همانطور که اطلاع دارید امروزه سرمایه‌ گذاری در بازار املاک با رشد روبرو است و از این رو ارزیابی و قیمت گذاری در این حوزه ‌پراهمیت می باشد بطور کلی منظور از ارزیابی ملک، در واقع مشخص نمودن ارزش و قیمت واقعی ملک می باشد که همواره این امر توسط املاک و کارشناسان مربوطه با توجه به عوامل و گزینه های متعدد انجام می پذیرد.

 

 



منظور از ارزیابی ملک چیست؟



 

باید اشاره داشت منظور از ارزیابی ملک در واقع به روشی گفته می شود که ارزش و یا قیمت اصلی ملک با توجه به عوامل و شرایط گوناگون مشخص می‌ گردد، حال این عوامل همچون: موقعیت مکانی، متراژ، نوع ملک، نوع مصالح، سن بنا، نوع سند مالکیت، نقشه ملک و … می باشد، و همین پارامترهای بیان شده در ارزیابی ملک و قیمت گذاری املاک بسیار مهم و تأثیرگذار است.

 

 

 ارزیابی ملک

 

 



روش ارزیابی املاک



 

تمامی ملک ها از دو بخش عرصه (زمین) و اعیان (بنای احداثی) تشکیل شده اند که در زمان ارزیابی املاک و همچنین قیمت گذاری املاک باید بصورت جداگانه از نظر این دو بخش عرصه و اعیان مورد ارزیابی و قیمت‌گذاری قرار گیرند.

همچنین منظور از ارزیابی دارایی، در واقع گزارشی دقیق از ارزش بازار ملک می باشد و می تواند حدود قیمتی املاک مد نظر باشد، باید اشاره داشت گاها قیمت نهایی فروش ملک با قیمت ارزش گذاری متفاوت است، زیرا در هنگام رای کارشناسی مسائل شخصی، محیطی و ... در این موضوعات دخیل نمی باشد.

 در ادامه باید متذکر شد عرصه مهم ترین عامل در ارزیابی و قیمت گذاری در حوزه املاک به حساب می‌ آید و‌ برای آشنایی بیشتر با مهم ترین عوامل ارزیابی عرصه، به چند موارد ذیل پرداخته ایم.

 

*  متراژ عرصه یعنی ضلعی که به گذر اصلی متصل است یکی موثرترین گزینه های ارزیابی ملک می باشد.

* امکان دسترسی به گذرگاهها، اتوبان‌، معابر و امکانات خدماتی_رفاهی

*  ارزیابی و کارشناسی به، عرض کوچه یا خیابانی که ملک در آن قرار گرفته بستگی دارد.

* جهات ملک (ضلع شمالی، جنوبی و……)

*  موقعیت ملک از نظر شهرسازی 

* تغییر کاربری ملک، بطور مثال زمین مسکونی که در خیابان اصلی قرار گرفته با تغییر کاربری  به اداری، آموزشی، تجاری و… تغییر پیدا می کند.

• پیگیری و ارزیابی طرح‌های عمرانی 

قابل ذکر است در هنگام درج قیمت و ارزیابی ملک چنانچه این موارد ذکر شده مورد بررسی قرار گرفته شود قیمت نهایی اعلام می شود. 

 

 

روش های ارزیابی املاک

 

<< مطالعه بیشتر >>

تفاوت بین املاک دپارتمانی و املاک سنتی چیست؟

روش و اصول تخمین سن بنای ویلا

چشم انداز ویلا چقدر در قیمت خرید ویلا موثر است؟

 



کارشناسی ملک چیست؟



 

 

ارزیابی کارشناسی ملک و قیمت گذاری آنها  به چند گروه تقسیم‌ بندی می شود که با توجه به الگوها و معیارهای معین شده انجام می پذیرد، همچنین امروزه ارگانهایی همچون بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری، شرکت‌های بیمه و مجموعه‌های اقتصادی که فعالیتهای گسترده ای دارند برای ارزش گذاری و گزارش قیمت املاک خود از خدمات ارزیابی کارشناسان رسمی دادگستری بهره می گیرند.

 

حال برای قیمت گذاری کارشناسی هر ملکی عواملی همچون: هزینه احداث بنا، نوع سازه (نوع اسکلت و سیستم سقف)، مشخصات نما، امتیازات و انشعابات آب و برق و گاز و تلفن، آسانسور، وجود تأسیسات سرمایش، وجود ژنراتور تأمین برق اضطراری، امکانات رفاهی، استفاده از متریال لوکس، قیمت پارکینگ و انباری‌، شرایط نورگیری، چشم‌انداز و معماری داخلی ملک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی ناشی از موتورخانه و ... مورد بررسی قرار می گیرد و‌ پس از برآورد قیمت ارزش بنا با توجه به سن بنا تعدیل می گردد و‌ با مشارکت مهندسان مذکور اعلام می گردد.

 

قابل ذکر است امروزه به سبب تحولات مالی و‌ تورمات موجود بحث ارزیابی املاک و همچنین قیمت‌گذاری بروز همواره مورد مورد توجه افراد می باشد و ارزیابی و قیمت‌گذاری املاک با توجه به وسعت، گستره و پراکندگی املاک در سراسر کشور دارای ابعاد مختلفی است که لازم است با توجه به موضوع هر کدام از نوع ملکها( تجاری_ اراضی زراعی_ ملک ویلایی_ ساختمان آپارتمانی و ... ) با توجه به مشخصات و مختصات مربوطه مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد.

 

کارشناس ملک

 

 



نکات مهم در کارشناسی ساختمانهای مسکونی املاک چیست؟



 

 

* طبق قوانین ثبت شده برای کارشناسی املاک در شهرها هر واحد ساخته شده در املاک جنوبی به‌ صورت متوسط بین ۵% تا ۷% گران تر از واحدهای شمالی اعلام شده است.

 

* طبق ماده های قوانین ثبت شده با  توجه به میزان سهم اعیانی از عرصه، در ساختمان‌های مشابه با تعداد طبقات بین ۲ و ۳، در زمان ارزیابی به میزان ۵% تا ۱۰% بیشتر ارزش‌گذاری می‌شوند، اما این موارد در برجها و ساختمان‌های با طبقات بالا، بر اساس امکانات رفاهی بیشتر، قیمت واحدهای آپارتمانی در این ساختمانها نسبت به واحدهای آپارتمانی معمولی، حدوداً ۱۵% تا ۲۰% بیشتر ارزشگذاری می شود.

 

* ارزیابی هر ملک مسکونی با توجه به استهلاک و قدمت بنا، طبق قانون تا ساختمان‌های سه سال ساخت، جزء نوساز ارزیابی می شوند، اما ساختمان های بالاتر از سه سال، به ازای هر سال، ۱٫۵% کاهش ارزش در نظر گرفته می شود.

 

* در واحدهای آپارتمانی، مساحت ذکر شده برای پارکینگ، بین ۵۰ تا ۶۵ درصد ارزش هر مترمربع آپارتمان برآورد و ارزش گذاری می‌ شود، همچنین مساحت درج شده در سند مالکیت بعنوان انباری به‌ صورت متوسط بین ۳۵ تا ۵۰% ارزش هر مترمربع آپارتمان ارزیابی می‌گردد.

 

* در واحدهای آپارتمانی دارای تراس و بالکن، ارزش هر مترمربع تراس مسقف معادل ۲۵ تا ۳۵ درصد می باشد، ارزش هر و همچنین ارزش هر مترمربع بالکن های سه طرفی که بصورت باز می باشند برابر با ۵۰% و بالکن هایی که دو طرف باز می باشند ۷۰% هر مترمربع قیمت‌گذاری می شوند.

 

* قابل ذکر است واحدهای آپارتمانی که در ساختمان های دارای حیاط می باشند، به‌صورت متوسط ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر نسبت به ساختمان‌هایی که فاقد حیاط می باشند قیمت‌گذاری می‌شوند.

 

در انتهای مقاله باید در خصوص آشنایی بیشتر با روند کاری سایت املاک رادین اشاره کنم، در این سایت مشاوران مجرب و کارآمدی در خصوص املاک و بازار مسکن فعالیت می کنند که می توانند شما کاربران را در راه کمک رسانند، تا بتوانید علاوه بر سرمایه گذاری مطمئن، اطلاعات کافی از روند کار در این حوزه بدست آورید، همچنین این سایت لینک های خرید و فروش و مقالات متعددی یرای شما کاربران به ثبت رسانده تا بتوانید بهترین انتخاب از آسان ترین روش را داشته باشید.

 

کارشناس  بناهای مسکونی

 

.. لینک پیشنهادی  ..

خرید ویلا نوساز

خرید ویلا مدرن

خرید آپارتمان

خرید ویلا ارزان

فروش فوری ویلا