مفهوم محوطه سازی در ادبیات معماری



 

محوطه سازی را می توان، به منظور به کارگیری، المان و عناصر، گوناگون در یک محیط تعریف نمود، و همچنین معماری، تلفیقی از  علم و هنر، می‌ باشد، که در بخش های گوناگون، فعالیت دارد، و انسان‌ها، از دیر باز تا به حال، به این موضوع، علاقه مند بوده اند، و‌ با توجه به آثار، و پژوهش های به عمل آمده، دریافتند که، انسانها، از گذشته، تا به امروزه، در حال، کنکاش زمین، به دلایل، مختلف بوده اند، در همین راستا، به دلیل اهمیت بالای این موضوع، تصمیم گرفته شد که، املاک رادین، مقاله ای را به این مبحث اختصاص دهد، پس با ما همراه باشید.

 

در ادامه مطلب، باید بیان داشت که، محوطه سازی، علاوه بر دید بصری، باعث تحکم، و تقویت ارتباط، بین انسان و طبیعت می گردد، 

با توجه به گسترش ساخت و ساز، مخصوصا، ویلاسازی، این روند هم، بسیار مورد استفاده می باشد، و باید بیان داشت، محوطه سازی ویلا، یکی از قسمت های، اجرایی است که، در اکثر مواقع، با اتمام ساختمان، و‌ قسمت نهایی، انجام می پذیرد، و باید ذکر نمود، گاها اغلب افراد، به سبب، گرانی، تورم روزانه، کمبود بودجه و ...، توجه خاصی، به این موضوع انجام نمی دهند، به همین دلیل، مشاوران مجموعه املاک رادین، روش های مناسب و‌ کم هزینه تری، برای محوطه سازی باغ ویلا پیشنهاد می دهند، و گاها، در این راستا، با خلاقیت و ایده های جالب ، و‌ با سرمایه گذاری اندک، می توان محوطه ی ساختمان، را زیبا، و مدرن ‌تر نمود، در ادامه مقاله، با ما همراه باشید، تا به چند گزینه، و ایده  ها، بپردازیم.

 

محوطه سازی چیست

 

 

 

۱)  یکی از ایده ها، و گزینه های پیش نهادی، برای ساختمان و ویلا، کاشت گل و گیاه می باشد، امروزه به سبب تنوع معماری، و همچنین، وجود ساختمان و محوطه های اجرایی، سبب گشته، دید و نگرش انسان افزایش یابد، قابل ذکر است، یکی از این عناصر، وجود گل های رونده می باشد، که در جهت محوطه سازی، بسیار کم هزینه و البته عام‌پسند می باشد، و محوطه را بسیار زیبا جلوه می دهد، و به نوعی، ساختمان را، به دهکده های نوستالژی، تبدیل می کند.

  

گل و گیاه در محوطه سازی

 

 

۲) در ویلا باغ هایی که دارای، وسعت بسیاری می باشند، یکی از عوامل کاربردی، که علاوه بر زیبایی، باعث بهره برداری اقتصادی، می گردد، کاشت درختان مرکبات می باشد، اینگونه   درختان علاوه بر زیبایی، و‌ طراوت، محیط ساختمانی، موجب بهینه سازی انرژی و حفظ زیست محیطی می گردد، این گزینه پیشنهادی، روشی بسیار کم هزینه و پر فایده برای زیباسازی محوطه ی باغ ویلا می باشد که در کنار زیبایی منافع فراوانی، را برایتان رقم خواهد زد. 

 

مرکبات در محوطه سازی

 

 

۳) بسیاری از افراد، محوطه سازی و دکوراسیون حیاط را، هزینه بر تلقی می کنند، در حالی که، اگر خلاقیت به خرج دهید، و ایده پردازی کنید، می توانید، فضای ویلا را با توجه به سبک معماری، مختلف، دیزاین نمایید، امروزه یکی دیگر از این ایده ها، جعبه های گل، می باشد،  که برای صرفه جویی در هزینه، با وسایل گوناگون، همچون عناصر چوبی و سنگی، بتنی، و ... فلاور باکس هایی، برای تعبیه گل ایجاد نمائید. 

 

دکوراسیون  در محوطه سازی

 

 

۴) یکی از دیگر، راه کارهای پیشنهادی ویلا در شمال، که زیباسازی محیط را چند برابر می نماید، کف سازی می باشد، چنانچه در اجرای این روش، هزینه، مسئله ای مهم نمی باشد، و زیباسازی و اجرای سبک معماری، مد نظر، در اولویت می باشد، می توان از متریال های موجود، در بازار بهره گرفت، چنانچه، مدیریت هزینه ها، در اولویت می باشد، یکی از این راهکارهای پیشنهادب، مقرون به صرفه، استفاده از سنگ ریزه ها، می باشد، و به طور کلی، این نوع پوشش ها، بسیار رایج و زیباست، و متریالی مناسب. برای ویلای مازندران می باشد، و قابل ذکر است، در بسیاری از ویلای لاکچری در شمال، از این ایده، استفاده شده است، و باید بیان داشت، این متریال، علاوه بر ارزان بودن، در تمامی ویلاها، با تمامی سبک و قیمت استفاده می شود.

 

 


 مطالعه بیشتر:

دکوراسیون داخلی روستیک

دکوراسیون داخلی مینیمال


 

 

۵) از دیگر إلملنهایی که، در زیباسازی محیط، بسیار موثر می باشد، مبلمان فضای باز، می باشد، اما با این تورم و گوناگونی مبلمان، انتخاب و خرید، را برای اکثر افراد سخت کرده است، اما یکی از پیشنهاد کارشناسان و افراد ایده پرداز، استفاده از مبلمان های چوبی، یا حصیری، با قیمت مناسب و ارزان می باشد.

 مبلمان در محوطه سازی

 

 

۶) برای نورپردازی باغ ویلا لزوما نیازی به اجرای سیستم های گران قیمت و پیچیده ی نورپردازی نیست، هر متقاضی، می تواند، تعدادی فانوس های نورانی از درختان در محوطه ی باغ ویلا آویزان کند، و یا تعدادی چراغ های ایستاده در بین درختان نصب نماید، نصب فانوس های نورانی در سر در ورودی ویلا، در آلاچیق، در بین درختان و در مسیر ورودی، و کنار باکس های گل می تواند، فضای ویلای شما را بسیار زیباتر نماید،  در عین حال که هزینه ی زیادی، را برایتان رقم نخواهد زد.

 

نورپردازی در محوطه سازی

 

 

۷) گزینه دیگری که در محوطه سازی، بسیار محبوب است، نصب آبنما می باشد، که در، قسمتی از حیاط گ قرار می‌گیرد، و با جلوه خاصی، ریزش آب را با اشکالی متفاوت، به نمایش می‌گذارد، باید بیان داشت، برای خلق ابنماهای ارزان، روش های گوناگونی، همچون روش سفالی، ایجاد حوضچه، گچی، اجری، و ... از جمله نمونه هایی هستند که، بسیار مناسب می باشند، و باید ذکر نمود، محوطه سازی، با عناصر گوناگونی همچون آلاچیق، استخر، فضای بازی، باربیکیو و ... بسیار چشم نواز می گردد، که گاها، نصب و اجرای بسیاری از وسایل، صاحب ویلا را، متحمل هزینه می نماید، اما باید به این نکنه هم توجه کرد که، تمام محوطه سازی، باغ ویلا، بیش از آنکه به سرمایه های هنگفت نیاز داشته باشد، به خلاقیت، نوآوری و سلیقه ی متقاضی، نیازمند است، شما می توانید با کمی به خرج دادن سلیقه و نوآوری و بدون صرف هزینه های بالا، فضای باغ ویلا را زیبا و شیک نمایید.

 ابنما در محوطه سازی

 

با آرزوی موفقیت و سلامتی برای شما همراهان گرامی.