چگونگی تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی!

 

اغلب افراد، زمانی که اقدام به خرید ویلا، مسکن و... می نمایند، استعلام و بررسی ملک، بررسی سند مالکیت مهم ترین رکن در حین خرید ملک و... می باشد، وجود سند، نشان دهنده ی ساخت قانونی ملک می باشد، همانطور که می دانید، سند انواع مختلفی دارد، اعم از؛

  • سند تک برگ
  • سند شش دانگ
  • سند عرصه و اعیان
  • سند منگوله دار
  • و....

هر یک از این اسناد، دارای ویژگی خاص می باشند، گاهی اوقات ممکن است بعد از خرید ملکی، برای تغییر سند اقدام نمایید، یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر برای افراد زیادی سوال شده این است که، نحوه تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی چگونه است؟ با ما همراه باشید، تا بطور مفصل در این باره صحبت کنیم.

 

چگونگی تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی

 

"سند تک برگ"

سند تک برگ، یکی از انواع سند می باشد که، نشان دهنده ی مالکیت یک ملک می باشد، که این سند از سال ۱۳۹۰ به بعد گسترش یافت که، به شکل مکانیزه و تنها در یک برگ تنظیم می شود، و به صورت الکترونیک مشخصات ملک و مالک به طور دقیق و خوانا درج می شود، و برای استعلام گرفتن سند تک برگ، می توانید از سازمان های مربوطه مانند، سازمان ثبت ملک، اقدام نمایید، باید بدانید که در خواست صدور سند تک برگ، در دو حالت امکان پذیر می باشد، در واقع برای تعویض سند منگوله دار یا قدیمی با سند تک برگ و برای انتقال مالکیت، با مراجعه به اداره ثبت اسناد رسمی کشور می توان انتقال و تغییرات را اعمال کرد، پس به طور کلی دو دسته از افراد برای تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی اقدام می‌ کنند، دسته اول مراجعه کنندگان کسانی هستند که در حال حاضر ملکی با سند منگوله دارند و می‌ خواهند سند خود را به سند تک برگی تبدیل کنند و دسته دوم کسانی هستند که ملک تازه‌ ای خریده‌ اند و می خواهند سند تک برگ دریافت نمایند، و مراحل صدور سند تک برگ به صورت زیر می باشد؛

 

  1. مراجعه به دفتر اسناد
  2. استعلام سند
  3. تسویه حساب با شهرداری و گرفتن گواهی پایان کار
  4. انتقال سند در دفتر اسناد
  5. مراجعه به اداره ثبت اسناد
  6. ارايه سند مالکیت قبلی
  7. پرداخت هزینه و دادن مدارک لازم
  8. مراجعه به باجه پست

 

"مدارک مورد نیاز جهت صدور سند تک برگ"

  • مدارک شناسایی دو طرف به همراه کپی آن
  • حضور افراد 
  • قبض تلفن ملک مورد نظر به همراه کپی (این مدرک بسیار ضروری است بنابراین اگر نباشد انتقال سند صورت نمی گیرد)
  • مدارک تسویه حساب از بیمه تامین اجتماعی برای املاک تجاری و اداری و صنعتی
  • استعلام سند
  • کروکی دقیق ملک
  •  اصل سند قدیمی

 

یادتان باشد حضور مالک فعلی و خریدار در زمان انتقال سند و دریافت سند تک برگی ضروری است. 

 

 چگونگی تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی!

 

" سند منگوله دار"

 سند منگوله دار، در واقع یک سند قطعی و بسیار با اعتبار بالا برای اثبات مالکیت اشخاص است، این سند به صورت دست‌ نویس و در یک دفترچه با تعداد زیادی برگه تنظیم می شود، در واقع سند منگوله دار، همان طور که از نامش پیداست، سندی است پلمب شده با سرب که، این پلمب سربی به شکل یک منگوله از یک تکه نخ آویزان است. 

 

 


چگونگی تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی


 

 

"نحوه تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ"

  1. مراجعه به اداره ثبت اسناد کشور
  2. پر کردن فرم درخواست برای گرفتن سند تک برگ
  3. پرداخت بدهی های شهرداری و تسویه حساب
  4. دریافت گواهی پایان کار از شهرداری 
  5.  اگر ملک تجاری یا اداری باشد باید نامه ای از سازمان نوسازی بگیرید تا وضعیت کاربری ملک به طور دقیق تعیین شود.
  6. دادن سند منگوله دار
  7. در صورت نداشتن سند، باید برای دریافت سند المثنی اقدام کنید سپس تبدیل سند کنید.
  8. پرداخت هزینه
  9. دادن مدارک مورد نیاز
  10. مراجعه به باجه پست

 

"هزینه تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ"

  1. اگر ملک مورد نظر، چندین مالک یا وارث داشته باشد، برای هر فرد به طور جداگانه هزینه صدور سند تک برگ دریافت می شود.
  2. هزینه انتقال سند قدیمی به تک برگ ۱۵۰ هزار تومان است.
  3. هزینه دریافت پایان کار از شهرداری 
  4. تسویه با بیمه تامین اجتماعی برای املاک با کاربری تجاری و صنعتی
  5. ثبت سند، به طور رسمی
  6. پرداخت مبلغ ۱۰ هزار تومان برای استعلام سند به دفتر ثبت
  7. هزینه برای ارسال سند تک برگ به ادرس مالک 
  8. هزینه انتقال سند تک برگی (دسته دوم) که مقدار آن ۹۰ هزار تومان است.

 

چگونگی تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی!

 

"مزیت تبدیل سند منگوله دار به تک برگ"

  1. برای ایمنی بیشتر، و جلوگیری از جعل اسناد قدیمی و منگوله دار، تبدیل سند منگوله دار به تک برگ گزینه ی عالی محسوب می شود.
  2. سندهای تک برگی به علت اینکه به صورت مکانیزه و در یک فرمت مشخص و یکسان تنظیم می‌ شوند، مشکل ناخوانایی سندهای منگوله دار را ندارند.
  3. اگر یک ملک شریک داشته باشد، هر مالک حتی اگر سهم کمی در حد نیم دانگ هم داشته باشد، سند تک برگ مجزا برای هر یک صادر می گردد، و اطلاعات دقیق تری به مالک می دهند و بسیاری از ابهامات و مشکلات بین مالک ها و بین مالک و همسایگان حل می شود.
  4. مشکل ناخوانا بودن اطلاعات و خط خوردگی های پی در پی حل می شود، زیرا سندهای تک برگی مثل سندهای منگوله دار به‌ صورت دستی تهیه و تولید نمی‌ شوند.
  5. سندهای منگوله دار به صورت دفترچه‌ ای و در تعدادی زیادی برگه تنظیم می‌ شوند، اما سندهای تک برگی تنها در یک برگ کاغذ و به صورت پشت ‌و رو چاپ می‌ شوند، بنابراین در مصرف کاغذ صرفه جویی می شود.
  6. برای صدور سندهای دفترچه ای تمام فرایند توسط پیگیری های مالک در اداره ثبت انجام می شود اما در سندهای تک برگ پس از انجام معامله در حضور دو طرف سایر کارها توسط دفتر اسناد صورت می گیرد و نیاز به حضور خریداران در اداره ثبت نیست بنابراین باعث کاهش سفرهای درون شهری می شود.
  7.  همچنین یکی دیگه از نتایج خوب سیستمی شدن سند تک برگی این است که در سند تک برگی همه اطلاعات، اعم از؛  کروکی ملک، مشخصات خریدار و فروشنده، مشخصات کامل ملک و... ثبت شده است.
  8. یکی از مزیت های تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی این است که، اگر شما یک ملک یا زمینی داشته باشید و در اون شریکی هم دارید، اگر سند منگوله دار خودتان را به سند تک برگی تبدیل کنید، هر کدوم از شما دو نفر می‌ توانید به طور مجزا یک سند داشته باشید و با خیال راحت و اطمینان بیشتری صاحب ملک خودتون باشید، در  واقع می توان اینگونه بیان کرد؛ با تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی برای هر یک از مالکین یک سند تک برگ جدا صادر می‌ شود. 
  9. و...

 

 


خلاصه ی مقاله


 

همانطور که می دانید، سند انواع مختلفی دارد، هر یک از آنان دارای ویژگی متمایز می باشند، در ابتدا به توضیح سند منگوله دار و سند تک ­برگی پرداختیم و می دانیم هر کدام، ویژگی هایی متمایز از یکدیگر دارند، باید بدانید که تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی تنها برای آن دسته از اسنادی که بعد از سال ۹۰ ثبت شده­ اند ضروری می­ باشد، اما تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی در سایر موارد اجباری نیست، قابل ذکر می باشد که اگر شما یک سند منگوله دار قدیمی دارید و می خواهید سند تک برگ بگیرید، می توانید به اداره ثبت اسناد مراجعه کنید، و همچنین باید بدانید که هر فروشنده ای برای انتقال و واگذاری املاک خود و صدور سند تک ‎برگ، باید مالیات نقل و انتقالات املاک ناشی از این واگذاری را با توجه به ارزش معاملاتی ملک خود به اداره دارایی محل وقوع ملک پرداخت نماید، یکی از مسائلی که حتما باید در انتقال سند توجه نمایید این است که، برای صدور سند تک ‎برگ و برای تبدیل سند منگوله دار به سند تک ‌برگ، باید اصل سند مالکیت قبلی ملک نیز به اداره ثبت ارائه شود، و  کلیه مدارک به همراه مدارک هویتی فروشنده و خریدار و همچنین کروکی ملک باید به اداره ثبت تحویل داده شود، و باید گفت که برای تبدیل سندهای دفترچه‌ ای به سند تک برگی حدودا  ۵۰ روز زمان نیاز است، برای دریافت سند تک برگی ای که قرار است به شخص دیگری تعلق بگیرد، نیز حدودا ۲۰ روز زمان نیاز است، و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت را راه ‌اندازی کرده است، از طریق خدمات آنلاین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌ توانید از اصالت سند مالکیت تک برگی آگاه شوید، اگر در این مسیر نیاز به دریافت مشاوره در جهت خرید ویلا سند دار در شمال و.... دارید، می توانید به تیم مجرب املاک رادین مراجعه نمایید، و برای تماس با املاک رادین به بخش تماس با ما مراجعه کنید.

 

چگونگی تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی!

 

مقالات پیشنهادی املاک رادین

هرآنچه که در مورد بام باغ (Roof Garden) بایست بدانید

انواع طرح های کابینت در ویلاهای شمال

بهسازی ویلا در شمال بهتر است یا بازسازی ویلا

طراحی اتاق خواب مستر در طراحی نوین ویلاها در شمال 

بهترین سرمایه‌ گذاری با خرید ویلا در شمال 

در ویلاهای شمال؛ پارکت بهتر است یا سرامیک؟

هرانچه درباره طراحی ویلا کلاسیک در شمال بایست بدانید

هرآنچه در رابطه با خرید ملک در نوشهر باید بدانید