دوستان و همراهان "املاک رادین" سلام امیدوارم حالتون عالی باشه،

یکی از رایج ترین نوع سند؛ سند قولنامه ای می باشد زیرا هم کم هزینه تراست نسبت به سایر سندها و هم در دسترس تر و سریعتر؛ در واقع سند قولنامه یک توفق بین خریدار و فروشنده است که توسط مدیر املاک یا قولنامه نویس؛ نگارش می شود. حال آیا یک قرارداد توافقی در قالب مبایعه نامه؛ کافیست برای مالکیت تام این ملک؟

در جواب این سوال باید گفت که املاک زیادی وجود دارند که بصورت فروشنامه ای یا سند قولنامه ای خرید و فروش می شود و مشکلی برای آنها وجود ندارد ولی بهتر است برای تایید مالکیت تام ملک خود از سند قولنامه ای درخواست سند تک برگ در صورت لزوم را انجام دهید.

 اسناد

ملک قولنامه ای به چه معناست؟

قولنامه یک متن نگارش شده توسط شخصی به اسم قولنامه نویس در دفتر املاک می باشد که توافق بین طرفین قرارداد را در این برگه قید نموده و توسط خود و خریدار و فروشنده و 3 گواه به ثبت رسانده است؛ توافق‌هایی که به این صورت انجام می‌شوند طبق ماده ۱۰ قانون مدنی ایران لازم هستند به این معنی که در حدود تعهداتی که در متن قولنامه نوشته شده می‌توان از طریق دادگاه فردی که مرتکب تخلف شده است را ملزم به انجام آن تعهدات کرد.

 

از مهمترین کاربرد سند قولنامه ای این است که دو شخص فروشنده و خریدار متعهد شده اند تا در زمانی مشخص در دفترخانه حضور یابند و معامله را بر اساس شروط قولنامه انجام دهند. و اگر هریک از افراد در زمان معین حضور پیدا نکنند مبلغی به عنوان وجه التزام به طرف دیگر پرداخت میکند.

 

حال سوال اینجاست سند قولنامه ای با سند شش دانگ چه تفاوتی دارند؟

 اسناد قولنامه ای دلیلی بر قطعی بودن خرید و فروش نیست و در واقع مکتوب کردن تعهدات بین خریدار و فروشندست و نمیتوان بعنوان سند مستند به آن کرد فلذا نسبت به سند شش دانگ از اهمیت کمتری برخوردار است که اگر قصد اخذ سند مالکیت 6 دانگ را دارید ابتدا باید آنرا به صورت معامله ای قولنامه درآورید و سپس اقدام نمایید.

 سند ملکی

برای اخذ سندبرای ملک قولنامه‌ای به موارد ذیل نیاز دارید:

1- کپی از سند مالکیت ملک یعنی همان سند اولیه ملک

2-قولنامه یا قولنامه هایی که تقاضا کننده تنظیم سند را به مالک اولیه ارتباط می‌دهد.

 

و برای تنظیم سند در ملک‌های مشاع باید: 

1-سند مشاعی تقاضا کننده

2-در صورتی که سند مالکیت به نام شخص تقاضا کننده نباشد ارائه وکالتنامه های مربوطه را آماده داشته باشید. 

 

روش استعلام سند ویلا با کد ملی

 

برای تنظیم سند قولنامه ای باید:

یکی از انواع سندهای رایج؛ سند مشاع می باشد؛ اکثر خانه های قدیمی یا بافت های فرسوده دارای چند مالک می باشند که در زمان سرمایه گذاری یا ساخت برج و آپارتمان؛ مالک زمین و سرمایه گذار هر دو شریک هم می باشند.

واژه ی مشاع بیشتر در رابطه با ملک یا زمین بکار می رود که بیش از دو مالک دارد؛ پس سند شش دانگ به معنای مالک تام بودن یک شخص می باشد و سند مشاع مالکیت چند شخص؛ و تفاوت این دو سند در تعداد مالکیت می باشد.

 اسناد حقیقی

هر یک از مالکین ملک مشاع که تصمیم به گرفتن سند مجزا برای سهم خود کنند باید به ترتیب مراحل زیر را طی نمایند:

1-ارائه درخواست تفکیک سند به اداره ثبت.

2-تنظیم تقسیم نامه.

3-مشخص شدن سهم هر یک از اعضایی که در ملک سهیم هستند.

4-تنظیم صورت مجلس تفکیکی شامل مشخصات دقیق مانند متراژ، تعداد واحدها و به عبارتی اطلاعات کامل سهم تقسیم شده هر یک از اعضا.

5-ارسال اصل مدارک مربوط به ملک مشاع و تقسیم نامه تنظیم شده به اداره ثبت اسناد.

6-ابطال سند ملک مشاع و تنظیم اسنادی جداگانه برای هر مالک بر اساس سهم آنها.

 

برای انتقال سند ملک مشاع قبل از ثبت ملک باید بدانید که:

مطابق ماده ۱۱۴ آیین‌نامه قانون ثبت، هرگاه ملک مشاع از طرف چند نفر درخواست ثبت شده و قبل از ثبت ملک به یک نفر منتقل شود با تذکر به اسامی متقاضیانی که ملک به نام آنها آگهی شده و انتقال داده‌اند به نام منتقل الیه در یک جا ثبت شده و سند مالکیت تمام ملک صادر می‌شود.

 

برای انتقال سند ملک مشاع بعد از ثبت ملک نیز باید بدانید که:

ماده ۱۱ آیین‌نامه قانون ثبت هرگاه ملک مشاع  در نتیجه انتقالات به یک نفر منتقل شود اسناد مالکیت قبلی باطل و سند مالکیت جدید صادر می‌شود. مطابق ماده ۵۸۳ قانون مدنی، هریک از شرکا می‌تواند بدون رضایت شرکا دیگر سهم خود را جزئی یا کلی به شخص ثالثی منتقل نماید. همچنین مطابق ماده ۱۰۴ آیین‌نامه قانون ثبت هنگام انتقال تمام یا قسمتی از ملک ثبت شده و یا واگذاری حقی نسبت به عین ملک سند معامله در دفتر اسناد رسمی ثبت و خلاصه آن در دفتر املاک زیر ثبت ملک ثبت می‌شود.

 

یه سری نکات مهم که هنگام سند قولنامه ای باید به آنها توجه کنید:

بعد از انجام توافق بین خریدار و فروشنده حال شرایط قراردارد باید به صورت رسمی بسته شده و جنبه قانونی داشته باشد. در تنظیم قولنامه توجه داشته باشید تعهداتی که طرفین الزام به رعایت آن دارند بر اساس قانون کشوری تنظیم و ارائه شود. بدین ترتیب پس از انجام معامله امکان بروز مشکل به حداقل میزان ممکن خواهد رسید.

در ابتدا باید مطمعن شوید که آیا همچین ملکی وجود دارد؟ در واقع زمانی که برای خرید ملک تصمیم‌گیری می کنید باید شخصا برای مشاهده ملک مراجعه کنید و سپس اقدام به امضای قرارداد کنید. پس از مشاهده ملک مورد نظر لازم است که مدارک مربوط به آن در مورد صحت وجود زمین یا املاک مربوطه مورد بررسی قرار گیرد. موقعیت خانه و تمامی اطلاعات مربوط به آن باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد تا در آینده بتوان مشکلات احتمالی را به سادگی رفع کرد.

 

گواهی و قوانین استحکام بنای ویلا در شمال

 

نحوه پرداخت هزینه معامله برای خریدار مشخص شود. در واقع یکی از دغدغه خریداران، نوع پرداخت است. بدین دلیل که در بسیاری از مواقع خریدار قادر نیست تمام هزینه را به صورت یکجا پرداخت کند و ممکن است اقدام به خرید قسطی کند. در قولنامه یا مبایعه نامه که بین طرفین بسته می‌شود اگر خرید قسطی باشد باید تاریخ پرداخت اقساط و مبلغ پرداختی به طور واضح مشخص شود. در ضمن باید تعیین شود که هزینه پرداخت اولیه قرار است چه میزان باشد.

موارد استثنا در قرارداد باید به طور شفاف توضیح داده شوند. به هر دلیل اگر خریدار در پرداخت‌ها قصور داشته باشد مشمول پرداخت جریمه خواهد شد و اگر فروشنده نیز به هر دلیل در انجام مفاد مورد توافق ذکر شده کوتاهی کند باید مبلغ جریمه را به خریدار پرداخت کند.

قرارداد باید در حضور شاهدان تنظیم گردد. اگر خرید یک ملک به صورت مبایعه نامه باشد ضرورت دارد که نفر سومی به عنوان شاهد وجود داشته باشد تا در صورت بروز مشکل بتواند در دادگاه شهادت بدهد. معمولا نفر سوم که به عنوان شاهد وجود دارد  بنگاه معاملات ملکی است که قرارداد را تنظیم کرده و ارائه داده است.

 

مقالات پیشنهادی املاک رادین:

 

همه چیز در مورد وام مسکن وام مهر و وام رسالت

چگونگی تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی!

چگونه کد ملکی ویلا یا ملک را دریافت کنیم؟

هر آنچه که، درباره مالیات ملک، بایست بدانید

در رابطه با سرقفلی، و مالکیت واحد های تجاری، بیشتر بدانید

بافت روستایی چست و اجرای طرح هادی

معنای تغییر کاربری زمین در شمال

از صفر تا صد مراحل دریافت کدرهگیری