انسان، از روح، ذهن و جسم تشکیل شده است، و همانطور که می دانید، علاوه بر اینکه جسم انسان، به غذا نیازمند است، روح آدمی هم، به همان میزان نیازمند، عواملی است که، به او آرامش روحی ببخشد، و به خاطر، در طراحی معماری باستانی تا به حال، حتما از إلمان و یا عناصری استفاده می کردند، که این آرامش را فراهم سازد، و یکی از این عناصر، بکارگیری در ساختمانها، و ... عنصر آب بوده است، زیرا آب یکی از این همین، عناصری است که، در حالت آرام و بدون حرکت هم، چشم نواز، آرام کننده و همچنین روحیه دهنده، می باشد، است، و همچنین قابل ذکر است، از زمان قدیم تا به حال، آب را، پیام‌آور، روشنایی، پاکی، رونق و ... می دانند، و در همین راستا، امروزه، تمامی فضاهایی که ساخته می شوند، به روش های گوناگون، سعی می کنند، از این عنصر استفاده نمایند، باید بیان داشت، امروزه محوطه سازی در اطراف ساختمان ها و همچنین، ویلای شمال، از اهمیت بالایی برخوردار، گشته است، و‌ طراحان بر مبنای، همین عواملی که، ذکر شد، عمل می نمایند، و با ایجاد حوض، حوضچه، آبنما، فواره، و ... فضاها را، با پیروی از تفکرات و ریشه های روانشناسی، در قالب، شکل و شمایلی مدرن، یا کلاسیک، ایجاد می نمایند.

همانطور که از آبنما، سخن به میان آمد، مجموعه املاک رادین، با توجه به تنوع موضوعی، و اطلاع بیشتر از این إلمان، قصد دارد، در ادامه مقاله، بهاین موضوع، بپردازد، برای آگاهی بیشتر، با ما همراه باشید.

 

غذای روح انسان

 

آبنما چیست؟

آبنما، یکی از سازه های معماری است، که با توجه به گزارشات و اسنادی که موجود است، قدمتی باستانی دارد، و‌ قابل ذکر است، در زمان، قرون وسطی، طراحان و معماران، در باغ های اروپایی، از آبنما، استفا‌ده می کردند، و در کل وظیفه آبنما، هدایت آب، به یک حوضچه می باشد، و همچنین، در برخی گزینه ها،  برای تأمین آب آشامیدنی، زیبایی، محوطه سازی، و‌... به کمک نازلها، به هوا پرتاب میشود، آبنماها در ابتدا کاربردی بودند و از اتصال به قنات ها برای تهیه آب آشامیدنی و برای استحمام و شستشو برای ساکنان شهرها، و روستاها استفاده می شده است، و همچنین این عنصر، دارای طرح، و جنس های متفاوت می باشد، که در ذیل ثبت شده است.

 

ابنما چیست

 

 مطالعه بیشتر: 


 دکوراسیون حیاط ویلا در شمال

بام باغ چیست؟


 

 

انواع آبنما:

• صخره ای

• سفالی

• مجسمه ای

• شیشه ای 

• آجری 

• چوبی

• دیواری

 

آبنمای صخره ای:

این آب نمای زیبا، برای محیط های تفریحی، حیاط ویلا، و... مناسب می باشد، و در واقع در اجرای این طرح، از تخته سنگهایی، از جنس سنگ های کوهی، طبیعی، سنگ لاشه و ... تشکیل شده است، و همچنین، قابلیت ترکیب پذیری، با یکدیکر را نیز دارا می باشند، این گونه آبنماها را می توان، در محیطهای مذکور، همانند، آبشار  اجرا کرده، و فضا را به یک محیط خارق العاده تبدیل کرد.

عملکرد این ابنماها، به اینگونه است که،  آب که از روی صخره ها عبور می کند، در انتها به سوی این حوضچه کوچک جاری می شود، آبشار های صخره ای می توانند انواع مختلفی داشته باشند، نوعی دیگر، از آبشار صخره ای را، می توان آبشار دیواری دانست، که در این، آبشارها، تخته های سنگ، همانند، یک دیوار صخره ای در کنار هم قرار می گیرند، و اطراف این دیوار با شاخ و برگ های درختان و گیاهان، آراسته می شوند، در واقع نمای نهایی، یادآور نمای آبشارهای طبیعی می باشد که، آب زلال و شفاف از روی آن عبور میکند، و در رودخانه جاری می شود. 

 

ابنمای صخره ای

 

 

آبنمای سفالی:

آبنمای سفالی، از دیگر آبنماهایی است که، می توان در محوطه ی ویلا، از آن استفاده کرد، طراحی این إلمان، بصورت کوزه هایی است که، روی هم قرار گرفته است، و در حال سر ریز شدن می باشد.

در واقع این نوع آبنماها، را محیط های سنتی، همانند، ویلا، رستوران، و... استفاده می شود. 

 

 اابنمای سفالی

 

آبنمای مجسمه ای:

آبنماهای مجسمه ای، یکی از گزینه های مناسب، برای ویلاهایی با سبک، کلاسیک می باشند، در ساخت، این نوع ابنماها، می بایست دقت و ظرافت بسیاری به خرج داد، زیرا باید تمامی جزئیات مجسمه، همانند شکل طبیعی اش، اجرا گردد، قابل ذکر است، در طراحی یک آبنمای سنگی، می توان از طرح حیوانات، فرشته، انسان، و... استفاده کرد.

 ابنمای مجسمه ای

 

 

آبنمای شیشه ای:

 از دیگر، انواع آبنماها، می توان به نوع شیشه ای آن اشاره کرد، آبنماهای شیشه ای را می توان در دو نوع، بصورت شیک و ساده با نورپردازی های چشم گیر، اجرا کرد، از آنجایی که آبنماهای شیشه ای دارای ظاهری مدرن، می باشد، می توان آن را، در محوطه سازی ویلای مدرن، و لاکچری، اجرا نمود، همچنین، در طراحی این قبیل آبنماها، هیچگونه آبریزش به بیرون از مخزن، وجود ندارد، همچنین مخزن آبنماها صد در صد آب بند بوده، و هیچگونه امکان نشت آب وجود ندارد.

  

ابنما شیشه ای

 

آبنمای آجری ویلا:

نوعی دیگر از آبنماهایی که می توان، در ساختمانهای سنتی بکار رود، آبنمای آجری نام دارد، و در اجرای این نوع آبنماها، قطعات آجری تزئین شده، استفاده شده است، و در کل نوعی آبنمای ساده تری نسبت به دیگر انواع موجود در بازار می باشد، ولی در حین سادگی، بسیار جذاب و زیبا می باشد، طراحان می توانند آبنمای آجری را، در انواع مختلف، پیاده سازی کنند.

 

ابنمای اجری

 

آبنمای چوبی:

نوع دیگری از إلمانهایی که می تواند، جلوه ی زیبایی به محیط اطراف ببخشد، آبنمای چوبی می باشد، که اغلب در ساخت آن، با متریال ترمووود استفاده می شود، و ساختار آن بگونه ای است که، برای تمامی ویلاها، با سبکهای متفاوت مناسب نمی باشد. 

 ابنمای چوبی

 

 

آبنمای دیواری:

آبنمای دیواری، دارای ظاهری خلاقانه و شیک، می باشد. عملکرد، این نوع آبنما، بگونه ای است که،  جریان آب از داخل دیوار شروع می شود، و به سمت بیرون سرازیر می گردد، آبنماهای دیواری را باید به گونه ای ساخت که فضای کافی پای دیوار برای ایجاد حوضچه و فضای سبز وجود داشته باشد، آبنماهای دیواری شباهت کمی به آبشار مصنوعی دارند با این حال در نوع خود یک آبنمای خلاقانه و زیبا است.

 

ابنمای دیواری

 

در پایان مقاله، باید بیان داشت، طراحی آبنما در محوطه ی ویلا، ایده خلاقانه ای است که، می توان محیط اطراف را، به کمک آن آراسته نمود، همچنین، با تعبیه نورپردازی در این إلمانها، می توان، محیطی زیبا، برای حیاط، در طول شبانه روز  ایجاد کرد.

همچنین باید بیان داشت، ویلاهایی که دارای اینگونه طراحی ها می باشند، علاوه بر ظاهر می تواند، محیط زیبا و آرامش بخش تری، را برای ساکنین فراهم نماید، و‌ همچنین نوعی از این عناصر، در ویلاهای هوشمند، قابل کنترل می باشد، چنانچه نیازمند خرید ویلاهایی با این عملکرد، می باشید، توصیه می کنم، حتما به لینکهای سایت، مراجعه کنید، و همچنین، برای دریافت مشاوره های رایگان، فقط کافیست با مشاوران املاک رادین تماس بگیرید.

با آرزوی سلامتی و موفقیت.