

 جهت نگه داری و تعمیر پنجره های چوبی، باید هر دو سال یک بار، اقدام به رنگ آمیزی نمایید، یکی از عواملی که ضد چوب می باشد و وجود آن آسیب های جدی به چوب وارد می کند، رطوبت است، برای جلوگیری از پوسیدگی و تخریب چوب ها، صیقل دادن سطح چوب به وسیله نجار می باشد، در واقع  روش صیقل دادن یک روش بسیار مفید در این زمینه می باشد که لازم است توسط نجار، انجام گیرد، بدین ترتیب می توان گفت؛ یکی از مهم ترین اقداماتی که پس از خرید سازه های چوبی باید انجام دهید، مراقبت و نگه داری از آن ها می باشد، اگر از سازه های چوبی به خوبی مراقبت کنید، ماندگاری محصول چوبی شما بالا رفته و طول عمر آن نیز افزایش می باید.

 

خانه چوبی چیست

 

خلاصه

خانه‌ های چوبی همان طور که از نام آنها پیداست، از الوارهای چوبی ساخته می‌ شوند، باید بدانید که چوب به عنوان یکی از مصالح تجدید پذیر شناخته می‌ شود، همچنین این نوع سازه ها، مناسب افرادی که به محیط جنگلی و طبیعت علاقمند هستند، گزینه ی مناسبی برای انتخاب می باشد، در متن فوق به یک سری از ویژگی های خانه های چوبی پرداخته ایم، یکی از ویژگی های عالی سازه های چوبی، مقاوت بالا آن می باشد، و شما برای اجرای خانه چوبی لازم است، که مجوزهای لازم دریافت نموده، و نقشه  طراحی شده را به صورت تخصصی و... دریافت، سپس اقدام به انجام پروژه نمایید، همچنین در نواحی شمال کشور در مناطق جنگلی می‌ توان، انواع خانه‌ های چوبی را که با سبک مدرن و در سازه های نیم پیلوت، دوبلکس و... ساخته شده‌ اند، را مشاهده کنید.

 

امیدوارم مطالب ذکر شده در مقاله مفید و مناسب بوده باشد، از توجه و همراهی شما سپاس گزاریم، برای ارتباط مستقیم با مجموعه معتبر املاک رادین، می توانید به بخش تماس با ما مراجعه کنید، و با مشاورین مجرب املاک رادین تماس برقرار کنید.

 

 


 

بیشتر بخوانید؛

مزایا و معایب خانه های چوبی

پنت هاوس چیست و چه کسانی پنت هاوس دارند؟

قوانین و نکات خرید ویلای قولنامه ای در شمال