سند تک برگ یا همان سند شش دانگ یا منگوله‌دار، مهم‌ترین و معتبرترین سند برای املاک است و هر ملکی که این نوع سند را داشته باشد به اصطلاح از هر نظر، قانونی بوده و به راحتی می‌توان آن را خرید و فروش کرد یا سند را انتقال داد.

همانطور که می‌دانید از گذشته تاکنون ملک شخصی از مهم‌ترین دارایی اشخاص به حساب می‌آید، به همین دلیل همواره افراد به دنبال راهی برای اثبات آن به دیگران می‌باشند تا بتوانند از دارایی‌های خود محافظت کنند. در گذشته برای اثبات مالکیت، سند منگوله‌دار صادر می‌شد اما به مرور زمان شکل سندهای منگوله‌دار دچار تغییر و تحول بنیادین شد و شکل جدیدی از سند که به اصطلاح به آن سند تک برگ می‌گویند را به وجود آورد.

 سند نوشتن

 

علت اهمیت سند تک برگ در معاملات ملکی املاک رادین:

 

سند سه شکل دارد:

ممکن است دفترچه ای و منگوله دار باشد که سابقاً برای املاک صادر می شد و به دلیل ضعف امنیتی آن تبدیل به سند تک برگ شد.

ممکن است سند مشاعی باشد که در برگ A3 تنظیم می شود.

و یا ممکن است تک برگ باشد که در این مقاله در مورد آن بحث می کنیم.

از جمله ایرادات سند دفترچه ای را ضعف امنیتی، عدم درج نشانی، آدرس و موقعیت جغرافیایی ملک که باعث سوءاستفاده برخی می شد، وجود اطلاعات اضافی از پیشینه و سابقه سند بر روی آن و سهولت انجام اعمال مجرمانه و درز اطلاعات محرمانه افراد، هزینه بالای چاپ دفترچه، الحاق، سرب و نگهداری مشکل دانسته اند.

وجود هولوگرام روی سند تک برگ این مزیت را دارد که به راحتی قابل جعل نیست. با این وجود باز به شما پیشنهاد می کنیم به سند تک برگ اعتماد نکرده و برای خرید یک ملک، در باب ملک فوق از اداره ثبت استعلام نمایید.

تا قبل از سال ۱۳۹۰ اگر ملکی را معامله می کردند می توانستند با سند منگوله دار معامله نمایند اما بعد از سال۱۳۹۰ باید برای معامله ملک ابتدا سند تک برگ بگیرید و سپس ملک را معامله نمایید. چنانچه سند منگوله دار دارید باید ابتدا سند تک برگ بگیرید و سپس ملک را معامله نمایید.

 به همین دلیل املاک رادین به معاملات ملکی که دارای سند تک برگ بوده اهمیت بساری می دهد. و در مورد سایر سندهای ملکی بسیار سختگیرانه و قانونمند عمل می کند. تا خیال خریداران را بایت امن بودن معامله جمع کند.

 سند تک برگ

 

مزایای داشتن سند تک برگ:

سند تک برگ از آنجایی که رسمی است در همه جا معتبر است و دولت دارنده آن را مالک ملک می داند و علاوه بر این چون صدور آن سیستمی و مکانیزه است و احتمال جعل در آن بسیار کم است، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

مزیت دیگر سند تک برگ این است که فرآیند انتقال سند به نام خریدار و درخواست، تعویض سند توسط وی در یک زمان و در یک محل انجام و از اتلاف وقت و هزینه زیاد جلوگیری و دارای نظم بیشتری است. در سند تک برگ نقشه هوایی کاداستر ملک روی آن قرار دارد که می توان دقیقاً محل ملک را دریافت. به همین دلیل سند تک برگ را سند تک برگ کاداستر هم می نامند.

در سند دفترچه ای وقتی ملک چند مالک داشت، درج نام همه مالکین و این که دفترچه سند در دست کدام یک از شرکا باشد، مطرح بود. به طور نمونه در حالت اشاعه املاک، وقتی فردی یک دهم ملک را مالک بود صدور دفترچه و نحوه تعیین سهم به سختی انجام می شد ،در حالی که در سند تک برگ برای فرد سند تک برگ برای یک دهم سهم صادر خواهد شد.

 سند شش دانگ

 

سوالات متداول در مورد اخذ سند تک برگ:

هزینه برای سند تک برگ چقدر است؟

هزینه صدور سند مالکیت جدید؛ ۵۰٫۰۰۰ تومان است که با هزینه های مربوط به پست و ارسال سند تک برگی به درب منزل تا ۸۰٫۰۰۰ تومان برای هر برگ سند تک برگ هم می رسد. پس از طی مراحل تنظیم و صدور سند مالکیت تک‎برگ که اصولاً جهت تبدیل سند های دفترچه‎ای به تک برگ، ۵۰ روز و جهت نقل و انتقال املاک ۲۰ روز طول می کشد سند مالکیت شما توسط مامورین پست به درب منزل و به نشانی که هنگام تکمیل پاکت در باجه پست داده اید ارسال می‎شود.

هزینه تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ چقدر است؟

هزینه دریافت سند تک برگ ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان است و این مبلغ برای تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ به ۱۰۰ هزار تومان هم می رسد.

چقدر طول می کشد تا سند تک برگ بگیریم؟

اگر ملک شما مساله ای نداشته باشد و با سند مطابقت داشته باشد ظرف یک هفته سند تک برگ شما صادر خواهد شد منتها چنانچه در ملک تغییری انجام شده باشد یا مطابقت نداشته باشد و بررسی ملک نیاز باشد ممکن است صدور سند تک برگ شما تا یک ماه طول بکشد.

 سند شش دانگ

 

مقالات پیشنهادی سایت املاک رادین:

آشنایی با ویژگی های برخورداری از خرید زمین کشاورزی در شمال

آشنایی با روند قانونی تغییر نوع کاربری زمین کشاورزی در شمال

آشنایی با مناطق بکر مازندران جهت خرید ویلا ساحلی

سرمایه گذاری در شمال با خرید ویلا و یا سرمایه گذاری در بورس

خرید ویلا ساحلی و یا خرید ویلا جنگلی

رزک کجاست؟ خرید ویلا در رزک

نکاتی در مورد انتقال مالکیت سند ملک

نکاتی در مورد توقیف اموال و ملک

خرید ویلا شهرکی در شمال چقدر هزینه دارد؟

نکاتی در مورد حق شریک در فروش یک ملک