حتما به عنوان متقاضی خرید زمین در شمال، با واژه کاربری زمین برخورد کرده اید. از گذشته تاکنون، هر ساخت و سازی که انجام می شده، برای یک نیت و هدف خاصی اجرا می گردد. از آنجائی که اکثر متقاضیان خرید زمین در شمال، به دنبال خرید زمینی هستند که بتوانند در آن به ساخت ویلا و سرمایه گذاری پرسود بپردازند، به خاطر افزایش این نوع تقاضای خریدار زمین و ویلا در شمال، باعث شده زمین هایی که مختص مسکونی و ساخت و ساز است، کم پیدا شود، و از این سو، روی به خرید زمین های کشاورزی و‌ باغی آورند، و‌ با دریافت مجوز، به ساخت و ساز در این زمین ها بپردازند.

 

تغییر کاربری زمین در شمال

بیشتر بخوانید: از صفر تا صد مراحل دریافت کدرهگیری

 

کاربری زمین چیست؟

کاربری یک  ملک یعنی طبق نظر شهرداری، چگونگی استفاده از هر ملک مشخص و ثبت می‌گردد. کاربری زمین به معنای چگونگی استفاده از آن است و بنا به شرایط هر منطقه کاربری های متفاوتی اختصاص داده شده است. دلیل تعیین نوع کاربری برای زمین های شمال کشور حفظ محیط زیست و جنگل ها و جلوگیری از ساخت و ساز بی رویه است. کاربری زمین شمال توسط شهرداری ها و دهیاری ها مشخص می شود و بهتر است قبل از خرید زمین در شمال حتما از سازمان های مربوطه استعلام کاربری گرفته شود.

 

تغییر نوع کاربری زمین در شمال

عموما در طرح‌هایی که مصوب شده شهری و روستایی هستند نوع کاربری زمین و یا املاک صراحتا قید شده است، چنان‌چه مایل باشید آن‌چه در این مصوبه آمده را تغییر دهید و نوع کاربری ساختمان و یا زمین در شمال را عوض کنید نیاز به طی کردن مراحل اداری می باشد.


اول این که شما به عنوان مالک درخواست خود را ثبت می‌نمایید آن‌گاه پس از آن که شهرداری درخواست شما را مشاهده و بررسی کرد؛ با ماده 5 کمیسیون قانون شورای شهرسازی و معماری مطابقت می‌دهد.

بر اساس آن‌چه در سومین بند از ماده 2 این قانون آمده همه چیز می‌بایست به دقت بررسی شود و نتیجه نهایی اعلام گردد. نیاز است کمیسیونی متشکل از معاونین برخی وزارت‌های مهم برگزار شود که از جمله وزارت‌های حاضر در این کمیسیون را می‌توان راه و شهرسازی، نیرو، گردشگری و شهرداری، جهاد کشاورزی و حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی نام برد.

چنان‌چه اعضای این کمیسیون با درخواست مالک موافقت کنند، تغییر کاربری به نتیجه خواهد رسید.

سازمان‌های مختلف برای تغییر کاربری زمین با یکدیگر همکاری دارند؛ بنابراین پس از خرید زمین در شمال تصور نکنید در طول یک یا دو ماه بتوانید کاربری را تغییر دهید. در صورتیکه تمام موارد، مثبت تمام شود می‌توانید کاربری زمین را تغییر داده و ویلا بسازید.

 

تغییر کاربری زمین در شمال

بیشتر بخوانید: چگونگی تبدیل سند شورایی به سند شش دانگ تک برگ


انواع کاربری زمین

 

  • کاربری مسکونی

این زمین را می‌توان به ساختمان، ویلا و موارد مشابه تبدیل کرد، در واقع زمین قابل استفاده برای ساخت یک محل مسکونی است جایی که مناسب برای زندگی باشد. این زمین مسکونی از نظر سرمایه گذاری و پتانسیل اقتصادی بیشترین ارزش قیمتی را دارا می باشد.

 

  • کاربری کشاورزی
    چنانچه زمینی که در شمال خریدارای کرده اید زمینی با کاربری زراعی می باشد شما می توانید در آن به کشت و کار مشغول شوید و کسب و کار شخصی خود را راه اندازی کنید و یا زمین خود را به منظور سرمایه گذاری نگه دارید و بعد از رشد قیمت آن را به فروش برسانید. اما پیشنهاد بهتر این است که زمین خود را دست نخورده نگه ندارید و در آن به کشت و کار بپردازید اینگونه می توانید علاوه بر سرمایه گذاری پنهانی که انجام داده اید درآمدی قابل توجه از زمین خود در حاصلخیز ترین نقطه ایران داشته باشید. کاشت محصولاتی همچون برنج، میوه، گندم، مرکبات، سبزیجات و صیفی جات در شمال از رونق بالایی برخوردار است.

 

  • کاربری تجاری
    هدف از این نوع زمین‌ها راه‌اندازی تجارت و کسب و کار است. چنین زمینی را می‌توان به رستوران تبدیل کرد، به مغازه‌ای تجاری تبدیل کرد یا در آن به امور خدماتی پرداخت. هر چند برای این که بتوان در ملکی کار تجاری راه‌اندازی کرد علاوه بر این که کاربری زمین باید از نوع تجاری باشد نیاز است مجوز تجاری نیز برای ملک مذکور صادر شده باشد.

 

  • کاربری صنعتی
    اگر هدفتان از خرید زمین راه‌اندازی یک کارخانه، صنعت و محلی جهت تولید است می‌بایست کاربری زمین از نوع صنعتی تعریف شده باشد.

 

  • کاربری اداری-دولتی
    این نوع زمین‌ها مناسب برای ساخت نهادهای دولتی همچون شهرداری‌ها، وزارتخانه‌ها و مواردی از این دست هستند.

 

  • کاربری معدن
    چنین زمینی پتانسیل استخراج مواد ارزشمند دارد. چنان‌چه اطمینان حاصل شود درون زمین سنگ و یا مصالح باارزشی وجود دارد که می‌توان آن‌را استخراج نمود، کاربری معدن برای زمین مذکور تعریف می‌شود. حتی اگر خاک این زمین قابل استفاده برای کارهای مهم باشد باز هم نوع کاربری زمین را تحت عنوان کاربری معدن ثبت می‌کنند.

 

  • کاربری خدماتی
    این نوع زمین نیز با هدف ارائه خدمات و کسب درآمد در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. آن‌چه این نوع کاربری را با کاربری تجاری متفاوت می‌سازد این است که در این نوع کاربری هدف خدمت رسانی به عموم مردم است از این رو شامل هزینه‌های شهرداری نمی‌شود. از جمله آن‌ها می‌توان گرمابه‌های عمومی را نام برد.

 

  • کاربری پارکینگ
    همان‌طور که از نامش پیداست قابل استفاده برای احداث پارکینگ است.

 

  • کاربری فضای سبز
    زمین‌هایی که بهترین گزینه برای احداث پارک‌ها و فضاهای سبز هستند.

 

  • کاربری ورزشی
    باشگاه‌های ورزشی را شامل می‌شود و برای ساخت استادیوم‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

  • کاربری حمل و نقل
    ایستگاه مترو، پایانه‌های مسافربری، راه‌آهن‌ها حتی فرودگاه‌ها. خلاصه هر زمینی که محلی برای حمل و نقل و مراجعه مسافرین باشد.

 

  • کاربری آموزشی
    از مهدکودک تا دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها را در بر می‌گیرد.

 

  • کاربری تجهیزات شهری
    تأسیسات زیربنایی چون آب و برق و گاز و مواردی هم‌چون فاضلاب‌های شهری را شامل می‌شود.

 

  • کاربری فرهنگی-مذهبی
    مسجد را می‌توان دارای این نوع کاربری دانست، گورستان‌ها نیز این نوع کاربری را دارا هستند، کتابخانه‌ها و سینما‌ها نیز از دیگر موارد موجود به حساب می‌آیند.

 

  • کاربری خدمات شهری
    خدماتی هم‌چون آتش‌نشانی، شهرداری، کلانتری و جمع‌آوری زباله‌ها می‌بایست در زمین‌هایی با نوع کاربری خدمات شهری صورت بگیرند.

 

  • کاربری انباری
    کاربری این دسته از املاک به صورت سوله بوده و بیشتر کاربرد انبار برای کارخانه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

 

  • کاربری تفریحی توریستی
    به ملک‌ها و اراضی که در خصوص احداث، اقامت و سیاحت همگانی مجوز صادر می‌گردد.

 

  • کاربری بهداشتی-درمانی
    بیمارستان‌ها و مطب‌ها را در گروه کاربری بهداشتی-درمانی قرار می‌دهند.

 

  • فاقد کاربری
    پس از انواع کاربری‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم برخی از زمین‌ها فاقد کاربری هستند، این نوع زمین‌ها یا به عنوان ذخایر شهرداری شناخته می‌شوند و یا کماکان برای آن‌ها نوع کاربری تعریف نشده است.

 

تغییر کاربری زمین در شمال

بیشتر بخوانید: وش استعلام سند ویلا با کد ملی

 

تغییر کاربری زمین از زراعی (کشاورزی) به مسکونی

 زمین‌هایی که تحت نام اراضی کشاورزی شناخته می‌شوند قابلیت تغییر نوع کاربری ندارند یا با اما و اگرهای زیادی دست به گریبانند، برخی تصور می‌کنند یک زمین ارزان قیمت با یک کاربری تعریف شده خریداری می‌‌کنند و سپس به راحتی می‌توانند کاربری آن را تغییر دهند. این تصور، کاملاً اشتباه است. امکان تغییر کاربری زمین در مازندران با هر هدف و مقصدی امکان‌پذیر نیست. با این حال خوب می‌دانیم دور زدن قانون همیشه کار سخت و طاقت فرسایی نیست!

برخی اراضی هم‌چون شالیزارهای بزرگ، زمین‌های کشت چای، باغ‌های میوه و اراضی جنگلی به عنوان بخشی از چرخه تولید کشور شناخته می‌شوند بنابراین نابود کردن آن‌ها مساوی با ضرر رساندن به تمام منافع کشور خواهد بود که متأسفانه روندی رو به رشد در پیش گرفته و دائما در حال افزایش است.

 

تغییر کاربری زمین در شمال

بیشتر بخوانید: پیش از خرید ویلا در شمال، این استعلامات را فراموش نکنید