ویلا دوبلکس چیست؟

ویلا دوبلکس معمولا به خانه ای گفته می شود که دارای دو طبقه بوده که توسط یک راه پله به یکدیگر متصل می شوند. این نوع طراحی خانه شرایط مخصوص به خود را داشته و دارای ویژگی های خاصی نیز هست. معمولا در این خانه ها راه پله مهم ترین عنصر طراحی محسوب شده و می تواند تاثیر به سزایی در کیفیت فضایی و تقسیم بندی مناسب قسمت های مختلف خانه داشته باشد. با توجه به گسترده بودن این مبحث، در این مطلب مزایا و معایب این خانه ها مورد بررسی قرار می گیرد.

ویلا دوبلکس

 

 

مزایای خرید ویلا دوبلکس

1. حفظ حریم خصوصی 

اولین مزیتی که برای این خانه ها مطرح می شود حفظ حریم خصوصی در آن هاست. به این صورت که با طراحی پلان مناسب خانه به راحتی می توان فضاهای عمومی مانند نشیمن، پذیرایی، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و .... را در طبقه اول و بخش های خصوص مانند نشیمن خصوصی، اتاق خواب ها و حمام در طبقه بالا قرار بگیرند. بنارباین به بهترین شکل ممکن حریم خصوص افراد خانواده حفظ شده و کاربردی فضاهای مختلفی تداخلی با یکدیگر نخواهند داشت.

2. کسب درآمد

دومین مزین خانه های دوبلکس که شاید در کشورهای اروپایی و آماریکا کاربرد بیش تری داشته باشد، امکان اجاره دادن طبقه دوم است. این کار می تواند باعث ایجاد راه درآمدی برای مالک خانه شده و به خصوص برای افراد سالمند امنیت بیش تری به وجود بیاورد. مسلما در فرهنگ های مانند فرهنگ کشور ما، نقشه خانه و وجود راه ورود و خروج مجزا عملی شدن این ایده را بیش تر مهیا می سازد.

3. ایجاد فضای بیش تر

گاهی اوقات در طراحی آپارتمان های کوچک، ایجاد یک دوبلکس باعث افزایش فضای مفید آپارتمان می شود. در واقع با این نوع طراحی زمانی که شما امکان استفاده از سطح افقی وسیع را ندارید، از ارتفاع استفاده کرده و فضاها را در طبقه بالاتر شکل می دهید. معمولا این کار باعث می شود که در آپارتمان های کوچک فضای بیش تری در اختیار ساکنین قرار گرفته و حریم خصوصی در آن ها نیز حفظ شود. 

معایب خرید ویلا دوبلکس

1. انتقال سروصدا 

معمولا در خانه های دوبلکس یه دلیل باز بودن فضای بین طبقه پایین و بالا، سرو و صدا به راحتی منتقل شده و این می تواند باعث نارضایتی ساکنین باشد. البته که وجود این مشکل رابطه مستقیم با نوع نقشه کشی خانه عایق بندی جداره های داخلی آن دارد. بنابراین با طراحی اصولی می توان به راحتی این مشکل را بر طرف نمود. 

2. نگهداری و تعمیرات سخت

به دلیل وجود دوطبقه مسلما وظایف نگه داری و تعمیرات آن بر عهده خود شما بوده و در کنار همه این امور هزینه ها نیز ممکن است بسیار بیش تر از خانه های معمولی باشد. معمولا در این خانه ها بحث سرمایش و گرمایش نیز مطرح شده و تامین آن برای دو طبقه هزینه بیش تری دربر خواهد داشت.

3. مشکل رفت و آمد از پله

این مشکل بیش تر از سمت ساکنان مسن این خانه ها مطرح شده و آن ها از رفت و آمد مرتب توسط راه پله ها شکایت دارند. البته این موضوع برای خانواده های بچه دار نیز می تواند مشکل ساز باشد. بنابراین در هنگام طراحی و ساخت دستگاه پله رعایت استانداردها و وجود نرده های ایمنی از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. 

 ویلا دوبلکس

 

 

 ویلا نیم پیلوت چیست؟

در طراحی ویلا نیم پیلوت برای ایجاد فضایی مثل اتاق خواب، پارکینگ، انبار یا موتورخانه، با ایجاد یک اختلاف سطح نیم طبقه ای فراهم می شود و علاوه بر آن نمای داخلی ویلا نیز زیباتر شده و از یکنواختی خارج می شود.

طراحی ویلا نیم پیلوت در شمال کشور برای ویلاهایی در نظر گرفته می شود که متراژ بنای آن ها کم در نظر گرفته شده باشد که قیمت مناسبتری داشته باشند و باید بدانید که این طرح بسیار رایج است.

در ویلاهایی که طراح، اتاق خواب را در سطحی بالاتر طراحی می کند و برای ورود به اتاق خواب پله مد نظر دارد، علاوه بر شیک‌ و مدرن تر شدن نمای داخلی، حس امنیت و آرامش بیشتری به این اتاق می بخشد. البته این اتاق می‌تواند اتاق کار یا اتاق مطالعه هم باشد که اغلب به تمرکز و آرامش بیشتری نیازمند است.

به دلیل این که در ویلا دوبلکس و نیم دوبلکس هم اختلاف بین طبقات بوجود می آورند، پس ویلا نیم پیلوت هم با توجه به ایجاد اختلاف سطح در طراحی داخلی ویلا، هم رده یا زیر مجموعه ای از طراحی‌های دوبلکس و نیم دوبلکس در نظر گرفته می شود.

ویلا نیم پیلوت را نباید با ویلا نیم دوبلکس اشتباه گرفت. در طراحی داخلی ساختمان، هنگامی که یک یا چند فضا را با ایجاد اختلاف سطح کوچکی از یکدیگر تفکیک نمایند به آن ویلا، نیم دوبلکس گفته می شود.

طراحی نیم دوبلکس انواع مختلفی دارد که در یکی از این نوع ها، طراح می تواند با ظرافت یک اختلاف سطح دو الی سه پله ای پله‌ای ایجاد نماید تا فضای نشمین را کمی پایین تر از سطح دیگر بخش های ساختمان قرار دهد و با این کار جلوه زیباتری در اتاق نشیمن ایجاد کند.

در زمان های گذشته از طراحی نیم دوبلکس، برای ویلا و خانه هایی که متراژ بالایی داشتند استفاده میشد اما امروزه طراحان، برای ویلا و خانه های کوچک و با متراژ پایین نیز این ساختار را طراحی می‌کنند و بر این باورند که این نوع طراحی شناسنامه مخصوص به خود را دارد و دست کسانی که میخواهند دکوراسیون آن فضا را انجام دهند باز می گذارد. حتی ویلای فلت را نیز دکوراتورها با افزودن چند پله و البته با ظرافت می‌توانند به ساختار نیم دوبلکس تبدیل کنند.

پس شباهت ویلا نیم دوبلکس و ویلا نیم پیلوت، در ایجاد اختلاف سطح در طراحی می باشد.

 ویلا نیم پیلوت

 

ویلا دوبلکس بخریم یا نیم پیلوت؟

با توجه به آنچه که در بالا گفته شد، اگر با بودجه پایین به دنبال خرید ویلا در شمال هستید پیشنهاد مشاورین املاک رادین به شما متقاضیان محترم، خرید ویلا نیم پیلوت می باشد. زیرا در ساخت این نوع ویلا از مصالح بسیار کمتری نسبت به ویلا دوبلکس استفاده می شود. در نتیجه قیمت کمتری دارد. و اما در مقابل اگر به دنبال فضایی بیشتر با امکانات بیشتری هستید یا چندین خانواده به طور مشترک اقدام به خرید ویلا در شمال می کنید پیشنهاد تیم مشاورین املاک رادین خرید ویلا دوبلکس می باشد. زیرا نسبت به نیم پیلوت مقاومت بیشتر، فضای بیشتری و همچنین امکانات بیشتری دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اینکه بدانید با توجه به شرایط و خواسته تان کدام یک از این نوع ویلا را بخرید، تیم متخصص مشاورین املاک رادین با مشاوره رایگان آماده خدمت رسانی به شما سروران گرامی می باشد.

ویلا نیم پیلوت

 

 

مقالات پیشنهادی سایت املاک رادین:

خرید ویلا ارزان قیمت در شمال با املاک رادین

آشنایی با ویژگی های برخورداری از خرید زمین کشاورزی در شمال

آشنایی با روند قانونی تغییر نوع کاربری زمین کشاورزی در شمال

آشنایی با مناطق بکر مازندران جهت خرید ویلا ساحلی

سرمایه گذاری در شمال با خرید ویلا و یا سرمایه گذاری در بورس

خرید ویلا ساحلی و یا خرید ویلا جنگلی

رزک کجاست؟ خرید ویلا در رزک

نکاتی در مورد انتقال مالکیت سند ملک

معامله املاک در رهن بانک چه شرایطی دارد؟

نکاتی در مورد اجاره نامه رسمی و غیر رسمی

خرید ویلا شهرکی مناسب چه کسانی است؟

جالب ترین خانه های ساخته شده در جهان کدامند؟

آشنایی با نحوه خرید ویلا شهرکی در منطقه شمال

مزیت های برخورداری از خرید ویلا شهرکی در شمال

سبک معماری چه تاثیری بر زندگی افراد دارد؟